پنجشنبه 31 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه اروپا ارسال جنگ‌افزار به مصر را متوقف کرد

• با توافق وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا صادرات جنگ‌افزار به مصر متوقف شد. اين تصميم شامل جنگ‌افزارهايی می‌شود که می‌توانند عليه شهروندان غيرنظامی به کار گرفته شوند.

دويچه وله ـ وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا پس از يک نشست اضطراری که روز چهارشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) در بروکسل، پايتخت بلژيک برگزار شد در بيانيه‌ی مشترکی اعمال خشونت از سوی تمام طرف‌های درگير در بحران مصر را محکوم کردند.

اتحاديه اروپا فرستادن جنگ‌افزار را به مناطقی که احتمال استفاده از آن برای سرکوب شهروندان وجود دارد ممنوع کرده است. اين ممنوعيت شامل کشورهايی که آشکارا حقوق بشر را نقض می‌کنند نيز می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتقاد از اعمال خشونت عليه معترضان

برابر توافق کشورهای اروپايی تجهيزات نظامی توليد شده در کشورهای عضو اتحاديه نبايد وسيله دامن‌زدن به يک مناقشه نظامی در کشور دريافت‌کننده يا ادامه درگيری‌های خشونت‌آميز داخلی در اين کشورها شود.

از زمان برکناری محمد مرسی، رئيس جمهور منتخب مصر توسط نظاميان (سوم ژوئيه ۲۰۱۳)، حاميان اسلام‌گرای او که اغلب از جمعيت اخوان‌المسلمين هستند دست به تظاهرات و درگيری با نيروهای امنيتی و انتظامی زده‌اند.

نيروهای پليس و ارتش در روزهای گذشته بر شدت سرکوب معترضان حامی مرسی افزوده‌اند و بسياری از رهبران و اعضای ارشد اخوان‌المسلمين را بازداشت کردند. اسلام‌گرايان متهم به اغتشاش، اقدام مسلحانه، حمله به مراکز و نيروهای انتطامی و برهم زدن امنيت و آرامش کشور شده‌اند.

برخورد خشونت‌آميز با اسلام‌گرايان، که گفته می‌شود تا کنون صدها قربانی برجا گذاشته، با واکنش انتقادی اغلب کشورهای اروپايی روبرو شده است.

برکناری مرسی که با ۱۳ ميليون و ۳۰۰ هزار رای رئيس جمهور مصر شده بود، پس از تظاهرات و اعتراض‌های دامنه‌دار شهروندان و جمع‌آوری بيش از ۲۲ ميليون امضا عليه او انجام شد.

انتقاد همراه به حمايت از مذاکره

ايتاليا پيش از برگزاری نشست روز چهارشنبه تاکيد فراوان داشت که ارسال جنگ‌افزار به مصر دست‌کم تا زمانی که ارتش اين کشور شرايط فوق‌العاده اعلام کرده به حالت تعليق درآيد.

آلمان که در تلاش ناکام ديپلمات‌های اروپايی و آمريکايی برای ميانجيگری ميان ارتش و اسلام‌گرايان سهيم بوده يک هفته پيش از نشست بروکسل ارسال تجهيزات نظامی به مصر را متوقف کرد.

به گفته‌ی منابع نزديک به هيئت آلمانی در بروکسل، تلاش وزير خارجه آلمان در قاطعيت آن بخش از بيانيه روز چهارشنبه که به صادرات جنگ‌افزار مربوط می‌شود نقش تعيين کننده‌ای داشته است.

"اشپيگل آنلاين" به نقل از نزديکان گيدو وستروله گزارش داد، وزير خارجه آلمان در عين حال از همکاران اروپايی خود خواسته واکنش متعادلی نشان دهند تا راه‌های گفتگو و امکان تاثيرگذاری در بحران مصر برقرار بماند.

کشورهای اروپايی خواهان خاتمه درگيری‌های خشونت‌آميز در مصر و يافتن يک راه حل سياسی با مشارکت تمام طرف‌های درگير هستند.

آمادگی اشتون برای ميانجيگری مجدد

بنابر اين گزارش کشورهای اروپايی از سويی مايل به سکوت در برابر خونريزی‌های اخير در مصر نيستند، از سوی ديگر همچنان بر ضرورت يافتن يک راه حل مسالمت‌آميز تاکيد دارند و نگرانند که با برخورد تندتر امکان اعمال نفوذ در تحولات اين کشور را از دست بدهند.

بر همين اساس توقف ارسال جنگ‌افزار به مصر به معنای قطع تمام برنامه‌های کمک‌رسانی به اين کشور نخواهد بود. وزيران خارجه کشورهای اروپايی تاکيد می‌کنند که به رغم بحران موجود همچنان مصر را شريکی مهم در منطقه می‌دانند.

وزيران خارجه کشورهای اروپايی توافق کرده‌اند که ارسال کمک‌هايی که هدف آنها حمايت از شهروندان غيرنظامی مصر باشد همچنان ادامه يابد.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا معتقد است که کمک به قشرهای محروم جامعه مصر نبايد متوقف شود. او روز سه‌شنبه (۲۰ اوت) اعلام آمادگی کرد بار ديگر ميان دولت انتقالی، ارتش و اسلام‌گرايان اخوان‌المسلمين ميانجيگری کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016