چهارشنبه 12 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلوگیری از چاپ‌ روزنامه‌ها به خاطر‌ انتشار حکم‌ کهریزک

شب گذشته اغلب چاپ‌خانه‌هایی که روزنامه‌های کشور در آنها به چاپ می‌رسند حال و هوایی دیگر و متفاوت داشتند زیرا انتشار حکم دادگاه پرونده کهریزک هم مثل اصل این پرونده و ماجرای آن جنجالی و پرحاشیه شد و دامان رسانة‌ها را گرفت!

به گزارش بهارنیوز، روز گذشته خبرگزاری «مهر» خلاصه‌ای چندخطی از حکم صادر‌شده را منتشر کرد و خیلی زود خبر در رسانه‌های دیگر خاصه در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داده شد. با این حال از سوی مراجع ذی‌صلاح با خبرگزاری منتشر‌کننده حکم تماس گرفته شده تا خبر از خروجی خبرگزاری حذف شود و از همه رسانه‌ها خواسته شد از بازنشر آن خودداری کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته برخی مسئولان این روزنامه‌ها، دادستانی تهران شب گذشته به تمام مدیران چاپخانه‌های روزنامه‌ها هم دستور داد از چاپ روزنامه‌هایی که خبر رای دادگاه پرونده کهریزک را منتشر کرده‌اند خودداری نمایند. در همین حال برخی روزنامه‌ها نیز که تا زمان ابلاغ این دستور چاپ شده بودند، ناچار شدند نسخه‌های چاپ شده خود را کاملا باطله و خمیر نمایند و سپس با تغییر صفحات خود مجددا به چاپ رسیدند.

نمونه این روزنامه‌ها، تابناک بود که نسخه چاپی آن در حال حاضر قسمت سانسور شده‌اش به صورت سفید شده‌ به چاپ رسید. روزنامة‌های آرمان، بهار، قانون و … نیز ناچار شدند در نیمه‌های شب اقدام به حذف خبر مذکور نموده و با فراخوانی نیروهایی از بخش فنی و تحریریه خود در نیمه شب، مطالب جایگزین را تهیه و صفحه‌بندی نمایند. ضمن اینکه تهیه زینگ جدید و تاخیر در چاپ و نرسیدن به شهرستانها (به دلیل تاخیر در چاپ) هزینه‌های دیگری بود که به خاطر این خبر به دوش روزنامه‌های کشور گذاشته شد. از سوی دیگر، برخی روزنامه‌ها همچون «سیاست‌روز» هم از خیر چاپ شماره امروز خود گذشتند!

رییس دادگاه کیفری شب گذشته گفته بود: جزییات حکم قابل انتشار نیست. محسن افتخاری، رییس دادگاه کیفری استان، اعلام جزییات حکم بدوی را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: رسانه‌ای که جزییات حکم پرونده کهریزک را منتشر کرده باید از نظر قانونی پاسخگو باشد. افتخاری تاکید کرد: با این‌که حکم صادر‌شده به بعضی متهمان ابلاغ شده است، اما تا زمانی که حکم قطعی نیست حتی ما هم اجازه اعلام آن را نداریم و نمی‌دانم بعضی از کجا و با چه اجازه‌ای این‌گونه اخبار را منتشر می‌کنند.

سخت گیری صورت گرفته در این باره نسبت به روزنامه ها در حالیست که احکام قضایی مختلف همواره در رسانه‌های رسمی انتشار می‌یابند و از آن مهمتر صدا و سیما حتی در زمینه دادگاه فعالان سیاسی و رسانه‌ای کشور در سال ۸۸ دادگاه آنها را در حالیکه متهمان که اغلبا از مسئولان سابق کشور هم بودند با دمپایی (برای تحقیر آنها!) پخش زنده نمود! حال چگونه انتشار خبر سه متهم پرونده کهریزک، چنان غیرقانونی شده که در نیمه‌های شب روزنامةهای کشور ناچار می‌شوند نسخه‌های چاپ شده خود را خمیر ‌کنند و … از ابهامات عجیب موجود در سیستم اطلاع‌رسانی کشور است و انتظار می‌رود مسئولان، اصحاب رسانه را درباره بروز این همه دوگانگی و تناقض، توجیه نمایند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016