سه شنبه 12 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"سازمان اطلاعاتی آلمان" مکالمه تلفنی حزب‌الله و سفارت ايران در تأييد حمله شيميايی توسط اسد را شنود کرده است

"سازمان اطلاعاتی آلمان" اطمينان دارد که رژيم بشار اسد مسئول حملات شيميايی در سوريه بوده است. اين سازمان مخفی از شنود مکالمه تلفنی ميان حزب‌الله لبنان و سفارت ايران، در تأييد نقش بشار اسد در اين حمله خبر می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه وله ـ سازمان اطلاعاتی آلمان (BND) اعلام کرد، اطمينان دارد که رژيم بشار اسد مسئول حملات شيميايی در سوريه بوده است. اگرچه هنوز نمی‌توان با قطعيت تمام چنين ادعايی کرد، ولی از نظر اين سازمان مخفی آلمان شواهد عديده‌ای در تأييد اين ادعا در دست است.

گرهارد شيندلر، رئيس سازمان اطلاعاتی ‌آلمان گفته است که فقط اين رژيم بشار اسد است که ماده‌ی رزمی دوگانه‌‌ای مانند "سارين" را در اختيار دارد. وی می‌گويد که تنها کارشناسان رژيم اسد می‌توانسته‌اند اين ماده را ترکيب کرده و در موشک‌های کوچک جاسازی کنند.

به گزارش "اشپيگل آنلاين"، بر اساس اطلاعاتی که به دست سازمان مخفی اطلاعاتی آلمان رسيده، از اين نوع موشک‌ها در حمله‌ی ۲۱ اوت استفاده شده که بيش از ۱۴۰۰ قربانی داشته است.

شيندلر می‌گويد که در حملات پيش از آن، فقط ترکيبی از گاز به شدت رقيق‌شده به کار رفته بود و به همين دليل قربانيان کمتری برجای گذاشته بود.

رئيس سازمان اطلاعاتی آلمان در يک سخنرانی ۳۰ دقيقه‌ای سناريوهايی را توصيف کرد که چرا چنين حمله‌ی دهشتناکی صورت گرفت. وی می‌گويد، در شرايطی که شرق پايتخت به طور عمده در تصرف شورشيان است، بشار اسد خود را در مرحله‌ی پايانی يک جنگ بر سر دمشق می‌بيند.

آقای شيندلر گمان می‌برد که رژيم بشار اسد قصد داشته برای ايجاد ارعاب در ميان شورشيان، عمليات محدود با گاز سمی را اجرا کند؛ و اين احتمال هست که آن‌ها در ترکيب گاز سمی دچار اشتباه محاسبه‌شده ‌و ماده‌ی سمی بيشتری را وارد راکت پرتاب‌کننده کرده‌اند.

به گزارش اشپيگل‌آنلاين، اين تحليل سازمان اطلاعاتی آلمان با اطلاعاتی که به دست مقام‌های آمريکايی رسيده مطابقت دارد. بر اساس اطلاعات آمريکايی‌ها، گاز سمی در راکت‌های کوچک پرتاب شده‌اند که آن‌ها را می‌توان از خودروهای بارکش کوچک پرتاب کرد.

پوکه‌های يافت‌شده در محل اصابت راکت‌ها نشان می‌دهند که موشک‌های کوچک ۱۰۷ ميليمتری بوده‌اند و رژيم بشار اسد ميزان زيادی از اين موشک‌ها را در زرادخانه‌ی خود دارد. گرهارد شيندلر تصريح کرد که شورشيان سوری قادر به ترکيب گاز سمی و نصب آن در اين راکت‌ها نيستند.

شنود گفت‌وگوی مظنون حزب‌الله و سفارت ايران درباره کاربست سلاح شيميايی

درحالی که کارشناسان سازمان ملل در حال آزمايش نمونه‌های برداشته شده از محل فاجعه هستند، سازمان اطلاعاتی آلمان تقريبا مطمئن است که گاز مورد استفاده، گاز سارين بوده است.

سازمان اطلاعاتی آلمان گفت‌وگوی تلفنی يک پزشک سوری را شنود کرده که او در مکالمه دقيقا عوارضی را تشريح می‌کند که در ميان قربانيان و بيماران ديده است و اين عوارض با نشانه‌های گاز سارين مطابقت دارد.

گرهارد شيندلر سند تاکنون ناشناخته‌ی ديگری را نيز ارائه کرده است: سازمان اطلاعاتی آلمان گفت‌وگوی "يک نماينده عالی‌رتبه حزب‌الله لبنان با سفارت ايران" شنود کرده است. احتمالا منظور از سفارت ايران، سفارت جمهوری اسلامی ايران در بيروت است.

مقام حزب‌الله در اين گفت‌وگوی تلفنی به کاربست گاز سمی اعتراف کرده است. مقام‌عالی‌رتبه‌ی حزب‌الله به طرف ايرانی گفته است که بشار اسد اعصابش به هم ريخته و با فرمان حمله شيميايی خطای بزرگی مرتکب شده است.

اشپيگل‌آنلاين می‌نويسد که اطلاعات بدست آمده توسط "سازمان اطلاعاتی آلمان" می‌‌تواند در روزهای آتی توجه زيادی را به خود جلب کند. آمريکا تاکنون گفته بود که سازمان‌های مخفی توانسته‌اند پس از حمله شيميايی مکالماتی را ميان مقام‌های رژيم شنود کنند. حال اطلاعات برگرفته از شنود مکالمه حزب‌الله و مقام‌های ايرانی توسط سازمان مخفی آلمان می‌تواند اين پازل اطلاعات سرويس‌های مخفی غربی را تکميل کند.

سازمان اطلاعاتی فرانسه اسناد درباره نقش اسد در حمله شيميايی را منتشر می‌کند

خبرگزاری رويترز از انتشار جزوه‌ای ۹ صفحه‌ای خبر داده که توسط سرويس اطلاعاتی فرانسه برای مقامات دولتی اين کشور تهيه شده است. آن‌طور که در اين جزوه آمده، نيروهای حامی بشار اسد در عملياتی هماهنگ، گسترده و سازمان‌يافته، عامل اصلی حملات شيميايی عليه شهروندان سوريه بوده‌اند.

قامات فرانسوی گفته‌اند تصاوير ماهواره‌ای ثبت‌شده از اين حملات موشکی نشان می‌دهد که موشک‌های حامل تسليحات شيميايی از مناطق تحت کنترل دولت به سمت شرق و غرب دمشق، يعنی به سمت مناطق تحت کنترل مخالفان شليک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرويس اطلاعاتی دولت فرانسه در صدد است تا جزئيات بيشتری از اطلاعات مرتبط با حملات شيميايی بحث‌برانگيز عليه شهروندان سوريه را به صورت عمومی منتشر کند. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه، پيش‌تر از موضع اوباما برای واکنش نظامی قدرت‌های غربی به اين اقدام دولت بشار ا سد حمايت کرده است.

فرانسه می‌گويد بررسی‌های سرويس اطلاعاتی اين کشور نشان می‌دهد که موشک‌های حاوی تسليحات شيميايی که در حمله مرگ‌بار روز ۲۱ اوت مورد استفاده قرار گرفتند، از مناطق تحت کنترل نيروهای دولتی شليک شده‌اند. اين اطلاعات را يکی از مقامات دولتی اين کشور در اختيار خبرگزاری فرانسه قرار داده است. به گفته آنها نحوه اجرای اين حملات به‌قدری هماهنگ‌شده و سازمان‌يافته و در ابعادی گسترده بوده که نمی‌توان تصور کرد کسی غير از حکومت سوريه مسئوليت اجرای آن را بر عهده داشته باشد.

ژان‌مارک آيرو، نخست‌وزير فرانسه، اکنون ميزبان گروهی از قانون‌گذاران، مقامات دفاعی، ديپلماتيک، اطلاعاتی و امنيتی اين کشور است و قرار است جزئيات بحران سوريه را در اين نشست مورد بحث و بررسی قرار دهند.
خبرگزاری اسوشيتدپرس گزارش داده که مقامات فرانسوی پس از اين نشست، خلاصه‌ای از گزارش‌های اطلاعاتی‌ای که دولت در اختيار دارد را از طريق وب‌سايت‌های دولتی منتشر خواهند کرد.

پارلمان فرانسه قرار است روز چهارشنبه هفته جاری (۱۳ شهريور، ۴ سپتامبر) طرح حمله نظامی به سوريه را بررسی کند، اما هنوز زمان دقيق رای‌گيری درباره اين طرح مشخص نشده است. بر اساس قانون اساسی فرانسه، در صورتی که رئيس‌جمهور فرانسوا اولاند بخواهد در اين حمله نظامی مشارکت کند، برای اين کار نيازی به کسب رای از پارلمان اين کشور ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016