سه شنبه 9 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بخشی از دولت آمريکا از روز سه‌شنبه تعطيل شد

راديو فردا ـ سنای آمريکا لايحه بودجه مجلس نمايندگان آن کشور را رد کرد، کنگره به توافقی در مورد آن در سال جديد مالی نرسيد و به اين شکل کاخ سفيد از دقيقه اول بامداد سه‌شنبه به وقت آمريکا بخش‌هايی از دولت را تعطيل اعلام کرد.

مجلس نمايندگان آمريکا که در دست جمهوری‌خواهان است خواستار عقب افتادن طرح بيمه همگانی باراک اوباما به مدت يک سال در بودجه آن کشور شده است؛ طرحی که از مهم‌ترين کارزارهای انتخاباتی رياست‌جمهوری در انتخابات پنج سال پيش بود.

سنای آمريکا که اکثريت آن از آن دمکرات‌هاست با اين خواست مجلس نمايندگان موافقت نکرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوباما و دمکرات‌های آمريکا به جمهوری‌خواهان تاخته و آنها را متهم به «باج‌گيری» يا «انتقام‌گيری» از شکست انتخاباتی رياست‌جمهوری سال پيش کرده‌اند. در آن انتخابات باراک اوباما بار ديگر به پيروزی رسيد.

آنها از کنگره خواسته‌اند که «بودجه‌ای پاک» را تصويب کند.

حال که توافقی حاصل نشده است، نزديک به ۸۰۰ هزار کارمند بخش خدمات از روز نهم مهرماه بايد مرخصی بدون حقوق بگيرند و بخش بزرگی از دولت فدرال آمريکا عملا تعطيل می‌شود، آنچه طی ۱۷ سال گذشته رخ نداده است.

تنها آن دسته از کارمندان فدرال به سر کار خود می‌روند که حضورشان ضروری‌ست.

باراک اوباما در بيانيه‌ای برای وزارت دفاع و نيروهای ارتش آن کشور، از آن دسته که در «يونيفورم هستند» خواسته است تا سر کار خود بمانند. کارمندان بخش حمل‌ونقل و هوايی و سازمان‌های امنيتی نيز از جمله کسانی‌اند که سر کار خود باقی می‌مانند.

او در اين بيانيه خطاب به کارمندان دولت که با تعطيلی بخش‌های خدماتی دولت فدرال به مرخصی فرستاده می‌شوند گفته است «شما و خانواده شما شايستگی بيشتری از اختلالی که در کنگره شاهد آن هستيم، داريد. به همين دليل من همچنان به کار با کنگره ادامه می‌دهم تا دولت (اداره‌های دولتی) هر چه زودتر باز شوند و شما هر چه زودتر به سر کار خود بازگرديد».

در روزهای گذشته مجلس نمايندگان آمريکا که اکثريت آن در دست جمهوری‌خواهان است، ابتدا به لغو ماليات بر تجهيزات پزشکی رای داد و پس از آن با به تعويق افتادن يک‌ساله قانون نظام بهداشتی و بيمه همگانی دولت اوباما که به «اوباماکِر» مشهور است، موافقت کرد.

طی هفته گذشته موضوع بودجه عملا در يک بن‌بست سياسی قرار گرفت.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، تازه‌ترين آمار نشان می‌دهند که ۶۸ درصد از شهروندان آمريکايی، تعطيلی اجباری را «ايده‌ای بد» می‌دانند.

کارشناسان و تحليلگران می‌گويند عدم توافق بين کنگره و دولت آمريکا و در نهايت تعطيلی بخشی از آن، تاثيرات اقتصادی خود را نه تنها بر آمريکا که بر ديگر کشورهای جهان نيز می‌گذارد. به طور عمده اين نگرانی وجود دارد که از بين رفتن ثبات مالی تاثير سو‌ء خود را بر کشورهای ديگر به‌ويژه در اتحاديه اروپا نشان دهد.

از سوی ديگر اين اختلافات پيشتر نيز به شکل‌هايی وجود داشته است؛ گزارش‌ها از آمريکا نشان می‌دهند که کنگره آن کشور طی تقريبا دو دهه گذشته، در تصويب بودجه در آغاز سال مالی تاخير داشته است.

در زمان رياست‌جمهوری بيل کلينتون نيز، دولت آمريکا با چنين تعطيلی روبه‌رو شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016