یکشنبه 23 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمالی: خانه کارگر سه میلیون رای تشکیلاتی خود را به روحانی داد

حسین کمالی گفت: در این انتخابات خانه کارگر حدود سه میلیون رای تشکیلاتی خود را به حمایت از آقای روحانی اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،حسین کمالی وزیر کار دولت اصلاحات در نشستی که عصر دیروز (شنبه) از سوی شاخه جوانان این حزب برگزار شد، با بیان اینکه در فرهنگ اجتماعی ایران بحث تحزب بحث غریبی است، اظهار داشت: ضرورت وجود حزب امروز پیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد چرا که اگر طی سال‌های گذشته احزاب قدرتمندی وجود داشتند و می‌توانستند در جامعه نقش ایفا کنند شاید بسیاری از معضلات و برخورد‌هایی که پیش آمد اتفاق نمی‌افتاد.

وی گفت: در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم این غربت ادامه پیدا کرده است. قبل از پیروزی انقلاب احزاب نمایشی و فرمایشی شکل می‌گرفتند بعضی‌ها حتی برای عضو شدن در احزاب تهدید می‌شدند.

وی توضیح داد: برای مثل در حزب رستاخیر اگر افراد ثبت نام نمی‌کردند اینطور تلقی می‌شد که با حکومت درگیر هستند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همین روال ادامه پیدا کرد. حتی هنگامی هم که حزبی فراگیر و گسترده شکل گرفت نه به معنای تحزب شناخته شده در سطح دنیا بلکه شیوهٔ خاصی از حرکت حزبی در ایران بوجود آمد و افرادی که گرد هم آمده بودند بیشتر کار کردن در محفل سیاسی و انقلابی را تجربه می‌کردند تا فعالیت سیاسی در یک کار حزبی و یا تشکیل دولت ثابت و یا ارزیابی عملکرد‌ها و یا ارایه کردن راه‌های درست رسیدن به یک مقصود.

به گفته کمالی بیشتر جلسات احزاب، گفت‌و‌گو‌ها اخبار و نقد مسایلی بود که در سایر جمعیت‌ها اتفاق افتاده بود و یا آنچه به عنوان حرکت ضدانقلاب کشور مطرح بود بیان می‌شد. خود بنده عضو شورای مرکزی آن حزبی بودم که مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی و بهشتی در آن حضور داشتند،.آقای سرخو نیز رییس سازمان دانشجویی بودند. در آن مقطع، کار حزبی به معنای کار حزبی مرسوم صورت نمی‌گرفت و شاید حرکت‌هایی هم که انجام شد علی رغم همهٔ کاستی‌ها و نارسایی‌ها حرکت‌های موثری بود چرا که بسیاری از مدیران کشور در مقاطع بعد از اعضای‌‌ همان حزب بودند.

وی ادامه داد: کار حزبی در تربیت مدیر بسیار موثر است اما در دنیا، احزاب وقتی روی کار می‌آیند سیاست‌ها و افکار خاصی را پیگیری می‌کنند، بعضا می‌آیند تا تغییرات اساسی در یک جامعه به وجود بیاورند در کشور این امکان وجود ندارند در کشور ما نمی‌شود همه ساختار‌ها را تغییر داد و روشی را پیش گرفت که مغایر با چارچوب‌های اصلی نظام باشد بنابراین در چارچوب قانون اساسی در چارچوب سیاست‌های کلان کشور احزاب می‌توانند فعالیت داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمالی خاطر نشان کرد: ضرورت وجود حزب امروز پیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد چرا که اگر طی سال‌های گذشته احزاب قدرتمندی وجود داشتند و می‌توانستند در جامعه نقش ایفا کنند شاید بسیاری از معضلات و برخورد‌هایی که پیش آمد اتفاق نمی‌افتاد و دلیل آن این بود که مردم مرجعی برای گفت‌و‌گو نداشتند و حزب خاصی را نداشتند که حزب به عنوان سخنگوی مردم وارد گفت‌و‌گوی رسمی با طرف‌های مقابل شود بنابراین خود مردم سعی کردند گفت‌و‌گو کنند که خوش فرجام نبود.

وی ادامه داد: بنابراین امروزه این ضرورت بیشتر به چشم می‌خورد افراد سطح بالای کشور هم امروز به همین موضوع تاکید دارند که باید چند حزب فراگیر شکل گیرد. احزاب کوچک‌تر در کنار هم جبهه تشکیل دهند یا احزابی به وجود بیایند که ادارهٔ امور کشور را در دست بگیرند. در کشور‌های مختلف فرهنگ سیاسی به گونه‌ای آموزش داده شده است که علی‌رغم اختلافاتی كه بین احزاب وجود دارد منافع ملی خودشان را قربانی نمی‌کنند.

وزیر کار دولت اصلاحات گفت: اگر احزاب و جبهه‌‌ها در جامعه حضور پیدا کنند افراد مستقل کمتر شانس حضور در صحنهٔ انتخابات دارند. اکنون وضع به این صورت است که فردی می‌آید حرفهای مردم پسند می‌زند و مردم نیز اقبال می‌کنند و به این فرد رای می‌دهند حال اگر این فرد به حرف‌های خود عمل نکند یا برعکسش عمل کند یا حرف‌هایش نتیجه بخش نباشد کسی پاسخگو نخواهد بود و تنها پیامد آن این است که مردم دیگر وی را انتخاب نمی‌کنند در حالیکه ممکن است هزاران میلیارد به کشور زیان وارد شود و یا تعداد زیادی از مردم آسیب ببینند اما نهایتا اتفاقی که برای آن فرد می‌افتد این است که مجدد انتخاب نمی‌شود.

کمالی خاطر نشان کرد: اما وجود احزاب این گونه اتفاقات را کاهش می‌دهد زیرا حزب تنها به دورهٔ چهارساله یا هشت ساله فکر نمی‌کند بلکه به این فکر می‌کند که اگر با مردم بد رفتاری کند و یا کاندیدای مورد حمایت او بد عمل کرده باشد مردم دیگر به حزب اعتماد نمی‌کنند.

به گفته وی، وقتی که احزاب کمک کنند تا فردی به مسولیت برسد نسبت به عملکرد وی احساس مسولیت می‌کنند. همچنین اگر باعث سلب اعتماد مردم شود مقبولیت خود را بین مردم از دست می‌دهد. در این بین احزاب دیگر نیز از کارکرد یکدیگر مراقبت می‌کنند حزب رقیب کاملا به عملکرد‌های حزبی که حکومت را دست گرفته است دقت کرده است و اگر اشتباه حرکت کند‌‌ همان موقع تذکر می‌دهد و جلوی ادامهٔ خطای دولت گرفته می‌شود و عدم وجود این روابط نقیصه‌ای است که در کشور مشاهده می‌شود.

کمالی با بیان اینکه تکثرگرایی از کانال احزاب امکان پذیر است، اظهار داشت: اگر این اتفاق نیافتد چگونه می‌توان به صورت جمعی حرف زد؟ وقتی نظر جمعی وجود ندارد باید ۷۰ میلیون نظر متفاوت ارایه شود که ممکن و عملی نیست.زیرا به قدر کافی تریبون امکانات و زمان برای ابراز نظر جمع به صورت فردی وجود ندارد. لذا احزاب نظرات مردم را با یکدیگر در میان می‌گذارند و به یک دیالکتیک یعنی جدل علمی می‌رسند. جدلی که باعث سازندگی کشور می‌شود.

به اعتقاد وی، احزابی که در کشور قبل از این شکل گرفته‌اند عمدتا دولت ساخته بوده‌اند و بعد از اتمام دورهٔ دولت که حمایت‌ها و امکانات کم می‌شود حزب رو به افول می‌رود.بعضی احزاب نیز مانند حزب اسلامی کار با کمک‌های مالی اعضا اداره می‌شود و رشد سریع نیست اما حزب اسلامی کار توانسته است نماینده‌هایی در شورای شهر و مجلس داشته باشد.

وزیر اسبق کار در رابطه با حزب اسلامی کار گفت: مجموعه که با ما تحت عنوان خانهٔ کارگری کار می‌کند به تنهایی سه میلیون رای تشکیلاتی دارد در بررسی‌هایی که صدا و سیما انجام داده بعد از تاثیر گذاری‌های آقای هاشمی و خاتمی در نتایج انتخابات مجموعه کارگری و حمایت‌های آن را از مهم‌ترین عوامل اعلام کرد.

کمالی ادامه داد: در رابطه با کابینهٔ دولت یازدهم صحبت‌هایی با ما شده است ولی من سه اسم دیگر را پیشنهاد دادم و خودم را پیشنهاد نکردم. دولت آینده با مشکلات بسیار زیادی مواجه است. بعضی شاخص‌ها اجتماعی و اقتصادی است که منفی شده است. دولت باید تلاش کند همهٔ این‌ها را به روال عادی و منطقی برگرداند، تحریم‌های بین المللی یکی از مسایلی است که دولت آینده با آن مواجه است که همهٔ این فعالیت‌های نیازمند زمان لازم است.

به اعتقاد وی نباید مثبت‌گرای غیر واقعی بود میزان نقدینگی که در جامعه وجود دارد برای هر اقتصادی کمرشکن است بدهی دولت به پیمانکار‌ها بسیار سنگین است، فروش نفت بسیار پایین است میزان واردارت گندم بسیار بالا است، مشکلات دارویی دامن‌گیر کشور است، بودجه‌های عمرانی که سال گذشته قرار بوده است تخصیص داده شود ۸۰ درصد تخصیص داده نشده است و تنها ۲۰ درصد تخصیص داده شده که بخشی از آن اجرایی نشده است.

کمالی خاطر نشان کرد: حزب برای مسایل مختلف جامعه پیشنهاد دارد، حرف‌هایی که حزب در زمینهٔ اقتصاد زد همهٔ آن‌ها محقق شده است، حزب ۱۰ سال گذشته وضعیت فعلی صنعت را پیش بینی و کتبا و رسما اعلام کرد. حتی از صدا و سیما نیز این پیش‌بینی‌ها اعلام شد. دولت اگر به خدمات ما نیاز داشته باشد با ما همکاری می‌کند اما اگر نیاز نداشته باشد و حزب‌ها بخواهند خودشان را تحمیل کنند، اصلا امر پسندیده‌ای نیست و قدرت ما در بی‌نیازی ما است که آیهٔ صریح قرآن است.

کمالی متذکر شد حمایت حزب ما از دکتر روحانی این به عنوان یک طلب از دولت قلمداد نمی‌شود ما روش های اقتصادی در ۱۰۰ سال گذشته را غلط می‌دانیم، در حوزه این مسایل حرف برای گفتن داریم داریم، در حوره اجتماعی نیز همین گونه است.ولی این به عنوان خواستن چیزی یا توقع داشتن از کسی نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016