دوشنبه 7 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات اضطراری کاترین اشتون با ژنرال سیسی و عدلی منصور

بی بی سی ـ پس از کشته شدن حداقل ۷۲ نفر از هواداران محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده مصر و خطر عمیق‌تر شدن بحران مصر، کاترین اشتون رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا امروز در قاهره با ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش، عدلی منصور رییس جمهور موقت و سران حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین دیدار و گفتگو می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم اشتون در بیانیه ای اعلام کرد هدف او در این گفتگوها رسیدن به یک "روند انتقالی فراگیر است که در برگیرنده تمام گروههای سیاسی از جمله اخوان المسلمین باشد."

جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از خشونت‌های شنبه با کاترین اشتون، محمد البرادعی معاون موقت رییس جمهور و نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر گفتگو و ابراز نگرانی کرده بود.

غرب نگران است پرجمعیت ترین کشور عرب که در واقع پل خاورمیانه و آفریقاست و سالانه یک میلیارد دلار از آمریکا کمک نظامی می‌گیرد در بحران عمیق‌تری فرو رود.

پس از درگیری‌های خونین شنبه اخوان المسلمین ارتش را به تیراندازی به قصد کشتن متهم کرده و خواستار واکنش جامعه بین المللی شده بود.

در همین حال ژنرال سیسی فرمانده ارتش دیروز برای اولین بار بعد از خونریزی‌های روز شنبه در تلویزیون ظاهر شد. آقای سیسی در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران پلیس شرکت کرده بود و محمد ابراهیم وزیر کشور او را "فرزند پسر فداکار مصر" خواند.

برخی کارشناسان پخش این برنامه را از تلویزیونهای دولتی و خصوصی به منزله ظهور آقای سیسی بعنوان یکی از بازیگران صحنه سیاسی مصر قلمداد کرده‌اند، در کشوری که تا سال ۲۰۱۱ و پیش از سقوط حسنی مبارک در خیزشهای مردمی، شش دهه تحت امر نظامیان بسر برده است.

ارتش بارها تاکید کرده قصد بدست گرفتن قدرت را ندارد و برای تحویل آن به دولتی غیرنظامی، "نقشه راه" هم تدارک دیده است، با اینحال چهره‌ای که ژنرال سیسی بعنوان نماد نظم سیاسی تازه در مصر به نمایش می‌گذارد این ظن را تقویت کرده که شاید ارتش قدرت را کاملا به غیر نظامیان واگذار نکند.

نبیل فهمی وزیر خارجه موقت مصر دیروز گفت عمیق شدن شکاف ها به "تراژدی بیشتر" منجر خواهد شد. آقای فهمی از اخوان المسلمین بدلیل خشونت انتقاد اما تاکید کرد که آنها باید در صحنه سیاسی مصر حضور داشته باشد.

"حتی اگر من به شخصه با موضع یا ایدئولوژی آنها مخالف باشم باز هم آنها باید جای خود را در حیات سیاسی مصر پیدا کنند."

در همین حال و بر خلاف هشدار ارتش، چند هزار نفر از طرفداران آقای مرسی در ساعتهای اولیه امروز (دوشنبه ۷ مرداد) به سمت یک مجتمع نظامی در قاهره راه‌پیمایی کردند و خواستار بازگشت محمد مرسی به ریاست جمهوری شدند.

محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده در بازداشت ارتش است و دولت موقت آقای مرسی را به جرائم مختلف از جمله قتل متهم و تحقیقات را در این باره شروع کرده است.

جهاد حداد سخنگوی اخوان‌المسلمین به بی‌بی‌سی گفت تظاهرات از مسجد رابعه العدويه آغاز شده که معترضان در آن تحصن کرده و خواستار بازگشت محمد مرسی به ریاست جمهوری بودند.

به گفته آقای حداد معترضان هیچ درگیری‌ای با ارتش نداشته‌اند.

محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر به طرفداران محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده آن کشور، هشدار داده که دولت آنها را به زودی از مسجد رابعه العدويه دور خواهد کرد.

آقای ابراهیم گفته است ساکنان خانه های اطراف مسجد خواستار پایان دادن به تجمع این افراد شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016