سه شنبه 9 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منابع سعودی: دعوت ملک عبدالله از روحانی برای سفر به عربستان

راديو فردا ـ يک منبع ديپلماتيک سعودی اعلام کرده است که حسن روحانی رئيس جمهوری ايران، دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودی را برای سفر به اين کشور و ادای مناسک حج در سال جاری پذيرفته است.

اين منبع ديپلماتيک که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری يونايتدپرس گفته است: «رئيس جمهوری ايران به مقام‌های سعودی خبر داد که دعوت خادم حرمين شريفين ملک عبدالله بن عبدالعزيز را برای ادای فريضه حج در سال جاری پذيرفته است، اين فريضه پيش از نيمه اکتبر جاری خواهد بود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين منبع افزوده است: «ديدار مهمی ميان رهبران سعودی و ايران در مکه مکرمه مقابل کعبه مشرفه صورت خواهد گرفت.»

در همين زمينه، سايت، سايت روزنامه الوطن سعودی با اشاره به اينکه هنوز مقام‌های سعودی به طور رسمی از ديدار ملک عبدالله با حسن روحانی سخن نگفته‌اند، اين گمانه‌زنی را مطرح کرده که ديدار مهمی ميان اين دو برگزار خواهد شد.

اين روزنامه، نزديکی ميان ايران و آمريکا در روزهای اخير را دارای تاثيرات مثبتی بر روابط ميان تهران و رياض دانست.

پيش از اين، ميشل سليمان رئيس جمهوری لبنان در مصاحبه با روزنامه الحيات، از «وجود تمايل» برای نزديکی در روابط ميان ايران و عربستان سعودی، استقبال کرده بود.

سليمان در اين مصاحبه گفته بود که در هنگام حضورش در نيويورک برای شرکت در شصت و هشتمين مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وجود تمايلی برای نزديکی در روابط ميان ايران و عربستان سعودی را لمس کرده است. او خاطرنشان کرده بود: «اين نزديکی نشانه خوبی است و مژده آغازی برای پايان بحران‌های منطقه را می‌دهد. لبنان هم نخستين کشوری بود که از روابط حسنه ايران و سعودی بهره خواهد برد.»

حسن روحانی هفته گذشته، روز ملی عربستان سعودی را به پادشاه اين کشور تبريک گفته بود. در اين پيام آمده است: «اميدوارم در پرتو وحدت و همدلی و با بهره‌گيری از مشترکات عميق دينی، فرهنگی و تاريخی دو ملت، شاهد گسترش روز افزون همکاری‌های برادرانه ميان دو کشور باشيم.»

ايران و عربستان سعودی در سال‌های اخير، دوره پر تنشی در روابط ميان يکديگر را گذراندند. بحران سوريه يکی از عمده‌ترين مسائله اختلاف ميان دو کشور است. ايران متحد و حامی نظام بشار اسد رئيس جمهوری سوريه است در حالی که عربستان سعودی، از مخالفان اسد، پشتيبانی سياسی و تسليحاتی می‌کند.

بحران بحرين ديگر موارد اختلاف ميان ايران و عربستان سعودی است. در مقابل حمايت عربستان سعودی از دولت بحرين و گسيل نيروهای نظامی خود برای کمک در سرکوب معترضان در اين کشور، ايران از معترضان حمايت می‌کند.

دو سال پيش نيز مقام‌های آمريکايی از دستگيری «يک ايرانی مرتبط با سپاه قدسی، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ايران خبر دادند که قصد داشت سفير عربستان سعودی را در آمريکا ترور کند. مقام‌های ايرانی اين اتهام را رد کردند اما به هر حال اين اعلام آمريکا، تاثيری منفی بر روابط ميان تهران و رياض گذاشت.

حدود چهار ماه پيش هم وزارت کشور عربستان سعودی از دستگيری يک تيم جاسوسی مرتبط با سازمان‌های اطلاعاتی ايران خبر داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016