چهارشنبه 30 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاخ سفید: آمریکا کمک‌های خود به مصر را کاهش نداده است

راديو فردا ـ کاخ سفید آمریکا سه‌شنبه ۲۹ مرداد خبرهای منتشر شده درباره کاهش کمک‌های ایالات متحده به مصر را نادرست خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «بررسی برای نحوه واکنش نشان دادن به اوضاع مصر هنوز پایان نیافته ... گزارش‌هایی که در این باره منتشر شده و از کاهش کمک‌ها به مصر خبر داده، دقیق نیست.»

او افزود که اوباما با تیم امنیت ملی خود، اوضاع و تحولات مصر را بررسی می‌کند.

پیشتر شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام رسمی در آمریکا گزارش داده بود که دولت باراک اوباما بخشی از کمک‌های نظامی به مصر را تا زمان «برنامه‌ریزی مجدد» درباره اعطای کمک‌های مالی به این کشور متوقف کرده است.

دیوید کارل، سخنگوی سناتور پاتریک لیهی، هم تایید کرده بود که کمک‌ها به مصر «متوقف» شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



بحث بر سر کمک‌های آمریکا به مصر پس از سرکوب خونین هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر توسط نیروهای امنیتی و ارتش این کشور آغاز شده است.

هفته گذشته نیروهای امنیتی و ارتش مصر به دو میدان رابعه عدویه و نهضت قاهره که هواداران مرسی در آنها تحصن کرده بودند، یورش بردند. این یورش و درگیری‌های پس از آن در مناطق مختلف مصر، به کشته شدن صد‌ها نفر از هواداران مرسی انجامید.

حدود یک ماه و نیم پیش ارتش مصر مرسی را پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفانش با خواست استعفای او، از مقام ریاست جمهوری برکنار کرد.

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود ادامه داد: «بازداشت محمد بدیع رهبر اخوان‌المسلمین با معیارهای اساسی حقوق بشر که ایالات متحده خواهان پایبندی به آن است، سازگار نیست.»

محمد بدیع بامداد سه‌شنبه توسط نیروهای امنیتی مصر در آپارتمانی در شمال شرق قاهره بازداشت شده بود. حکم بازداشت او پس از یک سخنرانی در جمع هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر در میدان رابعه عدویه قاهره صادر شده بود.

رهبر جدید اخوان‌المسلمین

پس از دستگیری بدیع، دادستانی مصر حکم بازداشت موقت ۱۵ روزه او را با ادعای تحقیق در اتهام «تشویق به خشونت و کشتن تظاهرکنندگان» صادر کرد.

در همین حال سایت حزب آزادی و عدالت بازوی سیاسی گروه اخوان‌المسلمین، اعلام کرد که این گروه محمود حسین عزت ابراهیم، دبیر کل این گروه و معاون دوم بدیع را به طور موقت به جانشینی او برگزیده است.

عزت یکی از موثر‌ترین افراد در گروه اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود، سایت اسرائیلی دبکا، سه هفته پیش او را «مستر ایکس اخوان‌المسلمین» توصیف کرده بود. این سایت مدعی شده بود که عزت پس از برکناری مرسی به نوار غزه فلسطین گریخته که توسط گروه فلسطینی حماس اداره می‌شود.

محمد مرسی از اعضای گروه اخوان‌المسلمین است. این گروه اسلامگرا، برکناری مرسی توسط ارتش را «کودتا» می‌داند و بر ادامه اعتراض‌های خود تا بازگشت او به قدرت، تاکید می‌کند.

اردوغان: اسرائیل در برکناری مرسی دست داشت

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، اسرائیل را به ایفای نقش در سرنگونی محمد مرسی توسط ارتش مصر متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان که یکی از منتقدان سرسخت برکناری مرسی است، گفته است که بیم آن دارد چنانچه غرب به نتایج انتخابات احترام نگذارد، «نظام‌های استبدادی جای پای خود را مستحکم کنند.»

محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری انتخاب شده از راه انتخابات آزاد و رقابتی پس از انقلاب دو سال و نیم پیش مصر علیه نظام محمد حسنی مبارک در دو سال و نیم پیش بود.

اردوغان که در جمع رهبران محلی حزب خود، حزب عدالت و توسعه سخن می‌گفت، اظهار داشت: «در مصر چه می‌گویند؟ می‌گویند که دموکراسی صندوق‌های رای نیست. چه کسی پس پرده این ماجرا‌ها است؟ اسرائیل. ما در این باره سند در اختیار داریم.»

نخست وزیر ترکیه سخنی بیشتر درباره سندی که مدعی در اختیار داشتن آن شد، بر زبان نیاورد.

در واکنش به این سخنان، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت که سخنان اردوغان «ارزش پاسخگویی ندارد.»

یکی از مقام‌های ترکیه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است احتمالا منظور اردوغان کنفرانس خبری تسیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل و برنار هنری لوی فیلسوف فرانسوی در سال ۲۰۱۱ است. در این کنفرانس خبری که در سال ۲۰۱۱ برگزار شد، لوی می‌گوید دموکراسی فقط انتخابات نیست بلکه ارزش‌های دموکراتیک است. لوی همچنین می‌گوید من خواهان جلوگیری از به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین به هر طریق ممکن هستم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016