سه شنبه 19 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: شايد اولين مذاکرات هسته‌ای در نيويورک انجام شود

ايسنا ـ رييس‌جمهور صبح امروز در همايش ائمه جمعه اعلام کرد که شايد در هفته‌های آينده اولين مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته‌يی در نيويورک صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام حسن روحانی در بيست و دومين همايش ائمه جمعه با اشاره به واگذاری مسئوليت بحث مذاکرات هسته‌يی به وزارت خارجه گفت: شايد در هفته‌های آينده اولين مذاکره در مورد پرونده هسته‌يی در نيويورک صورت بگيرد و بعد مذاکرات با گروه ۱+۵ در جايی که مشخص می‌شود، ادامه پيدا می‌کند.

روحانی که در بيست و دومين گردهمايی ائمه جمعه سراسر کشور سخن می‌گفت، بخشی ديگر از سخنان خود را به مسائل سياست خارجی و فضای منطقه‌ اختصاص داد و گفت:‌ فضای منطقه و خاورميانه با مشکلاتی روبروست البته با مشکلاتی از قبل روبرو بوده و امروز مشکلات بيشتر است.

وی به مساله سوريه اشاره و تصريح کرد: مساله سوريه به دليل اين‌که اين کشور در خط مقدم مقاومت قرار داشته و دارد برای ما اهميت ويژه‌ای دارد و دولت تمام توان خود را در دو هفته اخير به کار گرفته که جنگی رخ ندهد و اگر خدای ناکرده اين جنگ رخ داد، خسارت آن کمترين باشد و دشمن سريعتر از ادامه جنگ پشيمان شود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که ما در طول اين مدت در ارتباط با سوريه اين خط و مشی را دنبال کرديم، گفت: من خودم در زمينه سوريه با برخی از سران کشورها صحبت کردم، برای برخی از مراکز قدرت پيام فرستاده شده و وزارت خارجه و شخص وزير نيز در اين زمينه فعال بوده و صحبت‌هايی را با کشورهای مختلف انجام دادند.

روحانی با اشاره به مشکلات موجود در سوريه در زمينه تامين مواد غذايی از جمله در زمينه آرد، گفت: ‌عليرغم تمام مشکلاتی که وجود دارد برای کمک‌های نوع دوستانه در مورد مواد غذايی از جمله آرد به بخش‌های مختلف دستوراتی را دادم و وقتی می‌بينيم يک کشور اسلامی مثلا در مورد نان دچار مشکل است، نمی‌توانيم دست روی دست بگذاريم.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با تاکيد بر اين‌که تمام تلاش ما اين است که جنگی رخ ندهد و اين اميد در روزهای اخير با شيوه‌هايی که کشورهای مختلف دنبال کرده‌اند، مقداری تقويت شده است، تاکيد کرد: اميدواريم که جنگی رخ ندهد و اگر چنين جنگی رخ بدهد جنگ‌طلبان بايد هزينه بالايی را به خاطر اين موضوع بپردازند.

رييس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود يادآور شد: افکار عمومی جهان با جنگ مخالف است (شعار مرگ بر آمريکای جمعيت).

وی افزود: افکار عمومی دنيای غرب نيز با جنگ مخالف است و شما ديديد که نزديک‌ترين متحد آمريکا يعنی انگليس نيز نتوانست از پارلمان خود برای جنگ رای بگيرد و پارلمان نيز عليه جنگ رای داد، نه اين‌که آنها دلشان برای سوريه و مردم سوريه سوخته باشد، بلکه آنها ديدند که در جنگ‌های قبلی چه بلايی سرشان آمده است و می‌دانند آثار جنگ چه خواهد بود.

روحانی با اظهار اميدواری مبنی بر اين‌که جلوی جنگ گرفته شود و تمام تلاش دولت نيز در اين راستا است، گفت: اگر جنگی وارد شود بيشترين ضرر آن متوجه جنگ‌طلبان، تحميل‌کنندگان جنگ و دوستان آنها در منطقه خواهد بود و در واقع بيشترين ضرر را آنها متحمل می‌شوند.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اينکه "دولت در زمينه سياست خارجی در منطقه فعال است"، به موضوع هسته‌يی اشاره کرد و گفت: در اين مورد نيز دولت از حقوق ملت کوتاه نمی‌آيد و تمام تلاش خود را در راستای دفاع از حقوق ملت با استدلال، حکمت و توام با عزت به پيش می‌برد.

وی با بيان اينکه "بنا بر مصالحی، مذاکرات هسته‌يی به وزارت امور خارجه واگذار شده است"، افزود: اميدواريم در اين مذاکرات نيز قدم‌های موفقی برداريم و شايد در هفته‌های آينده اولين مذاکرات در اين ارتباط در نيويورک صورت بگيرد و مذاکرات بعدی در جايی که برای مذاکره با ۱+۵ مشخص می‌شود.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌هايش اظهار کرد: ما بايد از مشکلات عبور کنيم و اين مشکلات يک‌روزه حل نمی‌شود. بايد صبر و تحمل داشته باشيم.

روحانی همچنين گفت: دشمن بايد بفهمد که زبان دولت زبان تدبير است و زبان مردم زبان ادب توأم با زبان مقاومت و استواری است و اگر زبان آنها نيز زبان تکريم نباشد کاری پيش نمی‌رود. غرب بايد بداند که با تحريم و فشار نسبت به ملت ايران حداقل موفقيت را نيز به دست نمی‌آورد.

وی اضافه کرد: اگر زبان غرب زبان منطق، استدلال و منافع مشترک باشد، از موضع برابر باشد، دولت نيز آماده است که با زبان حکمت، تدبير و منطق با آنها صحبت کند. دولت از تمام توان خود برای حل مشکلات استفاده می‌کند و ان‌شاءالله نتيجه حاصل می‌شود.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ابتدای سخنان خود در جمع ائمه جمعه با ابراز خرسندی از اين‌که در هفته‌های اوليه شروع به کار دولت تدبير اين فرصت ايجاد شده که در جمع ائمه جمعه حضور پيدا کند، گفت: ائمه جمعه رسالت سنگين فرهنگی و اجتماعی در سراسر کشور بر عهده دارند و بدون ترديد کار و رسالتی که ائمه جمعه در شرايط امروز جهانی و شرايط امروز کشور بر عهده دارند، بسيار سخت‌تر و سنگين‌تر از گذشته است.

روحانی گفت: اگر بگوييم که رسالت اصلی امامان جمعه تبيين، تشريح و تبليغ فرهنگ دين مبين اسلام است، قطعا اين امر در دنيای امروز سخت‌تر و مشکل‌تر شده است و بايد با هنرمندی خاص، اعتقادات، اصول و موازين احکام اسلام را برای مردم تبيين کرد.

وی افزود: دنيای امروز دنيای اطلاعات است، دنيايی است که نسل جوان ما از تحولاتی که در سراسر جهان رخ می‌دهد بی‌خبر نخواهد بود،‌از افکار مختلفی که در جهان مطرح است بی‌خبر نيست و جامعه امروز ما نسبت به گذشته بسيار متفاوت است.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به وجود چهار ميليون و نيم دانشجو در کشور، گفت: در حال حاضر چهار ميليون و نيم دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلی حضور دارند و اين نشان می‌دهد که شرايط اطلاعاتی نسل جوان ما با گذشته متفاوت است و بدون ترديد نيازها نيز متفاوت خواهد بود. بسياری از سوالات، اشکالات، ايرادها و نقدها گاهی ممکن است که ظاهر آن ظاهر زيبايی نباشد و حتی گاهی استماع آن برای ما کمی سخت باشد، اما جوانی که دارای سوال و اشکال است نه در حوزه‌ علميه رشد و نمو کرده و نه گوش و چشمش بر روی سوال‌ها، نقدها و مسائل مختلفی که در جهان مطرح است بسته است، بنابراين بايد اين سوالات و اشکالات را با حسن نيت مطرح کنيم و با آن برخورد کنيم و اگر مسائل اجتماعی و فرهنگی تبديل به مسائل سياسی شوند کار سخت و مشکل می‌شود.

روحانی با بيان اين‌که رسالت ائمه جمعه يک رسالت فرهنگی، علمی، تبيينی و اقناعی است، تصريح کرد: البته امروز کار سخت‌تر شده است. دشمنان فراوانی داريم که تلاش می‌کنند، اذهان را تصرف و تسخير کنند، تلاش می‌کنند که القائاتی انجام دهند.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود افزود: امامان جمعه مستقل هستند، امام جمعه دولتی به معنای خاص کلمه نداريم، البته به مفهوم عام همه وابسته به نظام هستند.

رييس‌جمهور ادامه داد: از افتخارات شيعه در طول تاريخ اين بوده که امامان جمعه آن مستقل بودند و وابسته به حاکميت، حکومت و دولت نبودند بخصوص زمان‌هايی که حکومت‌ را جابرانه و غاصبانه می‌دانستند.

روحانی گفت: اکنون نيز ائمه جمعه دولتی نيستند و ما نه امام جمعه دولتی می‌خواهيم و نه دين دولتی می‌خواهيم و ما دولت دينی می‌خواهيم. امام جمعه بايد مستقل و البته حامی نظام باشد.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به اهميت نقد و انتقاد، گفت: ما منتی نداريم، نقد را می‌پذيريم و در واقع موظف هستيم که نقد و نصيحت را بپذيريم.

روحانی تاکيد کرد: همه ما بالاترين افتخارمان اين است که خادم مردم باشيم و اگر توانستيم ان‌شاءالله خادم اسلام باشيم . هيچ حرف و داعيه ديگری نيز نداريم و اگر کسی در دولت هدف ديگری را دنبال کند بايد آن را نصيحت و هدايت کنيم.

وی با اشاره به اهميت موعظه حسنه، گفت: قرآن وقتی در مورد موعظه صحبت می‌کند به موعظه اکتفا نکرده و موعظه حسنه را مطرح می‌کند.

رييس‌جمهور افزود: امام جمعه‌ای که از تربيون نماز جمعه کسی يا قوه و يا دولت را به معنای اخص کلمه نصيحت می‌کند، حتما هدف آن موعظه حسنه است، اما خيلی بايد دقت کنيم چرا که فاصله بين موعظه و موضع‌گيری گاهی خيلی به هم نزديک می‌شود. گاهی به جای موعظه، موضع‌گيری می‌شود. البته اگر موضع‌گيری بر مبنای خيرخواهی باشد باز هم بر روی چشم است.

روحانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود افزود: بايد از يک نظر ايام انتخابات را فراموش کنيم و از يک نظر ديگر در ذهن‌مان باشد. بايد از اين نظر يادمان برود که ما طرفدار کدام کانديدا بوديم؛ چرا که در آن دوران رقابت‌هايی بوده، ولی اکنون اين رقابت‌ها تمام شده است. دوران رقابت‌های انتخاباتی دوران خاص خودش را داشته بايد از بابت رفاقت فراموش کنيم، دورانی بود که رقابت وجود داشت، اما اين رقابت حسن و احسن بود و اين رقابت‌ها در تلويزيون، راديو و شهرستان‌ها بحمدالله توام با اخلاق بود و ستادها نيز عمدتا اين موضوع را رعايت می‌کردند و اين در واقع يکی از ويژگی‌های برجسته انتخابات اخير بود.

وی با بيان اين‌که انتخابات اخير برکات زيادی داشت،يادآورشد: بنابراين امام جمعه اگر موعظه‌ای را مطرح می‌کند و حتی اگر موضع‌گيری می‌کند اين بايد بر مبنای خدمت به مردم و اسلام باشد و اگر بر روی اين مبنا باشد روی چشم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی با بيان اين‌که گروه‌ها، افراد و دسته‌جاتی هستند که فکر می‌کنند که در انتخابات شکست خورده‌اند که اين تصور اشتباهی است، گفت: هيچ کس در انتخابات شکست نخورد، همه پيروز بودند، همه، مردم را به حضور در انتخابات دعوت کردند، همه، مردم را به يک رقابت سالم دعوت کردند و رقابت سالم محقق شد، بنابراين همه بايد احساس پيروزی کنيم، همان‌طور که مردم پس از اعلام نتيجه انتخابات همه در سراسر کشور احساس نشاط، شادی و خوشحالی داشتند.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود به ترکيب آرای فرد پيروز در انتخابات در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: رای فرد منتخب نه فقط از ناحيه شهرهای کلان يا اين‌که بخشی خاصی از کشور باشد، بلکه حتی در روستاها نيز اينگونه بود و حتی در برخی روستاها بالاتر از شهرها.

رييس‌جمهور گفت: اين يکی از نقاط مهم اجتماعی و جامعه‌شناختی جامعه ايران است و بايد بر روی آن بحث شود که مثلا چگونه در يک روستای دور افتاده که مردم آن خيلی دسترسی به شهرها و حتی مرکز استان نيز ندارند، می‌آيند و با مردم در مرکز کشور، شهرهای کلان و حتی خارج از کشور در يک مسير واحد قرار می‌گيرند.

روحانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود تاکيد کرد: دولت از موعظه حسنه، نقد سازنده و نصيحت اسلامی استقبال می‌کند و اين موجب تقويت دولت است، چرا که دولت و کارگزاران مصون از اشتباه نيستند و نصيحت دلسوزانه می‌تواند از ادامه خطا جلوگيری کند.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که امام جمعه‌های ما مردم هستند و در کنار مردم هستند، گفت: روحانيت شيعه و اسلام در طول تاريخ در کنار مردم بوده و هست و در واقع همراهی مردم و روحانيت در طول پيروزی انقلاب اسلامی يکی از اصلی‌ترين دلايل پيروزی انقلاب اسلامی بوده است.

وی با گراميداشت ياد آيت‌الله طالقانی و همچنين شهيد مدنی، گفت: ما در بين ائمه جمعه شخصيت‌های بسيار گرانقدری را داشته‌ايم و داريم از جمله افرادی چون آيت‌الله طالقانی و شهيد مدنی و اينها شخصيت‌های ارزشمندی برای همه ما هستند.

روحانی تصريح کرد: اساس پيروزی انقلاب اسلامی اين بوده که روحانيت در کنار راهبری امام راحل در کنار مردم بودده است.

رييس‌جمهور افزود: اين نکته‌ای است که خارجی‌هايی که در مورد انقلاب اسلامی تحقيق کرده‌اند به آن اشاره کرده‌اند از جمله در تحقيق دانشگاه کمبريج در مورد تاريخ ايران در جلد آخر اين کتاب که در مورد انقلاب اسلامی است، ذکر شده که يکی از عوامل پيروزی انقلاب اسلامی، سازمان و تشکل ناشناخته‌ای به نام روحانيت است و در آنجا می‌گويد روحانيت با مساجد و حسينيه‌ها ارتباط داشت و يک سازمان مردمی داشت.

وی با بيان اين‌که برای دولت بسيار دلنشين است که بشنود امام جمعه به جای حمايت از دولت، حامی مردم است، گفت: البته دولت نيز برای خود شانی جز خدمت به مردم نمی‌شناسد.

روحانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با تاکيد مجدد بر اين‌که رسالت ائمه جمعه در شرايط فعلی رسالت سختی است، تصريح کرد: امامان جمعه چه بخواهند و چه نخواهند عضو نظام هستند، درست است که دولتی نيستند، ولی به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی تعلق دارند، ارتباط با ولايت امر دارند و منصوب ولايت امر هستند، بنابراين حمايت از نظام از جمله حمايت از دولت خود به خود جزء وظايف آنهاست.

رييس‌جمهور با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمايت از دولت، تصريح کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب حمايت از دولت را لازم می‌دانند در واقع با بيان ايشان اين موضوع يک امر واجب اجتماعی است و يک نوع معروف است.

وی با بيان اين‌که امر مقام معظم رهبری يک امر تشريفاتی نيست و ايشان بر مبنای اين‌که شرايط کشور و شرايط بين‌المللی برايشان ملموس است اين نکته را بيان می‌کنند، تصريح کرد: ايشان نه تنها دولت را تاييد کردند، بلکه شيوه دولت را نيز تاييد می‌کنند.

روحانی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در ديدار با اعضای مجلس خبرگان و تاکيد ايشان بر نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه، گفت: اين شيوه‌ای است که دولت در سياست داخلی و خارجی در پيش گرفته و فرمودند که اين امر مورد قبول و مطلوب است. در مراسم تنفيذ نيز فرمودند اينکه با حکمت با دنيا سخن بگوييد مورد قبول است و بيشتر می‌تواند تاثيرگذار باشد.

رييس‌جمهور در ادامه گفت: اين حمايت‌ها به دليل اين است که ما امروز برای پيشبرد اهداف، اصول و آرمان‌های نظام نياز به همدلی و همکاری داريم. البته آرمان‌ها همان آرمان‌هايی است که مقام معظم رهبری و امام راحل بر آن تاکيد کردند.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود يادآور شد: امام جمعه نمی‌تواند از استاندار جدا باشد و يا اين‌که استاندار از امام جمعه جدا باشد، دولت نمی‌تواند از روحانيت جدا باشد؛ چراکه ما همه يک هدف واحد داريم و هدف همه ما خدمت به مردم و اسلام است. خدمت در راستای ترويج اسلام و حل معضلات و مشکلات مردم، بنابراين در راستای تحقق اين اهداف همه بايد با هم حرکت کنيم.

روحانی با بيان اين‌که حمايت از دولت به معنای عام و خاص کلمه جزء وظايف دينی، انقلابی و ملی امام جمعه است، افزود: البته موعظه، نصيحت و نقد سازنده شما نيز مورد استقبال است.

وی اضافه کرد: يادمان باشد که برخی از افرادکه تعداد آنها بسيار اندک است، ولی صدای آنها بسيار بلند است و تمام قدرت آنها در بلندگوی آنهاست يک وقت ما را در مسير ديگری قرار ندهند، البته شان ائمه جمعه اجل است.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود به پيام‌های انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات دارای پيام‌هايی بود که ما نبايد آنها را فراموش کنيم. مردم در انتخابات راهی را برگزيدند و اين راه روشن است و شعار کسی که مورد انتخاب مردم قرار گرفته است نيز واضح و روشن است و با بيان روشن با مردم حرف زده و سخن گفته است. در مناظره‌ها نظر خود را به روشنی بيان کرده و در برنامه‌ای که آن را چاپ و منتشر کرده نظر خود را در مورد مسائل مختلف تبيين کرده است.

روحانی تصريح کرد: مردم راه اعتدال را برگزيده‌اند، البته راه اعتدال همان راه اسلام واقعی است که شهيد مطهری نيز می‌گويد جمود آن همان‌قدر خطرناک است که جهالتش خطرناک است. نه جمود و نه جهالت هيچ کدام مورد قبول نيست.

وی ادامه داد: روحانيتی که نمی‌خواهد از مردم جدا باشد و نبايد جدا هم باشد، نمی‌تواند از پيام انتخابات جدا باشد. پيام انتخابات اين بود که بايد به کار کارشناسانه برگرديم،‌ بايد به عقل جمعی برگرديم، بايد در جامعه به سمت صلح، آشتی و برادری حرکت کنيم. پيام انتخابات اين بود که از افراط و تفريط فاصله بگيريم، بايد از خشونت‌ها فاصله بگيريم، پيام انتخابات، آشتی ملی بود. پيام انتخابات، اعتدال و ميانه‌روی بود. پيام انتخابات، اخلاق در جامعه و فاصله گرفتن از انشقاق‌ها بود.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود افزود: اشکالی ندارد که قوای سه‌گانه نظرات مختلف داشته باشند، اما اتهام زدن به يکديگر و تخريب يکديگر امری بود که جامعه نمی‌پسنديد. ممکن است نظرات متفاوت باشد اما بايد با اخلاق و در چارچوب ادب اسلامی با هم حرف بزنيم و سخن بگوييم.

روحانی تاکيد کرد که دولت به تعهدی که به مردم داده وفادار خواهد بود و دولت نظر اکثريت قاطع مردم را فراموش نمی‌کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: دولت با مشکلات فراوان و زيادی مواجه است و در شرايط بسيار سختی کشور را تحويل گرفته است که اولين مورد آن اين است که دولت در بررسی‌های اوليه به اين نتيجه رسيده که از بودجه ۲۱۰ هزار ميليارد تومانی امسال حداقل ۸۰ هزار ميليارد تومان آن قابل وصول نيست و در واقع عددسازی محض است. اين موضوعی نيست که فقط اين دولت بگويد، بلکه سازمان مديريت دولت قبلی نيز بر آن تاکيد داشت و به من در اين ارتباط گزارش داد. از بودجه امسال در خوش‌بينانه‌ترين حالت ۱۳۰ هزار ميليارد تومان قابل وصول است و ما با ايجاد منابع جديد در دولت که اگر مجلس آن را بپذيرد اين رقم را به ۱۵۰ هزار ميليارد تومان رسانديم و ۶۰ هزار ميليارد تومان کمتر از آن ميزانی است که در بودجه ذکر شده بود و اين ۲۰ هزار ميليارد تومان اضافه شده همان‌طور که گفتم مربوط به منابع جديد است.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۱ رشد منفی بوده است، گفت: اين موضوعی نيست که آن را اين دولت اعلام کند ،بلکه دولت قبلی نيز آن را اعلام کرده است. مسئول بانک مرکزی در دولت قبلی اين موضوع را اعلام کرده و مرکز آمار نيز اين را می‌گويد. وقتی گفته می‌شود رشد اقتصادی منفی است، يعنی اين‌که رکود در کشور حاکم است و رکود نيز به اين معناست که توليد رونقی ندارد و عدم رونق توليد يعنی گرانی و نياز به واردات، آن هم در شرايطی که در سايه تحريم‌ها، منبع اصلی دولت که متاسفانه در طی اين سال‌ها نفت بوده با مشکلاتی مواجه شده است و با توجه به اين موضوع درآمدهای مالياتی نيز با مشکل روبرو می‌شود بخصوص در شرايط رکود.

روحانی با اشاره به نقدينگی موجود در جامعه و تشبيه آن به يک سيل مخرب، گفت: نقدينگی صدای سيل مخربی است که يک مرتبه در مقطعی در ارز، مسکن و يا سکه ايجاد شد. در حال حاضر ۴۹۸ هزار ميليارد تومان نقدينگی در کشور وجود دارد که ميزان آن هشت سال پيش حدود ۶۰ هزار ميليارد تومان بود و اکنون هفت برابر شده است.

وی با بيان اين‌که اين سيل بخشی از آن مربوط به استقراض از بانک مرکزی است و بسياری از کارها با استقراض از بانک مرکزی انجام گرفت، گفت: اکنون نيز البته برخی از وزرا در ارتباط با استقراض از بانک مرکزی به رييس دولت فشار می‌آورند که من زير بار آن نرفتم.

رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اين‌که با مشکلات فراوان اقتصادی روبرو هستيم، گفت: البته اين به معنای نااميدی نيست، اين دولت بسيار بسيار بسيار به آينده اميدوار است و اساس آن بر مبنای نشاط، اميد، حضور و حمايت مردم و حمايت مقام معظم رهبری و بالاتر از همه اميد به عنايت حق و دست توسل به ائمه اطهار است. ما می‌دانيم که اگر قصد خود را خالص کنيم نصرت الهی نيز را خواهيم ديد و ما کاملا اميدواريم.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور ادامه داد:ان‌شاءالله وقتی دست به دست هم بدهيم ، با کمک يکديگر و با وحدت قوای سه‌گانه و با هدايت رهبری مشکلات را از پيش پا برمی‌داريم، عليرغم اين‌که می‌بينيم که مشکلات به اندازه کوه است، اما اراده و حمايت مردم بالاتر است و همچنين حمايت حق که اصل است.

وی با اشاره به مصوبات دولت در روز يکشنبه، گفت: در روز يکشنبه دولت بعد از برگزاری جلسات کارشناسی فراوان که من نيز خودم به خاطر اهميت مسائل در اين جلسات حضور داشتم، حدود ۳۵ مصوبه تصويب شد که برخی از آنها البته ممکن است نياز به قانون باشد و بقيه در اختيار دولت است و من ان‌شاءالله امروز اولين گزارش از اقدامات دولت و تصميمات صورت گرفته را به مردم عزيز و سرافراز ايران عزيز، به مردمی که با حضور باشکوه خود در انتخابات دست رد به سينه دشمن زدند و دنيا را با شگفتی روبرو کردند به مردمی که تمام عيب‌ها و نقص‌های سال‌های گذشته در زمينه بحث انتخابات را شستشو دادند و پاک کردند و شبه‌ها را در افکار عمومی جهان زدودند به نحوی که در افکار عمومی جهان هيچ کس نتوانست در اين انتخابات ترديد کند و يا آن را زير سوال ببرد، ارائه خواهم داد.

وی در ادامه انتخابات ۲۴ خرداد را انتخاباتی خواند که با آگاهی مردم، حضور وسيع آنها و تدبير مقام معظم رهبری باشکوه برگزار شد و افزود:اين انتخابات انتخاباتی بود که مردم در آن حضور باشکوه داشتند و در امنيت کامل برگزار شد. البته اقدام مجريان و ناظران انتخابات نيز مورد تقدير و تشکر است، بايد از همه در اين ارتباط تشکر کرد، از مردمی که با رای و حضور خودشان آن حماسه سياسی مورد نظر رهبری را آفريدند.

روحانی با بيان اين‌که امروز من اولين گزارشم را خدمت مردم تقديم می‌کنم،‌ تصريح کرد: اين مردم هستند که بايد حماسه اقتصادی ايجاد کنند و دولت بدون کمک، حمايت و حضور مردم نمی‌تواند در اين راه مهم موفقيتی کسب کند. وقتی مردم حضور داشته باشند و کمک کنند اين حماسه نيز مانند حماسه سياسی ايجاد می‌شود.

رييس‌جمهور با اشاره به صحبت‌های خود به مناسبت هفته دولت در حرم مطهر امام (ره) و اين‌که اعلام کرده بود با تشکيل کارگروهی ظرف ۱۵ روز موانع توليد را شناسايی و راه‌حل‌های کوتاه مدت را در اين زمينه ارائه خواهد کرد، گفت: مشکلات را نمی‌شود يک دفعه حل کرد و بايد با برنامه‌ريزی در اين زمينه حرکت کرد و اين دولت عصای موسی بهدست ندارد و يد بيضايی هم ندارد و آن کلمه‌الله و کسی که می‌توانست با اشاره همه را شفا بدهد ندارد .

به گزارش ايسنا، در پی اين سخنان رييس‌جمهور، تعدادی از ائمه جمعه به نماد روحانی يعنی کليد اشاره کردند که روحانی در پاسخ گفت: کليد همان حمايت مردم و لطف خداوند است و ما همه در حد توان برای حل مشکلات تلاش می‌کنيم. کليد همان‌طور که گفتم لطف خدا و حمايت مردم است و همه بايد برای حل مشکلات دست به دست هم بدهيم. البته نه فقط به اين خاطر که رييس دولت يک فرد روحانی است.

وی در اين ارتباط افزود: بسيار برای دشمن سخت بود که ببيند عليرغم تمام القائاتی که عليه اسلام، نظام و روحانيت کرده بود باز هم مردم آمدند و به يک روحانی اعتماد کرده و آن را انتخاب کردند.

روحانی با بيان اين‌که مردم در واقع دشمن را با انتخاب خود خوار کردند، گفت: آنها فکر نمی‌کردند که مردم اينگونه حضور پيدا کنند و آگاهانه انتخاب کنند. البته اين سخنان به اين معنا نيست که وزن رقبای ديگر کم بوده است، همه عزيز بودند، ولی به هر حال عرصه رقابت است و يک نفر انتخاب می‌شود و مردم از بين کانديداها يک نفر را که لباس روحانيت بر تن داشت انتخاب کردند، فردی را که افتخار دارد هر چه دارد از حوزه است و مردم با اين انتخاب خود بار سنگينی را بر دوش ما گذاشتند.

وی تاکيد کرد: مردم با انتخاب خود بيان کردند که به روحانی و حوزه اعتماد دارند، در واقع آنها با انتخاب خود اعلام کردند ‌به يک روحانی که قول داده، اعتماد کرده‌ايم که راست می‌گويد و وفای عهد می‌کند.

رييس‌جمهور در ادامه با تاکيد مجدد بر اين‌که بار سنگينی بر دوش ماست و ما امروز به مردم در ارتباط با اولين قدم‌هايی که در راستای رونق اقتصادی برداشته خواهد شد، گزارش خواهيم داد، ‌گفت: دولت اين تعهد را دارد که همه چيز را به مردم گزارش دهد، البته در گزارش اول نمی‌خواهيم به مردم مسائل تلخ را بگوييم، ولی معتقديم که بايد همه چيز را به مردم بگوييم. در اداره امور نبايد چيزی را از مردم مخفی کنيم، بايد آمار واقعی را به مردم بگوييم، نقاط قوتی که وجود دارد را بگوييم تا مردم اميدوار شوند، اما نقاط ضعف نيز گفته شود.

وی تصريح کرد: بايد از تجربه‌های خوب دولت‌های گذشته نيز استفاده کنيم و از نقاط ضعف پرهيز کنيم. بايد به بايدها عمل کنيم و از نبايدها پرهيز کنيم. دولت قدم‌های خود را در زمينه مسائل اقتصادی و فرهنگی برمی‌دارد و از رسالت‌های مهم شما ائمه جمعه نيز مسائل فرهنگی است.

رييس‌جمهور ادامه داد: دولت می‌داند که در زمينه مسائل فرهنگی نقص‌هايی وجود دارد، جامعه امروز ما با فرهنگ مورد نظر ما که در انقلاب اسلامی دنبال آن بوديم فاصله زيادی دارد و از طرف ديگر می‌دانيم که توليدات فرهنگی‌مان با توليدات مطلوب فاصله دارد.

وی با بيان اين‌که دولت در زمينه فضای فرهنگی جامعه، اصلاح آن و توليدات فرهنگی وظايفی بر عهده دارد و متخصصين و کارشناسان اين حوزه نيز دارای وظايفی هستند،‌ تصريح کرد: ان‌شاءالله در يک زمانی اين وظايف را بيان می‌کنم.

روحانی گفت: دولت معتقد است که بايد از نظرات متخصصين و تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی در زمينه‌های مختلف استفاده کند.

پيش از صحبت‌های حسن روحانی، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدرضا تقوی رييس شورای سياستگذاری ائمه جمعه به ايراد سخنرانی پرداخت و به رييس‌جمهور جهت شرکت در اين مراسم خيرمقدم گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016