دوشنبه 21 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات موافقان و مخالفان کليات کابينه روحانی در مجلس

ايسنا ـ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز با دستور کار بررسی و بحث در مورد خط مشی و اصول کلی دولت حسن روحانی و بررسی برنامه‌ها و صلاحيت وزرای پيشنهادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، در اين جلسه که به رياست علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی آغاز شد، در ابتدا حجت‌الاسلام حسن روحانی، رييس‌جمهور به دفاع از وزرای پيشنهادی خود برای تشکيل کابينه يازدهم پرداخت.

پس از سخنرانی حسن روحانی در اين جلسه، مخالفان و موافقان کليات هيات دولت به سخنرانی پرداختند.

حاجی: در برنامه دولت به خلق حماسه اقتصادی توجه نشده است

نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس خاطرنشان کرد: اولين نکته‌ای که در برنامه رييس‌جمهور به آن توجه نشده خلق حماسه اقتصادی است. ما بايد از مردم برای خلق حماسه سياسی تشکر کنيم اما بايد بدانيم آنها منتظر خلق حماسه اقتصادی در سال جاری هستند اما در برنامه آقای روحانی در اين راستا نکته مهم و شاخصی نديديم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،حسينعلی حاجی دليگانی، به عنوان اولين مخالف کليات هيات دولت و برنامه‌های کلی رييس‌جمهور خطاب به روحانی، گفت: مخالفت بنده با تمامی برنامه يا تمامی وزرای شما نيست اما نکاتی را در برنامه شما ديدم که وظيفه خود دانستم از زبان مردم اين نکات را به شما، مردم و وزرای پيشنهادی عرض کنم.

وی ادامه داد: اين نکات شامل کاستی‌هايی است که در برنامه است و اولويت‌هايی است که به نظر می‌رسد در برنامه‌های شما ديده نمی‌شود. به نظر می‌رسد بعضی از افرادی که به عنوان وزرای پيشنهادی معرفی شده‌اند توانايی‌های لازم را نداشته باشند.

حاجی دليگانی همچنين با اشاره به نحوه هدفمندی يارانه‌ها، عنوان کرد: در سال ۹۲ که يکی از مهم‌ترين مسائل نحوه ادامه دادن هدفمندی يارانه‌هاست. ما ۴۲ هزار ميليارد تومان پرداختی يارانه داريم که از اين ميزان ۲۸ هزار ميليارد تومان از محل گران شدن نفت و حامل‌های انرژی تامين می‌شود اما برای مابقی آن چه برنامه‌ای داريد، آيا قرار است حامل‌های انرژی گران شود که اگر اينطور باشد نحوه تامين زندگی مردم به چه صورت است و کسری اين مقدار از کجا تامين می‌شود. برای بهبود وضعيت مردم در دولت تدبير و اميد چه تدبيری انديشيده‌ايد؟

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: مساله ديگری که اهميت زيادی دارد پروژه‌های نيمه تمام در کشور است. در حال حاضر حدود ۴۰ هزار پروژه نيمه تمام وجود دارد اما در برنامه پيشنهادی شما پيش‌بينی خاصی در اين باره صورت نگرفته است.

وی با مطرح کردن مسکن مهر به عنوان مشکل بعدی کشور، اين پرسش را مطرح کرد که برای مسکن مهر که حرکت عظيمی برای اقشار کم‌درآمد است چه تدبيری صورت گرفته است؟ تدبير دولت برای تامين مسکن و مقابله با قيمت فزآينده آن و افزايش نرخ رهن و اجاره چيست؟ با مسکن مهر نيمه تمام چه برخوردی می‌شود؟ آيا رها می‌شود؟ و آيا استمرار پيدا می‌کند؟ اين مسائل در برنامه شما مشخص نيست.

نماينده مردم شاهين شهر در مجلس با بيان اينکه مردم حرکت دولت‌ها را حلقه‌های به‌هم‌پيوسته می‌بينند، اظهار کرد: در خصوص مسکن مهر چه تدبيری قرار است انديشيده شود. وام ۳۰ ميليون تومانی مسکن مهر هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در بخش ديگری از صحبت‌های خود گفت: دهه چهارم انقلاب دهه پيشرفت و عدالت است اما دولت تدبير و اميد معين نکرده که برای تحقق آن و افزايش درآمد اقشار کم‌درآمد چه تدبيری دارد، آقای روحانی آيا به نظر شما با روزی ۱۰ هزار تومان می‌شود زندگی کرد، خانه خريد و يا دختر به خانه بخت فرستاد؟

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در ادامه صحبت‌هايش اين بحث را مطرح کرد که چگونه می‌خواهيد جلوی ويژه‌خواری افراد خاص را در بخش دولتی و خصوصی بگيريد، افرادی که بدون زحمت زياد خود، نسل‌های آينده‌شان را تامين می‌کنند.

وی اشاره‌ای هم به معضلات اجتماعی داشت و گفت: آيا شما و اعضای کابينه‌تان می‌دانند آمار خانواده‌های طلاق چه تعدادی است، برای زندگی معمولی اين افراد و کسانی که تحت پوشش کميته امداد و بهزيستی با ۳۰، ۴۰ هزار تومان مقرری ماهانه چه تدبيری انديشيده شده است؟ برای بيمارانی که بيمه نيستند يا هستند اما هزينه درمان ندارند و به خاطر نداشتن هزينه در منزل می‌مانند و انتظار رفتن از دنيا را دارند چه تدبيری انديشيده شده است؟ برای تبعيض‌های ناروا در پرداخت حقوق‌ها بين حقوق‌بگيران و بازنشستگان چه تدبيری انديشيده شده است؟

تبعيض در هزينه‌های ورزشی مساله ديگری بود که حاجی دليگانی به آن پرداخت و خاطرنشان کرد: چطور می‌توانيم اين مساله را در دولت شما تحمل کنيم، ‌بعضی افراد ميلياردی پول می‌گيرند در صورتی که در برخی فدراسيون‌ها و شهرستان‌ها مشکلات زيادی وجود دارد.

نماينده مردم شهريار در مجلس ادامه داد: تدبير دولت برای رشد اقتصادی که بدور از تورم چهارنعل باشيم، چيست؟ اينکه رشد اقتصادی داشته باشيم و با رکورد مواجه نباشيم، فرمول خروج از تورم چيست که در برنامه شما نيامده است. در سال ۹۱ در بودجه ۵۰ هزار ميليارد تومان کسری داشتيم، در برنامه شما چه راهکاری وجود دارد که در سال ۹۲ شاهد اين کسری نباشيم.

وی ادامه داد: همه می‌دانند سهم بودجه هزينه‌ای و جاری در دولت بسيار زياد است. در سال ۹۱، ۱۰۱ هزار ميليارد تومان،‌در سال ۹۲، ۱۲۱ هزار ميليارد تومان به هزينه‌های جاری اختصاص داشت.

حاجی دليگانی بار ديگر خطاب به روحانی گفت: شما گفته‌ايد دولت عدالت هستيد، عدالت قطعا حرکت بين حق و باطل نيست بلکه حرکت بين افراط و تفريط است، چگونه افرادی را به عنوان وزير انتخاب کرديد که با اين گفته شما موافق نيستيد، کسانی را معرفی کرديد که اگر رای بياورند حرکت های افراطی می‌کنند و به دنبال بسترسازی هستند. کسانی که در آزمون فتنه ۸۸ رد شدند و سکوت کردند و از نظام دفاع نکردند و در جبهه مخالف ايستادند؟

نماينده مردم شاهين شهر، ميمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی به بحث ديگری درباره رزمندگان و ايثارگران دفاع مقدس پرداخت و يادآور شد: اين کشور در دفاع مقدس سرمايه‌گذاری جانی داشته اما در برنامه شما برای اين افراد برنامه‌ای پيش‌بينی نشده است.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در بخش پايانی صحبت‌های خود مساله انضباط مالی را مطرح کرد و گفت: برنامه دولت برای روان و شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی، درآمد و هزينه‌های وزارتخانه‌های غنی و فقير و انضباط مالی در دولت چيست؟

بخشايش: آيا جوانگرايی نبايد در کابينه سهم داشته باشد؟/دولت يازدهم دولت سالمندان است

يک عضو کميسيون امنيت‌ملی مجلس، به عنوان يکی از منتقدين برنامه‌های کلی دولت روحانی گفت: سعی می‌کنم انتقادی که ارائه می‌کنم، خالی از حب و بغض باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد بخشايش که در مخالفت با برنامه‌های کلی حسن روحانی صحبت می‌کرد، گفت: نظام‌های دنيا به طور کلی به سه دسته تقسيم می‌شوند، نظام‌های رياستی که فصل‌الخطاب با رييس‌جمهور است، مثل آمريکا؛ نظام‌های پارلمانی که فصل‌الخطاب با پارلمان است مثل ترکيه و نظام ايران که نظام نيمه رياستی و نيمه پارلمانی است.

وی ادامه داد: نقد و مخالفت با کليات کابينه به اين معنی نيست که افراد شايسته‌ای در کابينه وجود ندارد، بلکه آقايان محترمند و قابل رای دادن هستند.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما به اين مساله می‌رسيم که آقای رييس‌جمهور فرمودند حقوقدان هستند، کابينه ايشان به يک شرکت سهامی عام بيشتر شبيه است، هر يک از افراد در کابينه ايشان سهمی گرفته‌اند مثلا آقای آخوندی سهم آقای ناطق نوری، آقای پورمحمدی سهم آيت‌الله آملی لاريجانی، آقای حجتی هم سهم عبدالله نوری است.

بخشايش ادامه داد: اين چه پيوند و سيمانی است که در آينده می‌خواهد دولت را مستحکم نگه دارد، دولتی که بايد شفاف و شيشه‌ای باشد، دولتی که بايد از پشت آن همه چيز را ديد.

وی خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی دولت شما دولت کارگزار شماره دو است همان که منتج به دولت احمدی‌نژاد شد، شما در مصاحبه‌هايتان بالاترين نقد را به او وارد کرديد، آيا نبايد گفت کابينه شما بر مبنای گذشته و چراغ راه آينده است؟ همان راه را طی می‌کند.

نماينده مردم اردستان در مجلس خاطرنشان کرد: در دولت‌های هاشمی و خاتمی ۵۰۰ نخبه داشتيم، شما هم از همان نخبه‌ها استفاده کرديد پس اين چه استفاده‌ای از نسل‌های بعدی و چرخش نخبگان است؟ آيا جوانگرايی نبايد در کابينه شما سهم داشته باشد؟ سهم جوانان کجاست؟

بخشايش تاکيد کرد: سن اين دولت به طور متوسط ۶۲ سال است، دولت شما دولت سالمندان است.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در بخش پايانی صحبت‌های خود، گفت: شما فقط اصل ۴۴ قانون اساسی را در نظر گرفته‌ايد و آمال و آرزوهای خود را به جای مجلس گذاشتيد و فکر می‌کنيد بايد جای مجلس را بگيريد.

شوهانی: کابينه پيشنهادی با مشی اعتدالی رييس جمهور تناسب دارد

نماينده مردم ايلام در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه وزرای پيشنهادی وزارتخانه‌های مورد تصدی را به خوبی‌ می‌شناسند، اظهار کرد: اين کابينه با مشی اعتدالی رييس جمهور تناسب دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد شوهانی در موافقت با کليات برنامه‌های رييس جمهور و وزرای پيشنهادی گفت: اعتدال يکی از واژه‌های پربار،‌مثبت و دلنشين در فرهنگ دينی،‌سياسی واجتماعی ما ايرانيان است. اعتدال و ميانه روی از عبارات مهم قرآنی است که در ادبيات اجتماعی و زندگی روزمره مردم هويتی ايجابی دارد و نسبت آن با عقلانيت و اخلاق و رفتار کاملا نزديک و مشهود است.

وی ادامه داد: رياست محترم جمهوری آقای دکتر روحانی در فرآيند مبارزات انتخاباتی با بيان و تفسير مکرر، اين واژه را تبديل به يک تميولوژی سياسی کرد. اعتدال مهمترين راهبرد خردمندانه در برابر خودی‌ها و جامعه بين‌الملل است وشکی نداريم ادبيات تحريک‌آميز عامل جدی بسته شدن فرصت‌های تاريخی و ملی بوده است و در حالی که ادبيات اعتدالی مايه اميد به جامعه،‌وحدت‌،همبستگی ملی و همزيستی مسالمت‌آميز را به دنبال دارد آرمان مشترک امروز که در مبانی انديشه رييس جمهور قرار گرفته رفتار مدنی احزاب و نخبگان سياسی توام با حرکت اعتدالی دولتمردان نويد بهروزی برای همگان به ارمغان می‌آورد.

نماينده مردم ايلام در مجلس شورای اسلامی همچنين اظهار کرد: در جريان حماسه سياسی بزرگ ملت ايران مشی اعتدالی رياست جمهوری توانست اکثريت مردم را جلب و در اين انتخابات پيروز کند که جا دارد اين پيروزی و حماسه را به ملت ايران تبريک گوييم و همينطور لازم است از همه کانديداهای رياست جمهوری که نتايج انتخابات را پذيرفته و برای همکاری با دولت جديد اعلام همکاری کردند، تشکر و قدردانی نماييم.

شوهانی با بيان اينکه حماسه سياسی زمانی شکل گرفت که يک کشور در معرض شديدترين فشارها و تحريم‌ها بود، تصريح کرد: ملت ايران عليرغم مشکلات متعدد اقتصادی و عليرغم شيطنت‌ها و تبليغات سهمگين خارجی با مشارکت بالای خود بار ديگر شعور بالای خود را به دنيا نشان داد از طرفی اين مشارکت حداکثری مردم که لبيکی به فرمايشات مقام معظم رهبری بود تکليف را از دوش مردم برداشته و بر دوش مسوولين قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: در وهله اول لازم است تمام مسوولين در راستای وفاق ملی و همبستگی ملی تلاش کنند و دولت جديد را در راستای حل مشکلات جامعه ياری نمايند.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس تاکيد کرد: در اين شرايط خاص و با توجه به مشکلات فراوان داخلی و خارجی بايد کمک کنيم کابينه هرچه سريعتر تشکيل شود که به فرموده مقام معظم رهبری با شکيبايی و حوصله و به دور از شتاب‌زدگی امور کشور پيش رود.

شوهانی افزود: کشور ما همواره از افراط و تفريط ضربه ديده که نمونه‌های مختلف آن را در تاريخ يک صدساله اخير می‌بينيم. بنابراين زمانی که مردم به شعارهای دولت به ويژه اعتدال‌گرايی رای دادند ما نيز بايد به عنوان نمايندگان مردم اين دولت اعتدال‌گرا را ياری و به کابينه پيشنهادی رای مثبت دهيم تا از مردم عقب نمانيم.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه دکتر روحانی از چهره‌های شناخته شده انقلاب و نظام است گفت: ايشان مشی اعتدالی را از ابتدای انقلاب تاکنون حفظ کردند لذا تمام وزرای پيشنهادی ايشان با مشی اعتدالی سازگارند بنابراين همه نمايندگان کمک کنند اين کابينه اعتدالی رای بالايی بگيرد چرا که نگاه اعتدالی برخلاف نظر برخی دوستان هيچ منافاتی با نگاه انقلابی‌گری اصلاح‌طلبی و اصول‌گرايی ندارد.

وی ادامه داد: در رأس دولت کسی قرار گرفته است که چه به صورت عينی و چه به صورت ذهنی از طرفداران مکتب فکری حضرت امام خمينی(ره) و مقام معظم رهبری است و لذا لازم است به کابينه‌ای که او ارائه کرده اعتماد کنيم چرا که مردم نظاره‌گر اعمال هستند.

شوهانی توجه به اخلاق اسلامی‌،اعتدال،‌فراجناحی بودن،‌تجربه،‌کارآمدی و سابقه خدمت را از ويژگی‌های کابينه پيشنهادی برشمرد و گفت: اولين ويژگی و نقطه قوت اين کابينه وزن بالای علمی آن است که می‌توان آن را با تمام دولت‌های گذشته مقايسه کرد که از ۱۸ نفر وزير پيشنهاد شده ۱۱ نفر مدرک دکترا از بهترين دانشگاه ها دارند که داشتن مدرک بالای علمی و دانشگاهی از نقاط قوت اين کابينه است واکثريت از اساتيد دانشگاه و اعضای هيات‌ علمی دانشگاه‌ها هستند. مهمتر اينکه هر کدام از آنها در رشته تحصيلی و تخصصی خود دارای تاليفات،‌کتاب‌ها و مقالاتی می‌باشند.

وی خاطر نشان کرد: اين افراد به لحاظ نظری اشراف کامل بر حوزه مسووليت خود دارند و ويژگی ديگر اين کابينه برخلاف نظر برخی‌ها تجربه بالای افراد کابينه است. آنها که مدعی‌اند معدل سنی کابينه بالا است که البته اينگونه نيست پاسخ دهند که اگر دکتر روحانی افراد بی‌تجربه و صفر کيلومتر را معرفی می‌کرد نمی‌گفتند آقايان عده‌ای جوان خام را معرفی کردند.

شوهانی با بيان اينکه کابينه دولت قبلی و مديران آن نمونه بارز آن هستند که ما نمايندگان نيز بارها از جوان بودن آن انتقاد می‌کرديم، تصريح کرد: سوال اينجاست که اگر دولت قبلی افراد باتجربه را به کار می‌گرفت وضعيت کشور بهتر از اين نبود؟ اين نقطه قوت کابينه کنونی است که از ۱۸ نفر، ۶ نفر آنها سابقه وزارت، سه نفر معاون و مشاور رييس جمهوری و سه نفر سابقه نمايندگی مجلس و ۹ نفر قائم مقام وزير بودند بنابراين معدل خدمتی و تجربه اين کابينه عالی و نمره قابل قبول می‌گيرد.

اين نماينده مردم ايلام در مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: در شرايط فعلی کشور نيازمند يک کابينه باتجربه است و معدل سنی کابينه نقطه قوت آن است و نه نقطه ضعف. علم و تجربه در اين کابينه جمع شده و افراد معرفی شده پس از کسب رای اعتماد نياز به کسب تجربه ندارند و بلافاصله کار را شروع می‌کنند و ما از زمان نهايت استفاده را خواهيم برد.

وی در ادامه تاکيد کرد: افراد معرفی شده وزارتخانه‌های مورد تصدی را به خوبی می‌شناسند چرا که خود انسان‌های مفيد خدمتی هستند لذا از وجود نيروهای متخصص و باتجربه برای پيشبرد امور و همکاری در دولت کمک می‌گيرند و در همه جای دنيا همين است.

شوهانی در پايان گفت: افراد معرفی شده عموما از شخصيت‌های سياسی معتدل انقلابی هستند که از همه سلايق و جناح‌های موجود کشور حضور دارند و با مشی اعتدالی رييس جمهور برخلاف نظر آقای بخشايش هماهنگی و تناسب دارند.

حکيمی: عمده افراد معرفی شده از اصحاب فتنه هستند

يک نماينده مخالف کليات کابينه از آنچه که بسته شدن در ستادها به روی اصولگرايان خواند، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه افرادی انتخاب شده‌اند که هيچ کجا در قبل از انتخابات همراه ستادها نبوده‌اند و از تئوريسين‌های فتنه ۸۸ بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عطااله حکيمی نماينده مخالف کليات کابينه دولت يازدهم با اشاره به اينکه به عنوان دبيرکل حزب وفاق ملی تنها حزب اصولگرای حامی آقای روحانی پيش از انتخابات بوده است، گفت: ما قبل از انتخابات تلاش‌های زيادی کرديم تا به آقای روحانی کمک کنيم اما از ارديبهشت‌ماه اصحاب فتنه به ستادهای آقای روحانی آمدند و ما گفتيم که نمی‌توانيم با اين افراد کار کنيم.

وی با تبريک انتخابات رياست جمهوری به عنوان حماسه سياسی خطاب به روحانی گفت: مردم به دکتر و سرهنگ بودن شما رای نداده‌اند بلکه اجتهاد و روحانی بودن شما باعث شد که رای بياوريد اما بعد از انتخابات در ستادهای شما به روی اصولگرايان بسته شد و افرادی به ستاد شما آمدند که هيچ‌کجا همراه شما نبوده‌اند و از تئوريسين‌های فتنه ۸۸ بوده‌اند.

نماينده مخالف کليات در ادامه با اشاره به شائبه‌هايی مبنی بر رد صلاحيت روحانی توسط شورای نگهبان گفت: زمانی که طرح عدم صلاحيت شما مطرح شد، شما مدام مساله را از طرف اصولگرايان پيگيری می‌کرديد و به درخواست اصولگرايان بود که با تخفيف صلاحيت شما تاييد شد و تمام شدن انتخابات در يک مرحله را هم مديون رهبری و اصولگرايان هستيد.

حکيمی با اشاره به آنچه که استفاده استيجاری از ستاد اصولگرايان ناميد ادامه داد: شما فضا را برای اصحاب فتنه و اصحاب شمسه باز کرديد، اما فرزندان امام هوشيار و بيدار هستند و اجازه نمی‌دهند دشمنان از طريق عوامل فتنه، بار ديگر حاکم شوند.

اين نماينده مخالف کليات ادامه داد: مردم بايد به ما حق بدهند که نگران باشيم؛ در جلسه‌ای که قبل از انتخابات در هتلی در شهر اصفهان برگزار شد که آقای "نعمت‌زاده" و "بانک" آن را اداره می‌کردند، يکی از اصحاب فتنه گفت که شما زمانی که آقای کروبی رييس مجلس و آقای خاتمی رييس جمهور بود، در سمت رييس شورای عالی امنيت ملی هيچ کاری نتوانستيد بکنيد، مشکل رهبری است؛ البته يکی از فرزندان امام آن جلسه را برهم زد، اما ستاد اصولگرايان انتظارات شخصی از کسی ندارد، بلکه انتظارات ملی دارد و به کسانی که از منابع امام و رهبری استفاده کرده‌اند، اجازه هتک حرمت نمی‌دهد.

وی با بيان اينکه اکثريت کابينه روحانی از اصحاب فتنه و تحصيلکرده غرب هستند، گفت: ترکيب کابينه از اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه است، تعداد بی‌شماری از اعضای فتنه هم هستند که در سمت‌های معاون و مشاور کار خواهند کرد، در اين ميان آقای ظريف يک استثناست که صددرصد غربی فکر می‌کند و در آمريکا تحصيل کرده است و اجازه دهيد بگويم که پايان‌نامه فوق‌ليسانس و دکترای خود را با چه کسی گذرانده است.

حکيمی در ادامه روحانی را مخاطب قرار داد و گفت: چه خبر است؟ چه فکر کرده‌ايد؟ روحانی قبل از انتخابات با روحانی بعد از انتخابات فرق دارد، بايد امروز توضيح دهيد که دنبال احيای فتنه هستيد، آيا پيام امام راحل را فراموش کرده‌ايد و می‌خواهيد وعده‌های خود را فراموش کرده و ارزش‌های خود را به خارجی‌ها بفروشيد.

اين نماينده مخالف کليات کابينه اظهار کرد: اميدواريم که با هماهنگی بزرگان نظام، افراد کابينه خود را تغيير داده و در مسير درست قرار بگيرد، توجه داشته باشيد که شما برای چهار سال انتخاب شده‌ايد و اين چهار سال تمام خواهد شد اما اين نظام برای شهدا و خادم رهبری است.

حکيمی در بخش ديگری از اظهارات خود، با بيان اينکه عمر مفيد اعضای معرفی شده ۶۲ سال است، گفت: با اين وضعيت تحريم‌ها اگر برای يکی از اعضای تيم شما اتفاقی بيفتد، چه خواهيد کرد؟ در حالی که شما مساله استفاده از نخبگان را مطرح کرده بوديد، اکثريت افرادی که معرفی کرده بوديد، تحصيلکرده غرب هستند، در مورد شعار قانونمداری هم معاون شما نقض قانون کرده است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تحليف گفت: مراسم تحليف رييس جمهور يک مراسم رسمی است، ميهمانان شما عزيز هستند اما بهتر نبود از خانواده شهدا دعوت می‌کرديد؟ بهتر نبود از خانواده شهدای هسته‌يی دعوت می‌کرديد؟

حکيمی در بخش ديگری از اظهاراتش با اشاره به جلسه‌ای در حضور آقای هاشمی گفت: در اين جلسه آقای هاشمی شورای نگهبان را دستگاه امضای رهبری خواندند که ما به اعتراض جلسه را ترک کرديم،البته ما احترام آقای هاشمی را تا زمانی که برای رهبری محترم هستند، حفظ خواهيم کرد، اما در رقابت‌های انتخاباتی همراه شما بوده‌ايم و تا زمانی که در مسير انقلاب حرکت می‌کنيد، باز هم از شما دفاع خواهيم کرد.

اين نماينده مخالف کليات کابينه دولت يازدهم با بيان اينکه کابينه معرفی شده امنيتی است، گفت: شما به دنبال احيای توسعه سياسی هستيد که کشور از آن راحت شده بود، بهتر نبود از جوانان جويای نام و با تحصيلات عاليه در کابينه استفاده می‌کرديد.

حکيمی در ادامه با اشاره به اظهارات آقای روحانی در ابتدای جلسه امروز گفت: در همان زمانی که شما از سياست خارجی حرف می‌زنيد، وزير خارجه معرفی شده توسط شما در مجلس خواب بوده است و آقای نعمت‌زاده که شما از او به عنوان پدر صنعت ياد کرده‌ايد، در واقع پدربزرگ صنعت است.

حکيمی در پايان ابراز اميدواری کرد: وزرايی که از مجلس رای می‌گيرند، در مسير انقلاب حرکت کنند و آنها که رای نمی‌آورند در بخش خصوصی به فعاليت بپردازند نه اينکه در پست‌های کليدی ديگر منصوب شوند تا به تنش‌ها دامن زده شود.

وی همچنين اظهار کرد: لازم می‌دانم از همه کسانی که در ستادهای مردمی آقای روحانی فعاليت کرده‌اند تشکر کنم البته ما در اين زمينه نامه‌ای به رييس جمهور داده‌ايم تا حق‌الناس ستادهای مردمی رعايت شود، مجلس اصولگرا از هرگونه اقدام در راستای منويات رهبری استقبال می‌کند.

اسدی: تخريب کسانی که کارشان را شروع نکرده‌اند دور از انصاف است

نماينده مردم مشکين‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت که تخريب دولت و کسانی که هنوز کارشان را شروع نکرده‌اند دور از انصاف است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، يونس اسدی که به عنوان موافق کليات رای اعتماد به کابينه يازدهم در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: کليات برنامه‌ای که دولت ارائه کرده با استقبال خوب نمايندگان مواجهه شده و نشانه آن اعلام آمادگی ۱۴۸ نماينده برای موافقت و درخواست ۱۸ نماينده برای مخالفت است.

وی افزود: يکی از همکاران در مخالفت با کابينه فحش داد، در صورتی که اگر قرار است مخالفتی صورت گيرد، بايد با برنامه و مشی مخالفت شود نه اينکه فحش بدهيم، زيرا تخريب دولت و کسانی که کارشان را شروع نکرده‌اند، دور از انصاف است و مردم در اين باره قضاوت خواهند کرد.

اسدی با اشاره به کانديداتوری حسن روحانی در انتخابات يازدهم رياست جمهوری تصريح کرد: با حضور آقای روحانی همه پيش‌بينی می‌کردند انتخابات به دور دوم کشيده شود اما ملت با شرايط سختی که تحريم‌ها ايجاد کرده بود، از شخصی که با قيافه روشن، چشمان باز و لبان خندان به ميدان آمده بود، استقبال کردند زيرا اميد را در دل مردم زنده کرد.

نماينده مردم مشکين‌شهر در مجلس به برنامه‌های حسن روحانی در حوزه‌های اقتصادی، امنيتی و فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه ۳۰ صفحه‌ای آقای روحانی آموزنده بود و تحقق آن به توسعه پايدار کشور می‌انجامد.

اسدی با بيان اينکه حسن روحانی از مسائل کشور شناخت کافی دارد، گفت: يکی از گام‌های بلند برای ايجاد توسعه پايدار و برنامه‌ريزی شناخت از مسائل است و آقای روحانی نيز با همين شناخت اولويت‌ها را مشخص کرده است.

وی اظهار کرد: اميدواريم با دلگرمی خاصی که مجلس در انتخاب اعضای کابينه به آقای روحانی می‌دهد، ايشان بتواند اولويت‌های خود را پيگيری کند.

وی در پايان اضافه کرد: نمايندگان با رای خود به کابينه نشان می‌دهند که مشعيت مردم در اولويت کاری مجلس است.

جلالی:معدل سنی ۶۲ برای کابينه پير نيست/برخی نمايندگان، ۹۵ درصد ملت را فتنه‌گر می‌دانند

رييس مجلس پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر لزوم تخصص و تجربه کابينه پيشنهادی اظهار کرد: برخی نمايندگان در همين مجلس ۹۵درصد ملت را فتنه‌گر می دانند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کاظم جلالی در موافقت با کليات برنامه رييس‌جمهور گفت: دولت جديد در شرايطی تشکيل می‌شود که هم از لحاظ داخلی مشکلات جدی اقتصادی و معيشتی وجود دارد و هم در سطح بين‌المللی مشکلات بسيار زيادی داريم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود اظهار کرد: ما در سال ۹۱ با کسری بودجه شديد مواجه بوديم، بدهکاری دولت بالای ۲۰۰ هزار ميليارد تومان بود و براساس آمار رسمی ۴۳ درصد تورم وجود دارد. نقدينگی شديد و مشکلات زيادی در زمينه اشتغال و بيکاری تحصيلکردگان وجود دارد که در اين وضعيت اگر ما جای آقای روحانی باشيم کشور را به دست چه کسانی خواهيم سپرد؟

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی با بيان اينکه آيا می‌توان کلاس اکابر تشکيل داد؟ تصريح کرد: بايد افرادی باتجربه مسووليت‌های فعلی را بپذيرند و نبايد بهانه‌هايی همچون سن را مدنظر قرار دهيم چرا که اين افراد درک درستی از مسائل امروز کشور دارند و می‌دانند که مسووليت‌پذيری در اين شرايط چقدر سخت است.

جلالی ادامه داد:اگر معدل سنی وزرا ۶۲ سال باشد آيا می‌توان اين معدل سنی را علامت پيری تلقی کرد؟ به نظر من اين کار غيرمنصفانه است. فکر می‌کنم فارغ از برخی نقدها که می‌توان به عناصر و آحادی از کابينه وارد کرد و نقاط ضعفی که وجود دارد، ترکيب کلی کابينه از مجربين و متخصصين تشکيل شده و وضعيت فعلی کشور نيز همين اقتضا را دارد.

رييس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطر نشان کرد: بايد اين را بدانيم که بخشی از شرايط برای وزرا، شرايط لازم و ضروری است و در ۲۸ مولفه‌ای که آقای دکتر روحانی نيز به آن اشاره کرد، ديديم اين وزرا دارای اين ويژگی‌ها هستند.

نماينده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برخی در مجلس فضاسازی‌های غيرحرفه‌ای انجام دادند که من در اينجا صريحا به دوستان عرض می‌کنم اين فضاسازی‌ها به نفع کشور نيست و بی‌ترديد در بحث فتنه معيار و ملاک ما بيانات مقام معظم رهبری است و هرکس بخواهد در جريان فتنه باشد نمی‌تواند در کابينه حضور يابد اما ما بايد طبق بيانات رهبری عمل کنيم و به درک واحدی از مسئله فتنه بپردازيم.

جلالی يادآور شد: اينکه افرادی در ستاد افرادی ديگری بودند نمی‌توان فتنه‌گر محسوب شوند و آيا صرف رای دادن برخی از اين افراد به افراد ديگر می‌توان آنها را فتنه‌گر محسوب کرد؟ اين درحالی است که حدود ۱۵ ميليون نفر از مردم در سال ۸۸ به گرايش‌های ديگری رای دادند، قاعدتا اينها فتنه‌گر نيستند.

وی افزود: فتنه‌گران کسانی هستند که پس از ۲۹ خرداد که مقام معظم رهبری بيانات صريح و شفاف خود را مطرح کردند نقض قانون کردند، انتخابات را زير سوال بردند و يا مردم را به تظاهرات خيابانی دعوت کردند. برخی نگرش‌ها در همين مجلس است که ۹۵ درصد ملت ايران را فتنه‌گر می‌داند و ما روی هر کس دست می‌گذاريم می‌گويند او فتنه‌گر است. حتی بخش‌های بسياری از همين نمايندگان در ابتدای همين دوره برای انتخاب هيات رييسه دو فراکسيون برخی آمدند و گفتند در داخل مجلس ۴۰ و ۵۰ نفر فتنه‌گر وجود دارد و ما نمی‌خواهيم آنها در جلسات باشند.

جلالی يادآور شد: برخی ساکت فتنه بودند و برخی سوار بر موج فتنه شدند و با فتنه کاسبی و تجارت کردند و اتفاقا بيشتر به فتنه پرداختند که آنها نيز بايد سهم خود را بدانند و طبعا محکوم هستند.

نماينده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در پايان گفت: دفاع ما مشروط است. دفاع از اعتدال،‌ دفاع از پيروی خط امام(ره) و دلبستگی تام به مقام معظم رهبری و ادامه دادن راه شهدا که اين صندلی‌های سبز ما از خون سرخ آنها است و حمايت و رای ما مشروط به اينها است.

نماينده خلخال: دولت تدبير و اميد يکی از با برنامه‌ترين دولت‌های انقلاب خواهد بود

نماينده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های تک تک وزرا و کليت دولت فکر می‌کنم دولت تدبير و اميد يکی از با برنامه‌ترين دولت‌های تاريخ انقلاب اسلامی خواهد بود و من نمی‌خواهم نشاط و شادابی ايجاد شده در جامعه را با برخی از صحبت‌ها تلخ کنم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، جعفری که به عنوان موافق کليات کابينه سخن می‌گفت، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مخالفين، دولت را متهم به نداشتن برنامه می‌کنند اما اين سوال مطرح می‌شود که با رعايت انصاف آيا می‌شود با خواندن و مطالعه برنامه‌های وزرا و دولت که در روزهای گذشته به مجلس ارائه شده است باز هم اين ادعا را داشت.

وی افزود: دين‌مداری، اعتدال‌گرايی مبتنی بر خرد جمعی، رعايت حقوق شهروندی، ارتقای کيفيت زندگی، مبارزه با فساد و توجه به محرومين در راس برنامه‌های دولت قرار دارد و بی‌شک هم اين دولت بر تعامل ويژه با مجلس و اعتقاد به راس امور بودن مجلس برخی ديگر از نکات مثبتی است که کابينه جناب آقای روحانی از آن برخوردارند.

نماينده مردم خلخال در مجلس با اشاره به رئوس برنامه‌های اقتصادی دولت تدبير و اميد،‌ گفت: برنامه‌های قوی و کارشناسی برای توجه به اقتصاد کشور و ساماندهی آن با محور قرار دادن توسعه پايدار و همه‌جانبه بسيار بسيار باارزش و مهم است و من از نمايندگان و همکاران خود می‌خواهم اجازه دهيد دولت با اين برنامه‌ها مستقر شود و اگر بد اجرا کرد آن موقع قضاوت کنيم در غير اين صورت اخلاق‌مداری و انسجام و همدلی ايجاد شده که ثمره اين دولت است را زير سوال می‌بريم.

وی تاکيد کرد: چرا با حرف‌هايی که نشان از چيزهای ديگری است و از ناراحتی‌های ديگر نشات می‌گيرد اين شيرينی بزرگ ناشی از انتخابات را به کام ملت تلخ می‌کنيد.

جعفری همچنين در ارتباط با برنامه‌های سياسی دولت نيز گفت: در سياست خارجی، دولت تدبير و اميد بهترين برنامه‌ها را و به منظور تکريم و احترام به ملت ايران ارائه کرده و در حال پياده‌سازی آنهاست و صحبت آقای روحانی در روز تحليف با اين مضمون که اگر می‌خواهيد با ايران تعامل داشته باشيد به جای تهديد، تکريم را در سرلوحه امور خود قرار دهيد مويد همين موضوع است.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: تاکيد بر توسعه متوازن، توجه به مناطق محروم، افزايش توان ملی و دفاعی و گسترش امنيت ملی همه‌جانبه و شهروندمدار و تاکيد بر وحدت ملی و اميد و تدبير در کشور نماد برخی از برنامه‌های دولت است و در حوزه علم و فناوری نيز اقتصاد دانش‌بنيان و توليد ثروت از طريق علم و فناوری برنامه‌های جدی دولت است که بايد به آنها توجه کرده و احترام گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از افراد توانمند در بحث بهداشت و درمان نيز يکی ديگر از نکات مثبت کابينه است که قطعا کارآمدی وزير معرفی شده می‌تواند به اهداف در نظر گرفته شده مانند تمرکززدايی، خدمت‌رسانی همه‌جانبه به تمام نقاط کشور، توسعه امکانات بهداشتی و پايدار کمک کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بزرگواری:هر وزيری به منطقه من نگاه ويژه‌ نداشته باشد،با چماق لری با وی برخورد می‌کنم

نماينده مردم کهگيلويه به عنوان مخالف کليات برنامه‌های حسن روحانی و هيات دولت پيشنهادی وی، اظهار کرد: بنده به ۶۵ تا ۷۰ درصد کابينه رای مثبت خواهم داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدعلی بزرگواری که در مخالفت با کليات خط مشی و برنامه‌های کابينه صحبت می‌کرد، با اشاره به سخنان موافق قبلی اظهار کرد: افراد به اين چاپلوس‌ها اهميتی نخواهند داد که من شاهد بودم برخی دست احمدی‌نژاد را می‌بوسيدند اما اينجا چه حرف‌هايی می‌زنند.

وی افزود: بنده به ۶۵ تا ۷۰ درصد کابينه رای مثبت خواهم داد، اما اکنون به عنوان مخالف حرف‌های خود را مطرح می‌کنم.

نماينده مردم کهگيلويه و بهمئی ادامه داد: هر وزيری که بخواهد به منطقه من نگاه ويژه‌ای نداشته باشد، با چماق لری با وی برخورد می‌کنم. من سيد هستم و لر تبار،آقای روحانی عزيز.

به گزارش ايسنا،علی لاريجانی به مزاح پس از اين سخن وی گفت: حتما گفتن روحانی عزيز بعد از چماق هم خيلی مزه دارد.

بزرگواری با طرح اين پرسش که اعتدال در قاموس ما طلبه‌ها يعنی چه، گفت: ۵۰ درصد کشور ما از نيروهای توانمند هستند، کشوری که دانشمندان جوان آن، دنيا را به حيرت وا داشته‌اند و در دولت اصلاحات و نهم و دهم شعار جوانگرايی، گوش فلک را کر کردند.

وی در ادامه گفت: اکنون برويد از صندوق عتيقه رفسنجانی و خاتمی درآوريد، البته اينها برادران بزرگتر ما هستند، اما در بعضی از پروژه‌ها، برای برخی از افراد بايد سرم وصل کرد.

اين عضو کميسيون کشاورزی مجلس ادامه داد: در رأس اين نظام که مقام معظم رهبری حضور دارند، در طی چهار سال از فتنه ۸۸ تاکنون، تکيه‌کلام ايشان مسائلی بود که رخ داد و عقبه فتنه که مملکت ما را به سقوط می‌بردند و سعی داشتند نظام ما را متقلب معرفی کنند.

بزرگواری تصريح کرد: کسانی که در جلسه رهبری از طرف فتنه‌گران حضور پيدا کردند، آنهايی بودند که در خيابان‌ها برای بسيجی‌های سوخته کف زدند. اينها در اعتدال هستند و ما اينها را خوب می‌شناسيم.

بزرگواری در ادامه با بيان اينکه ما روحانی را از اول انقلاب تا اکنون رصد می‌کنيم، گفت: وی همان کسی بود که برای اولين بار برای بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران، عنوان امام را بيان کرد.

وی ادامه داد: در فتنه سال ۷۸ در دانشگاه‌ها جرات نداشتيم حرف بزنيم و به ياد داريم در آخرين سخنرانی رهبری در ماه رمضان با دانشجويان نيز به اين مطلب اشاره شده که چرا حرف اساسی نزنيم. چرا از فتنه حرف نزنيم که بگويند افراطی هستند. بنده مقلد رهبر هستم و تابع رهبرم و می‌گويم که ما با فتنه‌گران سر سازش نخواهيم داشت زيرا آنها هزينه‌های بزرگی را بر ما تحميل کرده‌اند.

بزرگواری خاطرنشان کرد: بنده کسی بودم که تريبون رييس مجلس را گرفته بودم و عليه سران فتنه شعار دادم، من تنها از خدا می‌ترسم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود از روحانی به دليل انتخاب شخصيت‌هايی مانند رحمانی‌فضلی، هاشمی، دهقان، پورمحمدی، علوی، نوبخت و نهاونديان به عنوان اعضای کابينه تشکر کرد و گفت: بنده در مورد آقای زنگنه که به عنوان وزير پيشنهادی نفت معرفی شده، نه موافق و نه مخالف ثبت‌نام نکرده‌ام اما می‌گويم اگر زنگنه بيايد، باز آن آقازاده دله دزد، مهدی هاشمی، ميدان‌دار می‌شود. اين آقازاده‌های دله دزد به مملکت و نظام ما و روحانيت خيلی ضربه زده‌اند.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی پس از آنکه بزرگواری اين عبارت را بيان کرد، به وی اظهار کرد: شما نبايد اسم افراد را بياوريد، در حالی که شما اسم افراد را آورده و توهين می‌کنيد و مساله درست می‌کنيد، در حالی که بايد راجع به برنامه حرف بزنيد.

بذرپاش: کابينه معرفی شده شبيه شرکت سهامی است

مهرداد بذرپاش که به عنوان مخالف برنامه کابينه دولت يازدهم صحبت می‌کرد، گفت: کابينه معرفی شده شبيه شرکت سهامی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مهرداد بذرپاش که در مخالفت با کليات برنامه کابينه يازدهم صحبت می‌کرد، اظهار داشت: کليت کابينه مشابه يک سيستم يکپارچه است. اگر بنده به عنوان مخالف صحبت می‌کنم، به اين معنا نيست که دو قوه بايد روبه‌روی هم قرار بگيرند در حالی که با رای اعضای کابينه دولت رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح کرد: مهم‌ترين کمکی که می‌توانيم به روحانی داشته باشيم، اين است که ملاحظات و مصلحت‌انديشی‌ها را به حداقل برسانيم تا کابينه‌ای هماهنگ تشکيل دهد.

وی افزود: در حال حاضر چند تن از چهره‌های مرتبط با اتفاق‌های سال ۸۸ که برخی از نمايندگان لفظ فتنه را در مواجهه با آنها به کار می‌برند، در کابينه حضور دارند و خود اين مساله جای سوال است و معرفی اين افراد، محصول فشارها و سهم‌خواهی‌های خيلی‌ها

است.

بذرپاش ادامه داد: کابينه فعلی به دو دليل توان و اجرای وعده‌های داده شده از سوی روحانی را ندارد. نخست اينکه تحقق بهبود فوری در اوضاع اقتصادی مردم مطرح شده اما کابينه‌ای که اکنون به مجلس معرفی شده، مسن است و اين هيچ معنايی جز اين ندارد که کابينه‌ای کم تحرک، کارها را به دست گيرد، در حالی که انجام کارها مستلزم تحرک بالايی است.

بذرپاش با بيان اينکه کابينه معرفی شده شبيه کابينه معرفی شده هاشمی رفسنجانی است و اين مطلب مرتب گفته می‌شود، خطاب به روحانی گفت: شما وقتی در انتخابات ثبت‌نام کرده‌ايد، آقای رفسنجانی بعد از شما ثبت‌نام کرد و پس از آنکه امکان ورود به عرصه نهايی انتخابات را نيافت، پس از آن هم تا سه روز آخر از شما اعلام حمايت نکرد، شما به خدا و مردم وامدار هستيد.

نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: کابينه معرفی شده شبيه يک شرکت سهامی است و سهم متنوع گروه‌های مختلف در آن ديده می‌شود و برخی از معاونت‌های مرکز تحقيقات می‌خواستند وارد اين قضيه شوند.

بذرپاش تاکيد کرد: شعار دولت استفاده از نيروهای شايسته است. آيا اين انتخاب با استفاده از شاخص‌های شايستگی انجام شده است؟ آيا در دولت سابق هيچ يک از وزرا شايستگی نداشتند. آقای روحانی شما گفتيد کليد داريد نه داس.

وی در پايان در مورد مسائل اقتصادی نيز يادآور شد: همانطور که می‌دانيد هر يک از همکاران شما تز اقتصادی خود را دارند.

جعفرزاده: مقبوليت نظام در گرو کارآمدی اقتصادی است

يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس مقبوليت نظام در گرو کارآمدی اقتصادی افزايش قدرت خانه‌ها و کاهش شکاف طبقاتی و درآمدی خانواده‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامعلی جعفرزاده در موافقت با کابينه دکتر روحانی انتخابات خردادماه را نماد مردم سالاری و حاکميت مردم بر سرنوشت سياسی خود دانست و افزود: مردم در چارچوب قانون اساسی و منويات رهبری به شيوه دموکراتيک نظر خود را به صندوق‌های رای ريختند.

وی با اشاره به وظايف قوه مجريه گفت: قوه مجريه وظيفه دارد در کنار ساير قوا و تحت هدايت رهبری به وظايف قانونی خود عمل کند و دين خود را به نظام و مردم ادا نمايد. نتيجه رفتار عقلانی مردم حتی در مدت کوتاه بعد از انقلاب ثمرات فراوانی داشت. بازسازی اعتماد عمومی، باز آفرينی نشاط اجتماعی،‌پيدايش زمينه‌های اخلاق و آماده شدن زمينه تضارب آرا از جمله ثمرات اين انتخاب است و تداوم اين مسير نيازمند تدوين برنامه ها و خط مشی توسط دولت است.

وی هويت انقلاب اسلامی بدون اخلاق و ديانت را زير سوال دانست و واقع‌بينی، رعايت حقوق شهروندی، مبارزه با فساد، ارتقای زندگی ايرانيان‌، پايدارسازی محيط‌زيست حمايت از مردم و نسل جوان و تعامل سازنده با دنيا بر مبنای حکمت و مصلحت نظام را از جمله برنامه‌های دولت يازدهم عنوان کرد.

جعفرزاده تاکيد کرد: بدون رابطه سازنده با دنيا نمی‌توان منافع نظام را تامين کرد.

وی با اشاره به رويکرد اقتصادی دولت تدبير و اميد تاکيد کرد: مقبوليت نظام در گرو کارآمدی اقتصادی است مهار بيکاری،‌کاهش فقر، عدالت اقتصادی، ايجاد تعادل در بازارهای مختلف، تحکيم بنيان‌های داخلی و تعامل با اقتصاد جهانی از ديگر برنامه‌های اقتصادی دولت يازدهم است.

وی تاکيد کرد: ايجاد رفاه در خصوص چالش‌های دولت و ساير قوا برای اجرای سياست‌های کلان نظام مد نظر دولت است.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شرط لازم کنترل نقدينگی را سياست‌های ارزی و تجاری،‌کاهش نرخ نوسانات ارز و يکسان‌سازی نرخ ارز است.

نماينده مردم رشت توسعه اجتماعی را رويکرد دولت يازدهم در حوزه اجتماعی بر شمرد و افزود: منظور از توسعه اجتماعی در دولت يازدهم توجه کلی به ارزش‌های اجتماعی است مشارکت در فعاليت‌های اقتصادی و تامين نيازهای اجتماعی در قالب سياست‌های اجتماعی دولت امکان‌پذير می‌شود.

جعفرزاده سپس با قرائت اشعاری از رحيم زارع نماينده مردم آباده گفت: دولت عشق و اميد،‌اعتدال،انعطاف خط بطلان بر واژه‌های اختلاف/ حلقه مفقوده را لطف خدا اهدا نمود/ رای ملت مردم، يوسف گمشده را پيدا نمود/ مردی از جنس فقاهت/ مردی از جنس روحانيت/ مردی از شعر ولايت، ميهن اسلاميت/ صحبتی از کابينه دارد اصيل و ايده‌آل/ دشمن افراط و تفريط، رفيق اعتدال/ خالی از احساس ويرانگر، پر شور و شعور/ مرد تحکيم اصول/ مرد اصلاح امور،‌سالها در خط رهبر نرده‌بازی تاخته/ دشمنان و دوستان را يک به يک بشناخته/ حضرت آقا اخيرا راه او تاييد کرد/ از رييس جمهور خوب و منتخب تمجيد کرد/ قول معروف رييس جمهور هم بشنيدنی است/ در کدورت هست گفتا قالب بخشودنی است/ بايد اين کابينه را فرصت فراهم ساختن/ پای به پای اين رييس جمهور با هم تاختن/ می‌توان گرد کدورت به دست باد داد/ در ره شيرين کمک به اين فرهاد داد.

لاريجانی در پايان دفاعيات نماينده مردم رشت از کابينه دولت يازدهم گفت: با قرائت اين اشعار بحث های امروز مجلس شيرين‌تر شد.

تابش: وزيران پيشنهادی از تناسب بالايی با حوزه‌های مسووليت خود برخوردارند

يک نماينده اصلاح‌طلب مجلس گفت: اکنون نوبت مجلس است که به انتخاب مردم و کابينه امروز منتخب مردم آری بگوييم و به انتخاب، اميد و اعتماد مردم رای مثبت بدهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا تابش در جلسه نوبت بعدازظهر امروز مجلس که به بررسی صلاحيت وزرای کابينه دولت يازدهم اختصاص دارد، به عنوان اولين موافق کليات هيات دولت، در سخنانی ضمن قدردانی از حضور مشارکت مردم ايران در انتخابات رياست جمهوری و خلق حماسه سياسی مقام معظم رهبری گفت: وظيفه خويش می‌دانم که به خاطر اين حضور و مشارکت و خلق حماسه سياسی، از برنامه‌های دولت منتخب دفاع کنم و از نمايندگان محترم بخواهم که همراه با رای معنادار ملت به کابينه پيشنهادی کابينه دکتر روحانی رای اعتماد بدهند.

نماينده اردکان در مجلس با بيان اينکه مطالعه و بررسی برنامه‌ها و توانايی وزرای پيشنهادی حق يکايک ماست، ادامه داد: اما انجام اين مهم بايد بر پايه اخلاق و موازين دينی باشد.

وی افزود: قرآن کريم ما را در اين راه از غيبت و کنجکاوی و گمانه‌زنی درباره افراد بازمی‌دارد و اين گناهان را مستجب سخت‌ترين عقوبت‌ها می‌داند.

تابش با يادآوری اينکه اکثريت مردم ايران در ۲۴ خرداد به تغيير و اصلاح وضع موجود در کشور رای دادند و به اعتدال ثبات و عقلانيت اميد بستند، گفت: دولت تدبير و اميد حاصل همين گفتمانی است که در طول اين انتخابات شکل گرفت.

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس نقش راهگشايانه مقام معظم رهبری، حضور همه سليقه‌ها، گروه‌ها و جريان‌های سياسی در اين انتخابات و اثرگذاری شخصيت‌های مقبول مردم در خلق اين حماسه بزرگ را برجسته دانست و گفت: بايد از ياد نبرد مردم در اين انتخابات به افراط و افراطی‌گری "نه" و به اعتدال و عقلانيت "آری" گفتند.

تابش اضافه کرد: اکنون نوبت ماست که به انتخاب آن روز مردم و کابينه امروز منتخب مردم آری بگوييم و به انتخاب، اميد و اعتماد مردم رای مثبت بدهيم.

تابش، ترکيب کابينه پيشنهادی را ترکيبی اعتدالی توصيف کرد و گفت: فصل مشترک، آرای ملی و مجموعه‌ای است که معنا دارد، اين کابينه ترکيبی به هم پيوسته، توانمند و متوجه به جهات مختلف سياسی است، پس مناسب است که به کل اين کابينه رای اعتماد بدهيم.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با تاکيد بر اينکه کابينه پيشنهادی برای خارج از کردن کشور از دايره مشکلات و مسائلی آمده است که متاسفانه جامعه به آنها گرفتار است، افزود: حدود ۳۴ قطعنامه توسط اتحاديه اروپا، آمريکا و سازمان ملل بر عليه ايران موجب شدت گرفتن تحريم‌ها، وضعيت بد اقتصادی، تورم و نرخ بيکاری دورقمی و رشد اقتصادی صفر شده است.

وی افزود: اين در حالی است که دولت‌های نهم و دهم ۶۳ درصد درآمدی نفتی ايران طی هشت سال گذشته معادل ۷۰۰ ميليارد دلار را هزينه کرده‌اند که اگر مبتنی بر برنامه‌ريزی‌های علمی و واقع‌بينانه بود، ما امروز به يک قدرت منطقه‌ای تبديل شده بوديم.

به گفته تابش، برای ما به عنوان ام‌القرای جهان اسلام مايه سرافکندگی است که کشورمان از نظر فساد مالی، جزو ۱۰ کشور اول جهان و از نظر رواج طلاق در رتبه چهارم دنيا باشد و تعداد معتادان ما بنا به اعلام مقامات رسمی از چهار ميليون نفر متجاوز گردد که کمکی واقعی مجلس در اين شرايط دادن رای بالا به وزيران منتخب است.

تابش، آشنايی و تسلط وزير خارجه پيشنهادی به حوزه ماموريت و قدرت آينده‌نگری او را در خروج کشور از نگرانی‌های کنونی تاثيرگذار دانست و افزود: در حوزه نفت و انرژی، تجربه و کارآمدی وزرای پيشنهادی معرفی شده می‌تواند تضمين‌کننده اجرای برنامه‌های مهم دولت در اين حوزه باشد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس برنامه‌های حوزه اقتصادی دولت را متناسب با مهم‌ترين نيازها و چالش‌های کشور دانست و گفت: وزرای مجرب و توانمندی که معرفی شده‌اند مسلما خواهند توانست با بهبود شاخص‌های اقتصادی و رونق توليد عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم را رقم بزنند.

وی در حوزه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوری، برنامه‌های دولت را بسيار درخشان توصيف کرد و ابراز داشت: وزرای منتخب می‌توانند با بينش و روش اعتدالی که دارند، دانشگاه با ثبات و دارای تحرک علمی و مدرسه هوشمند و خلاق را در کشور ايجاد کنند و توسعه دهند.

به اعتقاد تابش، در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، وزيران پيشنهادی از تناسب بالايی با حوزه‌های مسووليت خود برخوردارند و توانايی تحقق شعارهای دولت را دارند.

اين نماينده مجلس گفت: در حوزه سياست داخلی، قضايی، دفاع و امنيت، جامعه بيش از هر چيز به دنبال شرايط امن و به دور از ترس و نگرانی است، بايد رويکردهای امنيتی و افراطی جای خود را به رويکردهای مدنی و قانونی بدهد و اسباب تحقق شعارهای رياست محترم جمهور در تامين آزادی‌ها و استيفای حقوق اساسی شهروندان و تقويت بنيه دفاعی کشور فراهم شود.

وی با ابراز اميدواری از اينکه با توجه به برنامه‌ها و وزيران پيشنهادی در جلسات با نمايندگان شاهد رفع تضييقات و محدوديت‌های موجود باشيم، خطاب به همکاران خود در مجلس گفت: گرايش‌های مختلف مردم پای صندوق‌های رای با هم کنار آمدند و همراه شدند، ما هم با هر سليقه‌ و نظر سياسی که داريم، به هنگام رای به وزيران پيشنهادی و با دولت برآمده از رای مردم همراه شويم.

به گفته تابش فرصت کم‌نظيری برای حل مشکلات کشور و عبور از تنگناها فراهم شده است و بايد اين فرصت را از دست نداده و کاری بکنيم.

تابش سخنان خود را با اين دو بيت از حافظ به پايان رساند که
ای دل به کوی عشق گذاری نمی‌کنی؟
اسباب جمع و جاری کاری نمی‌کنی؟

چوگان حکم در کف و گوی نمی‌زنی؟
باز ظفر به دست شکاری نمی‌کنی؟

ادامه دارد...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016