سه شنبه 22 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات موافقان و مخالفان وزير پيشنهادی اطلاعات

فرارو ـ نمايندگان مجلس بررسی صلاحيت وزير اطلاعات را به عنوان سومين وزير پيشنهادی از کابينه حسن روحانی در دستور کار قرار دادند.

ابتدا بيرانوند به عنوان مخالف حجت‌الاسلام علوی، وزير پيشنهادی اطلاعات سخن گفت.

در بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی دولت، نمايندگان مجلس در عرصه‌ صلاحيت‌های عمومی ورود پيدا می‌کنند که پخش آن از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی دارای آفاتی است.

عموما در رد و بدل شدن مطالب، مواردی گفته می‌شود که بعضا موجب سوءاستفاده اغيار و دشمنان می‌شود. البته در جريان بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی مطالب اثبات شده و يا اثبات‌نشده‌ای عنوان می‌شود که پيشنهاد می‌کنم اين جلسات نيز مانند بررسی اعتبارنامه نمايندگان به صورت غيرعلنی برگزار شود.

ما نمايندگان خوشحال می‌شديم که رئيس‌جمهور تا پايان جلسه ديروز حضور می‌يافتند. اگر رياست جمهور و اعضای دولت از منظر دولت کار دفاع را می‌پذيرفتند، نتيجه مورد نظر بهتر حاصل می‌شد.

با توجه به ماموريت‌های ذاتی وزارت اطلاعات که مرکز ثقل حفظ و سلامت نظام و مقابله با جريان‌های برانداز خارجی و ضدانقلاب داخلی و نيز مقابله با اشکال مختلف فساد و رانت‌خواری است، عدم تسلط مديرارشد مجموعه به فضای تخصصی کار خسارت‌بار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سطح تکنيکی و علمی بالای کار در وزارت اطلاعات می‌طلبد نيرويی در راس اين وزارتخانه قرار گيرد که حداکثر شناخت را از فضای کار امنيتی و شيوه‌ها و ادبيات رايج امنيتی داشته باشد.

اهميت ارتباط تخصص وزير اطلاعات با حوزه مربوطه به طور قطع کمتر از حوزه‌هايی مانند بهداشت، صنايع، نيرو و ديگر حوزه‌های نيست. اين حوزه جزو حساس‌ترين حوزه‌هاست.

شنيده‌ها حاکی از آن است که معاونت سياسی و امنيتی در رياست جمهوری در شرف تاسيس است که اگر اينگونه باشد نقض‌کننده عدم اهميت موضوع کار وزارت اطلاعات است. شرح وظايف و حدود فعاليت وزارت اطلاعات مصوبه مجلس است و اگر قرار باشد معاونتی به نام سياسی و امنيتی در حوزه رياست جمهوری تاسيس شود، اين سوال مطرح می‌شود که کدام وظيفه بر زمين مانده وجود دارد که در مصوبه مجلس برای شرح وظايف وزارت اطلاعات وجود نداشته است.

تشکيلات موازی امنيتی جديد در رياست جمهوری در صورتی که قرار است رئيس‌جمهور تصميم جديدی اتخاذ کنند، بر اساس کدام قانون و گزارش قرار است انجام شود؟

در بند ۱۱ رويکردهای وزارت اطلاعات که از سوی وزير پيشنهادی عنوان شده، بازبينی رويه بازنشستگی نيروهای مجرب و متخصص و اعاده کارشناسان و مديران توانمند که به هر دليل بازنشته شده‌اند، تلويحا بر حذف اجباری آنها اشاره شده است.


عبدالهی نماينده ماهانشان؛ موافق وزير

در شرايطی که اقتصاد ما با رکورد تورمی مواجه است و شاهد تورم بالا در حد ۳۱ تا ۳۲ درصد هستيم و نرخ بيکاری دو رقمی است همه از جمله وزارت اطلاعات بايد بستر سرمايه‌گذاری را فراهم کنند زيرا سرمايه و سرمايه‌گذار به جايی می‌روند که احساس امنيت کنند اما در غير اين صورت رشد اقتصادی رو به رشد نيست و گرانی و تورم تشديد می‌شود.

هدف تحريم‌های ظالمانه خارجی متوقف کردن توليد، کاهش توليد، افزايش بيکاری و گرانی است که مقابله با آن نيازمند بستر آرامی است که وزارت اطلاعات با حضور شخصيتی عارف، انديشمند و متفکر مثل آقای علوی می‌تواند به اين مهم کمک کند و در اين راستا بايد از فضای امنيتی دور شويم.

من پنج دوره از هفت دوره حضور در مجلس را خدمت آقای روحانی بودم و هشت سال هم با آقای علوی در مجلس همکار بودم و ايشان را از نزديک می‌شناسم. اگرچه در زمان معرفی کابينه‌ها خيلی اشتياق و علاقه‌ای به صحبت نداشتم اما اين دوره حيفم آمد که صحبت نکنم لذا هم در موافقت با برخی وزرا و هم در موافقت با کليات ثبت‌نام کردم.

آقای علوی از شخصيت‌های حوزوی است و تحصيلات دانشگاهی دارد، ايشان دکترای فقه و مبانی حقوق را از دانشگاه فردوسی دريافت کرده و سابقه نمايندگی ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس، نمايندگی امام (ره) در لامرد، نمايندگی مجلس در ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم و عضويت کميسيون خاص تدوين قانون وزارت اطلاعات را دارد و در اين حوزه اشراف دارد و صاحب‌نظر است و اين برای تصدی وزارت ارزشمند است.

آقای علوی شناخت خوبی از مسائل داخلی، قوميت‌ها و مسائل کل کشور دارد و همچنين کشورهای اطراف را به خوبی می‌شناسد، ايشان به بيش از ۳۰ کشور مسافرت داشته و با اين کشورها آشنايی دارد.


جواد جهانگير زاده نماينده اروميه؛ موافق وزير

بدون ترديد نقش وزارت اطلاعات با توجه به شرايط چند دهه گذشته جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای است و وجود دشمنان مختلف خارجی و جريانات مساله‌دار داخلی اهميت وزارت را چند برابر کرده است.

ما به امنيت ملی در مقابل جاسوسان بين‌المللی و شيطنت‌های منطقه‌ای نياز داريم و می‌طلبد که وزارت جسارت لازم را در برابر اينها داشته باشد.

آقای علوی با چهار دوره عضويت در مجلس، حضور در تدوين قانون وزارت اطلاعات، سابقه حضور در نهادهای نظامی دارای بينش امنيتی است و می‌تواند وزارت را به پرهيز از ورود به مسائل خرد و تمرکز بر مسائل کلان بين‌المللی و امنيت ملی سوق دهد.

اگر وزارت اطلاعات به مسائل عمده امنيت ملی بپردازد اولا بايد به انتخاب رييس‌جمهور احترام بگذاريم زيرا رييس‌جمهور دارای بينش امنيتی و روابط بين‌الملل است و به عنوان کارشناس انتخابی کرده که بايد به او احترام گذاشت، آقای علوی هم روحانی انقلابی فعال و پرتحرک آشنا به مسائل نظامی است که در کميسيون سياسی مجلس خبرگان عضويت دارد، دارای وزانت علمی است و به لحاظ عملياتی انسان فعالی است.

معتقدم آقای علوی در تقويت نظام کارشناسی و نظام مديريتی خبره دستگاه‌های اطلاعاتی و افزايش ظرفيت‌های حرفه‌ای اطلاعاتی موفق خواهد بود و از نمايندگان می‌خواهم به او رای اعتماد دهند.

حميد رسايی نماينده تهران؛ مخالف وزير پيشنهادی اطلاعات

بايد حرمت نهادی مثل شورای نگهبان را نگه داشت چرا که اين نهاد دو بار صلاحيت وزير پيشنهادی اطلاعات را رد کرده است. عدم آشنايی با وزارتخانه ای مثل اطلاعات چه آسيب‌هايی خواهد داشت؟

در جريان مجلس ششم اصلاح‌طلبان منتقد جدی هاشمی رفسنجانی بودند و حتی می گفتند که وی قاتل است (قتل‌های زنجيره‌ای)؛ ما منتقد هاشمی هستيم اما مثل برخی اصلاح‌طلبان نمی‌گوييم قاتل است.

به جای آقای علوی برنامه نوشته و در کازيو نمايندگان گذاشته‌اند.

در سال ۷۶ هم به بهانه قتل های زنجيره ای، وزارت اطلاعات را زدند. نيروی انتظامی را در رسانه‌ها و مطبوعات، کسی معرفی کردند که دانشجويان را از بای بام به پايين پرت می‌کند.

هادی قوامی؛ موافق وزير پيشنهادی اطلاعات

آيا بايد فرار را در دولت يازدهم به قرار تبديل کنيم يا به فرار بيشتر؛ نمايندگان محترم بدانند که آقای علوی ۴ سال سابقه مرتبط با وزارت اطلاعات در کميسيون تخصصی در مجلس داشته است.


سومين جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحيت‌ها و برنامه ۱۸ وزير پيشنهادی دولت يازدهم دقايقی پيش با اعلام علی لاريجانی رئيس مجلس به پايان رسيد.

در جلسه امروز موافقان و مخالفان وزرای پيشنهادی آموزش و پرورش و اطلاعات صحبت کردند اما به دليل اتمام جلسه علنی قرار شد، وزير اطلاعات در جلسه بعدازظهر از برنامه‌هايش دفاع کند.

لاريجانی پيش از به صدا درآوردن زنگ پايان جلسه گفت:‌ طبيعتا اکنون وزير اطلاعات بايد صحبت کند اما از آنجا که ساعت ۱۲ شده بايد تا ساعت ۱۴ تنفس اعلام کنيم.

وی ادامه داد: از حضور آقای روحانی و اعضای هيئت دولت در اين جلسه تشکر می‌کنيم وختم جلسه را برای تنفس ۲ ساعته اعلام می‌کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016