دوشنبه 28 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفير استراليا در تهران: ايران بالاترين آمار مهاجرت غيرقانونی را به استراليا دارد

سفير استراليا در تهران کاغذی را از پوشه خود بيرون می‌آورد و به منِ ايرانی می‌گويد از اول ژانويه تاکنون۶۵۰۰ نفر از ايران با قايق و بدون ويزا خواستار ورود به استراليا بوده‌اند. ايرانيان بيش از همه کشورها حتی افغان‌ها مهاجرت غيرقانونی به استراليا داشته‌اند.

حس بدی پيدا می‌کنم تنها سوالی که در ذهن من ايجاد می‌شود يک "چرا"ی بزرگ با تاسف است.

پال فلی سفير استراليا در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره تصميم دولت اين کشور مبنی بر برخورد شديد با مهاجران غيرقانونی و انتقال به جزيره پاپوا گينه‌نو گفت: انتقال مهاجران غيرقانونی به جزيره پاپوآ گينه‌نو در واقع قانون جديدی نبوده و بلکه سياست جديدی در راستای تغيير سياست‌های گذشته است. بر اساس سياست جديد دولت استراليا از ۱۹ جولای ۲۰۱۳ هر پناهجوی غيرقانونی که به استراليا بدون اخذ ويزا و با قايق می‌رسد، به هيچ وجه نمی‌تواند وارد استراليا شود و در اين‌باره هيچ راهی وجود ندارد و بايد به اردوگاه‌های آماده شده برای پناهجويان در اين جزيره منتقل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ديگر، به هيچ وجه مهاجران غيرقانونی وارد استراليا نمی شوند

وی ادامه داد: اگر پس از اتمام روند بررسی‌های لازم مشخص شود که اين افراد پناهجوی واقعی هستند در اين صورت در اين جزيره پاپوآ گينه‌نو مستقر می‌شوند. دليل تغيير سياست‌های استراليا درباره مهاجران غيرقانونی افزايش بی‌رويه مهاجران با قايق به اين کشور است. قاچاق‌برها با سواستفاده از اهداف مهاجران برای زندگی بهتر به آن‌ها قول اقامت در استراليا را می‌دهند اما اين افراد هيچ وقت وارد استراليا نمی‌شوند.

استراليا تنها مهاجران قانونی را از سراسر جهان قبول می‌کند

فلی خاطرنشان کرد: اين قاچاق‌برها با اخذ پول‌های هنگفت و ارتکاب به جرايم مختلف مهاجران غيرقانونی را سوار قايق‌های بسيار کوچکی می‌کنند. اين سفر بسيار خطرناک است. خانواده‌های اين مهاجران درد و رنج بسياری را متحمل می‌شوند. بر همين اساس استراليا می‌خواهد هر آن‌چه که در توان دارد را به کار گرفته و از اين روند خبيثانه جلوگيری کند. استراليا از کشورهايی است که پذيرای پناهجويان از سراسر جهان است. استراليا به روند قبول پناهجويان به صورت قانونی ادامه می‌دهد و می‌خواهد مردم با قايق بدون ويزا به سمت استراليا نيايند.

پناهجويانی که بخواهند به کشورشان باز گردند امکان بازگشت دارند

وی در ادامه اظهاراتش افزود: پاپوآ گينه نو پناهجويان را می‌پذيرد و آن‌ها می‌توانند در اين جزيره مستقر شوند، اما پناهجويانی که بخواهند به کشورشان بازگردند امکان بازگشت دارند.

روند بررسی هويت و پناهندگی مهاجران غيرقانونی ممکن است چند سال طول بکشد

اين ديپلمات استراليايی تصريح کرد: ممکن است روند بررسی هويت و پناهندگی مهاجران مدت زمانی حتی چند سال طول بکشد زيرا بسياری از اين مهاجران که با قايق‌های کوچکی به استراليا می‌آيند در راه در جهت در خواست پناهندگی پاسپورت‌های خود را پاره می‌کنند.

مهاجران غير قانونی برای تعطيلات به پاپوآ گينه نو نيامده اند

وی درباره وضعيت نامساعد جزيره پاپوآ گينه نو و انتقال همه مهاجران غيرقانونی به اين جزيره حتی زنان حامله گفت: تمام افرادی که به اين جزيره منتقل می‌شوند در اردوگاه‌های تعبيه شده برای اين افراد ساکن می‌شوند. اين اردوگاه‌ها بر اساس استانداردهای معمول در جهان است که در آن‌ها مراکز بهداشتی، روان‌شناسی و غذايی وجود دارد. اين افراد می‌توانند به راحتی با خانواده‌های خود در ارتباط باشند اما آن‌ها برای تعطيلات به اين جزيره نيامده‌اند.

بهترين راه برای توقف مهاجرت غيرقانونی جلوگيری از فعاليت قاچاق‌برهاست

سفير استراليا در تهران افزود: بهترين راه برای ادامه روند مهاجرت غيرقانونی جلوگيری از فعاليت قاچاق‌برهای انسان است که به اين مهاجران به نفع خود دروغ‌های بسياری گفته و به پناهجويان می‌گويند که ما به شما تضمين می‌کنيم که به استراليا خواهيد رسيد. در اين‌باره دولت‌های کشورهای منطقه بايد وارد عمل شوند و تفاهم‌نامه‌ای برای جلوگيری از اين روند امضا کنند.

مقامات ايران و استراليا برای توقف مهاجرت غيرقانونی گفت‌وگو می‌کنند

وی ادامه داد: در همين راستا ميان مقامات ايرانی و استراليا گفت‌وگوهايی انجام شده و هم چنين استراليا مذاکراتی با مقامات اندونزيايی داشته است. در اين‌باره هياتی از استراليا برای مذاکرات بيشتر به ايران سفر کرد. هر دو طرف بر اين مساله تاکيد دارند که اين يک مشکل مشترک است و بايد از روند مهاجرت غيرقانونی به استراليا جلوگيری کرد و برای حل اين مشکل مشترک با يکديگر همکاری می‌کنيم.

وی درباره اعتراض برخی از فعالان حقوق بشر نسبت به انتقال مهاجران غيرقانونی استراليا به پاپو‌آگينه‌نو اظهار کرد: اظهارات و تفکرات گوناگونی در اين‌باره در استراليا وجود دارد. مردم مختلف در سراسر استراليا همانند ايران نظرات و ديدگاه‌های مختلفی دارند اما در واقع موضع دولت همان موضع کل احزاب سياسی در اين کشور است و همه بر توقف هرچه سريع‌تر روند مهاجرت غيرقانونی به کشور را دارند.

مردم استراليا نسبت به مهاجرت غيرقانونی نگران هستند

سفير استراليا در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که آيا در پشت پرده اين سياست جديد درباره مهاجرت غيرقانونی اهداف سياسی مانند انتخابات پيش رو وجود دارد، اظهار کرد: مردم استراليا نسبت به مهاجرت غيرقانونی نگران هستند. مهاجرات با قايق بسيار خطرناک است و اين افراد مشکلاتی را برای استراليا ايجاد می‌کنند بر همين اساس دولت اين کشور برای نگهداری اين افراد در اردوگاه‌ها هزينه‌هايی را پرداخت می‌کند. بر اساس نظرسنجی‌های عمومی بيشتر مردم خواهان برخورد جدی دولت با قاچاق انسان و مهاجرت غيرقانونی هستند. هيچ‌کس نمی‌خواهد افرادی در دريا جان خود را در قايق‌های کوچک از دست بدهند.

پناهجويان ايرانی در اردوگاهها نااميد و ناراحت هستند

وی درباره نگرانی خانواده‌های قربانيان مهاجرت غيرقانونی به استراليا درباره وضعيت بد پاپوآگينه‌نو و بيمار شدن بسياری از مهاجران در اين جزيره گفت: اردوگاه‌های در نظر گرفته شده برای مهاجران غيرقانونی بر اساس استانداردهای بين‌المللی ساخته شده است، اما در کل افرادی که در اين اردوگاه‌ها هستند بسيار نااميد و نارحتند. زيرا آ‌ن‌ها دريافته‌اند که توسط قاچاق‌برها فريب خورده‌اند زيرا آن‌ها فکر می‌کردند می‌توانند به استراليا بروند يک شغل خوب به دست آورده و زندگی مطلوبی داشته باشند.

به طور مستقيم در اردوگاه‌های مهاجران غيرقانونی با سازمان‌های بين‌المللی همکاری نمی‌کنيم

سفير استراليا در تهران درباره همکاری دولت اين کشور با سازمان‌های بين‌المللی درباره مهاجرت غيرقانونی گفت: ما در اين‌باره با کشورهای منطقه همکاری می‌کنيم. ما با سازمان‌های بين‌المللی نيز گفت‌وگوها و مذاکرات مفصلی داريم.

متهمان جزيره نائورا روند قضايی خود را طی می‌کنند

فلی با اشاره به شورش پناهجويان در جزيره نا ئورا از جمله ايرانيان گفت: اين افراد نااميد هستند زيرا حرف‌های قاچاق‌برها را باور کردند، اما اکنون ديدند که اين حرف‌ها دروغی بيش نبوده است. اين افراد بسياری از بناها و امکانات موجود در جزيره را تخريب کرده‌اند. متهمان اکنون در روند قضايی قرار گرفته‌اند و برای ديگر پناهجويان همان روند گذشته ادامه دارد.

۱۱۰ ايرانی در پاپوآ گينه نو

۶۵۰۰ ايرانی مهاجرت غيرقانونی به استراليا داشته‌اند

وی ادامه داد: برای نشان دادن اهميت اين مساله، آمار تکان دهنده مهاجرت غير قانونی به استراليا را اعلام می‌کنم؛ از اول ژانويه ۲۰۱۳ تاکنون ۱۷ هزار و دويست و هفتاد و دو نفر مهاجر غيرقانونی به استراليا با قايق آمده‌اند که در اين ميان شش هزار و ۵۰۰ نفر ايرانی هستند. ايرانيان بيشترين مهاجران غيرقانونی به استراليا هستند و بعد از ايران، افغانستان قرار دارد. در اردوگاه‌های مهاجرتی استراليا نيز ۳۳۵۰ نفر ايرانی حضور دارند. اما از ۱۹ ژوئيه تاکنون ۱۹۹۰ نفر بدون ويزا با قايق به استرالياسفر کرده‌اند که بيش از ۱۰۰۰ نفر از آن‌ها ايرانی هستند همه اين افراد پس از بررسی امور مربوط به سلامت به جزيره پاپوآ گينه نو منتقل می‌شوند، درحال حاضر ۱۱۰ ايرانی در پاپوآ گينه نو هستند.

سالانه نزديک به ۲۰۰۰ ايرانی به طور قانونی به استراليا مهاجرت می‌کنند

سفير استراليا در تهران با اشاره به استقبال دولت کشورش از مهاجرت قانونی گفت: سالانه نزديک به ۲۰۰۰ نفر ايرانی به استراليا مهاجرت قانونی دارند و نزديک به سی هزار نفر ايرانی در استراليا حضور دارند؛ جمعيت ايرانی در استراليا بسيار بالاست و روابط خوبی بين استراليايی‌ها با ايرانيان مقيم اين کشور وجود دارد.

وی درباره تعيين ۱۸۰ هزار دلار جريمه برای هر قاچاق‌بر انسان در استراليا گفت: اين يک اقدام خوب از سوی دولت است که در اين‌باره پليس استراليا با همکاری کشور های منطقه مانند پليس اندونزی وارد عمل شده است. بايد در اين باره سريع عمل کنند و اين کار بسيار دشواری است.


وی درباره آماری از تعداد قاچاق‌برهای دستگير شده پس از تصويب اين قانون گفت: من در اين‌باره آمار دقيقی ندارم گاهی دستگيری اين قاچاق‌برها مدت زمان طولانی طول می‌کشد.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: ساناز عباسعلی‌زاده


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016