دوشنبه 24 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آقای روحانی، لطفاً بازیچه ی نتانیاهو نشوید، اکبر گنجی

اکبر گنجی
حتی اگر حسن روحانی بدترین دیکتاتور جهان باشد، حقوق دان است و به زبان دیپلماسی کاملاً آشنا است. یاوه گویی های احمدی نژاد را تکرار نخواهد کرد. دولت های مختلف غربی از این رویه استقبال کرده اند و این برخلاف میل نتانیاهو است. او به دنبال افزایش تحریم ها و حمله ی نظامی آمریکا به ایران است. انتخاب مردم ایران بازی او را به هم زده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

نتانیاهو بزرگترین بازنده ی انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. او 8 سال به بهترین نحو ممکن از احمدی نژاد استفاده کرد تا اهداف جنگ طلبانه ی خود را پیش برد. شبانه روز برای سلامتی احمدی نژاد و یاوه گویی های او درباره ی موجودیت اسرائیل و نفی جنایت هولناک هولوکاست دعا می کرد. نتانیاهو حاضر بود میلیاردها دلار هزینه کند تا احمدی نژاد به سخنان احمقانه، دن کیشوت وار و غیرانسانی درباره ی موجودیت اسرائیل و فاجعه ی هولوکاست ادامه دهد.

بدین ترتیب، او که تاکنون به کشورهای متعددی حمله ی نظامی کرده، دارای 300- 200 بمب اتمی است، و به قول جیمی کارتر فلسطینیان را تحت سلطه ی نظام "آپارتاید" قرار داده، توانست فضای جهانی را علیه ایران بشوراند و به گفته وزیر خزانه داری آمریکا، "شدیدترین تحریم های تاریخ" را علیه ایران- یعنی کشور فاقد سلاح هسته ای که تاکنون به هیچ کشوری حمله ی نظامی نکرده است- به تصویب برساند.

آرزوی او این بود که فردی همانند احمدی نژاد- مثلاً سعید جلیلی- به ریاست جمهوری انتخاب شود. اما دعای او مستجاب نشد و مردم ایران، در میان نامزدهای صد در صد "خودی" جمهوری اسلامی، روحانی را انتخاب کردند تا مطابق وعده هایش با آمریکا مذاکره کند، تحریم های اقتصادی را لغو سازد و وضعیت زندگی مردم را بهبود بخشد. محل نزاع انتخابات دموکراسی نبود، محل نزاع دفع خطر جنگ، لغو تحریم های فلج کننده و بهبود وضعیت زندگی مردمی بود که با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

حتی اگر حسن روحانی بدترین دیکتاتور جهان باشد، حقوق دان است و به زبان دیپلماسی کاملاً آشنا است. یاوه گویی های احمدی نژاد را تکرار نخواهد کرد. دولت های مختلف غربی از این رویه استقبال کرده اند و این برخلاف میل نتانیاهو است. او به دنبال افزایش تحریم ها و حمله ی نظامی آمریکا به ایران است. انتخاب مردم ایران بازی او را به هم زده است.

نتانیاهو قصد دارد تا بازی خود را دوباره به راه بیندازد. چگونه؟ او به شبکه ی سی بی اس می گوید:

"او [حسن روحانی] از رییس جمهور قبلی انتقاد می کند که چرا گرگی در لباس گرگ بوده است. استراتژی او [روحانی] گرگ در لباس میش است. لبخند بزن و بمب بساز".

او به ملت ایران اهانت می کند. یعنی همان 73 درصدی که در انتخابات شرکت کردند و از میان نامزدهای موجود جمهوری اسلامی، حسن روحانی را انتخاب کردند. به آنها می گوید:" همه ی شما گرگی در لباس میش هستید، لبخند می زنید و بمب اتمی می سازید".

با این اهانت بزرگ، دقیقا این پروژه را تعقیب می کند که حسن روحانی- و دیگر زمامداران ایران- را به واکنش وادار کند تا سخنانی علیه موجودیت اسرائیل و نفی هولوکاست بر زبان جاری سازند. اگر روحانی چنین کند، "بازیچه" ی دست نتانیاهو شده است. روحانی باید خردمندانه و برای "منافع ملی"، این اهانت بزرگ به ملت ایران را نادیده بگیرد. وظیفه ی سیاستمدار دفاع از منافع ملی ایران است، نه دشنام دهی متقابل. اگر وارد جنگ روانی نتانیاهو شود، فریب خورده است. سخنان نتانیاهو را باید هوشیارانه ناشنیده بگیرد و بازیچه ی دست او نشود.

اما تنها مدرکی که نتانیاهوی دارای 300- 200 بمب اتمی علیه ایران ارائه می کند، غنی سازی اورانیوم -تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای و در چارچوب NPT - است. هر آدم بی سوادی هم می داند که غنی سازی اورانیوم معادل با ساختن بمب اتمی نیست. و هر آدم با سوادی می داند که غنی سازی اورانیوم در چارچوب NPT حق کلیه ی کشورهای عضو آژانس است.

نتانياهو در نشست دولت اسرائيل مدعی شد که ايران با غنی کردن ۶۰ کيلوگرم ديگر اورانيوم با غنای بيست درصد، به "خط قرمز" می رسد. پس محل نزاع، غنی سازی اورانیوم است، نه ساختن بمب اتمی. او در شهريور سال گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد "خط قرمز" اش را برای ايران ترسيم کرد و گفت:

"وقتی ايران ۲۵۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت ۲۰ درصدی داشته باشد، می تواند اورانيوم با غلظت ۹۰ درصدی (برای بمب اتمی) توليد کند".

پس هیچ بمبی در کار نیست. او مدعی است که ایران دارای 190 کیلوگرم اورانیوم غنی شده ی 20 درصدی است. اما هر آدم کم هوشی می داند که این بمب اتمی نیست.

نتانیاهو می گوید:
"باید تحریم‌ها شدیدتر شود و برای ایران روشن شود که راه گریزی از آن ندارد...اگر تحریم اثر نداشته باشد آنها باید بدانند که که ما آماده اقدام نظامی هستیم، این تنها چیزی است که باعث می شود توجه آنها جلب شود".

برای تحریک حسن روحانی به واکنش، و فشار به دیگر دولت ها جهت افزیش تحریم های اقتصادی، می گوید:

"آنها به خط قرمز بسیار نزدیک شده اند اما هنوز از آن نگذشته اند. باید برای آنها روشن کرد که اجازه چنین چیزی داده نخواهد شد...ساعتهای ما با سرعتهای متفاوتی کار می کند. ما از آمریکا نزدیکتر و آسیب پذیرتر هستیم، بنابراین مجبوریم به این سوال که چگونه باید ایران را متوقف کرد زودتر پاسخ بدهیم، شاید زودتر از آمریکا...من و پرزیدنت اوباما بارها درباره این که باید جلوی دستیابی ایران را به سلاح هسته ای گرفت با هم صحبت کرده‌ایم. مهم انتقال این پیام به آنها است؛ به خصوص بعد از انتخابات، که سیاستها تغییری نخواهند کرد".

داستان چیست؟ نتانیاهو با به آتش کشیدن کل منطقه به دنبال دور کردن اذهان از مسأله ی اشغال سرزمین فلسطینیان و طرح چهار جانبه ی "آمریکا، اروپا، سازمان ملل و روسیه"، مبنی بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کنار دولت اسرائیل است.

پیامبر اسلام به صراحت تمام خود را ادامه ی سنت ادیان ابراهیمی( یهودیت و مسیحیت) اعلام می کرد. قرآن فقط از سخن گفتن مستقیم خداوند با حضرت موسی سخن گفته است. ما چه مسأله ای با یهودیان می توانیم داشته باشیم؟ در طول تاریخ هرگاه یهودیان مورد ظلم و ستم قرار می گرفتند، به جوامع اسلامی پناه می بردند. (رجوع شود به مقاله ی "قرآن سوزی مدرن") ما و آنان از یک سنت مشترک تغذیه می کنیم.

هیچ خطری از سوی ایران اسرائیل را تهدید نمی کند. خامنه ای حتی اگر می خواست، نمی توانست صدمه ای به اسرائیل وارد آورد. همیشه دره ای عمیق میان "خواستن" و "توانستن" وجود دارد. اما اسرائیل دارای "توانایی" نابودی ایران است. نتانیاهو هم نشان داده است که چنین هدفی را تعقیب می کند. در مورد بخش مهمی از این هدف تاکنون بسیار موفق عمل کرده است. یعنی وضع تحریم های اقتصادی فلج کننده ی رو به رشد.

منتهی نتانیاهو می خواهد از جیب آمریکا خرج کند. اما اوباما که به تجربه ی 5 هزار کشته و ده ها برابر زخمی آمریکایی در جنگ افغانستان و عراق می نگرد، وقتی به هزینه ی حدود 4 هزار بیلیون دلاری این دو جنگ می نگرد،وقتی به دستاوردهای فاجعه بار آن می نگرد که در عراق به جنگ های قومی و مذهبی ختم شده و در افغانستان مجبور است با طالبان سازش کند، وقتی به میلیون ها کشته و زخمی و آواره ی عراقی و افغانی می نگرد، حاضر نمی شود به راحتی کنترل خود را به دست نتانیاهو بسپارد.

بردن منطقه به سوی جنگی جدید، به سود هیچ کس جز نتانیاهو نیست. هدف او فراموشی مسأله ی فلسطین و مسائل دیگر است. اما دنیا نباید بپذیرد که او برای اهداف نامشروع خود کل منطقه را به آتش بکشاند. کلنگی کردن کل منطقه فقط به سود اوست. حق موجودیت اسرائیل امری کاملاً معقول است و در حال حاضر هیچ دولتی توانایی صدمه زدن به آن را ندارد. اما فقط در ماه های اخیر نتانیاهو حداقل سه بار سوریه را بمباران کرده است.

حسن روحانی به جای پاسخ گویی با سخنان نتانیاهو، باید به فکر مذاکره ی مستقیم با اوباما باشد. این درست همان برنامه و هدفی است که دولت های زیادی(روسیه، چین، دولت های عربی، ترکیه و در رأس همه نتانیاهو) مخالف آن هستند. مذاکره ی با آمریکا و برقراری روابط دوستانه با این کشور به سود منافع ملی ایران و گذار مسالمت آمیز به دموکراسی و بهبود وضعیت حقوق بشر است.

ما جنایت هولناک سکولارهای مدرن آلمانی- فاجعه ی هولوکاست- را به شدت محکوم می کنیم. ما حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت می شناسیم. ما از طرح 4 جانبه ی آمریکا/روسیه/اروپا/سازمان ملل درباره ی مسأله ی فلسطین دفاع می کنیم. ما خواهان عاری سازی کل منطقه از سلاح های کشتار جمعی هستیم. اما واقعیت تلخ این است که به جز دولت اسرائیل، کلیه ی دولت های منطقه، موافق پاکسازی منطقه از سلاح های کشتار جمعی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016