شنبه 22 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاداش دولت به حامیان خوش‌خدمت

روزنامه بهار: * نماینده رییس‌جمهوری منتخب: واگذاری اراضی نمایشگاه به صداوسیما شبهه دارد

خوش‌خدمتی حتی اگر دیرهنگام هم باشد، باز هم ارزش پاداش دارد. این عقیده دولت است. آن هم در روزهایی که همه فداییان و مدافعان دولت برخلاف گذشته می‌خواهند خط‌قرمز میان خود با دولت را پررنگ‌تر کنند. هرکسی گوشه‌چشمی به دولت نشان دهد دولت هم از خجالتش درمی‌آید؛ اما هرچند دیرهنگام دولت اعتقاد دارد که باید به دوستان عرض ارادت کند و پاداش ویژه بدهد. پاداش می‌دهد تا در روزهای پایانی به مخالفانش بگویید که هنوز فرصت برای عرض ارادت وجود دارد؛ عرض ارادت‌هایی که پاداش آن‌قدر سنگین است که توانایی وسوسه‌کردن برای زیاد‌شدن مخاطبان عرض ارادت را دارد.

آخرین نمونه آن هم به واگذاری «اراضی نمایشگاه بین‌المللی» به «صداوسیما» بازمی‌گردد؛ واگذاری‌ای که با فاصله چند روز از برگزاری مراسم تجلیل این سازمان از دولت‌داری محمود احمدی‌نژاد انجام شده؛ مراسمی که محمود احمدی‌نژاد را غافلگیر کرده و گفته بود که «توقع تجلیل نداشته است». آن‌هم در روزهایی که همه می‌خواهند با رفتن قطعی محمود احمدی‌نژاد سکوت هشت ساله را بشکنند و تند‌ترین انتقادات را به دولت او داشته باشند. اما محمود احمدی‌نژاد گویا «بسته ویژه‌ای» برای آنان که دست از انتقاد کشیده یا استعداد ترک انتقاد و در پیش گرفتن راه تجلیل را دارند، آماده کرده است. نمونه‌اش هم به عملکرد صداوسیما بازمی‌گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هدیه‌های غیرقانونی

صداوسیمایی که تا پیش از برگزاری مراسم تجلیل از دولت در فهرست سیاه محمود احمدی‌نژاد قرار داشت؛ اما بعد از برگزاری مراسم تجلیل محمود احمدی‌نژاد از سوی ضرغامی، دولت بدون معطلی اراضی نمایشگاه بین‌المللی را با وسعت حدود ۸۵۰‌هزار مترمربع که از این مساحت، ۱۲۰‌هزار متر‌مربع فضای سر‌پوشیده، ۳۵‌هزار متر‌مربع فضای باز نمایشگاهی، حدود ۲۲ هکتار فضای سبز و نیز ۲۱ هکتار راه‌های دسترسی به سالن‌ها و محوطه نمایشگاه است را به صداوسیما واگذار کرد؛ واگذاری‌ای که به گفته حمیدرضا آملی، سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی، این واگذاری‌ها در کمیسیون‌های دولت منتفی شده بود. اما دولت برخلاف آن اراضی را کادوپیچ کرده و به ضرغامی هدیه داد. این واگذاری در حالی از سوی دولت انجام می‌شود که محمدرضا رحیمی هنوز نمی‌داند آیا این واگذاری قانونی است یا خیر. دولت کار را انجام داده و بعد از پایان آن معاون اول رییس‌جمهوری می‌گوید: «اگر ایراد قانونی به آن وارد بود آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم داد تا نمایندگان مجلس آن را تصویب کنند.» اما این هدیه غیرقانونی واکنش منتقدان را برانگیخت؛ منتقدانی که این‌بار با تعجب به انتشار این خبر واکنش نشان دادند. به گزارش سایت اینترنتی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، حمیدرضا آملی، سخنگوی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، با ابراز تعجب از این اقدام دولت می‌گوید: «این مسئله قبلا در کمیسیون‌های دولت، منتفی شده بود. مشخص نیست با وجود منتفی‌شدن موضوع واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به صداوسیما در کمیسیون‌های دولت، چگونه هیات دولت چنین چیزی را تصویب کرده است.»

واگذاری برای قدردانی

درحالی که سخنگوی نمایشگاه‌های بین‌المللی هنوز در شوک فرو رفته، اکبر ترکان، نماینده رییس‌جمهوری منتخب در امور انتقال دولت نیز با انتقاد از این واگذاری و شبهه‌دار‌خواندن آن به فارس می‌گوید: «واگذاری اراضی نمایشگاه بین‌المللی توسط دولت به صداوسیما شبهه دارد و می‌توان گفت نوعی قدردانی متقابل بوده است. حتی اگر این کار با چنین نیتی انجام شده باشد اما ممکن است این‌گونه تصور شود که چون صداوسیما در مراسمی از رییس‌جمهوری تقدیر کرد، او هم متقابلا با واگذاری اراضی با ارزش نمایشگاه بین‌المللی قصد جبران آن را داشته است.» ترکان ادامه می‌دهد: «اگر دولت قصد چنین کاری را به صورت عادی داشت، هشت سال برای این کار فرصت بود و می‌توانستند مثلا شش ماه قبل این کار را انجام دهند نه این‌که بعد از قدردانی از رییس‌جمهوری چنین کاری را انجام دهند.» ترکان تاکید می‌کند: «اشکالی ندارد این زمین در اجرای قانون خصوصی‌سازی واگذار شود، اما کاربری آن نباید تغییر کند و برای من سکوت وزیر صنعت، معدن و تجارت در قبال این اقدام، عجیب است.»

تجلیل‌های شبهه‌ناک، واگذاری‌های ‌میلیاردی

البته این اولین کاری نیست که دولت آن را به‌طور شبهه‌ناک انجام می‌دهد. به گزارش یک منبع آگاه، تلاش دولت برای استخدام‌های فله‌ای از سوی استانداری‌ها پیش از شروع انتخابات ریاست‌جمهوری، تلاش برای استخدام فله‌ای در روزنامه ایران، واگذاری 11 واحد آپارتمان‌های سازمانی به قیمت‌ نازل و بدون برگزاری مناقصه در مناطق آپادانا و مجتمع سامان در اوین به تیم حفاظت محمود احمدی‌نژاد، تخلیه یکی از ساختمان‌های منطقه آزاد برای اجاره بلندمدت، واگذاری‌های عجولانه در سازمان میراث فرهنگی، صدور حکم برای بیش از 40 بخشدار و فرماندار از سوی وزیر کشور آن هم بعد از انتخابات، اعطای یک دستگاه خودرو مگان به همراه صد سکه طلا به برخی از معاونان محمود احمدی‌نژاد، اعطای وام 70‌میلیونی برای 35 نفر جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترا، تلاش برای بستن قراردادهای رسمی با افرادی خارج از مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری، اعطای نشان‌های دولتی همراه با مابه‌ازای چند صد‌میلیونی آن‌ها نظیر صدها سکه بهار آزادی یا پرداخت‌های مادام‌العمر، بازخرید سنوات مدیران همسو با شرایط بسیار بهتر از عرف رایج در کشور، پرداخت پاداش‌های کلان پایان خدمت، صدور حکم بازنشستگی پیش از موعود با بالاترین رقم حقوقی، تغییر مدیرعاملی هواپیمایی آسمان و جایگزینی یکی از نیروهای همسو با تیم دولت، تغییر مدیر مخابرات استان تهران و مدیرعامل تالیا و همچنین زمزمه‌های مبنی بر تغییر مدیران عامل بانک‌ها به‌خصوص بانک ملی و همچنین مدیران عامل دو باشگاه بزرگ ورزشی، اعطای ویلا در منطقه دماوند به معاونان و وزرای دولت و... تنها نمونه‌های کوچکی از خدماتی است که دولت سعی دارد پیش از اتمام دوران ریاستش برای نزدیکان خود انجام دهد؛ خدماتی که گویا تمامی ندارد و با قدرت از سوی دولت تا ساعت 9 صبح روز 12 مرداد ادامه خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016