پنجشنبه 10 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمايندگان خارجی در مراسم تحليف روحانی با مخالفان در حصر ملاقات کنند

سولانا و الياسون بايد خواستار آزادی موسوی، کروبی و رهنورد بشوند.

(۹ مرداد ۱۳۹۲). کمپين بين المللی حقوق بشردر ايران از نمايندگان خارجی که برای حضور در مراسم تحليف رئيس جمهور منتخب مردم ايران، حسن روحانی، دعوت شده است خواست که درسفر خود، خواستار ملاقات با رهبران مخالفان سياسی که درحصر خانگی هستند بشوند و به صورت آشکار آزادی فوری آنها را درخواست کنند.

براساس گزارش های رسانه های ايرانی، خاوير سولانا، مسئول سابق سياست خارجی اتحاديه اروپا و جان الياسون، معاون دبيرکل سازمان ملل جزو ميهمانان خارجی هستند که در مراسم تحليف حسن روحانی که در تاريخ ۱۳ مرداد در تهران برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو کانديدای رياست جمهوری، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی و همچنين زهرا رهنورد همسر آقای موسوی، از تاريخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ درحصر خانگی به سر می برند که مسووليت آن به گواه برخی اظهارات مقامات ايرانی به عهده سيدعلی خامنه ای رهبر ايران است. درعين حال نگرانی جدی نسبت به وضعيت سلامتی آقايان موسوی و کروبی که اخيرا برای معالجه راهی بيمارستان شده اند وجود دارد.

هادی قائمی مديرکمپين بين المللی حقوق بشر درايران گفت: «همانطور که خانم کاترين اشتون در سفراخيرش به مصر خواستارملاقات با محمدمرسی شد، سولانا و الياسون هم بايد از اين فرصت استفاده کرده وخواستارملاقات بااين سه مخالف سياسی درحصرشوند و جهان را نسبت به وضعيت آنان آگاه کنند.» او افزود: «برای بيش از دوسال و نيم هيچ خبرموثقی از وضعيت اين افراد در دست نيست و ضروری است که سولانا و الياسون آنها را درجريان سفرشان ملاقات کنند.»

درجريان مبارزات انتخاباتی، حسن روحانی کرارا در تجمعات مردمی با درخواست آزادی زندانيان سياسی و عقيدتی وهمچنين رفع حصر سه منتقد سياسی ياد شده مواجه شد و بارها قول داد که از حقوق ملت که درفصل سوم قانون اساسی تصريح شده است دفاع خواهد کرد.

براساس گفته های پسر مهدی کروبی، وی که هم اکنون ۷۶ سال دارد، طی روزهای گذشته به دليل نارسايی های قبلی، کليوی و بيماری آرتروز بستری و امروزاز بيمارستان مرخص شد. همچنين ميرحسين موسوی، ۷۲ ساله، در تاريخ ۱۱ تيرماه، تحت معالجه برای نارسايی قبلی قرارگرفت.

موسوی، کروبی و رهنورد هيچگاه توسط قوه قضاييه ايران به جرمی متهم نشده اند. طی ماه های گذشته فشار داخلی معطوف به آزادی اين افراد همواره در حال افزايش بوده و نقطه اوج آن را در تجمعات مردمی کانديداهای اصلاح طلب و ميانه رو می توان شاهد بود. هفته پيش، علی مطهری، از نمايندگان محافظه کارميانه رو در مجلس درجريان نقط پيش از دستور خود، خواستار برداشتن حصر خانگی موسوی وکروبی و آزادی زندانيان عقيدتی شد.

درآبان ۱۳۹۰، محمدجوادلاريجانی، رئيس ستادحقوق بشرقوه قضائيه، گفت که اين سه تن مرتکب «فعاليت های غيرقانونی» شدند و به ايجاد خشونت دامن زده اند. او همچنين گفت که هيچ کسی در ايران «بدون دادگاهی شد وحکم دادگاه» درحصر خانگی به سر نمی برد. اما در ۵ دی ۱۳۹۱، رييس پليس ايران اسماعيل احمدی مقدم کفت که حصر خانگی موسوی و کردوبی با تائيد آيت الله خامنه ای انجام شده است.

هادی قائمی گفت: «اين فرصت مهمی است برای کسانی که از ايران بازديد و با رئيس جمهور ايران ملاقات می کنند که نشان بدهند دنيا در خصوص اعمال غيرقانونی عليه شخصيت های سياسی حساس است و به آن توجه می کند و خواستار تغيير وضعيت شوند.» او افزود: «ما معتقديم که درخواست و تقاضای داخلی و خارجی برای آقای روحانی شرايط لازم برای تغيير وضعيت را چنانکه در جريان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود،تسهيل خواهد کرد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016