جمعه 1 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای بازرسی بدون‌‌‌تاخیر از سوریه

به گزارش بی بی سی فارسی،
دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای رسمی از حکومت سوریه خواسته است اجازه دهد بازرسان بتوانند از منطقه‌‌ای که شورشیان سوری می‌‌گویند یک حمله شیمیایی رخ داده، بازدید کنند.

به گفته سخنگوی بان کی مون، آنجلا كين، معاون دبيركل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح، به دمشق می‌رود تا برای گرفتن اجازه بازرسی، تلاش کند.

دفتر‌ آقای بان در بیانیه‌ای اعلام کرده که او معتقد است باید بدون تاخیر درباره گزارش‌هایی که دیروز منتشر شد، بررسی شود."

این بیانیه می‌‌گوید سازمان ملل متحد، درخواستی رسمی در این باره برای دولت سوریه فرستاده و دبیرکل این سازمان انتظار دارد پاسخی مثبت و بدون تأخیر از سوریه بگیرد.

اگر گاز سمی سارین استفاده شده باشد، بازرسان باید ظرف چند روز به محل دسترسی پیدا کنند چون آثار سارین با گذشت زمان از بین می‌‌‌رود.

محکومیت بین‌المللی حمله به یک منطقه در حومه دمشق که گفته می‌شود از نوع شیمیایی بوده و صدها کشته در پی داشته، در حال افزایش است.

بریتانیا، فرانسه و ترکیه در صدر کشورهایی هستند که خواهان واکنش بین‌المللی قاطعانه به ادعای حمله شیمیایی روز چهارشنبه در سوریه شده اند.

روز چهارشنبه مخالفان حکومت سوریه نیروهای دولتی را به استفاده از گاز سمی سارین متهم کردند.

آنها گفته‌‌اند در این حمله چند صد نفر، از جمله تعداد زیادی کودک کشته شده‌‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فیلم‌‌های ویدئویی هم در اینترنت منتشر شد که منتشرکنندگان آنها مدعی شده‌‌اند قربانیان این حمله را نشان می‌‌دهند.

شمار تلفات این حمله شیمیایی در گفته فعالان مخالف بشار اسد، از ۱۳۶ نفر تا ۱۳۰۰ نفر متفاوت است اما حتی کف این برآوردها هم بزرگ‌‌ترین حمله شیمیایی ادعاشده در طی بحران سوریه در سه سال گذشته را رقم می‌‌زند.

دولت سوریه ادعاهای شورشیان را رد کرده و آنها را غیر منطقی و ساختگی عنوان کرده است.

سوریه می گوید مخالفان دولت، خود در چندین نوبت از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم و سربازان استفاده کرده‌‌اند.

دبیرکل 'شوکه' شده است

در پی انتشار این خبرها، سازمان ملل متحد در ساعات پایانی روز چهارشنبه یک نشست فوری برگزار کرده بود.

سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، بعد از این جلسه در بیانیه‌‌ای گفت که آقای بان از شنیدن خبرها درباره استفاده از این سلاح‌‌ها "شوکه" شده است.

او گفت گروه تحقیقاتی که برای بررسی استفاده از این سلاح‌‌ها اکنون در سوریه به سر می‌‌برند، درباره آنچه روز چهارشنبه رخ داد نیز تحقیق خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد گزارش داده است که روسیه و چین، مانع از صدور قطعنامه یا بیانیه شدیداللحن‌تر در این باره شده‌اند.

این دو کشور پیش‌‌تر سه قطعنامه شورای امنیت را برای افزایش فشار بر بشار اسد وتو کرده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه گفته ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، آن هم درست در زمانی که دمشق پذیرفته است بازرسان سازمان ملل از این کشور بازدید کنند، می‌‌تواند نشانه‌‌ای از برنامه‌ریزی قبلی برای تحریک افکار عمومی علیه دولت سوریه باشد.

هشدار درباره 'استفاده گروه‌‌های مخالف'

علاوه بر این ناوی پیلای، مسئول کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد هم گفته است گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی در سوریه "بسیار خطرناک است."

خانم پیلای در بیانیه خود تأکید کرده است: "به‌‌کارگیری تسلیحات شیمیایی طبق قانون بین‌‌المللی، ممنوع است و این ممنوعیت مطلق و در همه شرایط اجرا می‌شود."

این مقام ارشد در سازمان ملل متحد، تاکید کرده است "دولت‌هایی که به معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی نپیوسته‌اند و گروه‌های مخالف دولت هم نباید از این جنگ‌‌افزار‌ها استفاده کنند."

خانم پیلای خواستار انجام تحقیقات فوری درباره این گزارش‌ها شد.

در همین حال آمریکا می‌‌گوید هنوز نمی‌توان با اطمینان، وقوع حمله شیمیایی در سوریه را تأیید کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این باره گفته است: "باراک اوباما از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خواسته است اطلاعات موجود در این زمینه را جمع‌‌آوری کنند."

دکتر آلکس ککوله، استاد موسسه میکروبیولوژی دارویی در دانشگاه هاله آلمان گفته است شواهد موجود در یکی از تصاویر ویدیویی می تواند نشانه حمله با یک ماده شیمیایی باشد، اما بیماران هیچ یک عوارض ناشی از گاز سارین یا گاز اعصاب نداشتند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، قبلاً درباره هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه را "خط قرمز" خوانده بود که موجب دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016