دوشنبه 1 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرین اخبار از حادثه گروگانگیری در کنیا پس از پنجاه ساعت درگیری

يورونيوز ـ مقامات کنیا اعلام کرده اند که ارتش توانسته است پس از سه روز تلاش، بر تمام طبقات مرکز خرید وست گیت کنترل یابد.

طی پنجاه ساعت اخیر درگیری ها میان دو طرف منجر به مرگ سیزده تروریست و جان باختن ۶۲ نفر از شهروندان کنیا و اتباع خارجی شده است. همچنین ۲۰۰ نفر زخمی شده اند که یازده نفر از آنها از سربازان ارتش کنیا بوده اند و از این تعداد، شصت و پنج نفر همچنان تحت درمان هستند.

بسیاری از گروگان ها آزاد شده اند اما عملیات علیه مهاجمان همچنان ادامه دارد.

تمام راه های فرار مهاجمان بسته شده است.

گفته می شود که مهاجمان ملیتهای گوناگونی دارند و امکان دارد در میان مهاجمان، زن نیز وجود داشته باشد زیرا شاهدان عینی می گویند بعضی از مهاجمان لباس زنانه پوشیده بودند.

بسیاری از مقامات بین المللی این حمله تروریستی را محکوم کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام داشته است که این رخداد را با نگرانی پیگیری خواهد کرد او گفتگویی نیز با رئیس جمهور کنیا داشته است و همبستگی اش را با او اعلام نموده است.

تیراندازی سپیده دم در مرکزوست گیت

صبح روز دوشنبه، از داخل این مرکز خرید ابتدا به مدت پانزده دقیقه صدای تیراندازی و سپس صدای سه انفجار شنیده شد.

به گفته یک مقام امنیتی ارتش کنیا، علت انفجارهای امروز صبح در این ساختمان تحرکات ارتش کنیا بوده است زیرا نیروهای نظامی سعی دارند از طریق پشت بام وارد این ساختمان شوند.

وزیر کشور کنیا از مردم خواسته است که آرامش خود را حفظ کنند.

رئیس پلیس کنیا از مردم خواسته از نوشتن اطلاعات و یا نقل قول هایی بر روی شبکه های اینترنت که باعث ایجاد وحشت در میان مردم شود جلوگیری کنند.

تعدادی از گروگان ها در طول شب نجات داده شده اند.

گفته می شود در زمان حمله بیش از هزار نفر در این مرکز تجاری حضور داشتند.

همزمان بخش قابل توجهی از نیروهای امنیتی در فرودگاه ها و بنادر این کشور مستقر شده اند تا از هر گونه راه واقعه ناخوشایند دیگری جلوگیری کنند.

کارشناسان امنیتی اسرائیلی و آمرکایی برای آزادسازی گروگان ها از دست نیروهای الشباب و انتقال مجروحان از مرکز خرید وست گیت نایروبی، به یاری ارتش کنیا آمدند.

سربازان خیابان های اطراف این مرکز تجاری را محاصره کردند، کماندوها و تک تیراندازها در موقعیتشان قرار گرفته اند و یک مدرسه که در نزدیکی این ساختمان تجاری قرار دارد تخلیه شده است.

از آنجا که این مجموعه تجاری توسط یک کارآفرین یهودی ساخته شده است و اسرائیل و کنیا با یکدیگر روابط نزدیکی دارند، اسرائیل در این عملیات به کمک کنیا شتافته است.

دولت کنیا گفته بود حاضر به هیچ مذاکره با حمله کنندگان نیست و تروریست ها تهدید کرده اند که در صورتی که مورد حمله قرار بگیرند تمام گروگان ها را خواهند کشت.

دو فرانسوی، سه بریتانیایی، دو کانادایی و یک دیپلمات از کشور غنا و همچنین افرادی از خانواده رئیس جمهوری کنیا در جمع قربانیان این حمله هستند.

این حمله، مرگبارترین حمله در نایروبی از زمان حمله انتحاری القاعده به سفارت آمریکا در ماه اوت سال ۱۹۹۸ میلادی است که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر انجامید.

تعویق دادگاه محاکمه معاون رئیس جمهور کنیا

قضات دیوان کیفری بین المللی، دادگاه ویلیام روتو، معاون رئیس جمهور کنیا را به مدت یک هفته به تعویق انداختند تا برای مدیریت بحران این حادثه به کشورش بازگردد و پس از یافتن راه حلی برای این مشکل، مجددا برای ادامه محاکمه اش در دیوان کیفری بین المللی، در مقر دیوان واقع در لاهه حاضر شود.

ویلیام روتو، به خاطر نقشی که در خشونت های سیاسی و قومی در کنیا پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ میلادی داشته است به ارتکاب جنایات جنگی متهم شده است. حوادث خشونت بار پس از انتخابات ریاست جمهوری کنیا بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته و صدها هزار آواره به همراه داشته است.

جنبش جوانان مجاهد سومالی

مهاجمان ظهر روز شنبه، مسلح به سلاح های خودکار و نارنجک به این مرکز خرید یورش بردند.
این افراد عضو جنبش جوانان مجاهد سومالی بودند.

ساعاتی پس از آغاز حمله، ستیزه جویان اسلامگرای الشباب ارتباط با مهاجمان را تایید کردند و اعلام داشتند که این یورش به دلیل مداخله نظامی کنیا در سومالی صورت گرفته است.

ارتش کنیا سال ۲۰۱۱ میلادی برای حمایت از دولت سومالی در برابر ستیزه جویان اسلامگرا به مبارزه با الشباب پرداخت و پس از آن نظامیان کنیایی به عنوان بخشی از نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی باقی ماندند.

از زمان ارسال نیروهای کنیا به سومالی در اواخر سال ۲۰۱۱ برای مقابله با اسلامگرایان مسلح افراطی در این کشور، نیروهای امنیتی کنیا خطر حمله و اقدام خصمانه علیه کشورشان را همواره مورد توجه داشتند.

الشباب، گروهی مسلح متشکل از اسلامگرایان بنیادگرا در سومالی است که با شبکه تروریستی القاعده در ارتباط است.

شاهدان عینی می گویند که مهاجمان از گروگان ها می پرسند آیا مسلمان هستند یا خیر؟ از قرار معلوم مسلمانان می توانند مرکز تجاری را ترک کنند.

کنیا کشوری با مذاهب گونگون است. اگرچه اکثریت جمعیت این کشور را مسیحیان تشکیل می دهند، اما مسلمانان و یهودیان بسیاری در این کشور زندگی می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016