سه شنبه 15 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخست وزیر سوریه: جنگ سوریه به زودی پایان نمی یابد

نخست‌وزیر سوریه با بیان اینکه امروزه با تروریسم جهانی مبارزه می‌کنیم، گفت: تروریست‌ها مدام از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل می‌شوند،جنگ با آنها جنگ چریکی است، هیچ هراسی از مبارزه با تروریسم نداریم ولی این مهم به سرعت محقق نمی‌شود.

«وائل الحلقی» نخست وزیر سوریه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری فارس، به تشریح تحولات سوریه، مسئله تروریسم در این کشور، وضعیت سلفی‌هایی و آینده نبرد در این کشور پرداخت.

وی با اشاره به اعزام ده‌ها هزار تروریست‌ به سوریه گفت: می‌دانیم که شمار بالایی از تروریست‌ها از 29 کشور جهان به سوریه گسیل شده‌‌اند. تعداد این تروریست‌ها در سوریه به ده‌ها هزار تن می‌رسد. تنها از اروپا چند هزار تروریست‌ به سوریه اعزام شده‌اند. ده‌ها هزار تروریست دیگر از کشورهای عربی و کشورهای شمال آفریقا از جمله لیبی، تونس، مصر، اردن و فلسطین به سوریه ازاعزام شده‌اند.


تروریست‌ها برای تخریب تأسیسات زیر بنایی به سوریه آمدند و در راس آنها افرادی از اتحادیه اروپا و عربستان هستند

نخست وزیر سوریه با بیان اینکه تروریست‌هایی از منطقه قفقاز و آسیای مرکزی از جمله افغانستان و چچن نیز به سوریه گسیل شده‌اند، تاکید کرد: به هر حال مجموعه‌هایی از تروریست‌ها به منظور تفکیک و تخریب تأسیسات زیر بنایی سوریه وارد این کشور شدند. آنها طرح‌ها و توطئه‌های کشورهای غربی و غربی را اجرا می‌کنند که در رأس آنها آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین عربستان سعودی، قطر و ترکیه قرار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وائل الحلقی با بیان اینکه اتحادیه اروپا وقتی فهمید آنچه در سوریه روی می‌دهد یک طرح اصلاح طلبانه نیست؛ خطر را احساس کرد؛ افزود: طرف اروپایی متوجه شد که ادعاهایی که درباره تحولات سوریه مطرح می‌شود عاری از صحت است و این گونه نیست که مجموعه‌هایی و در رأس آنها ارتش دست به کشتار تظاهرات کنندگان سوری می‌زنند.

اروپایی‌ها نسبت به طرح تسلیح مخالفان سوری اندکی عقب نشستند

وی افزود: وقتی اروپایی‌ها متوجه شدند تروریست‌هایی که دست به این اقدامات می‌زنند؛ دارای افکار سلفی بوده و مرتکب جنایاتی مانند کشتار، ربایش و شکنجه و خوردن قلب و جگر مردم می‌شوند؛ احساس کردند که برنامه‌های آنان (در قبال سوریه) در مسیر اشتباه به پیش می‌رود، لذا تحت تاثیر نهادهای مردمی و غیر دولتی و در رأس آنها پارلمان‌های اروپایی سعی در کنار کشیدن خود خویش از طرح‌هایی مانند مسلح کردن مخالفان کردند.

الحلقی عقب نشینی طرف اروپایی از مسلح کردن مخالفان سوری را ناشی از تشخیص اروپایی‌ها نسبت به ماهیت افراد مسلح خواند و افزود: بالاخره طرف اروپایی نسبت به طرح تسلیح مخالفان سوری شروع به عقب نشینی کرد گرچه ممکن است به طور مستقیم – برای مثال از طریق عربستان سعودی - آنها را مسلح کرده باشند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اعلام اروپایی‌ها مبنی بر ممنوعیت بازگشت تروریست‌‌های اعزامی به سوریه به کشورهای اروپایی گفت: این تصمیم کشورهای اروپایی به خاطر افکار تاریک تکفیری و وهابی افراد مسلح است و در صورت بازگشت به آنجا ممکن است آشوبی در جوامع اروپایی به پا کنند و عملیات تروریستی در آنجا مرتکب شوند.


سوریه امروزه با تروریسم جهانی دست و پنجه نرم می‌کند

نخست وزیر سوریه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه «تروریسمی که امروزه در سوریه شاهد آن هستیم؛ در صورت عدم ریشه کنی چه پیامدهایی برای کشورهای منطقه دارد؟» گفت: سوریه تجربه خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد. ما از دهه 80 (قرن گذشته) تا کنون تجربه‌های تلخی از آن تروریسم و اخوان المسلمین داشتیم و توانستیم به برکت همکاری نیروهای نظامی با ملت این پدیده را ریشه کن ساخته و نسبت به آن هشدار دهیم.

وی با بیان اینکه تروریسم به ویژه بعد از انفجارهای 11 سپتامبر 2011 به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است؛ افزود: سوریه امروزه با تروریسم جهانی مبارزه می‌کند زیرا تروریست‌ها از همه جای جهان در سوریه جمع شده‌اند. می‌دانیم که جنگ با تروریسم ساده نیست و به ابراز و ساز و کارهایی نیاز دارد که با ابزارهای جنگ‌های نظامی و کلاسیک متفاوت است. تروریست‌ها از کانونی به کانونی دیگر و از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل می‌شوند. جنگ با تروریسم جنگ چریکی است که از مشکل‌ترین جنگ‌ها به شمار می‌رود.

الحلقی با بیان اینکه انتظار نداریم که این تروریسم به زودی ریشه کن شود، افزود: تحولات اخیر سوریه باعث شد که ملت به ضرورت همکاری و همدلی با نهادهای نظامی به منظور مبارزه با تروریسم برسد بنابراین هیچ هراسی از مبارزه با تروریسم نداریم ولی این مهم به سرعت محقق نمی‌شود زیرا جنگ با تروریسم به مدت زمان طولانی نیاز دارد. تروریست‌ها در بسیاری از مناطق سوریه حضور دارند و از منطقه‌ای به منطقه منتقل می‌شوند. سوریه تصمیم خود را گرفته و عزم خود را به منظور ریشه کنی تروریسم جزم کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016