چهارشنبه 6 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدای طبل جنگ در بازار ارز، طلا و نفت، افزايش قيمت نفت و طلا در بازار جهانی

فرارو- صدای طبل جنگ در سوريه ولوله ای در سه بازار ارز، سکه و نفت پا کرده است. احتمال حمله نيروهای متحد عليه سوريه در هر سه بازار قيمت ها را افزايش داده است. برخی منابع آگاه از تجاوز نظامی آمريکا به سوريه در روزهای آينده خبر می دهند.

به گزارش فرارو، افزايش تنش در خاورميانه و کشورهای واقع در منطقه به خصوص وقايع اخير سوريه و پيرامون آغاز جنگ متحدين بر عليه دولت سوريه، باعث شده است تا قيمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزايش يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خطر جنگ برای صادرات نفت
کارشناسان معتقدند که جنگ در سوريه می‌تواند خطری برای صادرات نفت از عراق و جمهوری آذربايجان باشد. خليج اسکندرون در ترکيه که در چند مايلی مرز سوريه قرار دارد يک مسير صادراتی مهم نفت از عراق و جمهوری آذربايجان است.

گفته می شود که بروز جنگ در سوريه هم‌چنين احتمال تشديد تنش‌ها در ديگر کشور‌های توليد‌کننده نفت در خاورميانه که جمعيت قابل توجه شيعه دارند را به همراه خواهد داشت.

به گزارش رويترز، بهای نفت برنت پس از افزايش سه دلار و ۶۳ سنتی، مجددا بيش از سه دلار ديگر بالا رفت و از ۱۱۴ دلار و ۳۶ سنت به قيمت کم سابقه ۱۱۷ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسيد.

تغيير مسير طلا
بالا رفتن قيمت نفت موجب افزايش تورم جهانی می شود و در اين شرايط سرمايه گذاران علاقه مند هستند تا سرمايه خود را به چيزی تبديل کنند تا بيشترين مقاومت را در برابر افزايش تورم داشته باشد، طلا يکی از بهترين انتخاب های آنان است و به همين دليل تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن می شود.

بر اين اساس قيمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۴ درصد افزايش به بيش از ۱۴۱۶.۶۶ دلار رسيده است. قيمت طلا روز گذشته برای لحظاتی به بيش از ۱۴۲۳ دلار رسيد که اين رقم در ۱۰۰ روز گذشته بی سابقه بوده است.

در حالی که روز گذشته قيمت طلا در بازار جهانی تنها يک درصد رشد کرده است، هر گرم طلای ۱۸ عيار در بازار ايران با ۵.۵ درصد افزايش به رقم ۱۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسيد و هر مثقال طلا با رشد ۶.۴۲ درصدی ۴۵۹ هزار تومان معامله شد.

سکه طرح جديد با ۳۵ هزار تومان افزايش يک ميليون و ۱۰۴ هزار تومان، طرح قديم با ۴۰ هزار تومان رشد يک ميليون و ۱۰۰ هزار تومان و نيم سکه با افزايش ۲۲ هزار تومانی ۵۶۰ هزار تومان قيمت‌گذاری شد.

سرپيچی ارز
نفت در بازار ارز نيز تأثير خود را می گذارد و با گران شدن نفت ارز رايج کشورهايی که مصرف کنندگان بزرگ نفت هستند با کاهش ارزش روبه رو می شود که از بين آنها می توان به دلار و ين اشاره کرد. در مقابل با افزايش قيمت نفت ارزش پول کشورهای صادرکننده نفت افزايش می يابد.

بر اساس منطق اقتصادی دو عامل ذکر شده می بايست منجر به کاهش ارزش دلار در بازار ايران می شد اما عوامل ديگر اين مناسبات را بر هم می زند در نتيجه قيمت دلار در بازار ايران امروز با ۴.۱ درصد افزايش نسبت به ديروز به رقم ۳۲۵۰ تومان رسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016