یکشنبه 10 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش مشاور روحانی به ماجرای پول دانشگاه احمدی‌نژاد: برداشت "۱۶ ميليارد تومان" مجرمانه است

• اطلاعيه دانشگاه ايرانيان: پول دولت را پس داديم

روزنامه قانون- روزهای گذشته خبری منتشر شده بود که حکايت از انتقال ميلياردی پول از حساب دولت به دانشگاه احمدی نژاد داشت.

در روز ۱۳ مرداد امسال، يعنی روز تحليف حسن روحانی ، مبلغ ۱۶ ميليارد تومان از ذی‌حسابی دولت به حساب دانشگاه بين المللی ايرانيان واريز شده است. بلافاصله پس از انتشار اين خبر، رسانه ها به گمانه زنی درباره جزئيات اين مبلغ پرداختند. اين اخبار درحالی منتشر شد که يک سايت خبری با انتشار يک سند (که قسمت هايی از آن پاک شده است) از صورتحساب بانکی دانشگاه محمود احمدی نژاد،مدعی شده است اين مبلغ طی يک فقره چک به مبلغ ۱۶۰ ميليارد ريال از ذی حسابی نهاد رياست جمهوری به حساب کوتاه مدت بانک ملت به شماره ۴۷۰۱۶۸۶۴۹۵ به نام دانشگاه غيردولتی، غيرانتفاعی جامع بين المللی ايرانيان (يعنی همان حسابی که احمدی‌نژاد در آخرين گفت‌وگوی تلويزيونی اش به مردم اعلام کرد) واريز شده است.

انتشار اين اخبار سبب شد تا رسانه ها به موضوع حساس شوند. همچنين اعلام شد ديوان محاسبات کشور برای بررسی اين موضوع وارد عمل شده است. حميدرضا بقايی معاون اجرايی محمود احمدی‌نژاد، زمانی که از پيگيری های ديوان مطلع می‌شود با اين کارشناسان تماس می‌گيرد و اعلام می‌کند که ما ۱۶ ميليارد تومان را به حساب دولت بر می‌گردانيم ولی تا اين لحظه هنوز مبلغی برگردانده نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حاشيه های اين ماجرا ادامه داشت تا اينکه عصر ديروز اکبر ترکان انتقال ۱۶ ميليارد تومان از حساب نهاد رياست جمهوری به دانشگاه ايرانيان در روز مراسم تحليف حسن روحانی را عملی مجرمانه توصيف کرد و گفت: اين انتقال غير قانونی بوده و در هيچ ماده و تبصره قانونی به دولت دهم اجازه چنين انتقالی داده نشده است. مشاور رئيس‌جمهور کشورمان گفت: شخص آقای جهانگيری به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور، مسئول پيگيری واريز ۱۶ ميليارد تومان به حساب دانشگاه ايرانيان احمدی‌نژاد است.

اکبر ترکان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی‌مجلس شورای اسلامی‌(خانه ملت) انتقال ۱۶ ميليارد تومان از حساب نهاد رياست جمهوری به دانشگاه ايرانيان را مصداق عمل مجرمانه و خلاف قانون توصيف و تصريح کرد: جهانگيری مجرمانه بودن اين عمل را تاييد کرد و به آن رسيدگی می‌کند. مشاور ارشد رئيس جمهور تاکيد کرد: گزارشی از بررسی ساختار اين دستگاه به رئيس جمهور ارائه می‌شود.

اطلاعيه روابط عمومی دانشگاه ايرانيان: پول دولت را پس داديم

ساعاتی پس از انتشار سخنان اکبر ترکان در رابطه با برداشت مجرمانه پول از حساب دولت به نفع دانشگاه ايرانيان، روابط عمومی اين دانشگاه در اطلاعيه ای مبهم، اظهار داشت که مبلغ کمک دولت به دانشگاه را برگردانده است.

به‌گزارش فارس، در اين اطلاعيه تصريح شده کمک انجام شده به دانشگاه از سوی دولت گذشته طبق موازين قانونی و با مصوبه هيات وزيران و البته امری مرسوم در دولت‌ها بوده و اموال دانشگاه ايرانيان نيز در صورت انحلال متعلق به دولت خواهد بود.

در بند ديگری از اين اطلاعيه بدون اشاره به ميزان پول و نوع برداشت آن اشاره شده است: بر خلاف آنچه در خبرهای مورد اشاره آمده است، کمک انجام شده به دانشگاه ايرانيان بر طبق موازين قانونی و بر اساس مصوبه دولت صورت گرفته و جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد در آخرين مصاحبه تلويزيونی خود آن را اعلام کردند.

همچنين در پايان اين اطلاعيه آمده است: از اين رو ضمن ارسال درخواست خدمت رياست محترم دولت يازدهم برای صدور دستور کمک به دانشگاه، از افراد خير و نيکوکار و عموم مردم عزيز دعوت می‌نمايد کمک‌های نقدی خود را به حساب ۹۹۹ بانک ملت (يا کارت به شماره ۷۷۲۷-۷۰۱۱-۳۳۷۷-۶۱۰۴) و نيز حساب ۸۸ بانک ملی در سراسر کشور واريز نمايند؛ به زودی محل مراجعه برای اعطای ساير کمک‌ها نيز اعلام خواهد شد.

کمک دولت دهم به رئيس و رفقا

با توجه به حواشی فراوان پيرامون ۱۶ ميليارد و نوع برداشت اين مبلغ از حساب رياست جمهوری آن هم در روز تحليف، بايد از آقايان دولت دهم پرسيد اگر اين جنجال‌ها پيرامون موضوع شکل نمی‌گرفت و برداشت از حساب رياست جمهوری علنی نمی شد باز هم به فکر پس دادن پول می افتادند؟

در اطلاعيه فوق گفته شده اختصاص اين مبلغ قانونی و با تصويب دولت بوده است، دولت نهم و دهم به سادگی به احمدی‌نژاد و رفقا کمک مالی می کرده است؟ به نظر می‌رسد دولتمردان کابينه دهم، اين بار چالش جدی‌تری پيش روی خود می‌بينند. چالشی که انتظار می‌رود با پاسخ های مسئولان دولت احمدی‌نژاد و دانشگاه ايرانيان، اين شائبه ها به خوبی روشن و شفاف کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016