چهارشنبه 19 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراف‌سازی معاونت سياسی صدا و سيما با تيغ مونتاژ برای تخريب جمعيت آل ياسين

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ روز هشتم تيرماه شبکه بين‌المللی خبر، وابسته به معاونت سياسی سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران*، تصاويری از پيمان فتاحی (ايليا «ميم»)[۱] پخش کرد که وی در آن ظاهراً در حال اعتراف کردن بر عليه خودش بود[۲]. اين اقدام از جهاتی مشابه اقدام پرس تی وی (در پخش اعترافات اجباری برخی ديگر اززندانيان عقيدتی و سياسی طی سالهای گذشته بود). صحبت‌های منسوب به پيمان فتاحی اما قسمت‌هايی برش خورده، با حذف فاعل جمله بود به گونه‌ای که معنای اصل جمله قبل از برش خوردن به کلی با آن چيزی که در شبکه خبر پخش شد متفاوت بوده و در واقع اساساً اعترافی در کار نبوده‌ است[۳]. برنامه مذکور که به گفته شاهدان در يک روز چند بار از شبکه خبر تکرار شد، درست چند ساعت پس از آن روی آنتن رفت که حسن روحانی طی سخنرانی خود در همايش افق رسانه، از لزوم تساهل و تسامح در صدا و سيما و عدم توهين و تهمت‌زنی به افراد از طريق رسانه‌ها سخن گفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پخش برنامه مورد اشاره در تخريب جريان‌های معنوی، ادامه مجموعه‌ای از برنامه‌های هماهنگ قبلی اداره اديان وزارت اطلاعات در روند تخريب شخصيت پيمان فتاحی و سرکوب جمعيت آل ياسين[۴] است. اين برنامه سرکوب که بطور جدی از سال ۱۳۸۵ و با انتشار مقالاتی در روزنامه‌های کيهانـ [۵,۶] و رسالت[۷] آغاز شد با توقيف شدن نشريه حرکت دهندگان[۸] و لغو مجوز ساير نشريات وابسته به ال‌ياسين[۹] ادامه يافت، و منجر به دستگيری پيمان فتاحی و جمعی از هواداران وی و انتقال آن‌ها به بند ۲۰۹ اوين گرديد. اولين دستگيری او در ۷ خرداد ۱۳۸۶ رخ داد و به حبس شش ماهه در زندان انفرادی بند ۲۰۹ اوين منجر شد[۱۰].

وی در تاريخ ۳۰ دی ۱۳۸۶ با قيد وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی و با عوارضی چون خونريزی از گوش و بينی و استفراغ و ادرار خونی آزاد گرديد.[۱۱] دو برادر وی (کيوان و رامين فتاحی) نيز در سال ۸۶ بازداشت شدند که يکی از آنها (رامين فتاحی) در فاصله کوتاهی پس از آزادی فوت کرد، اما مسئولين هرگز اجازه کالبدشکافی برای کشف علت مرگ را به خانواده وی ندادند. پيمان فتاحی مجدداً در تاريخ ۲۵ دی ۱۳۸۷ توسط وزارت اطلاعات دستگير و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد[۱۲] . همزمان، پنج تن از شاگردانش نيز دستگير و به همان زندان منتقل شدند.[۱۳] او در دوران دومين بازداشت به مدت شش ماه در زندان انفرادی به سر برد و به اتکاء مستندات و اظهارات شاهدان، مجموعاً ۳۲ جلسه تحت شکنجه فيزيکی شديد قرار گرفت. اما در تاريخ ۲۵ تيرماه سال ۱۳۸۸ مجدداً به قيد وثيقه سنگين از زندان آزاد شد.

روند تخريب‌ها پس از دومين دستگيری پيمان فتاحی در سال ۱۳۸۸ با همکاری حوزه علميه قم، سازمان تبليغات اسلامی، صدا و سيما، وزرات ارشاد، و دفتر پژوهش‌های موسسه کيهان اوج گرفت. اين تهاجمات شامل برگزاری نمايشگاه‌های متعدد در سطح کشور[۱۴]، انتشار کتب و نرم‌افزارهای تخريبی، ساخت و پخش ميزگردها و سريال‌های تلويزيونی[۱۵] و سخنرانی‌های متعدد مبلغان حوزه علميه و سازمان تبليغات اسلامی در همايش‌های مختلف و دانشگاه‌ها بود.

در تاريخ اول مرداد ۱۳۹۰ پيمان فتاحی به همراه جمعی از شاگردانش برای سومين بار دستگير شد.[۱۶] وی برای چهارمين بار در تاريخ سوم آبان ۱۳۹۱ شمسی به همراه دو تن از همراهانش به نام‌های اميررضا الماسيان و مرتضی رسوليان که از اعضای انجمن متفکران و محققان می‌باشند، در حالی دستگير شد که قصد اجرای مراسم عيد قربان را داشت.[۱۷] متعاقب آن مشخص شد که وی به اتهام تبليغ عليه نظام بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده‌ است. وی دو هفته پس از چهارمين دستگيری مجدد، به قيد وثيقه آزاد شد.[۱۸]عليرغم تحمل ۴۰۰ روز در زندان انفرادی و جلسات بازجويی متعدد، تا کنون دادگاهی برای وی برگزار نشده و حکمی نيز منبی بر مجرم بودن يا محکوميت وی و شاگردانش صادر نشده است، اما تهاجمات رسانه ای و محفلی همچنان بر عليه وی در جريان است.

برنامه “عرفان بازاری” در امتداد روال جديدی از تخريب‌ها عليه پيمان فتاحی و جمعيت هوارداران او (الاهيون ايران يا ال‌ياسين) که از اواخر سال ۱۳۹۱ به راه افتاده، پخش گرديد. نقطه شروع برخوردهای اخير، حمله به صفحات و هک حساب‌های فيسبوک هواداران فتاحی در داخل و خارج کشور و انتشار مطالب دروغين از زبان آن‌ها[۱۹] بود. به موازات، حملاتی نيز از وبلاگ‌های بظاهر مخالف نظام صورت می‌گرفت که دست به انتشار فرم جعلی و تحريف شده مکاتبات خصوصی اعضايی از جمعيت ال ياسين می‌زدند و از طريق هک ايميل‌های شخصی اين افراد بدست عوامل اطلاعاتی افتاده بود. موضوعيت اصلی اين مکاتبات تحريف شده نيز اتهامات فساد شديد اخلاقی و مالی بود. البته، همزمان برای تحت فشار گذاشتن هواداران فعال پيمان فتاحی در خارج کشور، اقدامات ديگری نيز در جريان بود، مثلاً منزل شخصی يکی از آن‌ها در داخل ايران بدستور وزارت اطلاعات مهر «بی سرپرست» خورد که معنای آن مصادره شدن ملک خواهد بود.[۲۰]

لازم به ذکر است که پيمان فتاحی بدليل طرح ديدگاه‌هايش مبنی بر مخالفت با اسلام خشونت‌طلب و خشونت بنام دين، پلوراليزم دينی و ليبراليزم معنوی تحت پيگرد روحانيت افراطی و دستگاه امنيتی جمهوری اسلامی قرار گرفته است. اتهامات متعدد ديگری نيز در باره وی مطرح شده است[۲۱] که از آن جمله می توان به موارد ذيل اشاره کرد:

اقدام بر عليه امنيت ملی از طريق راه اندازی جمعيت الاهيون (اِل ياسين)
تبليغ بر عليه نظام (جمهوری اسلامی) از طريق برگزاری جلسات مخفی سخنرانی
تبليغ پلوراليزم مذهبی و ليبراليزم معنوی، تبليغ معنويت منهای شريعت و جدايی دين از سياست .
ترويج علوم انحرافی [سبک های تفکر و علوم ذهنی جديد] در جامعه
تلاش برای تلفيق اديان و ايجاد دين التقاطی [پيوند اديان و تمدن ها؛ تئوری دين جهانی]
انتشار کتب آموزشی و تفسيری [تبديل يافته سخنرانی ها] در سطح کشور (بدون مجوز وزارت ارشاد اسلامی)[۲۲]

* اين مطلب توسط يکی از اعضای جمعيت آل ياسين در اختيار کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران قرار داده شده است.

منابع:
۱ برای اطلاعات بيشتر به صفحه ويکی پديای پيمان فتاحی مراجعه کنيد.
۲ برنامه عرفان‌ بازاری پخش از شبکه خبر ۸ تيرماه ۱۳۹۲
۳ اصل فيلمی که مورد تحريف واقع شده در مجموعه ضد تحريف گاد-ال (کاری مشترک از انجمن شاهدان ايليا و ديده بان ادين و مذاهب) موجود است.
۴ جمعيت الاهيون ايران (حرکت ال ياسين) مجموعه ای فرهنگی- معنوی است که از دو دهه پيش با هدف ارتقاء آگاهی عمومی، ترويج فرهنگ پرسشگری و عقلانيت کاربردی فعاليتهای خود را آغاز کرده است. اين جمعيت موسسات و نشريات مختلفی را تحت پوشش داشته که پس از دولت محمود احمدی نژاد اکثر آنها لغو مجوز شده و به حال تعطيل در آمده اند. انجمن متفکران و محققان، موسسه اوامر ياسين، موسسه علم موفقيت، انجمن جبهه طبيعت، نشريات حرکت دهندگان، علوم باطنی، هنر زندگی متعالی، هنرهای زيستن، اخبار و افکار، تفکر متعالی و اخبار کودکانه از جمله نشريات جمعيت ال ياسين بوده که اکثرا لغو مجوز شده اند. دفاتر انتشاراتی ياهو، حم، تعاليم حق و والسماء نيز منتسب به جمعيت ال ياسين هستند.
۵ تعاليم کدام حق؟، روزنامه کيهان، ۲۸/۰۳/۱۳۸۳
۶ نجفی، الف. آشنايی با يک فرقه فريبکار، روزنامه کيهان، ۱۴/۰۹/۱۳۸۵
۷ حميديه، بهزاد. تيپولوژی اديان جديد در ايران، روزنامه رسالت، ۳۰/۰۲/۱۳۸۵
۸ نشريه حرکت دهندگان در آستانه انتشار مجلد فصل زمستان خود در سوم بهمن ماه ۱۳۸۴ بنا به رای هيئت نظارت بر مطبوعات و به استناد ماده ۲۷ قانون مطبوعات لغو مجوز شد.
۹ هنر زندگی متعالی، علم موفقيت، علوم باطنی، هنرهای زيستن
۱۰ سايت جهان نيوز، ۰۹/۰۴/۱۳۸۶
۱۱ گزارشی از خبرنامه اميرکبير، ۲۲/۱۱/۱۳۸۶
۱۲ نورشاهی، يلدا، سخنگوی جمعيت آل‌ياسين، برنامه زن امروز، راديو صدای آمريکا، ۰۴/۱۱/۱۳۸۷
۱۳ اين افراد بنامهای نازی حسامی، مرتضی رسوليان، ميترا نجفی و علی يار نيک فرمان نيز در فاصله کوتاهی با او دستگير و روانه زندان شدند. صدای حقوق بشر ايران، ۷می ۲۰۰۹
۱۴ نمايشگاه قرآن، نمايشگاه جنگ نرم، نمايشگاه رسانه های ديجيتال و …
۱۵ سريال اغماء، برنامه اين شبها، مجموعه ۱۰۴ قسمتی پروژه اشباح(نبرد آرماگدون) و …
۱۶ به نقل از وب‌سايت رسمی معرفی پيمان فتاحی (استاد ايليا)
۱۷ «کميته بين المللی نجات ايرانيان. «پيمان فتاحی بهمراه مرتضی رسوليان و امير رضا الماسيان به زندان اوين منتقل شد. کميته بين المللی نجات ايرانيان، ۶ آبان ۱۳۹۱. بازبينی‌شده در ۱۴ آبان ۱۳۹۱.
۱۸ اطلاعيه شماره ۱۳، سايت کانون حقوق بشر ال ياسين مورخ ۱۸ آبان ۹۱
۱۹ اشاره به هک شدن صفحه فيس بوک خانم نهال باقری دبير انجمن محققان و متفکران در امريکا
۲۰ آپارتمان خانم فاطمه زندی (سردبير نشريه لغو مجوز شده علم موفقيت) که در توقيف بنياد امام قرار گرفته است
۲۱ بنابر اطلاعيه صادره توسط سخنگوی جمعيت ال‌ياسين در انگلستان
۲۲ لازم به ذکر است تاکنون ۹۱ جلد از آثار تعليمی ايليا ميم (پيمان فتاحی) به آستانۀ چاپ عمومی رسيده که توسط وزارت ارشاد اسلامی توقيف شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016