سه شنبه 29 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نجات ۱۰۶ پناهجو و "مرگ پنج نفر ديگر" در نزديکی جزيره کريسمس

راديو فردا ـ مقام‌های سازمان ايمنی دريانوردی استراليا خبر دادند که روز سه‌شنبه، ۲۹ مرداد، حدود ۱۰۶ نفر از پناهجويان را از يک قايق در حال غرق شدن که به آب‌های استراليا وارد شده‌ بود نجات داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين قايق در فاصله ۱۲۰ مايل دريايی در شمال جزيره کريسمس با مشکل مواجه شده و با ارسال پيامی از ناوهای سازمان ايمنی دريانوردی استراليا (اَمسا) درخواست کمک کرده‌ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين خبرگزاری همچنين گزارش می‌دهد که پنج تن ديگر از سرنشينان اين قايق هنوز يافت نشده و احتمال می‌رود که جان باخته باشند.

جزيره کريسمس در ۵۰۰ کيلومتری جنوب اندونزی واقع شده و با اين‌ که فاصله زيادی با خاک اصلی استراليا دارد جزء خاک اين کشور به‌ شمار می‌آيد.

يک سخنگوی «امسا» به خبرگزاری فرانسه گفت زمانی که ناوها به محل اين قايق رسيدند نيمی از آن در آب فرو رفته بود و تعدادی از سرنشينان آن بيرون از قايق در آب شناور بودند.

وی همچنين افزود که عمليات نجات همچنان ادامه دارد و يک هواپيما، يک کشتی ديگر نيروی دريايی استراليا، و يک کشتی تجاری نيز هم‌اينک راهی محل سانحه هستند.

هنوز در مورد مليت و هويت پناهجويان سرنشين اين قايق گزارشی مخابره نشده‌ است، اما در سوانح مشابهی که به طور مکرر در آب‌های جزيره کريسمس روی می‌دهد تعداد زيادی از پناهجويان سانحه‌ديده ايرانی و افغان بوده‌اند.

در همين زمينه پال فُلی، سفير استراليا در تهران، روز دوشنبه خبر داد که از آغاز ماه ژانويه سال‌ جاری تاکنون «۶۵۰۰ نفر از ايران با قايق و بدون ويزا» راهی آب‌های استراليا شده و خواستار ورود به خاک آن کشور بوده‌اند.

وی با ذکر اين‌ که «ايرانيان بيش از همه کشورها حتی افغان‌ها مهاجرت غيرقانونی به استراليا داشته‌اند» خواستار گفت‌وگو ميان مقامات کشورهای مرتبط با اين معضل و امضای تفاهم‌نامه در اين مورد شد.

«خودداری» ايران از حضور در نشست جلوگيری از قاچاق پناهجو به استراليا

به نوشته خبرگزاری فرانسه، چند وزير از استراليا و وزيرانی از ۱۳ کشور ديگر روز سه‌شنبه در جاکارتا، پايتخت اندونزی، گرد هم آمدند تا درباره معضل قاچاق پناهجويان به استراليا گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

اين خبرگزاری گزارش داد که از جمله، وزيرانی از افغانستان و سری‌لانکا در اين نشست حضور يافتند، اما ايران که بزرگ‌ترين مبدأ ارسال پناهجوی غيرقانونی به استراليا است نماينده‌ای به اين نشست نفرستاده است.

روز سه‌شنبه روزنامه «آسترالين» نيز در خبری نوشت که «ايران بزرگ‌ترين منبع پناهجويان قايق‌نشين استراليا طی سال جاری، نشست ويژه منطقه‌ای امروز درخصوص قاچاق انسان را تحريم کرده‌ است».

اين روزنامه می‌افزايد: «عدم حضور ايران در اين نشست، توانايی کنفرانس وزرا برای دستيابی به اقدامات هماهنگ و ملموس جهت جلوگيری از سيل پناهجويان را زير سؤال می‌برد.»

در رسانه‌های ايرانی تاکنون توضيحی درباره دلايل عدم حضور ايران در اين نشست منتشر نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016