شنبه 23 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آقای روحانی! شبهه خودتان چگونه برطرف شد؟ مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
اکنون با گذشت بيش از ۵۰ ماه، حسن روحانی در حالی از شسته شدن همه شبهات مربوط به انتخابات سال ۸۸ سخن می گويد که هنوز هيچ کس به شبهات گوناگون در اين خصوص -از جمله شبهه مطرح شده توسط روحانی - پاسخ نداده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه مسابقه ای که برای انکار تقلب در انتخابات سال هشتاد و هشت به راه افتاده است حسن روحانی هم فرصت حضور در جمع ائمه جمعه را مغتنم شمرد و گفت : «مردم در اين انتخابات همه شبهات در مورد انتخابات گذشته در افکار عمومی جهان را شستشو دادند ». تأکيد روحانی بر شسته شدن همه شبهات مربوط به انتخابات گذشته در حالی است که خود او دو هفته قبل از کودتای انتخاباتی سال هشتاد و هشت ، شبهه ای بزرگ در مورد سلامت انتخابات رياست جمهوری دهم مطرح کرده بود. او که روز چهارم خرداد سال هشتاد و هشت در نشست تخصصی پيش بينی اقتصاد ايران شرکت کرده بود با اشاره به توزيع غير طبيعی پول ميان اقشار مختلف جامعه اظهار داشت :«شورای نگهبان که در انتخابات مجلس با انجام نظارت درست آراء کانديداهايی که پول بين مردم پخش کرده بودند را باطل کرد، خوب است گروه نظارتی خود را برای برخورد با اينگونه کارهای شبهه ناک که در انتخابات رياست جمهوری دهم صورت می گيرد، فعال کند. چطور پول کانديدای نمايندگی مجلس از جيب خودش رای خريدن است ولی پخش پول از جيب ملت خريد رای نيست؟ » وی که اين اقدام دولت احمدی نژاد در آستانه انتخابات را « شبهه ناک » می دانست از احمدی نژاد سؤال کرد که چرا به جای توزيع پول در خرداد - نزديک انتخابات - اين کار را در تير ماه انجام نمی دهد؟

شبهه ناک دانستن انتخابات به دليل تلاش احمدی نژاد برای خريدن آرای گروهی از مردم، موضوعی بود که در همان زمان و در کنار ساير روش های دخالت در نتيجه انتخابات، مورد اعتراض مهدی کروبی، مير حسين موسوی و بسياری از فعالان سياسی قرار گرفت. اين اعتراضات ، با ادعاهای محسن رضايی در خصوص شناسايی حوزه های انتخابيه که ميزان آرای اعلام شده برای آنها تا صد وپنجاه در صد واجدان شرايط !! رأی بود تکميل شد. اکنون با گذشت بيش از پنجاه ماه، حسن روحانی در حالی از شسته شدن همه شبهات مربوط به انتخابات سال هشتاد و هشت سخن می گويد که هنوز هيچکس به شبهات گوناگون در اين خصوص -از جمله شبهه مطرح شده توسط روحانی - پاسخ نداده است .

حسن روحانی در سخنرانی چهارم خرداد هشتاد و هشت ، دهها ايراد اصولی که بر احمدی نژاد وارد بود و صدمات عمده ای که به خاطر عملکرد او بر کشور و ملت ايران تحميل شده بود راياد آوری کرد. نه ماه قبل از آن يعنی در شهريور ماه هشتاد و هفت نيز حسن روحانی در يک سخنرانی شديداللحن ،رفتار داخلی و خارجی احمدی نژاد را به چالش کشيده بود. ااکنون که او ادعا می کند همه شبهه ها پيرامون انتخابات سال هشتاد وهشت شسته شده، بهتر است برای مردم توضيح دهد که آيا شبهه مطرح شده توسط خود او يعنی خريداری رأی با پول مردم نيز برطرف شده است؟ او برای آنکه صداقت خود با مردم ايران را به اثبات برساند بايد نحوه شسته شدن شبهه خويش را اعلام کند. همچنين باتوجه به آنهمه نابسامانی و مفسده در دولت احمدی نژاد که حداقل نه ماه قبل از انتخابات توسط روحانی مطرح شد او بايد برای مردم توضيح دهد علت عدم کانديداتوری وی در سال هشتاد وهشت چه بوده است؟ البته من می دانم و او هم می داند که روحانی يا هر اصولگرای ديگری که می توانست بخشی از رأی احمدی نژاد را جذب کند حق کانديداتوری در سال هشتاد وهشت را نداشت. در واقع رهبر جمهوری اسلامی، با صراحت و در ملاقات حضوری، روحانی و قاليباف را در آن سال از کانديداتوری منع کرده بود که اين هم يکی از شبهات پيرامون افتضاح انتخاباتی سال هشتاد وهشت است. اگر غيراز اينست آقای روحانی می تواند در کنار افشاگری در مورد روند شسته شدن نخستين شبهه خويش، اين شبهه را نيز برطرف نمايد. در غير اينصورت بعيد است کسی اين «کتمان حقيقت » توسط روحانی را به حساب فراموشکاری او بگذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016