سه شنبه 19 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افخم: از ابتکار روسيه درباره سوريه استقبال می‌کنيم، ديدار ظريف و اشتون مذاکره با ۱+۵ نيست

ايسنا ـ مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولين نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار جديد برای جلوگيری از وقوع هرگونه حمله نظامی عليه سوريه گفت: جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک کشور مهم و تاثيرگذار در تحولات خاورميانه سياست اصولی خود را مبتنی بر برقراری ثبات و امنيت منطقه قرار داده است و طی بحران جاری فعاليت‌های گسترده و رايزنی‌های فشرده‌ای با کشورهای مختلف جهان برقرار کرده است.

افخم اضافه کرد: تلاش کرده‌ايم که مانع هرگونه جنگ و درگيری در اين منطقه حساس شويم. به هر حال بايد صدايی بلند شود تا صدای جنگ‌طلبان کمتر به گوش برسد. در همين راستا وزير امورخارجه کشورمان مکالمات و رايزنی‌های تلفنی و فعال کردن نمايندگان ما در سراسر جهان را در اولويت برنامه خود قرار داده‌اند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ايران مواضع صريح و اصولی خود را درباره سوريه به همه جهانيان اعلام کرده است. براساس مواضع، ما مخالف هرگونه خشونت گرايی و تروريسم و افراط‌گرايی در منطقه هستيم. وقوع هرگونه ماجراجويی جديد و نظامی‌گری در منطقه تشديدکننده بحران بوده و کنترل را از دست خارج می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به سفر معاون وزير امور خارجه کشورمان به مسکو درباره بحران سوريه گفت: به همين منظور اين سفر در چارچوب همين تلاش‌ها انجام شده است. به هر حال اميدوار هستيم رايزنی جمهوری اسلامی ايران و رايزنی طرف‌های ضدجنگ در منطقه به نقاط اميدوارکننده‌ای برسد و مسير را از سمت نقطه غيربازگشت تغيير دهد.

افخم درباره اظهارات اخير کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا و رد احتمال پيشنهاد جديد ۱+۵ از سوی سخنگوی وی ادامه داد: ما اميدواريم که ۱+۵ به آينده نگاه کند و به سمت مذاکرات سازنده و جدی و مبتنی بر اراده راسخ پيش رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست آژانس از ايران برای دسترسی به سايت پارچين گفت: همکارهای ايران با آژانس سازنده و شفاف بوده است و تعداد بازرسی‌های آژانس از ايران در نوع خود کم‌نظير است. ما شاهد اعلام شفافيت در برنامه هسته‌يی ايران از سوی مدير کل در گزارش‌هايش هستيم که معتقد است ايران انحرافی از فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی نداشته است.

افخم ادعاهای مطرح شده در رابطه با پارچين را بی‌اساس خواند و افزود: برای ما ملاک گزارش‌های رسمی آژانس است.

وی تصريح کرد: تغييری در مواضع ما برای همکاری با آژانس ايجاد نشده و اميدواريم در دوره بعدی مذاکرات اين مسير به خوبی ادامه پيدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اينکه در سفر فرستاده ويژه دولت ژاپن به ايران درباره چه موضوعاتی بحث شد؟ گفت: گفت‌وگوهای خوبی همواره بين دو کشور بوده است و اين تحرک از سوی ژاپن برای رايزنی با ايران به عنوان کشوری موثر و مهم در منطقه را خوب ارزيابی می‌کنيم و اميدواريم تعاملات ما با دولت ژاپن در سطوح مختلف ادامه پيدا کند.

افخم درباره پيشنهاد روسيه مبنی بر نظارت بين‌المللی بر سلاح‌های شيميايی سوريه گفت: ما از ابتکاری که در مسکو درباره پايان دادن بحران در اين مرحله بيان شد استقبال می‌کنيم و اين ابتکار را در چارچوب متوقف کردن نظامی‌گری در منطقه می‌دانيم.

وی تاکيد کرد: ايران همواره خواهان عاری شدن منطقه از سلاح‌های شيميايی بوده است و معتقد است تمام منطقه بايد از سلاح‌های شيميايی عاری باشد به ويژه ايران از در اختيار داشتن سلاح های شيميايی توسط تروريست‌ها بسيار نگران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آخرين اخبار درباره سرنوشت موضوع ديپلمات سعودی گفت: اخبار جديدی در اين باره ندارم.

وی درباره راه‌حل سياسی ايران برای حل بحران سوريه گفت: يکی از مشترکات ايران و مجموعه‌ کشورهايی که مخالف درگيری در منطقه هستند توافق بر سر راه حل ديپلماتيک است. ما خواهان فرصت دادن به ديپلماسی در منطقه هستيم و بايد برای اين موضوع ساز و کارهايی ايجاد شود. درباره سوريه اميدواريم ابتکارات بين المللی برای گفت‌وگوهای سوری - سوری شکل گيرد.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه مذاکرات هسته‌يی يک مذاکره‌کننده ارشد خواهد داشت يا خير؟ گفت: وزارت خارجه با همکاريهای ساير دستگاههای ذی‌ربط مذاکرات هسته‌يی انجام می‌دهد؛ در عين حال چارچوب همکاری‌ها و تصميم‌گيری درباره اين موضوع در شورای عالی امنيت ملی انجام می‌شود. اينکه رييس مذاکرات چه کسی خواهد بود ساز و کار خاص خود را دارد که در زمان مقتضی نسبت به آن اعلام نظر می‌کنيم. همچنين درباره ترکيب تيم مذاکره‌کننده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افخم در پاسخ به اينکه اعلام شده اولين دور مذاکرات در نيويورک انجام می‌شود، گفت: اين يک تفسير نادرست از خبر مربوطه است. آقای ظريف و خانم اشتون در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل ديدار خواهند داشت و اين اولين تماس بعد از تشکيل دولت يازدهم است و مسائل مختلف در آن بحث می‌شود. اين ديدار به منزله مذاکره با ۱+۵ نيست؛ هرچند زمينه‌های لازم برای اين بحث در آن بررسی می‌شود .

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح مشترک ايران و سوريه برای حل بحران در اين کشور که از سوی رسانه‌های صهيونيستی منتشر شده است گفت: اميدوارم خبرسازی‌های صهيونيست‌ها را خيلی مبنای تفسير و تحليل‌ خود قرار ندهيد.

افخم درباره رايزنی‌های رييس جمهور در حاشيه اجلاس شانگهای با سران کشورهای عضو گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان سازمانی منطقه‌ای جايگاه خاص خود را دارد و ما خواهان تقويت همکاری‌های منطقه‌ای هستيم و از اين اجلاس استقبال می‌کنيم. ما معتقديم مسائل و مشکلات منطقه بايد توسط کشورهای همين منطقه مورد بحث و حل و فصل شود. ايران به عنوان کشور عضو ناظر فعالانه در اجلاس‌های شانگهای حضور داشته است و مسائلی پيرامون قاچاق مواد مخدر،‌تروريست‌ها،‌مسائل اقتصادی در آن مطرح شده است. آقای روحانی در سيزدهمين اجلاس شانگهای که ۲۱ و ۲۲ شهريور برگزار می شود شرکت کرده و طبيعی است در اين اجلاس ديدارها و گفت‌وگوهای سطح بالايی انجام شود. درباره جزييات ديدارهايشان از مسوول دفتر ايشان در دولت بايد سوال کنيد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات آمانو در افتتاحيه شورای حکام درباره ايران تصريح کرد: اميدواريم آژانس در تهيه گزارش‌ها از بکار بردن استنباط‌های شخصی جلوگيری کند و همچنين اميدواريم با توجه به مذاکرات ۵ مهرماه و ادامه گفت‌وگوهای ميان ايران و آژانس مسائل و موضوعات بين دو طرف شفاف‌تر شود.

افخم درباره سرنوشت ديپلمات ربوده شده ايرانی در يمن گفت: پيگيری‌های ما ادامه دارد و گروهی را به يمن اعزام و همکاريهای خوبی هم صورت گرفت. همچنين کميته‌ای از سوی مقامات دو کشور برای پيگيری اين موضوع تصويب شده است و اميدواريم در چارچوب اين کميته تصميمات ضروری‌تری اتخاذ شود و به اخبار خوبی دست پيدا کنيم.

افخم با اشاره به روابط ايران و‌ آذربايجان خاطرنشان کرد: دو کشور مسلمان و همسايه با مشترکات فرهنگی، تاريخی و مذهبی هستيم و همواره تلاش داشته‌ايم روابط دو کشور تقويت شود و اميدواريم اين روابط در دولت جديد افزايش يابد و شاهد تبادلات تجاری بيشتری باشيم. البته ما انتظار داريم طرف آذربايجانی هم نسبت به افزايش مبادلات تجاری تمايل داشته باشد؛ چرا که معتقديم مزيت‌های کار با ايران برای آذری ها بيشتر و مفيدتر از گرايش آنها به سمت کشورهای خارجی منطقه است.

وی همچنين در رابطه با اقدام دولت آذربايجان در برداشتن کتيبه نظامی گنجوی که به زبان فارسی بوده است، تصريح کرد: آنچه آذری‌های تلاش دارند آن را به نام فرهنگ انجام دهند يک اقدام ضدفرهنگی است. اگر موضوع ترجمه اشعار از زبان فارسی به زبان ترکی و در راستای حفظ اصالت و ريشه يک پديده است ارزشمند است اما اگر ترجمه با تخريب و هويت‌زدايی از يک بخش ديگر همراه شود اقدامی ضدفرهنگی است و اميدواريم آذربايجان به ابعاد کلان و ارزشمند فرهنگی در حفظ هويت آثار فرهنگی توجه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با استفاده از سلاح‌های شيميايی در منطقه و ضرورت محکوميت آن از سوی همه کشورها و گروه‌ها تاکيد کرد: اين محکوميت استفاده از سلاح های شيميايی بايد امری کلی باشد. اگر رسانه‌های غربی با استفاده از سلاح‌های شيميايی مخالف هستند و ضرورت کنترل استفاده از اين سلاح‌ها و در اختيار گرفتن آنها را لازم می‌بينند برای ما ارزشمند است و معتقديم غربی‌ها بايد مسوولانه با موضوع تروريست و افراطی‌گری برخورد کند. برخورد يکجانبه و تبعيض‌آميز نمی‌تواند به طور ريشه‌ای به حل اين مشکل کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اينکه در رسانه‌ها مطرح شد که سلطان قابوس پادشاه عمان حامل پيامی برای رهبری ايران و رييس جمهور از سوی اوباما درباره سوريه بوده است، گفت: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در اين باره زياد است. عمان با ايران و آمريکا رابطه خوبی دارد و هر وقت قرار است ديداری ميان ايران و عمان صورت گيرد در رسانه‌ها مطرح می‌شود که قرار است پيامی رد و بدل شود. اما خبر رسمی در اين مورد ندارم تا به شما بگويم.

وی در پاسخ به سوال ديگر مبنی بر اينکه در سال ۲۰۰۵ آقای عارف، معاون اول رييس جمهوری وقت تفاهم‌نامه‌ای دفاعی را با سوريه امضا کرد در چارچوب اين تفاهم‌نامه اگر در سوريه جنگ شود ايران چه مسووليتی نسبت به دمشق خواهد داشت؟ اظهار کرد: تلاش‌های ما در بحث سوريه معطوف به جلوگيری از جنگ و کمک به حل اين موضوع از طريق ديپلماسی است. روابط ايران و سوريه خوب و مبتنی بر منافع مشترک است و متناسب با روند تحولات تصميمات خود را اعلام می‌کنيم و تا الان در جهت حفظ منافع سوريه و کمک به ديپلماسی اقدام کرده‌ايم.

افخم درباره اظهارات وزير خارجه که روز گذشته (دوشنبه) عنوان کرده بود درباره سوريه ميان ايران و آمريکا پيام‌هايی رد و بدل شده است. آيا جدا از سوريه درباره روابط تهران- واشنگتن پيامی رد وبدل شده است؟ گفت: صحبت‌های آقای ظريف گويای اين است نوعی از تبادل مفاهيم رخ داده است اما به معنای تبادل پيام نيست. ما درباره سوريه نگرانی‌های خود را اعلام کرده‌ايم اما اينکه اعلام اين نگرانی‌ها از طريق نامه و نامه نگاری باشد توضيح بيشتری برای شما ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمدجواد ظريف به عراق گفت: در اين سفر ديدگاه‌های دو طرف نسبت به موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و فرصت‌ها و تهديدهای موجود تبادل نظر شد و آقای ظريف با مقامات عالی رتبه عراقی گفت‌وگو کرد همچنين ملاقات آقای ظريف با آيات عظام در عراق فرصت خوبی بود. ما اين سفر را به عنوان حرکت نو در مناسبات ايران و عراق و افزايش تماس‌ها می‌دانيم.

وی در پاسخ به ايسنا درباره اتفاقات رخ داده مقابل سفارت ايران در اتريش و تجمع تعدادی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی ايران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در اين باره بعدا پاسخ می‌دهم.

افخم همچنين در رابطه با اخباری مبنی بر سفر رييس کردهای سوريه به ايران و ملاقات با مقامات کشورمان دررابطه با خودمختاری کردهای سوريه نيز اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسيد ايران چه اقدامی برای ممانعت جنگ در سوريه انجام می‌دهد؟ گفت: ايران همواره برای تاثيرگذاری بر روند تحولات در منطقه و جلوگيری از هرگونه درگيری تاکيد داشته است. ما معتقديم نبايد يکجانبه‌گرايی به عنوان يک رويه در دنيا دنبال شود. هر نوع اقدامی که به تضعيف جايگاه نهادهای بين‌المللی بيانجامد پذيرفته نيست. نبايد خط قرمزهای يک کشور خط قرمز جامعه بين‌المللی محسوب شود. آنچه که آمريکا مطرح می‌کند بحث يک جانبه از سوی اين کشور است.

وی ادامه داد: صدای کشورهای ضد جنگ در منطقه و دنيا در حال شنيدن است و اميدواريم اين صداها بيشتر و بيشتر شود.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر فعاليت وزير خارجه ايران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: سخنگوی قوه قضاييه روز دوشنبه درباره دسترسی به فيسبوک مطالبی را بيان کردند و شما را در اين باره به صحبت‌های ايشان ارجاع می‌دهم. در عين حال شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی،‌ فضای خوبی برای تعامل و رساندن صدای حق‌طلبی ايران به جهانيان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016