سه شنبه 8 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازتاب انتخاب احتمالی ظریف برای وزارت امور خارجه

در حالیکه حدس و گمان ها درباره کابینه احتمالی روحانی ادامه دارد، انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه، توجه و خوشبینی رسانه های غربی را برانگیخته است.

به گزارش خبرنامه گویا، رویترز دیروز خبر انتخاب احتمالی محمد جواد ظریف به سمت وزارت امور خارجه ایران را منتشر کرد و آنرا " شاخه زیتون" ایران به ایالات متحده خواند.

به گفته رویترز: "به سختی می توان گفت که حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران برای نشان دادن تعهدش به بازسازی رابطه با غرب و رسیدن به تفاهم با غرب می توانست کاری بهتراز انتخاب ظریف انجام دهد."

رسانه های داخلی ایران دیروز اعلام کردند که محمد جواد ظریف، نماینده سابق ایران در سازمان ملل و یکی از مهمترین کارشناسان امور خارجه در ایران قرار است به سمت وزارت امور خارجه دولت روحانی انتخاب شود. منابع نزدیک به روحانی این خبر را تایید کردند.

او که مدرک دکترای خود را از دانشگاه دنور گرفته است و تسلط کامل به زبان انگلیسی دارد، به گفته رویترز: " در راس بسیاری از مذاکرات مخفی برای پایان دادن به دوری 35 ساله تهران و واشنگتن بوده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی اعتمادی عمیق بین دو کشور در چند موضوع مورد مناقشه، از برنامه هسته ای مخفی ایران و حمایتش از گروه های نظامی ضد اسرائیلی گرفته تا تحریم های آمریکا و امیدواریش برای مدیریت برنامه ای برای تغییر حکومت در ایران، باعث بی نتیجه ماندن آن مذاکرات شد.

انتخاب ظریف نشان می دهد که رئیس جمهور منتخب قصد دارد، بار دیگر برای برقراری این رابطه تلاش کند.

یکی از دیپلمات های غربی که ، طرف مذاکره ظریف بوده به رویترز می گوید:" او همواره تلاش می کرد هر آنچه را که برای بهبود روابط ممکن است به شیوه ای بسیار هوشمندانه و روشن انجام دهد. او ایالات متحده را بسیار خوب می شناسد و با وجود تمامی ناکامی های گذشته در ایالت متحده به خوبی شناخته شده است."

ظریف رابطه خوبی با معاون رئیس جمهور جو بایدن، وزیر دفاع چاک هیگل و عده ای از مقامات امنیتی آمریکا از هر دو حزب دارد.

او در فاصله سال های 2002 تا 2007 نماینده دائمی ایران در سازمان ملل بود. پس از آن به تهران بازگشت زیرا محمود احمدی نژاد به دیپلمات هایی چون او که رابطه خوبی با غرب داشتند علاقه ای نداشت.

همچنین دنیس راس ، دیپلمات کهنه کار آمریکایی که در دولت اوباما نیز تا سال 2011 به عنوان مشاور امور خاورمیانه کار می کرد می گوید: ظریف پیش از این نشان داده است که مصمم به برقراری رابطه با غرب است. انتخاب او از سوی روحانی به این معنی است که وی به صورت جدی قصد برقراری رابطه با غرب دارد.

هر چند به اعتقاد او این انتخاب زمانی به صورت واقعی معنی دار می شود که ایران در رویکرد هسته ای اش تغییری ایجاد کند.

برنت اسکوکرافت، مشاور امنیت ملی دولت بوش نیز او را " منطقی" می خواند ولی معتقد است باید دید به او چه میزان قدرت داده می شود.

بسیاری از دیپلمات های غربی او را عامل اصلی مذاکره میان ایالات متحده و ایران پس از 11 سپاتمبر می دانند. مذاکراتی که تا میانه های سال 2003 ادامه یافت.

در جریان گروگان گیری دیپلمات های آمریکایی در لبنان توسط گروهی از افراد مسلح ایرانی نیز، ظریف که آن روز ها دیپلمات جوانی بود نقش مهمی داشت. خبرگزاری رویترز این مطلب را نیز ازفرستاده ویژه سازمان ملل در حل این بحران نقل می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016