دوشنبه 28 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله احتمالی القاعده به قطارهای سريع‌السير در اروپا

• به گفته منابع اطلاعاتی آمريکا آژانس امنيت ملی ايالات متحده (NSA) توانسته است که برخی از مکالمات تلفنی اعضای القاعده را شنود کند. در اين مکالمات صحبت از حمله به قطار‌های سريع‌السير در اروپا بوده است.

دويچه وله ـ روزنامه "بيلد" که اين خبر را در آلمان در روز دوشنبه (۲۸ مرداد/۱۹ اوت) در صفحه نخست خود منتشر کرده است گزارش می‌دهد که اين مکالمات "در هفته‌های اخير" ميان اعضای ارشد شبکه تروريستی القاعده صورت گرفته است. بنا به اين گزارش در مکالمات اعضای القاعده "يک رشته عمليات تروريستی عليه قطارهای سريع‌السير در اروپا" برنامه‌ريزی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حمله و خرابکاری

کارشناسان امنيتی بر اين باورند که اين حملات می‌توانند "خرابکاری در ريل راه‌آهن، تخريب شبکه خطوط برق و تعبيه مواد منفجره در قطارهای سريع‌السير را در بر گيرند". اين کارشناسان می‌افزايند که "تونل‌ها و پل‌های قطارهای سريع‌السير" نيز می‌توانند از جمله اهداف حملات تروريستی قرار بگيرند.

روزنامه "بيلد" می‌نويسد که در پی انتقال اين اطلاعات به نهادهای امنيتی آلمان، "تدابيری پنهانی" در ايستگاه‌ها و خطوط قطار آلمان اتخاذ شده است. برخی از اين تدابير حضور نيروهای امنيتی با "لباس شخصی" در ايستگاه‌های قطار است.

اعلام آماده‌باش برای نيروهای امنيتی آلمان

بنا به گزارش رسانه‌های آلمانی نهادهای امنيتی اين کشور به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. از دو هفته پيش تا کنون اقدامات شديدتری در ايستگاه‌های قطار آلمان به اجرا گذاشته شده است. بنا به گزارش رسانه‌ها، نيروهای پليس فدرال آلمان نيز برای کمک به نيروهای پليس محلی و نيروهای انتظامی در ايستگاه‌های قطار بکار گرفته شده‌اند.

وزارت کشور آلمان هنوز پيرامون اين تهديدات احتمالی و تدابير اتخاذ شده موضع‌گيری رسمی نکرده است. در مورد درستی اين گزارش نيز تا کنون هيچ‌يک از مقامات رسمی آلمان سخنی نگفته است.

آژانس امنيت ملی آمريکا نيز درباره ارسال چنين گزارشی به مقامات اروپايی تا کنون سکوت کرده است. آژانس امنيت ملی آمريکا در هفته‌های گذشته به دليل شنود مکالمات تلفنی و جمع‌آوری اطلاعات اينترنتی از شهروندان اروپايی و آمريکايی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

گفته می‌شود که سازمان اطلاعاتی آلمان (BND) نيز در اين زمينه با نهادهای امنيتی آمريکا همکاری داشته است. برنامه عظيم جمع‌آوری اطلاعات و شنود تلفنی شهروندان برای نخستين بار از سوی ادوارد اسنودن، همکار پيشين آژانس امنيت ملی آمريکا فاش شد. او در حال حاضر به عنوان پناهجو در روسيه به سر می‌برد.

نيروهای القاعده در سال ۲۰۰۴ در نزديکی مادريد با حمله به قطار و در سال ۲۰۰۵ در لندن با حمله به مترو و اتوبوس‌های شهری نشان دادند که از انجام عمليات عليه اهداف غيرنظامی ابايی ندارند. در اسپانيا ۱۹۱ تن و در بريتانيا ۵۶ نفر در اين حملات کشته شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016