چهارشنبه 26 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی طرح جديدی برای فيلترينگ، احراز هويت کاربران قبل از ورود به اينترنت

مهر ـ دبير شورايعالی فضای مجازی از بررسی طرحی خبر داد که در راستای تغيير نظام پالايش و فيلترينگ فعلی اينترنت، کاربران قبل از ورود به اينترنت و استفاده از آن احراز هويت شوند تا امکان تفکيک فيلترينگ برای گروههای مختلف مردم وجود داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی اخوان بهابادی در نشست خبری با اشاره به برنامه های مدنظر برای هوشمندسازی فيلترينگ سايتهای اينترنتی اظهار داشت: يکی از برنامه ها بررسی پيشنهادی برای اعمال متفاوت فيلترينگ برای گروههای مختلف مردم از لحاظ سن و شغل است که در اين راستا بايد کاربر قبل از استفاده از اينترنت، احراز هويت شود تا امکان تفکيک خدمات فيلترينگ برای کاربران وجود داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال سطح دسترسی به اينترنت برای يک پژوهشگر و يک بازرگان بايد با يک نوجوان و دانش آموز متفاوت باشد در اين راستا ابعاد اجرايی اين پيشنهاد در مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است.

اخوان با تاکيد براينکه در انتخاب الفاظ در حوزه فضای مجازی بايد دقت بيشتری صورت گيرد، گفت: طرح هايی مانند اينترنت پاک و گوگل ارث اسلامی تاکنون در شورايعالی فضای مجازی مورد بررسی قرار نگرفته است؛ موضوع گوگل ارث اسلامی توسط وزير ارتباطات مطرح شده اما تا اين لحظه طرحی برای تحقق اين پروژه به صورت رسمی به شورا ارسال نشده و طبيعتا زمانی می توان در اين گونه مباحث اظهار نظر کرد که مکاتبات رسمی بايد انجام شود.

دبير شورايعالی فضای مجازی يکی از مشکلات فعلی در حوزه فيلترينگ را عدم هوشمندسازی عنوان و تصريح کرد: اين وظيفه حاکميت است و زمانی که حاکميت از وظايف تصدی گری اش جدا شود روی اين حوزه متمرکز خواهد شد.

رئيس مرکز ملی فضای مجازی با بيان اينکه وضعيت اينترنت کشور اصلا مطلوب نيست، دليل اين وضعيت را خروجی طرز فکرهای وزرای قبلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست.

وی با اشاره به مشکل سرعت و قيمت اينترنت در کشور تاکيد کرد: اختلاف قيمت خدمات اينترنت در داخل کشور با خارج کشور فاصله زيادی دارد و تا زمانی که مشکل قيمت و تصدی گری حاکميت در اين بخش حل نشود اين وضعيت همچنان باقی است.

اخوان با تاکيد براينکه بايد اجازه ورود بخش خصوصی به خريد و فروش پهنای باند اينترنت داده شود گفت: در حوزه فناوری اطلاعات نبايد مسيری متفاوت از تجربه جهانی درنظر بگيريم و از صفر شروع کردن در اين بخش اصلا به صلاح نيست؛ اينکه ايران را تبديل به يک کشور ايزوله در اين بخش کنيم قطعا مردود است.

وی در مورد آخرين وضعيت اپراتور توليد محتوا در کشور – CDN – نيز گفت: خدماتی مانند آی پی تی ويی و آی پی مديا بدون استفاده از اپراتورهای CDN امکان پذير نيست؛ براين اساس صدور مجوز اپراتور محتوا در کشور در دستور کار قرار گرفت و اصول حاکم بر پروانه اين اپراتور نيز تصويب و ابلاغ شد؛ هم اکنون نيز فاز آزمايشی اين طرح در يکی از شهرهای کشور در حال اجرا است.

دبير شورايعالی فضای مجازی از ارائه اولين مجوز اپراتور سلامت مجازی نيز خبر داد و گفت: به مرور مجوزهايی در اين حوزه صادر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016