دوشنبه 28 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميلی ‏منفرد: چند ساعت بازداشت شدم بعد هم عذرخواهی کردند، از من خواستند از خاتمی تبری بجویم

آمنه شيرافکن ـ روزنامه شرق: مخالفت با «جعفر ميلی‏ منفرد» بيش از آنکه مخالفت علمی باشد، مخالفتی سياسی است. اين مساله به‌ويژه در سخنان وزير پيشنهادی علوم به چشم می‌خورد: «بيش از آنکه من سياسی باشم مخالفان من سياسی هستند.»

آنچه در صحن علنی مجلس اتفاق افتاد، هم تاييدی است بر انبوهی از تلاش‌های همه‌جانبه، به‌طوری‌که مخالفان هرکدام بخشی از صحبت‌ها را به ديگری حواله می‌دادند، يکی از انتشار فيلمی از «مسجد» دانشگاه خبر می‌دهد و ديگری آن را پخش می‌کند؛ يعنی سناريويی ازپيش‌آمده برای وزير پيشنهادی تدارک ديده‌اند و همه‌چيز مهيای رای «عدم‌اعتماد» است. البته از اينها گذشته زير فشار قراردادن نماينده برای انصراف از نطق موافق درباره «ميلی ‏منفرد» و در اختيار قراردادن برخی اسناد محرمانه به برخی نمايندگان نيز از ديگر مواردی است که در افتادن وزير پيشنهادی علوم تاثيرگذار بوده. البته برخی در مجلس از همان روزهای نخست معرفی ميلی‌منفرد برای او خط‌ ونشان کشيده بودند، اينکه اگر فلانی به‌عنوان وزير معرفی شود، به او رای‌اعتماد نخواهيم داد و در نهايت هم برنامه ۸۸‌بندی او را نصفه‌ونيمه بررسی کردند.

ميلی‌منفرد در گفت‌وگو با «شرق» به مسايلی پاسخ گفته که طی همين چندروز در ماجرای عدم رای‌اعتماد به او از سوی برخی نمايندگان مطرح و برای خيلی‌ها سوال‌برانگيز شده؛ از ماجرای برگه بازجويی‌اش گرفته تا اعلام برائت از سيدمحمد خاتمی و ديگر حاشيه‌سازی‏ها.

* شما از جمله وزرايی بوديد که انتخابتان بسيار دقيقه‌نودی انجام شد، فکر می‌کرديد برای حضور در بهارستان با اين همه حاشيه مواجه شويد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- به دوستان ديگر هم می‏گفتم که من بی‏ حاشيه‌ترين بودم و پرحاشيه‌ترين شدم. گاهی مسايلی از من می‌پرسيدند که تعجب مرا برمی‏ انگيخت؛ اينکه آيا نام فاميلی‌ات را عوض کردی، در ولنجک دستگير شدی يا اينکه در رابطه با «سلمان رشدی» کاری انجام داده ‏ای.

*‌ گفته می‌شد ابتدا قرار بود نام آقای «توفيقی» به‌عنوان وزير علوم مطرح شود، چه شد که يکباره شما گزينه اصلی شديد، شايعه برخی مخالفت‏ها با حضور ايشان در کابينه صحت دارد؟
- دکتر روحانی برای تعيين تمامی وزرا، کارگروه‌هايی تشکيل دادند و نفر اول در کارگروه وزارت علوم جناب آقای توفيقی بود، بعدتر که نام ايشان مطرح نشد، بحث من قطعی شد. برای وزيرشدن ايشان هيچ منعی نبوده و نيست. من هم در اين ۲۸سال خدمتم در نظام جمهوری اسلامی به هيچ مسووليتی نه نگفتم اما هيچ‌وقت هم برای پذيرش مسووليت‌ها تلاشی نکرده‌ام.

‌* اما اگر به‌خاطر بياوريد، سال ۸۲ پس از رد نخستين وزير علوم، زمزمه‌های وزارت شما بالا گرفت و گويا خودتان پيشنهاد وزارت را نپذيرفتيد، خب حالا چه شد که با گذشت يک دهه احساس وظيفه کرديد؟
- وزارت علوم تنها ويترين دولت است؛ هم از نظر داخلی و هم خارجی. نسل جوان همه‌جانبه در خلق حماسه ۲۴خرداد حاضر شدند و نمی‌خواستم به وزارتخانه‌ای که مستقيما به فردای زندگی و تحصيل آنها مربوط می‌شود، جواب رد بدهم. اگرنه پيشنهاد وزارت مطرح بود و نفر دومی بودم که در مجلس مطرح می‌شدم و خب رای آوردن تا حدودی هم قطعی بود اما خب به دلايلی نپذيرفتم.

* هفته‌نامه «۹دی» به‌تازگی اعلام کرده که شما پس از حوادث ۸۸، ۴۸ساعت بازداشت بوديد. اين مساله صحت دارد؟
- انجمن اسلامی مدرسان پس از انتخابات سال ۸۸ نشستی با عنوان «بررسی مسايل و حوادث پس از انتخابات ۸۸» برگزار کرد و ۸۰نفر از اعضای هيات‌علمی دانشگاه‌ها برای حضور در اين نشست جمع شده بودند که خب عده‌ای آمدند و همه استادان را دستگير کردند، چند ساعتی ما را بازداشت کردند و بعد هم عذرخواهی کردند. شايد سرجمع، سه چهار ساعتی بازداشت بوديم و اينکه بازداشت ما ۴۸ساعت بوده، صحت ندارد.

*‌ برگه بازجويی که آقای «مطهری» در گفت‌وگو با «شرق» به آن اشاره کردند، مربوط به همان ماجرای دستگيری می‌شود؟
- بله، البته آن برگه، به نظرم برگه بازجويی نبود، برگه‌ای شامل اطلاعات اسم و نام و مشخصات فردی بود و تشريفاتی که بايد انجام می‌شد.

*‌ می‌دانستيد که اين برگه در اختيار نمايندگان قرار گرفته؟
- راستش را بخواهيد نخستين‌بار از طريق گفت‌وگوی آقای مطهری از اين مساله مطلع شدم.

* آقای «مطهری» البته به نقش برخی دستگاه‌ها در افتادن وزرای کابينه يازدهم اشاره داشتند و اينکه اسنادی در اختيار برخی نمايندگان قرار گرفته که تنها می‌توانسته ازطريق برخی نهادهای خاص به آنها رسيده باشد.
- خب بالطبع وقتی برخی اطلاعات در اختيار افراد قرار می‌گيرد و ماجراهايی اتفاق می‏ افتد، اين مساله به ذهن می‌رسد.

*‌ آيا صحت دارد که از شما خواسته بودند از سيد«محمد خاتمی» تبری بجوييد. چه نکات ناگفته ديگری مطرح شده بود؟
- بله مطرح شده بود، اما من به تجربه و کارنامه کاری‌ام در دهه‌های گذشته افتخار می‌کنم و حاضر نيستم برای رفتارهای در چارچوب و اصول از فرد و نهادی تبری بجويم.

*‌ در جلسه‌های فراکسيونی چه مسايلی مطرح می‏شد؟
- مسايل همان‌ چيزهايی بود که در صحن هم مطرح شد، البته درنهايت هم آنها هيچ سند و مدرکی رو نکردند و خيلی از مطالب کذب بود، اوج اسناد همان فيلمی بود که هی دور سر من را هم قرمز کرده بودند که حضار به‌خوبی ببينيد اما اصل ماجرا، خلاف قانون نبود.
شنبه بعد از انتخابات خبر آمده بود که به کوی حمله شده، تشويشی در بدنه دانشگاه به وجود آمده بود و خيلی هم طبيعی بود، خب چه جايی بهتر از مسجد دانشگاه تا عده‌ای مسوولان و استادان دوساعتی گردهم بيايند و تلاش کنند تا تشويش برطرف شود. البته نکات ديگری هم مطرح شد، اينکه در تحصن مجلس ششم که من آن موقع سرپرست وزارتخانه بودم، سوالاتی داشتند و درباره ۱۸تير هم که مسايل بسيار بود، جالب اينکه آقای «حسن روحانی» از من برای حضور در کابينه‌اش دعوت کرده و آن‌موقع هم رييس «شورايعالی امنيت ملی» بود، همان موقع هم ايشان از نقش تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و از جمله وزارت علوم تقدير کردند، خب اگر من در حوادث ۱۸تير ۷۸ نقشی خلاف قانون داشتم که رييس‌جمهوری - دبير شورايعالی امنيت وقت - از من برای حضور در کابينه‌اش دعوت نمی‌کرد.

*‌ برخی می‏گفتند جلسه‌های علنی و مطالب مطرح شده ازسوی برخی نمايندگان شبيه جلسه‌های تفتيش عقايد بود، برای شما چطور بود؟
- به‌هرشکل سوال‌ها و مطالب مطرح‌شده حق نمايندگان بوده و من با همان توان قبلی در خدمت دانشگاهيان خواهم بود. در تمام اين مدت نمايندگان با روی گشاده و باز از ما استقبال می‌کردند و من هم تلاش داشتم تا اگر ابهامی وجود داشته باشد، فضا به سمت تفاهم پيش رود.

* اما عده‌ای از همان ابتدا گفته بودند که اگر فلانی به‌عنوان وزير معرفی شود، به او رای‌اعتماد نخواهيم داد. يا اينکه مختصر آبروی خود را هزينه کرده و اجازه نمی‌دهيم ميلی‌منفرد وزير علوم شود.
- به‌هرشکل من معتقد به دموکراسی هستم و به رای نمايندگان احترام می‌گذارم.

*‌ يک بيانيه با امضاهايی ازسوی اعضای هيات‌علمی در سايت‌ها منتشر شده بود و بعد هم چندتايی از اين امضاها پس گرفته شد، پشت‌صحنه پس‌گرفتن امضاها چه بود؟
- خبرهايی که به ما رسيده نشان از آن دارد که برخی از اين استادان از سوی حراست دانشگاه خود مورد سوال‌وجواب قرار گرفته و به آنها پيشنهاد شده که اسمشان را از نامه حذف کنند.

*‌ البته خبر رسيده دانشجويان علامه‌طباطبايی هم به همين سرنوشت دچار شده‌اند و حراست، برخی از آنها را احضار کرده؟ گويا آنها هم نامه‌ای در حمايت از شما امضا کرده بودند.
- خب چنين برخوردهايی شايسته محيط دانشگاه نيست.

‌* آنچه در اين سال‌ها بر دانشگاه‌های ما گذشت، خيلی‌ها را نگران کرده، از تفکيک جنسيتی گرفته تا سهميه‏ بندی جنسيتی و ستاره‌دارکردن دانشجويان. نظر شما درباره اين تصميم‌گيری‌ها چه بود؟
- خب من به‌شخصه با اين مسايل مخالف بودم، به‌ويژه ستاره‌دارشدن دانشجويان. البته در مورد دانشگاه‌های تک‌جنسيتی در حد عرف موافقم و معتقدم که دانشگاه‌ها بايد براساس نقشه علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی - که به‌تازگی به تصويب رسيده - مديريت شود. نيت من اين بود که دانشگاه در جايگاه واقعی‌اش قرار بگيرد، سازوکارهای علمی در ارتباط با فعاليت دانشگاهی جاری شود. جامعه دانشگاهی در تصميم‌سازی‌های دولت يازدهم به شکل قانونمند حضور داشته باشد تا بتوان محيطی بانشاط و ارزشی برای حضور دانشگاهيان به وجود آورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016