جمعه 21 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عربستان موشک ها یش را به سمت ایران و اسرائیل نشانه گرفته است

به گفته متخصصان نظامی تصاویری منتشر شده که نشان می دهد عربستان سعودی در یک سایت موشکی ناشناخته به سمت ایران و اسرائیل تعدادی موشک بالستیک نشان گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گویا به نقل از روزنامه هاآرتز اسرائیل، این تصاویر ماهواره ای اولین بار توسط روزنامه تلگراف منتشر شده نشان می دهد که عربستان موشک های بالستیکش را هم به سمت ایران و هم به سمت اسرائیل نشان گرفته است.

گزارش کارشناسان نظامی نشریه نظامی امنیتی IHS Jane's Intelligence Review نشان می دهد که یک پایگاه موشکی چندلایه در صحرای عربستان سعودی ،در 200 کلیومتری جنوب ریاض وجود دارد که پیش از این کشف نشده بود. این پایگاه قابلیت های تمرینی و پرتاب موشک را دارد. طبق این گزارش که در روز چهارشنبه منتشر شد، تحلیلگران دو سکوی پرتاب موشک را که به سمت ایران و اسرائیل ( محتملا به سمت شهر های بزرگ این دو کشور) نشان گرفته شده اند شناسایی کردند. این سکوها برای پرتاب موشک ها DF3 که در زرادخانه سلاح های این کشور موجودند استفاده می شوند. این موشک ها بردی معادل 2400 تا 4000 کیلومتر دارند و می توانند به اهداف مورد نظر در ایران و اسرائیل اصابت کنند.

همچنین روزنامه تلگراف می نویسد، این موشک ها که چینی هستند و ساختشان به دهه 80 میلادی باز می گردد، توانایی حمل تجهیزات هسته ای دارند. این سلاح ها در انباری زیرزمینی در دامنه های کوه نگه داری می شوند.

این گزارش می گوید، این موشک ها قابلیت کنترل از راه دور را ندارند و به همین دلیل باید در جهت مورد نظر مستقر شوند. استقرار این موشک ها در جهت های از پیش تعیین شده این امکان را می دهد که با تصمیم آنی شلیک شوند.
saudi-missiles.jpg
در این گزارش می خوانیم: " یکی از این موشک ها در جهت تقریبی 301 درجه تنظیم شده که می تواند به هدفی در اسرائیل اصابت کند و دیگری ظاهرا در جهت 10 درجه که هدفی در ایران را نشان می دهد."

در بخش دیگری از همین گزارش می خوانیم:" ارزیابی های ما نشان می دهد که این سایت موشکی با اهدافی در ایران و اسرائیل تا حدی و یا کاملا راه اندازی شده و قابل استفاده است. ما نمی توانیم با اطمینان بگوییم که اهداف این موشک ها تهران یا تل آویو هستند، اما اگر این موشک ها شلیک شوند می توان انتظار داشت که به شهرهای بزرگ این دو کشور اصابت کنند."

سفارت عربسات سعودی در لندن به این ادعاها پاسخی نداده است. از سوی دیگر سفارت اسرائیل در لندن به روزنامه ها گفته:" در این مورد نظری ندارد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016