شنبه 5 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگیری‌های خونین در مصر

به گزارش بی بی سی فارسی، در قاهره میان هواداران محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر و نیروهای امنیتی این کشور درگیری‌های مرگبار در جریان است و گفته می‌شود تعداد زیادی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

پزشک مسئول بیمارستان موقتی که در مسجد رابعه العدویه، محل وقوع درگیری، ایجاد شده تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۱۰۰ نفر و تعداد مجروحان را بیش از یک هزار نفر برآورده کرده است.

ارتش برای عقب راندن هواداران آقای مرسی به مسجد رابعه العدویه، درشمال شرق شهر، اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کرده است.

کوئنتین سامرویل، خبرنگار بی‌بی‌سی در محل، می‌گوید قتل عامی در جریان است، خیابان‌ها پر از خون است، تعدادی از هواداران آقای مرسی کشته شده‌اند و آمبولانس‌ها در حال انتقال مجروحان به بیمارستان‌های اطراف هستند.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و رگبار گلوله‌های گاز اشک‌آور در فضا جاری است.

پیشتر، تعداد کشته شدگان دست کم ۲۰ نفر گزارش شده بود اما در همان زمان جنبش اخوان‌المسلمین تعداد آنها را دست کم ۳۱ نفر اعلام کرده بود.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، معترضان طرفدار محمد مرسی که از چند هفته قبل اطراف مسجد چادر زده‌اند، حالا در حال ساخت سنگر هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیشتر محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر گفت که به تحصن هواداران آقای مرسی در مسجد رابعه‌العدویه "به زودی به شیوه‌ای قانونی پایان داده خواهد شد." وی به جزئیات موضوع اشاره نکرد اما گفت اهالی محل به چادرهایی که در اطراف مسجد برپا شده، اعتراض کرده‌اند.

شهر اسکندریه نیز صحنه درگیری‌های گسترده تن به تن میان هواداران و مخالفان محمد مرسی بوده است.

خشونت‌ها در گردهمایی‌هایی بروز کرد که دو طرف از روز جمعه در سرتاسر مصر برپا کرده‌اند. گفته می‌شود صدها نفر هم در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند.

در قاهره، جمعه شب جمعیتی بزرگ تقاضای ارتش برای ابراز حمایت مردمی را اجابت کردند و به میدان تحریر آمدند. هواداران ارتش با وسایل آتش بازی، آسمان منطقه را روشن کردند.

با آغاز تظاهرات روز جمعه مخالفان محمد مرسی در میدان تحریر، مقامات مصر دستور بازداشت رسمی رییس جمهور برکنار شده این کشور را صادر کردند. از جمله اتهاماتی که علیه آقای مرسی مطرح شده، همکاری با جنبش حماس در سازماندهی حمله به یک زندان در مصر در سال ۲۰۱۱ است

روز چهارشنبه، ۲ مرداد، ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده عالی ارتش مصر، از مردم خواست تا با برگزاری تظاهرات گسترده در روز جمعه، حمایت خود را از نظامیان نشان دهند و به او اختیار عمل بدهند.

با آغاز تظاهرات روز جمعه مخالفان محمد مرسی در میدان تحریر قاهره، مقامات مصر دستور بازداشت رسمی رییس جمهور برکنار شده این کشور را صادر کردند. از جمله اتهاماتی که علیه آقای مرسی مطرح شده، همکاری با جنبش حماس در سازماندهی حمله به یک زندان در مصر در سال ۲۰۱۱ است.

این واقعه در روز ٣٠ ژانویه سال ٢٠١١ و در جریان تظاهرات اعتراضی علیه حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر روی داد و تعدادی از اعضای زندانی اخوان‌المسلمین، از جمله خود آقای مرسی، موفق به فرار شدند.

در قوانین مصر، ارتباط با یک گروه خارجی در فعالیت‌های امنیتی داخلی از مصادیق خیانت به کشور و از جرایم سنگین کیفری محسوب می‌شود.

ارتش مصر بیش از سه هفته قبل، طی یک کودتا محمد مرسی، اولین رییس جمهوری منتخب در تاریخ مصر را برکنار کرد، قانون اساسی را به حالت تعلیق در آورد و اعضای ارشد جنبش اخوان‌المسلمین را بازداشت کرد. آقای مرسی از حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جنبش اخوان‌المسلمین، یک سال پیش از آن رییس جمهور شده بود.

آقای مرسی از آن زمان در مکانی نامعلوم در دست نظامیان مصر است و ده‌ها نفر در درگیری میان هواداران و مخالفان او کشته شده‌اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دولت مصر خواسته است تا محمد مرسی و سایر رهبران گروه اسلامگرای اخوان المسلمین را "بدون تاخیر آزاد کند و پرونده آنان را به طور شفاف مورد رسیدگی قرار دهد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016