دوشنبه 4 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رشد اقتصادی منفی ۵.۴ درصد در سال ۹۱، ادغام هدفمندی در سازمان مديريت

ايسنا ـ معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور از انتقال سازمان هدفمندی يارانه‌ها به سازمان مديريت پس از احيای آن، نرخ رشد اقتصادی منفی ۵.۴ درصد در سال ۹۱ و همچنين بار مالی ۱۱ هزار ميلياردی مصوبه مهرآفرين خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محمد باقر نوبخت با ارائه گزارشی از روند پيشرفت برنامه‌های ۱۰۰ روزه دولت اظهار کرد: در اصلاح بودجه ۹۲ برای ممانعت از ايجاد فشار اقتصادی بيشتر بر مردم از هزينه‌ها کاسته نشده و در فکر ايجاد منابع جديد و مطمئن برای جبران آن بخش از درآمدهای غير قابل تحقق مستتر در بودجه هستيم.

وی با اشاره به اينکه وضيعت معيشت مردم با شعار برنامه ۱۰۰ روزه بهبود نمی يابد افزود: با دست بهشت را نشان دادن ما را به آن نمی رساند بايد ديد آيا پاهايمان نيز به سوی بهشت حرکت می کند، بنابراين ما تمام تلاش خود را خواهيم کرد تا مردم بهبود در زندگی را با افزايش قدرت خريد و کاهش فاصله دهک های درآمدی احساس کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نوبخت ادامه داد:انجام اقداماتی که موجب بهتر شدن وضعيت آينده مردم نسبت به حال می شود از وظايف دولت است که ما برای دست يابی به اين هدف با وجود تدوين برنامه‌های کوتاه، ميان و بلند مدت از ابتدا بر برنامه های بلند مدت تکيه نکرده و حتی کوچکترين واحدی که محصول آن می تواند در معيشت مردم درکمترين زمان اثر گذار باشد استفاده کرده‌ايم.

اصلاح قانون بودجه ۹۲ نخستين گام در وضعيت رفاه مردم
معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور در ادامه با اشاره به تعهدات اين معاونت در قبال برنامه‌های ۱۰۰ روزه مهمترين اقدام را اصلاح قانون بودجه ۹۲ برشمرد و بيان کرد:بودجه به مثابه برنامه ای يک ساله است که صرف داشتن برنامه و منابع تضمينی برای تحقق آن وجود نداشته و بايد شرايط اجرای آن فراهم شود از اين رو نخستين گام برای تاثير مثبت در رفاه مردم اصلاح راهنمای عمل يعنی بودجه ۹۲ است.

کارکنان دولت اخراج و يا بيکار نمی‌شوند
او با اعتقاد به اينکه برای بهبود وضعيت اقتصادی برقراری تعادل در بودجه از ضروريات است ادامه داد:اين در حالی است که عملکرد چهار دوازدهم بودجه سال جاری بيانگر عدم تحقق کامل درآمد های مستتر در بودجه همچنين عقب ماندن درآمدها نسبت به هزينه ها است که عدم تعادل را نشان می دهد.

نوبخت با بيان اينکه از راه های برقراری تعادل بين درآمد و هزينه در بودجه کاهش هزينه‌ها به هر طريقی از جمله خروج تعدادی از بازار کار و يا کاهش حقوق و دستمزد کارکنان است عنوان کرد: ما به حد کافی بيکار داريم و با وجود حداقل سه ميليون بيکار در کشور اين راهکار به درد ايران نمی خورد و آن را تشديد می کند در حالی که ما به دنبال افزايش اشتغال هستيم نبايد برای برقراری تعادل در بودجه بخشی از کارکنان دولت را اخراج و بيکار کرد.

رشد اقتصادی منفی ۵.۴ در سال ۹۱
وی به استناد آمار مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ را منفی ۵.۴ درصد و بر طبق آمار بانک مرکزی تورم را ۴۴ درصد عنوان کرد و گفت: اين نشان دهنده وجود رکود در کشور است که بايد برای خروج از آن هزينه و مخارج دولت افزايش يابد. پس نمی‌توان در اين مرحله برای جبران درآمدهای تحقق نيافته هزينه‌ها را کاهش داد. چرا که منجر به دامن زدن به رکود، افزايش بيکاری، تورم و فشار بيشتر خواهد شد بنابراين کاهش هزينه‌ها در بودجه بی توجهی به وضعيت زندگی مردم است.

پيش‌بينی منابع جديد در بودجه ۹۲
معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور همچنين از پيش‌بينی منابع مطمئن و معتبر جديد برای جبران کاهش درآمدهای بودجه ۹۲ در عين اصلاح خبر داد و افزود: البته اين منابع مازاد بر ۲۱۰ هزار ميليارد تومان درآمدهای پيش‌بينی شده قبلی نيست و مبلغی نيز از آن کسر نمی‌شود.

بودجه ۹۳ به اسفند موکول نمی شود
نوبخت همچنين از ديگر گام‌های تحقق اهداف برنامه صد روزه را تدوين لايحه بودجه ۹۳ اعلام کرد و افزود‌:‌ قطعا در ۱۳ آذر ماه بودجه سال آينده به مجلس تقديم خواهد شد نه اين که به اسفند موکول شود چرا که تاخير در اين مورد بی توجهی به قانون بوده و آثار منفی آن به اقتصاد تحميل می‌شود.

تاکيد هميشگی نوبخت بر احيای بدون نقص سازمان مديريت
وی با تاکيد بر احيای سازمان مديريت عنوان کرد: با ترکيب و تلفيق دو معاونت برنامه‌ريزی و معاونت توسعه اين سازمان به طور کارآمد و به روز تشکيل و تحت عنوان قوه‌ای مستقل عمل خواهد کرد.

معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور ادامه داد: سازمان مديريت قبلی يک ظرفيت همراه با کاستی بود که در آن زمان نيز بر اصلاح آن تاکيد می‌شد نه انحلال.

وی همچنين در مورد رويکرد مجلس در احيای سازمان مديريت و ديدگاه دولت در اين رابطه گفت: کميسيون اجتماعی و برنامه و بودجه که به عنوان مسوول بررسی اين طرح آگاهند که وارد شدن به جزييات آن ضمن هدر دادن زمان شرايطی فراهم می‌آورد که اگر در ادامه بخواهيم کوچکترين اصلاح در شرح وظايف ايجاد کنيم بايد با نظر مجلس انجام شود که بسيار مشکل خواهد بود. بنابراين بايد در تعامل بين اين دو قوه طرح تشکيل سازمان مديريت به نتيجه برسد.

سازمان هدفمندی به سازمان مديريت ملحق می‌شود
نوبخت همچنين در مورد خبرهايی مبنی بر اعمال مسووليت سازمان هدفمندی‌ به معاونت برنامه‌ريزی بيان کرد: در صورت احيای سازمان مديريت و برنامه‌ريزی سازمان هدفمندی‌ يارانه‌ها به اين حوزه اضافه خواهد شد که بار سنگينی را بر دوش اين سازمان قرار می‌دهد اما من مطمئن هستم که در صورت به کارگيری نيروهای کارشناسی مسئله‌ای دراين مورد ايجاد نمی‌شود.

آقای روحانی گفت طوری هماهنگ باشيد که مردم شاهد دعوای شما نباشند
معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور با اشاره به استقلال بانک مرکزی و احيای سازمان مديريت در مجموعه برنامه‌های رييس جمهور افزود: با وجود اين‌که اين دو مورد نظر شخصی رييس جمهور را کاهش و نظر کارشناسان را غالب می‌کند باز هم ايشان معتقد بودند که اگر اين حالت نفعی برای مردم دارد حتما اين کار را خواهند کرد.

او همچنين با اشاره به انتصاب "سيف" به عنوان رييس کل بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به اين‌که اين انتخاب نيز از اختيارات رييس جمهور بود آقای روحانی از آقای طيب نيا و بنده خواستند که در مورد رييس کل بانک مرکزی به توافق برسيم تا تيم هماهنگی در دولت تشکيل شود. ايشان گفتند که اين انتخاب به گونه ای باشد که با ايجاد هماهنگی بين اين سه رکن مردم ديگر شاهد دعوا و اختلاف نظر بين شما نباشند.

مردم در مورد مهرآفرين قضاوت کنند
نوبخت در مورد اقدام دولت مبنی بر توقف مصوبه استخدامی مهرآفرين و نحوه اجرای آن در دولت يازدهم با بيان اين‌که شايد در اين مورد بهتر باشد تا خود مردم وارد قضاوت شوند، توضيح داد: اين طرح عنايت دولت محترم دهم است که در روزهای پايانی تعداد زيادی از افراد حاضر در سيستم دولتی را استخدام کرد که بايد گفت مبارک است. اگر من خودم را هم جای استخدام شدگان مهر‌آفرين قرار دهم خوشحالم چرا که در جای ديگر با حقوق و مزايای بهتر و تضمين شغلی قرار گرفته‌ام اما بايد گفت که دولت برای خوشحال کردن تعدادی، بار مالی حداقل ۱۱ هزار ميليارد تومانی را بر دوش دولت يازدهم گذاشته است.

طرح های عمرانی زبان فرياد زدن ندارند
معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور اضافه کرد: هزينه‌های سنگين مهر‌آفرين در حالی پيش روی ما قرار دارد که منابع کافی برای اين هزينه در بودجه وجود نداشته و از سوی ديگر بخش قابل توجهی از درآمدها صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود.اين درحالی است که حداقل ۳۰۰۰ طرح عمرانی نيمه تمام در کشور وجود دارد اما زبان فرياد زدن برای تکميل در آن‌ها نيست.

نوبخت ادامه داد:‌ دولت دهم در شرايطی نامساعد و نامتعادل درآمد و هزينه‌ای اقدام به تصويب مهرآفرين کرد از اين رو ترجيح می‌دهيم که اين طرح را فعلا تا زمان بررسی و بازبينی دقيق متوقف تا منابع آن پيش بينی و تامين شود.

با عيدانه دولت دهم، ما بدهکار طلا شديم
معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور پرداخت عيدانه‌ی دولت دهم در نوروز ۹۲ را از ديگر هزينه‌های تحميلی بر دولت کنونی عنوان کرد و افزود: در حالی که دولت توانست با فروش سکه منابعی را به دست آورد و در بين مردم توزيع کند اکنون ما به طلا بدهکار هستيم.پس بايد گفت دولت يازدهم سينه به سينه با تعهداتی مواجه است که شايد نيازی به ايجاد آن‌ها در اواخر دولت قبل نبود.

تعهدات عمرانی دولت دهم اجرا می شود
نوبخت در ادامه در مورد نحوه برخورد دولت روحانی با تعهدات دولت دهم در سفرهای استانی نيز توضيح داد: ما قطعا به تعهداتی که دولت قبل نسبت به ايجاد زيرساخت و پروژه در استان ها ايجاد کرده عمل خواهيم کرد. چرا که اين پروژه‌ها نيز به ديگر ارث‌های باقيمانده برای ما اضافه می‌شود و بايد سريع‌تر در مورد آن‌ها اقدام کرد.

وی ادامه داد: با گذر زمان و رشد تورم هزينه اتمام پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی سنگين‌تر خواهد شد از اين رو در اصلاح بودجه اولويت تخصيص منابع به پروژه‌هايی است که می توان در سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفته و خدمتی را به مردم ارائه کند.

معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور در تشريح سهم رکود و تورم در برنامه صد روزه دولت اظهار کرد: بی ترديد برای مقابله با رکود بايد سرمايه‌گذاری در طرح‌های زيرساختی، عمرانی و صنعتی را فعال و از تعطيلی آن‌ها پيشگيری کرد چرا که تعطيلی هر طرحی اشتغال منفی را در پی خواهد داشت از اين رو بايد با وجود محدوديت منابع در حد توان سرمايه به اين بخش تزريق شود.

نوبخت افزود: اگر بتوان جاذبه‌ای برای خارج شدن نقدينگی از بازارهايی نظير ارز و ورود به فعاليت‌های توليدی پيدا کرد به طور يقين بهبود فضای کسب و کار که موجب رونق اقتصادی می شود ايجاد خواهد شد که حتی از بودجه ۹۲ نيز می‌توان فعاليت‌های ضد رکودی را آغاز و مراقب تشديد تورم بود.

به دنبال تناسب حقوق و تورم در بودجه ۹۳ هستيم
او با تاکيد بر اين‌که به طور واقعی دستمزد کارکنان دولت در حال کاهش است گفت: اين درحالی است که افزايش حقوق کارکنان در سال جاری با تورم همخوانی نداشت و کجا ما توانستيم حقوق را به اندازه ۴۴ درصد نرخ تورم افزايش دهيم؟

نوبخت افزايش قدرت خريد مردم در برنامه‌های دولت را به معنای افزايش حقوق ندانست و يادآور شد: ممکن است حقوق افزايش يابد اما از سوی ديگر تورم چند برابر رشد کند با اين وجود بايد ضمن تلاش برای مهار تورم حقوق‌ها نيز افزايش يابد. هر چند که شايد در گام‌های نخست توانايی جبران فاصله بين حقوق و نرخ تورم برای دولت وجود نداشته باشد از اين رو تلاش بر اين است تا در بودجه ۹۳ حقوق‌ها متناسب با شرايط موجود افزايش يافته و اجرای برنامه‌هايی برای رشد توليد تورم کنترل و کاهش يابد.

تشکيل کارگروه برای شناسايی ۱۵ روزه موانع توليد
معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور همچنين از انتخاب کارگروه ويژه‌ای شامل وزرای دولت و بخش غير دولتی (خصوصی و تعاونی) خبر داد و گفت:‌اين کارگروه موظف است تا حداکثر ۱۵ روز موانع توليد را شناسايی تا بتوان از اين طريق نياز مالی دستگاه‌های توليدی برای فعاليت را با سرمايه در گردش تامين کرد که در اين رابطه تصميمات مناسبی برای رفع محدوديت بانک‌ها برای پرداخت‌ها اخذ شده است.

ما ملوان می خواهيم
نوبخت با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر بالا بودن سن وزرای انتخابی تصريح کرد: کارگروه دولت افراد تازه کار نيستند که بخواهند آزمون و خطا کنند و اکنون فرصتی برای اين کار وجود ندارد. مشکل ما برای عبور از دريای مواجی که در آن قرار داريم قايقران نيست ما ملوان می‌خواهيم با اين وجود از تاکيدات آقای روحانی به کارگيری نيروهای جوان و همکاری با بانوان در بخش‌های مختلف کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016