پنجشنبه 24 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو روزنامه‌نگار بازداشت‌شده پس از ۲۴ ساعت آزاد شدند

راديو فردا ـ «صدرا محقق» و «جواد حيدريان»، دو روزنامه‌نگاری که همراه با تنی چند از اهالی دهدشت در تهران بازداشت شده بودند، روز چهارشنبه آزاد شدند.

روز سه‌شنبه، حدود ۱۵ تن از اهالی دهدشت از جمله صدرا محقق و جواد حيدريان برای اعتراض به لحن محمد بزرگواری نماينده کهگيلويه در مجلس شورای اسلامی و به‌کار بردن الفاظی چون «چماق لری» از سوی اين نماينده، راهی مجلس شورای اسلامی شده بودند که پليس امنيت تهران آنان را بازدشت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



برپايه آخرين گزارش‌ها، دو تن از اهالی دهدشت ساکن تهران هنوز دربازداشت به‌سر می‌برند.

بازداشت‌شدگان شامگاه سه‌شنبه به وزارت اطلاعات تحويل داده شده و سپس به زندان اوين منتقل شده‌ بودند.

محمد بزرگواری در سخنرانی خود وزيران پيشنهادی حسن روحانی را تهديد کرد که اگر به منطقه او «نگاه ويژه» نداشته باشند با «چماق لری» با آنها برخورد می‌کند.

نماينده کهگيلويه در مجلس در ادامه تاکيد کرد «من لرتبار هستم آقای روحانی عزيز.»

اين سخنان محمد بزرگواری هم‌چنين با انتقاد شديد علی صارميان، از بنيانگذاران انجمن نويسندگان لرستان روبرو شده‌است.

به گزارش سايت «آينده آنلاين» علی صارميان در واکنش به اظهارات اين نماينده مجلس نوشته است: «آقای بزرگواری، خشک‌مغزی و چماقداری خود را به قومی ايرانی که آريايی‌ترين و قديمی‌ترين قوم در ميان مردم ايران هستند منتسب کردند. از مردم ايران عذرخواهی می‌کنم. هر طايفه‌ای جاهل دارد و اين آقا هم سخنگوی مردمان مهربان و مودب و محجوب لر نيستند.»

وی در ادامه نوشته است: «آقای بزرگواری قطعاً از ما نيست. نمايندگان لرزبان واقعا غيرتشان کجا رفته است که اين جفا را تذکر دهند که ما نه چماقداريم و نه بی منطقيم؟»

در همين حال روزنامه ابتکار نيز در سرمقاله شماره سه‌شنبه خود با تاکيد براينکه «از فرهنگ اصيل لر فقط چماقش به برخی رسيده است»، به اظهارات علی محمد بزرگواری در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده است.

علی‌محمد بزرگواری در واکنش به اين انتقادها روز چهارشنبه با انتشار پيامی در وب‌سايت خود «خاک پای همه ملت ايران به خصوص قوم لر هستم، اگر از سوی من نسبت به قوم لر جفايی شده به عنوان فرزند لر از همه لرزبانان عذرخواهی می‌کنم.»

وی افزود: «منظور من تنها يک اصطلاح بود که در همه جای ايران بزرگ از اين اصطلاحات وجود دارد و به معنای زورگويی و ياغی‌گری نيست.»

محمد بزرگواری در جلسه يادشده همچنين يکی از نمايندگان مجلس را «چاپلوس» خوانده و از مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان «دله‌دزد» نام برده‌است که اين هر دو اتهام او نيز با واکنش‌های زيادی روبه‌رو شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016