چهارشنبه 20 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمارهای تکان‌دهنده روحانی از اقتصاد ايران

حسن روحانی، رييس جمهور ايران شب گذشته با حضور در نخستين گفت‌وگوی زنده تلويزيونی خود آمارهای تکان‌دهنده‌ای از اقتصاد ايران ارائه داد. وی گفت: "تورم نقطه به نقطه حدود ۴۴ درصد است و تورم سالانه ما پايان مرداد ۳۹ درصد است واين رقم نشان می‌دهد کشور از لحاظ تورم و رکود در شرايط ويژه ای قرار دارد." روحانی افزود: "بودجه در ۱۰ سال گذشته از ۲۵ هزار ميليارد تومان به ۲۱۰ هزار ميليارد تومان رسيده. يعنی ۸ برابر شده است. در حالی که قيمت اجناس در اين مدت ۵ برابر شده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنيم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئيس‌جمهور در جريان اولين گفت‌وگوی زنده تلويزيونی خود در شبکه اول سيما اظهار داشت: قبل از هر چيز به ملت بزرگ ايران از زن و مرد، پر و جوان، همه اقوام، اقليت‌ها، روستانشين‌ها، شهری‌ها و همه آنهايی که الان کنار تلويزيون برنامه را تماشا می‌کنند، سلام عرض می‌کنم و به همه آنها درود می‌فرستم و هفته کرامت، ميلاد کريمه اهل بيت عليه السلام و ميلاد امام هشتم که در پيش رو داريم را تبريک عرض می‌کنم.
وی افزود: به همه جانباختگان در حادثه بسيار تاسف‌آور ديشب که عده‌ای در اين حادثه کشته و مجروح شدند و به همه خانواده‌های عزادار تسليت می‌گويم و برای همه جراحت‌ديدگان آرزوی سلامتی و بهبود می‌کنم.
* به وزرای کشور و راه و شهرسازی دستورات موکدی درخصوص بررسی حادثه اتوبان قم داده شده است
رئيس جمهور تصريح کرد: دولت در زمينه اين حادثه به وظيفه خود عمل خواهد کرد. دستورات موکدی به وزارت کشور و وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی داده شده که در زمينه اين حادثه بررسی کنند؛ بيشتر برای اينکه شاهد چنين حوادثی در آينده نباشيم، به وزير بهداشت و درمان هم دستور داده شده که در زمينه رسيدگی به مجروحان حادثه اقدامات لازم را انجام دهد.
رئيس جمهور همچنين ادامه داد: دولت هفته‌های اوليه کار و فعاليت خود را می‌گذراند. خدا را شاکرو شکر گذاريم که در اين هفته‌های‌گذشته تلاش شده اقدامات و وظايفی که بر عهده دولت بوده، عمل شود. وزرا به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند، رای اعتماد گرفتند و دولت تشکيل شد و به حمدالله ۳ هفته کاری از کار اين دولت گذشته و امشب خوشحالم که به يکی از وعده‌هايی که به آن تاکيد می‌کردم، عمل می‌کنم و آن گزارش‌دهی به مردم عزيز و بزرگوار کشورمان است.
روحانی خاطرنشان کرد: اين دولت، دولت پاسخگو خواهد بود و گزارشش برمبنای تبليغات نيست، بلکه گزارشش برمبنای واقعيت ها و تشريح واقعيت از تلخ و شيرين است.
* کشور مال مردم است و دولت خادم مردم
وی در خصوص هدفش از ازائه اين گزارش‌ها گفت: هدف اين است که کشور مال مردم است و دولت خادم مردم است. خادم بايد در برابر اربابان خودش در هر قسمتی گزارش دهد، البته‌ گزار‌ش‌دهی ما در بخش‌های مختلف است. دولت سخنگو دارد و بخشی از مطالب از اين طريق برای مردم بيان می‌شود. بخشی اقدامات از طريق دستگاه‌های مربوطه و مسئولان تبيين می‌شود و بخشی از گزارش‌ها توسط رئيس جمهور به صورت نوبه‌ای خدمت مردم تقديم می‌شود.
رئيس جمهور اظهار داشت: ما معتقديم بايد مردم بدانند آنچه ميگذرد و آنچه عمل می‌کنيم و انتظار داريم مردم اظهارنظر و نقد‌، انتقاد و نصيحت کنند. اين دولت خدمتگزار از آن آنهاست و لذا از صاحبان اصلی کشور که مردم هستند، دولت توقع دارد ضمن حمايت و ياری، دولت را در مسيری که خواسته آنهاست و درک می‌کنند، هدايت کنند.
روحانی در پاسخ به اين سؤال که آيا اقدامات صورت گرفته در سه هفته گذشته شما را راضی کرده است، گفت: قضاوت درباره اقدامات سه هفته گذشته با مردم است. تلاشمان بر اين است که همه توانمان را برای خدمت به کار بگيريم. اميدواريم خدمتمان مقبول خدا و مردم باشد و بنده و همکارانمان بتوانيم رضايت مردم را در شرايط بسيار سخت امروز کشور جمع کنيم.
وی در پاسخ به اين سوال که آيا شما و همکارانتان ارزيابی از وضعيت کشور داريد، اظهار داشت: ما در ۳ بخش مطالعاتی انجام داديم. يک بخش گروه کاری در همان دوران رقابت‌های انتخاباتی، ارزيابی و برنامه‌ريزی از وضعيت کشور انجام می‌دادند که محصول کار آنها برنامه دولت تدبير و اميد بود که در اختيار مردم قرار گرفت. وعده‌ها برمبنای ارزيابی‌ها، نظر، خواست و مطالبه مردم بود.
رئيس جمهور تاکيد کرد: بخش دوم پس از اعلام نتيجه آرا بود که رئيس جمهور منتخب لازم می‌ديد، گروه‌کارهای جديدی تشکيل شود و در بخش‌های مختلف پنج گروه کاری کار بسيار وسيعی را شروع کردند. در حوزه‌های سياست داخلی و خارجی و اقتصادی و فرهنگی و امنيتی و ...؛ همه بخش‌ها مورد بررسی قرار گرفت و مجموعه بسيار ارزشمندی توسط عزيزان تدوين شد.
روحانی تصريح کرد: بخش سوم بعد از تشکيل دولت بود که همه وزرا کار را شروع کردند و محصول کار آنها به تدريج دست ما می‌رسيد. يکی از وعده‌های من اين بود که در ۱۰۰ روز اول به طور دقيق کشور را آنچنان که تحويل گرفتيم، به مردم گزارش بدهيم.
*مشکلات اساسی را در دو بخش اقتصاد و روابط خارجی می‌بينيم
وی اضافه کرد: در همه ارزيابی‌ها مشکلات اساسی را عمدتاً در دو بخش ديديم و می بينيم. در بخش اقتصاد و بخش روابط خارجی.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: در بخش اقتصاد کشور کشور در شرايط رکود تورمی است. دليلش آن است که هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار اعلام می‌کنند که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۱ منفی بوده است‌ البته بانک مرکزی رقمی را اعلام کرده و مرکز آمار رقم ديگری را اعلام کردند ولی هر دو رقم را به صورت منفی اعلام کرده‌اند. آنچه مرکز آمار برای سال ۹۱ اعلام کرده‌ منفی ۵.۴ است و بانک مرکزی ۶ ماهه اول را بدون نفت منهای ۲.۲ است‌ البته با نفت بيشتر می‌شود. ما فکر می‌کنيم رقم بانک مرکزی به مرکز آمار نزديک باشد.
* تورم تا پايان مرداد ۳۹ درصد است/ در شرايط رکود تورمی هستيم
روحانی ‌تورم نقطه به نقطه را حدود ۴۴ درصد دانست و گفت: تورم سالانه ما در پايان مرداد ۳۹ درصد است و اين رقم نشان می‌دهد کشور از لحاظ تورم و رکود در شرايط ويژه‌‌ای قرار دارد.
وی افزود: وقتی شرايط اين است، کار بسيار سخت می‌شود. اگر تنها رکود باشد، با سياست انبساطی می‌توانيم به جنگ رکود برويم و وقتی فقط تورم باشد، با سياست انقباضی می‌توان تورم را مهار کرد، ولی وقتی هر دو هست، کار بسيار سخت است.
رئيس جمهور با بيان اينکه البته اين به معنای عدم اميدواری دولت به آينده و نداشتن راه حل نيست، اظهار داشت: هم به دنبال راه‌حل بلند‌مدت هستيم و هم کوتا‌ه‌مدت. دولت در بودجه و يارانه اقداماتی را انجام داده و می‌دهد. دولت برای اقدامات فوری خود برنامه‌ريزی کرده و به نتايجی رسيده که بخشی از آن را امشب برای مردم شرح می‌دهم.
روحانی با اشاره به اينکه بودجه در ۱۰ سال گذشته از ۲۵ هزار ميليارد تومان به ۲۱۰ هزار ميليارد تومان رسيده يعنی اينکه ۸ برابر شده است، افزود: در حالی که قيمت اجناس در اين مدت ۵ برابر شده، يعنی پيشی گرفتن هزينه دولت حتی بيش از قيمت اجناس و کالاها. اين يعنی دولت در زمينه انبساط بودجه قدم‌هايی را برداشته که خودبخود با مشکلاتی مواجه می‌شود.
وی اضافه کرد: در گذشته با اين رقم ۸ برابر نمی‌شد از مردم ماليات گرفته شود لذا تکيه اصلی بر درآمد نفت بود. وقتی نفت به خاطر تحريم دچار مشکل شد، يا بايد ماليات را افزايش دهيم که بسيار سخت است، يا بايد خدمات را تقليل دهيم، يعنی در آموزش و بهداشت و مسائل اجتماعی و امنيت و دفاع و ... که اين هم شدنی نيست.
رئيس جمهور ادامه داد: لذا اولين بررسی دولت اين بود که بودجه ۲۱۰ هزار ميليارد تومانی آيا اکنون عملی است؟ سوال اول ما ابتدا از معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی بود. گزارشی که در دولت قبل به من دادند، گفتند اين بودجه در خوشبينانه‌ترين شرايط ۱۳۰ هزار ميلياردش محقق می‌شود، يعنی ۸۰ هزار ميلياردش محقق نمی‌شود.
روحانی با بيان اين مطلب که در شروع کار دولت، معاونت برنامه‌ريزی مجددا بررسی کرد و به اين نتيجه رسيد که امکان تحقق همين ۱۳۰ هزار ميليارد است، اظهار داشت: برای مبارزه با رکود و در زمينه برنامه‌های عمرانی، موارد جديدی به‌عنوان منابع جديد پيش‌‌بينی شده که در لايحه تقديم مجلس شد.
وی خاطرنشان کرد: ما رقم ۱۵۰ هزار ميلياردی را به مجلس داديم که اگر اين تصويب شود يعنی ۶۰ هزار ميليارد بازهم کمتر از آنچه قبلا اعلام شده است، بود‌ لذا بودجه بايد حتما اصلاح شود.
رئيس جمهور تاکيد کرد: اين اولين قدم شفاف‌سازی هست که دولت به مردم قول داده بود. اين دولت دولت راستگويان است و همه واقعيت‌ها را برای مردم توضيح خواهد داد. چه واقعيت‌هايی که خوشحال‌کننده باشد و چه آنها که خيلی مردم را خوشحال نکند.
روحانی با بيان اينکه در شرايط رکود تورمی راه‌حل‌های اساسی، ميان‌مدت و بلند‌مدت است، يادآور شد: برنامه اصلی بايد در بودجه ۹۳ آغاز شود. از الان به وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت اعلام شده که ظرف ۶ ماه برنامه‌های ميان و بلند‌مدت را برای مبارزه با رکود و تورم تهيه و به دولت ارائه کنند.
روحانی تاکيد کرد: اما در عين حال اقدامات کوتاه مدت داريم که شروع می‌کنيم و از همين هفته نيز آن را آغاز کرديم، البته نياز به حضور و حمايت و مشارکت مردم داريم و بدون حضور و تلاش مردم مشکلات قابل حل نخواهد بود‌ اما با تلاش مردم و اتکا به خداوند همه مشکلات زود يا دير‌ قابل‌حل خواهد بود و بايد مشکلات را به حل و فصل برسانيم.
وی خاطرنشان کرد: ‌من در هفته دولت، به مردم اعلام کردم که در اولين جلسه دولت از دولت و ستاد اقتصادی دولت خواهم خواست که ظرف ۱۵ روز طرحی را به دولت ارائه کنند که در آن موانع اصلی رونق اقتصادی مشخص و اعلام شود و راه‌حل‌های کوتاه‌مدت نيز در آن ارائه شود که اسم آن را بايد گذاشت "‌طرح رونق اقتصادی برای کوتاه ‌مدت"چرا‌که برای بلند‌مدت برنامه ديگری داريم.
رئيس جمهور با بيان اينکه دقيقا در ۱۵ روز و در روز يکشنبه اين هفته طرح ستاد اقتصادی دولت که در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته بود، در جلسه هيئت وزيران مطرح شد، افزود: ‌اين طرح در ۲۵ بند به صورت عمومی، ۹ بند ويژه بانک مرکزی و يک بند هم برای پايش است که وزارت اقتصاد و دارايی ماهی يکبار به هيئت وزيران گزارش بدهد.
روحانی اضافه کرد: من در برنامه امشب‌ چند مورد آن را برای مردم توضيح می‌دهم. اساس اين‌کار روانسازی توليد، اشتغال‌زايی، کاهش تشريفات اداری است.
وی با اشاره به اينکه ما دو تحريم داريم، گفت: يکی تحريم خارجی و يکی داخلی. مثلاً برای کسی که می‌خواهد برای توليد مواد اوليه يا ماشين‌آلات بخرد و وارد کند، در سال‌های اخير دلار ۱۰۰۰ تومانی ۳ برابر شد‌ لذا توليد‌کننده بايد نقدينگی‌اش ۳ برابر می شد، ضمن اينکه به خاطر معضلاتی که در کشور بود و عدم قطعيت اقتصاد، بانک‌ها نگران بودند.
رئيس جمهور تاکيد کرد: قبلا برای گشايش ال‌سی ۱۰ درصد قيمت کالا را می‌گذاشت و ال‌سی گشايش می‌شد ولی بخاطر التهابات و مشکلاتی که بوجود آمد، اين رقم تا ۱۳۰ درصد رفت‌ و بعضی موارد را رئيس بانک مرکزی گفت که به ۱۳۵ درصد افزايش يافته است. اين مانع بزرگی برای توليد شد چون اين مقدار نقدينگی را توليدکنندگان آنهم با رقم دلار فعلی ندارند.
روحانی در ادامه سخنان خود با مردم اظهار داشت: يکی از مصوبات روز يکشنبه اين بود که بانک‌ها برنامه‌ريزی کنند حداکثر تا ۳۰ درصد از مشتری بابت اعتبارات اسنادی اخذ کنند. نظام بانکی آماده است. دستورالعمل در همين هفته به بانک مرکزی ابلاغ شده و به بانک‌ها اعلام خواهد شد.
وی تصريح کرد: هر مشکلی برای توليدکننده پيش بيايد، هزينه نهايی را بايد مصرف‌کننده بدهد. توليد‌کننده به هر ميزان که آن کالا برايش تمام شود، با يک سودی که مورد نظرش است، به مردم ارائه می‌کند. اينها در واقع به يک معنا، اولش راه‌حل برای توليد است ولی در نهايت راه‌حل برای مشکلات مصرف‌کننده و مردم است.
* رفع مشکلات گمرکی از مصوبات دولت بود
رئيس جمهور ادامه داد: مورد ديگر اينکه مثلا طرف آمده جنسی سفارش کرده و حتی ۱۳۰ درصد بابت ال سی پرداخت کرده است. کالا آمده و وارد گمرک شده است. حالا بايد حقوق ورودی مانند سودبازرگانی و حق گمرکی و امثال آن پرداخت کند، لذا نقدينگی جديد نياز دارد. جنس در گمرک باقی می‌ماند. يکی از مصوبات اين بود که اگر وارد‌کننده و توليد‌کننده برای حقوق ورودی کالايش به گمرک بدهکار است، گمرک معادل بدهکاريش از آن کالا را نگهدارد‌ البته در دارو تسهيلات بيشتری را قائل هستيم و توليد‌کننده اگر کالايی را وارد کرده، به اندازه ميزان بدهکاری خود، کالايش در گمرک نگهداری شود که اين دست و بال را باز می‌کند و بسياری از کالاهای انباشته در گمرک به بازار می‌آيد و رونق در توليد ايجاد می‌شود. يادمان باشد که رونق در توليد موجب افزايش اشتغال می‌شود تا از شرايط فعلی کشور عبور کنيم.
روحانی اضافه کرد: مورد ديگر اين است که گاهی جنسی وارد شده اما اسناد با جنسی که وارد شده از لحاظ تعداد و قيمت اختلاف دارد. تا ۵ درصد اختلاف در گمرک قبلا معفو بود. ما اين ۵ درصد را به ۱۰ درصد افزايش داديم تا تسهيلی برای توليد‌کنندگان شود. يا برخی اوقات کالايی وارد می‌شد و طرف پول ارز را هم داده بود‌ ولی برای انتقال ارز بانک مرکزی دچار مشکل بود و کالا در گمرک می‌ماند. گفتيم در اين موارد، کالای توليد‌کننده آزاد شود. در واقع در برخی موارد به گمرک برای حل مشکلات اختياراتی داديم. در يکی از مصوبات آمده ازتشريفاتی که در گمرک وجود دارد، کاسته شود و ظرف مدت کوتاهی برنامه‌ريزی برای آن ارائه شود.
وی اظهار داشت: همانطور زمانی که مسافر می‌ايد برای آن لاين سبز وجود دارد، برای توليد هم بايد خط ارزيابی جديدی مشخص شود تا تسهيلاتی را برای توليد مشخص کنيم. بسياری از تشريفات گمرکی را که ضروری نبوده است، کاهش داديم‌ البته در زمينه رونق، اقدامات ديگری هم انجام شده است.
* تدوين آيين‌نامه‌های اجرايی قانون کسب و کار تا ۲ ماه آينده
رئيس جمهور با اشاره به تصوين قانون کسب و کار گفت: قانون محيط کار که مجلس در سال ۹۰ تصويب کرده بود، آئين‌نامه‌های اجرايی‌اش از آن موقع نوشته نشده است، حال آنکه اين قانون می‌تواند به شرايط کسب و کار رونق دهد. در مصوبه ‌آمد که ظرف ۲ ماه آئين‌نامه‌ها را تدوين و برای تصويب نهايی اعلام کنند که می‌تواند فضا را کاملا تغيير دهد.
روحانی در ادامه سخنان خود افزود: در جلسات بين بخش خصوصی و اتاق و مقامات دولتی که مقرر بود تشکيل شود اما تشکيل نمی‌شد، بعد از مدت‌ها امروز برای اولين بار در دولت با حضور مسئولان تشکيل شد. دولت همه تسهيلات را در اختيار بخش خصوصی قرار می‌دهد. مثلا يکی از مصوبات هيئت دولت اخير درباره مشکل پيمان‌کاران بوده است. پيمانکارانی که از دولت طلب دارند، بخشی از آن تبديل به معوقه بانکی آن فرد می‌شود و به بانک نمی‌تواند پرداخت کند، حقوق کارگر را نمی‌تواند بدهد در نهايت نيز مشکل به مردم پرداخت می‌شود. در اين مصوبه آمده که معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبردی دولت بايد با دستگاه‌های مربوطه، مشخصات تمام بدهی دولت به پيمانکاران را تقديم کند و راه تسويه حساب ظرف ۲ ماه ارائه شود. اينکه پيمانکار احساس کند که از دولت طلبکار است و دولت هم رهايش کرده، از لحاظ روحی و زندگی تاثير می‌گذارد و به رونق و اشتغال لطمه می‌زند.
رئيس جمهور در خصوص نفت و گاز نيز اظهار داشت: در زمينه نفت دستورالعملی به وزير داده شده است. در زمينه توليد گاز با مشکل مواجهيم که با توليد کافی مواجه نيست. در طول امسال نفت گاز و نفت کوره که به جای گاز مصرف کردند، ۷ ميليارد دلار است که تا پايان سال ۱۷ ميليارد دلار می‌شود. اگر بتوانيم در زمينه گاز حرکت سريع‌ کنيم، اين ۱۷ ميليارد که باری بر دوش جامعه است، برداشته می‌شود و ضمنا ۱۰ ميليارد درآمد ديگر دارد.
* قول وزير نفت برای افزايش توليد روزانه گاز تا ۳۰ ميليون متر مکعب تا پايان سال
روحانی اضافه کرد: دولت بخصوص در فاز‌های پارس جنوبی کارهای فوری انجام خواهد داد. فاز ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ در اولويت هستند. تلاش می‌شود ‌در ماه‌های آينده سريعتر به نتيجه برسيم. وزير نفت به ما قول داده است ‌تا پايان سال بتواند روزانه ۳۰ ميليون متر مکعب بر توليد گاز بيفزايد. ظرفيت توليد نفت را هم که در حال حاضر هم ظرفيت و توليد آن پايين آمده است، تصميم دولت اين است که در کوتاه مدت توليد را به ۴ ميليون بشکه برساند. تلاش می‌شود راه‌حل‌هايی را برای صادرات پيدا کنيم. اصلا ظرفيت و قدرت توليد برای کشور از نظر استراتژيک مهم است.
وی درباره بنزين نيز خاطرنشان کرد: برای پالايشگاه خليج فارس برنامه داريم تا سريعتر بتوانيم از آن استفاده کنيم چراکه با اين وضع در آينده به واردات بنزين نياز پيدا می‌کنيم و قصد داريم با اين اقدامات نياز به واردات بنزين مرتفع شود.
رئيس‌جمهور به موضوع تأمين محصولات کشاورزی از سوی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: شورای اقتصاد در همين هفته در زمينه محصولات اساسی کشاورزی تصميمات اساسی خواهد گرفت. شورای اقتصاد قصد دارد در محصولات مهم کشاورزی مانند گندم، جو، برنج، تصميماتی اتخاذ کند.
وی ادامه داد: متاسفانه تکيه ما بر واردات است. ما امسال ‌از مجموع ۱۰ ميليون تن مصرف داخلی گندم، بايد ۷ و نيم ميليون تن از ۱۰ ميليون گندم مصرفی در کشور را وارد کنيم.
رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: مشکلات متعددی در حوزه کشاورزی در کشور وجود دارد که بررسی‌هايی را در اين زمينه انجام داده‌ايم. دو مشکل تأمين کود داخلی و خارجی بايد فوراً حل شود.در هر دو زمينه اقدامات سريعی انجام گرفته است. بايد مسئله کود را تا پايان شهريور و نهايتا اوايل مهرحل و فصل کنيم.
حجت‌الاسلام روحانی افزود: مسئله دوم در بخش کشاورزی، قيمت خريد تضمينی محصولات کشاورزی است که بايد فوراً حل شود. کشاورز بايد احساس کند که به مقداری تلاش می‌کند، سود قابل قبولی به دست می‌آورد که اميدوارم قيمت خريد تضمينی گندم تا آخر هفته جاری و يا در نهايت اوايل هفته آينده اعلام شود. کشاورزان بايد برای حل مشکلات اين بخش به صحنه بيايند.
وی تصريح کرد: در اين اواخر که قيمت گندم بالا رفت، به ۷۰۰ تومان در هر کيلو رسيد و در اوايلی که انتخابات تمام شد، بنده تأکيد کردم ‌اين قيمت افزايش بايد که دولت قبلی آن را به ۸۰۰ تومان در هر کيلو رساند، اما در عين حال هنوز اين مبلغ کافی نيست. ما بايد اين قيمت را به نقطه‌ای برسانيم. اميدوارم تا پايان اين هفته و يا اوايل هفته آينده اين قيمت تعيين شود.
رئيس جمهور افزود: کشاورزان بيشتر از دولت اشتياق دارند برای اينکه توليدات کشاورزی را بالا ببرند‌ البته از روستائيان عزيز که در اين انتخابات به بنده رای بالا دادند، احساس وظيفه خاصی دارم‌ البته دولت مکلف است نسبت به همه مردم، اقداماتی در زمينه اشتغال، زندگی و معيشت را انجام دهد. دولت سنگينی رأی را بر دوش خودش احساس می‌کند.
روحانی با بيان اينکه امنيت غذايی برای کشور ما دارای اهميت استراتژيک است، گفت: در شرايط تحريمی که قرار داريم و از طرفی با مشکلات تهيه ارز برای خريداری محصولات غذايی و حمل و نقل آن از طريق کشتی نيز که روبرو هستيم، وقتی که کشاورز ما می‌تواند همان محصول را با قيمت کمتری برای دولت و در داخل توليد کند، اين کار بايد انجام شود، البته اين کار انجام خواهد شد.
وی در ادامه تصريح کرد: هم در بخش کشاورزی و هم در ديگر بخش‌های توليدی به ماشين‌آلات کشاورزی نياز داريم. ماشين‌آلات نو نيز مقداری گران است اما اگر همين ماشين‌آلات دست‌دوم باشد و عمرش هم بيشتر از ۵ سال نبوده و فرسوده نباشد، برای خريد آن‌ها مجوز داده‌ايم که وارد شود. اين ممنوعيت را برداشته‌ايم و اجازه واردات داده‌ايم. اين مسئله می‌تواند در رونق بخش کشاورزی بسيار موثر باشد.
روحانی در خصوص معنای اعتدال درسياست خارجی اظهار داشت: البته بنده اعتدال را در همه زمينه‌ها اعلام کردم اما در زمينه سياست‌خارجی تعامل سازنده را مطرح کردم. در سياست‌خارجی شيوه و منطق ما ممکن است مقداری فرق کند. به تعبير مقام معظم رهبری نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه هم مورد قبول است و هم مطلوب‌ البته اصول و آرمان‌ها بايد مد‌نظر باشد و حفظ شود.
* سياست خارجی دولت آغاز خوبی داشت
وی افزود: سياست خارجی اين دولت با يک آغاز خوب مواجه شد و آن اينکه در مراسم تحليف از کشورهای دوست دعوت شد و بيش از ۵۰ کشور در اين مراسم شرکت کردند. اين برای اولين بار بود که در مراسم تحليف رئيس جمهور ۵۰ هيئت آن هم ۱۱ هيئت در بالاترين سطح و بقيه در سطوح وزير خارجه‌، وزرای ديگر و نمايندگان سران کشورها شرکت کردند، البته اين فضا را مردم آفريدند. فضای جديد را در داخل و خارج حضور، نشاط‌، اميد و شادی مردم آفريد.
رئيس جمهور تصريح کرد: مردم با حضور و نشاط خود پيام مهمی را به جهان دادند و بسياری در جهان اين پيام را شنيدند. اگر کشور و قدرتی باشد که اين پيام نشنيده باشد، اين پيام يک ملت بزرگ است و ‌همه ناچار هستند که آن را بشنوند.
روحانی در پاسخ به اين سوال که ارزيابی شما از پيام تيريک سران کشورها چيست، گفت: تقريبا غير از چند کشور، همه کشورهای دنيا به ما پيام تبريک فرستادند. برخی از سران کشورها تماس تلفنی داشتند. به همه آنها پيام کتبی داده شد. تقريبا همه کشورهای مهم اروپايی پيام فرستادند و به همه آنها پاسخ داده شد و اين مراسم تحليف و پيام ها فضای جديدی در روابط جمهوری اسلامی ايران با دنيای بيرون بود.
* ۲ ملاقات ويژه در نيويورک دارم
وی با بيان اينکه دو سفر مهم پيش‌رو دارم، گفت: اولين سفر خارجی من شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های معروف به شانگهای است که در قرقيزستان و بيشکک خواهد بود. پنج‌شنبه عازم اين سفر هستم. با روسای چند کشور ملاقات می‌کنم اما ۲ ملاقات دارم که ويژه است. يکی با رئيس جمهور روسيه است چرا‌که ما برای روابط با کشور همسايه خود روسيه اهميتی زيادی قائل هستيم ‌و با اين کشور در بسيار مسائل منطقه و جهانی هم نظر هستيم و تلاش اين دولت اين است که روابط خود را با کشور همسايه روسيه توسعه بدهد و اولين قدم در اين سفر برداشته خواهد شد.
رئيس جمهور تصريح کرد: برنامه ديگر من در اين سفر ملاقات با رئيس جمهور چين است. رابطه با اين کشور هم برای ما اهميت ويژه دارد وهمکاری متعدد با اين کشور داريم. چينی‌ها آمادگی دارند سرمايه‌گذاری را در بخش‌های مختلف کشورمان انجام دهند و يکی از بندهای مصوبات اخير دولت بحث بهره‌برداری از حساب‌هايی است که از فروش نفت در خارج داريم و بهره‌برداری از چگونگی فاينانس با کشورها برای سرمايه‌گذاری آنها در ايران است تا اعتمادشان جلب شود.
* نيويورک را انتخاب نکردم، دعوت شدم
وی در پاسخ به اين سوال که چرا نيويورک را برای سفر انتخاب کرديد، اظهار داشت: ما انتخاب نکرديم و دبيرکل سازمان ملل از من برای حضور در اجلاس سازمان ملل دعوت کرد. حضور من در اين اجلاس و سخنرانی من و اعلام مواضع دولت جديد اهميت دارد. اجلاس ديگری هم به عنوان خلع سلاح هست که شرکت می‌کنم و سخنرانی خواهم داشت، همچنين اجلاس وزرای عضو جنبش عدم تعهد است که در افتتاحيه آن نيز سخنرانی می‌کنم، بنابراين سه سخنرانی مهم خواهم داشت و چند مصاحبه و ديدار با ايرانيان هم در سفر به نيويورک برنامه‌ريزی شده و همچنين گفتگو با نخبگان که اهميت دارد.
رئيس جمهور در خصوص تشکيل جلسه با کشورهای گروه ۱+۵ در نيويورک، اظهار داشت: البته ما با ۵+۱ که آنها خواسته‌اند مذاکرات با آنها شروع شود، مقدمات کار از طرف ما آماده شده است. اولش لازم بود من تعيين کنم که مذاکره‌کننده هسته‌ای مثل گذشته دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی باشد يا نهاد ديگر که من وزارت خارجه را تعيين کردم. قدم‌های ديگری هم در زمينه مسائل هسته‌ای برداشته شده و ما کاملاً برای گفت‌وگوی جدی با دنيا، ۵+۱ و هم آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آماده‌‌ايم.
* يکی از حقوق مسلم ملت ايران غنی‌سازی در خاک خود است
روحانی در پاسخ به اين سوال که چارچوب مذاکرات تعيين شده است، گفت: آنچه مد‌نظر ماست، اين است که حقوق جمهوری اسلامی ايران طبق مقررات بين‌المللی که مهمترين آن معاهده NPT است، حفظ شود. هيچکس نمی‌تواند ملت بزرگ ايران را از حقوق مسلم خود محروم کند و يکی از حقوق مسلم ملت ايران غنی‌سازی در خاک خود است، البته در چارجوب مقررات بين‌المللی با نظارت آژانس و صلح‌آميز بودن آن. از طرف ديگر اگر کشورهايی نگرانی‌هايی دارند، می‌توانيم نگرانی کشورها را مرتفع کنيم و در اين زمينه ما دنبال اعتماد متقابل و احترام متقابل و حقوق برابر هستيم و چارچوب ما مقررات بين المللی است، NPT و پادمان است.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد، مسئله هسته‌ای در زمان نه چندان بلند قابل حل خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری تسنيم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئيس جمهور در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا اراده جدی در طرف مقابل وجود دارد؟ گفت: من البته هيچ وقت بدبين نبودم و در شرايط دولت جديد نبايد بد‌بين باشيم چون اراده و شيوه و منطق قوی در طرف ما هست. از طرف آنها هم بايد ببينيم اراده ‌جدی وجود دارد و می‌خواهند مسئله را حل و فصل کنند.
وی با بيان اينکه در مسئله هسته‌ای، پايان بازی بايد برد برد باشد و برد، باخت معنا ندارد، گفت: آن کسی که بازنده است، تحمل نخواهد کرد و ادامه نخواهد داد لذا برای بازی برد، برد آماده هستيم. اين کار در نيويورک شروع می‌شود. من هم ملاقات‌هايی دارم، همچنين برخی وزرای خارجه ۵+۱ برای ملاقات اعلام آمادگی کردند، اما دنيا بايد کاملاً بداند که اين دوره زمانی برای حل و فصل مسائل هسته‌ای نامحدود نخواهد بود. ما يک دوره زمانی مشخصی داريم از اين فرصتی که ملت ما در اين انتخابات به وجود آوردند، دنيا بايد استفاده کند. اميدوارم قدم به قدم بتوانيم مشکلات را حل و فصل کنيم.
* سوريه اهميت ويژه‌ای برای منطقه دارد
رئيس جمهور در ادامه در خصوص تحولات سوريه، افزود: منطقه خاورميانه هميشه حساس بوده و الان حساس‌تر است. منطقه با دو مشکلی که در واقع دشمنان منطقه آفريدند، مواجه شده است؛ يکی از مشکلات فعلی منطقه، طائفه‌گری و ديگری تروريسم است که اين دو مشکل کم کم دامن بسياری از کشورها را فراگرفته است، البته سوريه اهميت ويژه ای برای منطقه دارد.
* سوريه در خط مقدم مقاومت است
وی با بيان اينکه سوريه در خط مقدم مقاومت است، گفت: شرايط امروز در سوريه تبديل به جنگ داخلی شده است چرا‌که در آنجا طائفه‌گری و افراط و تروريسم و مداخله خارجی را می‌بينيم. بخصوص بهانه‌گيری که اخير آمريکا و حاميانش شروع کردند.
رئيس جمهور تاکيد کرد: ما استفاده از سلاح شيميايی در هر کشوری و در هر شرايط را محکوم می‌کنيم اما آنها می‌خواستند به اين بهانه مداخله خارجی را شروع کنند که جمهوری اسلامی ايران و دولت در اين زمينه بسيار فعال بود و در اين زمينه مذاکرات و پيام‌هايی برای سران برخی کشورها داشتم همچنين وزارت خارجه ما با بيش از ۳۵ وزير خارجه در اين زمينه گفت‌وگو و مذاکره کرد و اميدواريم اين تلاش‌ها کم‌کم به ثمر برسد.
* علاماتی برای دور شدن سوريه از جنگ می‌بينيم
وی تاکيد کرد: اميدداريم که جنگی آغاز نشود که در اين زمينه علامت‌هايی مشاهده می‌کنيم. اگر موفق شويم منطقه و سوريه را از جنگ دور کنيم، قدم مهمی برای ثبات در منطقه برداشتيم.
روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی که آيا احتمال می‌دهيد خطر جنگ رفع شده باشد؟ اظهار داشت: احتمال اينکه خطر جنگ کم شده باشد، خيلی زياد است، البته هنوز ۱۰۰ درصد نمی‌شود در اين زمينه حرف زد‌ اما ما با هراقدام و ابتکاری که در سطح بين‌الملل برای جلوگيری از جنگ و در چارچوب مقررات بين‌المللی باشد، موافقيم، همچنين با نظارت بر سلاح شيميايی موافقيم، اساسا جمهوری اسلامی با هرگونه سلاح شيميايی مخالف است و معتقديم همه بايد به معاهده منع سلاح‌های شيميايی بپيوندند.
وی تاکيد کرد: اگر جنگی آغاز شود، آن را بسيار خطرناک می‌بينيم و دامن جنگ اول از همه دامن کسانی که جنگ را شروع کردند را می‌گيرد و ما هم گفته‌ايم که از ملت سوريه حمايت‌های نوع‌دوستانه خواهيم کرد.
رئيس جمهور در پايان اين برنامه زنده تلويزيونی خطاب به مردم ايران، گفت: ‌از ملت ايران به خاطر حمايت‌ها و حوصله‌شان برای گوش کردن سخنان من و رسانه ملی که نقش ارزشمندی در قبل و بعد انتخابات داشتند، تشکر می‌کنم و به مردم قول می‌دهم اين برنامه تکرار شود و در فاصله‌های نه چندان دور، بازهم گزارش‌های لازم را خدمت مردم بزرگوار ايران تقديم کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016