سه شنبه 26 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فردوسی خلوت شد، رکود بازار دلار و سکه با انتظار کاهش بيشتر قيمت

خبرگزاری تسنيم: اطمينان بازار از کاهش بيشتر قيمت، باعث رکود در بازار خريد و فروش دلار شده و صرافی‌ها روزی بدون مشتری را پشت سر گذاشتند که دليل اصلی آن مسائل سياسی و لغو برخی تحريم هاست که دلار را در آستانه ۳ هزار تومان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنيم، پا به ميدان فردوسی که می‌گذاريد، تنها چيزی که به چشم ديده می شود شلوغی است که وقتی در بطن آن می رويد خبری نيست. در حال حاضر قيمت دلار بر روی تابلو‌های صرافی‌ها در آستانه نزديک شدن به ۳ هزار تومان است البته با توجه به اينکه قيمت اصلی ساعت ۱۱ تعيين می‌شود قيمت‌ها در ابتدای صبح ارزان‌تر بود ولی با گذشت حدود يک ساعت قيمت‌ها با افزايش حدود ۲۰ تومانی روبه‌رو شد.
بر اساس اين گزارش، کاهش قيمت‌ها، بازار خريد را کساد کرده به نوعی که وقتی در اين خيابان قدم می زنيد تنها تعداد محدودی از آنها مشتری دارند و اين مشتری ها نيز همه قصد فروش دارند و نه خريد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نبود خريدار و فروشنده با توجه به کاهش قيمت
جالب اين جا است که هر چند همه مردم مقدار زيادی دلار در خانه‌هايشان دارند ولی به دليل اينکه پيش از اين گران خريده‌اند قصد فروش ندارد. البته اين ضرر تنها برای مردم نبوده بلکه محمدی يکی از کارمندان صرافی‌ به اين نکته اشاره کرد که وقتی مردم می‌بينندبه دليل کاهش قيمت ضرر می‌کنند از فروش خودداری می‌کنند. خود من دو روز گذشته ۹ عدد سکه را به قيمت يک ميليون و ۱۰۰ خريدم و الان قيمت به ۹۷۰ تومان رسيده است.
با توجه به اينکه کاهش قيمت برای برخی ضرر است ولی تعدادی از مردم به دليل اينکه پيش بينی می‌کنند کاهش قيمت بيشتر از اين خواهد بود، اقدام به فروش دلار های خود کرده‌اند که البته تعداد آنها اندک است. بر اساس همين استدلال خريداری نيز در بازار وجود ندارد و منتظر کاهش قيمت هستند.

دو دليل اصلی افت قيمت دلار
يکی ديگر از صرافان با اشاره به حل برخی مسائل سياسی و حذف بخشی از تحريم‌ها گفت قيمت دلار کاهش پيدا کرده که از جهتی خوب است ولی برای صرافی‌ها و آنهايی که دلار دارند، ضرر است ولی چاره‌ای نيست. البته وی يکی از دلايل کاهش قيمت را نبود عرضه و تقاضا در بازار دانست زيرا خريد و فروش است که قيمتها را تعيين می‌کند.
اين رويکرد با توجه به دو ليل کاهش تحريم‌ها و انتظار برای کاهش بيشتر قيمت ها باعث شده ميدان فردوسی روزی بی رونق و بدون خريدار و فروشنده واقعی را پشت سر بگذارد.
قيمت ۳۰۸۰ تومان برای دلار و ۹۷۵ تومان برای سکه تمام بهار آزادی نرخ‌های است که باعث می شود پول‌هايی که در اين بازارها مانده خارج شود و مردم ديگر به چشم يک بازار پر سود به آن نگاه نکنند و شايد اين نقدينگی به سمت بازار توليد حرکت کند.

ترس از کاهش بيشتر قيمتها
البته خانم اسدی يکی از کسانی است که برای فروش دلار به ميدان فردوسی آمده و دليل آن نيز نياز به پول بود و از کاهش بيشتر قيمت می‌ترسيد. همه افرادی که امروز با توجه به کاهش قيمت دلار اقدام به فروش می‌کنند مهمترين دليل آنها ترس از کاهش بيشتر است.
دراين بازار بدون خريدار و فروشنده، اين دلالان هستند که با قيمت‌هايی که حدود ۱۰ تومان بيشتر از صرافی‌ها است به دنبال خريد دلار از مردم هستند و در مقابل نيز با نرخی تقريبا ۱۰ الی ۲۰ تومان کمتر از نرخ تابلوی صرافی‌ها دلار می فروشند.
يکی از اين دلالان که با چهره شکسته و موی سپيدش سالها است در ميدان فردوسی خريد و فروش دلار می‌کند، گفت: با توجه به اينکه قيمت دلار کمی پايين تر از فردوسی تقاطع منوچهری تعيين می شود، نرخ خريد و فروش در آنجا کمتر از قيمت‌هايی است که بر روی تابلو های صرافی‌ها وجود دارد.

رويکرد کلی بازار کاهش بيشتر قيمت است
بر اساس اين گزارش، رويکرد کلی مبنی بر کاهش بيشتر قيمت‌ها با توجه به شرايط سياسی و انتظار مردم برای کاهش بيشتر قيمت، باعث رکود در بازار دلار شده است. البته نبود خريدار و فروشنده به اين معنی نيست که صرافی‌ها از خريد يا فروش خودداری می‌کنند بلکه اين مردم هستند که دست نگه داشته‌اند.
ادرعين حال صرافی‌ها نيز همانند مردم پيش بينی کاهش بيشتر قيمت را دارند ولی در مقابل نيز معتقدند در اين بازار هيچ چيز مشخص نيست و همه چيز به شرايط و اتفاقاتی که در کشور در سطح داخلی و خارجی رخ می‌دهد بستگی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016