یکشنبه 23 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاآرتز: آمریکا فشار بر ایران را افزایش می دهد

پس از آنکه دیروز روزنامه وال استریت ژورنال از خواست مقامات آمریکایی برای مذاکره مستقیم با ایران خبر داد، امروز روزنامه های اسرائیلی سعی کردند نشان دهند که دولت آمریکا قصد کاهش فشار بر ایران را ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گویا، روزنامه هاآرتز اسرائیل در مقاله ای در .بسایتش با عنوان " قول واشنگتن به اسرائیل: فشار بیشتر به ایران نه کمتر" به نقل از یک مقام آمریکایی می گوید که برای دولت آمریکا رفتار دولت ایران ملاک قضاوت است نه سخنان دوالتمردان ایرانی. این در حالی است که انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران موجی از خوشبینی به حل مسئله هسته ای ایران در غرب را به وجود آورده است.

روزنامه هاآرتز به نقل از دیپلمات های آمریکایی می گوید که دولت اوباما قصد کاهش فشار بر ایران را ندارد.

مقامات آمریکایی در مذاکراتی که پس از انتخاب روحانی با مشاوران نتانیاهو داشتند، به اسرائیل اطمینان داده ان که فشار بر ایران را کم نمی کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی به هاآرتز گفته است که با وجود اینکه انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور در ایران امیدواری هایی را ایجاد کرده است، دولت آمریکا تا زمانی "تغییری در رفتار دولت ایران" نبیند فشار ها را کاهش نخواهد داد.

یک مقام آمریکایی به هاآرتز گفته :" اسرائیلی ها نگرانند که آمریکا به دلیل ظاهر دوستانه تر روحانی فشار بر ایران را کاهش دهند. نگران های آنها قابل درک است اما ما به اسرائیلی ها گفته ایم که ما بر اساس رفتار و نه سخنان ایران قضاوت خواهیم کرد و تا زمانیکه تغییری معنادار در رفتار ایرانیان دیده نشود فشارها بر این کشور کاهش نخواهند یافت."

مقامات آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته اند که نامشان فاش شود، به این روزنامه اسرائیلی گفته اند که ایالات متحده در واقع قصد دارد فشار ها برایران را افزایش دهد. آنها به عنوان مثال به تحریم پول ملی ایران که از ابتدای جولای آغاز شده است اشاره کرده اند. آنها همچنین معتقدند که تحریم های سختگیرانه علیه ایران، به این کشور لطمات اقتصادی جدی ای وارد کرده و در واقع منجر به انتخاب روحانی شده است.

یکی از مقامات می گوید:" ما هنوز منتظر ببینیم روحانی تا چه حد جدی است و امیدواریم فشار ها بر او باعث شود او قول های انتخاباتی اش را عملی کند."

یک مقام اسرائیلی می گوید که دولت نتانیاهو می داند که مذاکرات گروه 1+5 پس از انتخابات از سر گرفته خواهد شد و احتمال برقراری ارتباط مستقیم بین مقامات ایران و ایالات متحده را رد نمی کند.

مقامات آمریکایی گفته اند که این کشور مایل است چه در چارچوب مذاکرات 1+5 و چه خارج از آن با ایران مذاکره مستقیم داشته باشد.

یکی از ا این مقامات می گوید: " ما به دنبال آنها نمی رویم. آنها موقعیت ما را می دانند و اگر بخواهند ما از گفتگو با آنها استقبال می کنیم."

نتانیاهو: گزینه نظامی قابل قبول در برابر ایران هسته ای لازم است

به گزارش همین روزنامه نتانیاهو در جلسه با اعضای کابینه اش در روز یکشنبه ، افزایش فشار بر ایران و گزینه نظامی قابل قبول در برابر ایران را در شرایطی که جهان فصد مذاکره با این کشور را دارد لازم دانسته است.

نتانیاهو به وزرایش در جلسه کابینه گفت: " اکنون که ایران تغییراتی کرده است، بیش از هر زمان دیگری لازم است تا فشار بر ایران را افزایش دهیم و گزینه نظامی قابل قبولی مهیا کنیم، تا این کشور را از دست یابی به سلاح هسته ای باز داریم. یک ماه از انتخابات ایران می گذرد و این کشور همچنان با سرعت برنامه هسته ای اش را پیش می برد."

نتیانیاهو تاکید کرد که بر سر خواسته هایش از ایران ایستاده است، خواسته هایی که به نظر او: باید خواسته های جامعه جهانی باشد". او خواستار توقف کامل غنی سازی و خروج اروانیوم غنی شده و همینطور تعطیلی تاسیسات اتمی ایران در نزدیکی شهر قم است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016