سه شنبه 1 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت خودسرانه و فشار بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران تبعيدی غير قابل پذيرش است

گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از وضعيت سلامت فريبا پژوه روزنامه‌نگار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و همکار سابق راديو بين‌الملل فرانسه، اعلام می‌کند. وی از تاريخ ۱۹ تيرماه، در سلول‌های بند امنيتی ۲۰۹ که تحت نظر وزارت اطلاعات قرار دارد، زندانی است. اين روزنامه‌نگار در اثر فشارهای روحی وارده بر وی، به هنگام نخستين دور بازداشت در مرداد ماه ۱۳۸۸ و از اين ميان سپری کردن ۱۲۴ روز در سلول‌های انفرادی همين بند، آسيب روحی ديده بود و به مدت يک سال تحت مداوای پزشکی قرار داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شيرين عبادی وکيل مدافع حقوق بشر و دارنده‌ی نوبل صلح در اين باره به گزارش‌گران بدون مرز گفت: «اين روزنامه‌نگار اکنون بدون هيچ دليل خاصی و صرفا به دستور بازجوی امنيتی بازداشت و روانه زندان انفرادی شده و متاسفانه عدم استقلال قوه قضاييه موجب گرديده که قضات دادسرا و دادگاه های انقلاب طبق خواسته های مامورين امنيتی عمل کنند و اين وضعيت بيش از بيش آزادی بيان را در ايران به مخاطره می اندازد.»

فريبا پژوه تنها قربانی بازداشت‌های خودسرانه و يا اقدام‌ها تلفی‌جويانه‌ی، رژيم عليه روزنامه‌نگاران، معترضان و خانواده‌های آنها در ايران نيست. در تاريخ ٣٠ تيرماه اعلام شد، فرزانه نوری، مادر فرهاد نوری، روزنامه‌نگار سايت مجذوبان نور، از سوی شعبه دوم دادگاه شيراز، به دوسال حبس تعذيری محکوم شده است. فرزانه نوری، در تاريخ ٢٠ شهريور ١٣٩٠ بازداشت و مدت بيست و يک روز را در زندان اداره‌ی اطلاعات شيراز زندانی بود. بازجويی‌ از وی بيش از هر اتهامی عليه خود او، در باره فعاليت‌های پسرش بود. در اين باره آزار و تهديدهای ماموران امنيتی، پس از آزادی نيز ادامه يافت. فرهاد نوری خود نيز قربانی اين تهديد‌ها در خارج از کشور بوده است.

گزارش‌گران بدون مرز از آغاز سال ميلادی ٢٠١٣ بيش از ٧٠ مورد تهديد عليه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران تبعيدی را که با رسانه‌های مستقر در خارج از کشور همکاری می‌کنند، شمارش کرده است.ماموران امنيتی اطلاع رسانی فعالان رسانه‌ای را « براندازی» تلقی می‌کنند، اينگونه خانواده‌های آن‌ها احضار و مورد بازجويی قرار می‌دهند. آزار خانواده‌ها و روزنامه‌نگاران از طريق ارسال پيامک و يا تماس تلفنی همچنان ادامه دارد.

«جمهوری اسلامی ايران با بهرمندی از اغماض برخی دولت‌ها، فشار بر فعالان اطلاع رسانی در تبعيد را که بسياری از آن‌ها در اروپا و يا ايالات متحده آمريکا زندگی می‌کنند،بيشتر کرده است. گزارش‌گران بدون مرز، جامعه جهانی و به ويژه اتحاديه اروپا را به اتخاذ تدابيری جدی در حمايت و حفاظت از اين روزنامه‌نگاران، فرا می‌خواند. بخش عمده‌ای از آن‌ها با رسانه‌های عمومی کشورهای عضو اتحاديه همکاری می‌کنند. ما از کاترين اشتون، نماينده عالی اتحاديه اروپا در سياست خارجی و امور امنيتی، می‌خواهيم در برابر اقدام‌های عامدانه جمهوری اسلامی ايران در نقض قوانين بين‌المللی، موضعی قاطعانه‌ اتخاذ کند.»

گزارش‌گران بدون مرز همچنين از بازداشت محمد چراغی، مستند ساز و خبرنگار سابق صدا و سيمای جمهوری اسلامی پس از احضار به وزارت اطلاعات، در تاريخ ٣٠ تيرماه ١٣٩٢ مطلع شده است. اين روزنامه‌نگار برای فعاليت‌های اطلاع رسانی در جريان انتخابات خرداد گذشته، چندين بار از سوی مفامات امنيتی احضار و بازجويی شده بود. از مکان بازداشت وی تا امروز اطلاعی در دست نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016