چهارشنبه 2 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی تحریمهای جدید علیه ایران در کنگره آمریکا

صدای آمريکا ـ لوایح پیشنهادی تحریم در مجلس نمایندگان و سنا، بخشهای معدن و ساختمان ایران را دربر می گیرد، زیرا عقیده بر این است که آن بخشها ارتباط نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند. این لوایح همچنین آمریکا را به پایان دادن به فروش جهانی نفت ایران تا سال ۲۰۱۵ متعهد می سازد. درآمد نفت مهمترین منبع مالی برنامه های تسلیحاتی و اتمی ایران است.

مجازات های اعمال شده توسط آمریکا که سال پیش به اجرا درآمد، هم اینک صادرات نفت ایران را به نصف کاهش داده است، اما هنوز ایران هر ماه میلیاردها دلار درآمد نفتی از کشورهایی مانند ترکیه، چین و چند کشور آسیایی دیگر دارد.

آسوشیتد پرس به نقل از کسانی که در روند بررسی تحریم ها دست دارند می گوید دولت اوباما می خواهد کنگره طرح های خود را تا زمانی که حسن روحانی کارش را آغاز می کند کناربگذارد، تا او فرصت داشته باشد نشان دهد که آیا حاضر است امتیازاتی بدهد یانه. دولت اوباما نگران است وضع پیش از موقع این تحریمها بر مذاکرات آینده تاثیر بگذارد. انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران امیدواریهایی پدید آورده که شاید با پیشرفت مذاکرات معضل برنامه جنجالی اتمی ایران حل و فصل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لایحه مجلس نمایندگان ممکن است پیش از آغاز فترت کنگره در ماه اوت تصویب شود. باب منندز، سناتور دمکرات نیوجرسی و رئیس کمیته مناسبات خارجی سنا، که از تحریم های سخت ترعلیه ایران پشتیبانی می کند، گفته است به لایحه سنا دست کم تا ماه سپتامبر رای داده نخواهد شد. به گفته یک مقام آمریکایی، کمیته بانکداری سنا ، که لایحه را ارائه خواهد داد، سرگرم رایزنی با دولت است.

جان مک کین، سناتور جمهوریخواه آریزونا، گفت آمریکا باید بی درنگ تحریم های بزرگتر و سخت تری علیه ایران به اجرا بگذارد.

پرزیدنت اوباما گفته است ایران دست کم تا سال آینده فرصت دارد صلحجویانه بودن برنامه اتمی خود را برای جهان ثابت کند. اگر دیپلماسی کار نکند، صحنه ممکن است برای مداخله نظامی آمریکا یا اسرائیل آماده شود.

اسوشیتد پرس می گوید وزارت امور خارجه آمریکا مشخصاً درباره لایحه جدید اظهار نظرنمی کند، و منتطراست روحانی کارش را آغاز کند. یک سخنگو گفت باید دید اوچه خواهد کرد.

یک مقام ارشد آمریکا گفت نگرانی های دولت از زمان ارائه لایحه و محتوای آن ناشی می شود.

او گفت اگر روحانی در مورد مصالحه جدی باشد، وضع تحریم های جدید پیشاپیش مذاکرات ممکن است موقعیت او را تضعیف کند. حتی اگر هم جدی نباشد، تحریم های فروش نفت بویژه مشکل آفرین است، و موفقیت بالقوه دیپلماتیکی آمریکا را به شکست تبدیل می کند.

برای مثال، اگر چین یا ژاپن تصمیم بگیرند درخواست آمریکا را برای متوقف ساختن تمام واردات نفت از ایران نادیده بگیرند، آنگاه دولت ناچار خواهد بود قانون را با قرار دادن بانک ها و شرکت های چینی و ژاپنی در فهرست سیاه اجرا کند که با خطراتی برای اقتصاد جهان، از جمله برای آمریکا، همراه خواهد بود. نتیجه محتمل تر این است که آمریکا کاری انجام ندهد، که تحریم ها را بی اثر می سازد و همبستگی بین المللی در وارد آوردن فشار بر ایران را کاهش می دهد.

اسوشیتد پرس می گوید دولت گزینه های دیگری نیز دارد. می تواند تحریم های مرتبط با انرژی، کشتیرانی، مدیریت بنادر و دیگر بخش هایی را که آمریکا درماه های اخیر وضع کرده است سخت تر اجرا کند.

علیرغم حمایت گسترده از تحریم های سخت تر در کنگره، برخی دمکرات ها و جمهوریخواهان از رویکرد محتاطانه دولت جانبداری می کنند. هفته پیش، ۱۸ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان به بیش از ۱۰۰ همتای دمکرات خود پیوستند و در نامه ای به رئیس جمهوری از او خواستند «کوشش های آمریکا برای حل مساله اتمی از راه گفت و گو را احیا کند و به روحانی فرصت دهد.»

علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه ایران هفته پیش گفت کشور او آماده است وقتی روحانی تیم مذاکره جدیدی تشکیل داد، مذاکرات را از سر بگیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016