چهارشنبه 23 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی: ايران مخالف مذاکرات سازش است، ورود تشکيلات خودگردان به مذاکرات اشتباه است

ايسنا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه با بيان اين که تشکيلات خودگردان در ورود به مذاکرات سازش با رژيم صهيونيستی اشتباه می‌کند گفت: شرايط کنونی زمان مناسبی برای مذاکره نيست و رهبران فلسطينی به خطری که وجود دارد توجه کنند.

سيد عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه که صبح چهارشنبه از ايسنا بازديد کرد در گفت‌وگو با خبرنگاران سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران، با تاکيد بر اين که مذاکرات سازش اخير بين رژيم صهيونيستی و تشکيلات خودگردان فلسطين قطعا به دلايل مختلف محکوم به شکست است افزود: نفس مذاکرات و شرايطی که در آن مطرح شده بسيار ناعادلانه است و حقوق اساسی مردم فلسطين مانند حق بازگشت به سرزمين، حق تعيين سرنوشت و موضوع قدس به عنوان پايتخت فلسطين را ناديده گرفته است؛ بنابراين قطعا به نتيجه نخواهد رسيد. از سوی ديگر اين مذاکرات به صورت کاملا مخفيانه و محرمانه صورت می‌گيرد که نشان می‌دهد قرار است دور از چشم جهانيان امتيازهای بيش‌تری از فلسطينی‌ها گرفته شود و شرايطی به آن‌ها تحميل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در کنار اين‌ها مانع بزرگی نيز وجود دارد که خود رژيم صهيونيستی است. شکل‌گيری اين رژيم براساس اشغالگری، قتل، جنايت و فشار عليه مردم فلسطين بوده است و ادامه حياتش نيز منوط به همين است و اگر روزی دست از اين جنايت و اشغالگری بردارد ادامه بقايش زير سوال خواهد رفت. مانع اصلی محقق نشدن طرح‌های صلح در دوره‌های گذشته نيز که اتفاقا بسيار سازش‌کارانه بوده و از سوی غربی‌ها نيز نوشته شده بود، خود صهيونيست‌ها بودند. آن‌ها هرگز دنبال صلح نيستند و احتمالا در شرايط کنونی احساس می‌کنند به دليل آن چه که در مصر و سوريه و جهان اسلام و منطقه می‌گذرد فرصتی است که می‌توانند امتيازات بيش‌تری از فلسطينی‌ها بگيرند و بنابراين جای آن دارد که رهبران فلسطينی به خطری که وجود دارد توجه کنند.

وی تاکيد کرد: شرايط کنونی اصلا زمان مناسبی برای مذاکره نيست زيرا طرف مقابل قطعا برای گرفتن امتيازات بيش‌تر آمده است. متاسفانه در صحنه عمل شاهد هستيم در حالی که مثلا قرار بوده شهرک‌سازی بيش‌تری صورت نگيرد، رژيم صهيونيستی به اين کار ادامه داده و با وجود اين که حتی اروپايی‌ها و آمريکايی‌ها هم اين اقدام را محکوم کردند و اعتراض‌هايی داشتند اما طبق معمول رژيم صهيونيستی هيچ وقعی نگذاشته و بعد دوباره همان سناريوهايی گذشته تکرار شده و آمريکايی‌ها به فلسطينی‌ها فشار می آورند که سخت نگيريد و اجازه دهيد مذاکرات ادامه پيدا کند! بعد هم برای اين که "شکلاتی" داده باشند تعدادی زندانی فلسطينی که سال‌ها از پايان مدت زندان‌شان گذشته است را آزاد می‌کنند. اين روند کاملا مشهودی است که برای هدف اين دور جديد از مذاکرات سازش در نظر گرفته شده است و ما اميدواريم رهبران دولت خودگردان و فتح در اين دام نيافتند؛ کما اين که بسياری از رهبران مقاومت فلسطينی در جنبش‌های مختلف اين نکته را متوجه شده‌اند و اعتراض‌ و مخالفت خود را بيان کرده‌اند.

عراقچی اضافه کرد: ايران مخالف اين مذاکرات است و گروه‌های فلسطينی بسياری نيز با آن مخالفند. اميدواريم جهان اسلام نيز خطير بودن شرايط حاضر را درک کند و اجازه ندهد رژيم صهيونيستی از شرايط موجود سو استفاده کند. در مقابل زياده‌طلبی‌های رژيم صهيونيستی بايد مقاومت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تشکيلات خودگردان در ورود به اين مذاکرات اشتباه می‌کند. مذاکره با رژيم صهيونيستی هيچ‌گاه کار درستی نبوده است و در شرايط حاضر از هميشه بدتر است. فقط خط مقاومت است که می‌تواند نتيجه دهد. با شرايطی که در منطقه و به خصوص در مصر و سوريه به عنوان دو حامی عمده مردم فلسطين وجود دارد قطعا هرگونه مذاکره‌ای فقط به امتياز دادن بيش‌تر فلسطينی‌ها منجر خواهد شد و ما اميدواريم رهبران تشکيلات خودگران اين نکته را درک کنند و به مذاکرات سازش ادامه ندهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016