چهارشنبه 10 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رادان: صدور اعلان قرمز اينترپل برای خاوری، آماده ايم خاوری را در کانادا دستگير کنيم

مهر ـ رئيس پليس کشور از صدور اعلان قرمز پليس اينترپل برای خاوری مديرعامل سابق بانک ملی به علت داشتن پرونده در فساد بزرگ بانکی، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمدرضا رادان در دومين نشست مشترک قضات و کارشناسان قضايی با پليس بين الملل با اشاره به پرونده خاوری، گفت: با همکاری تنگاتنگ پليس، دستگاه قضايی و وزارت امور خارجه، پرونده استرداد خاوری تشکيل شد به نحوی که اين موضوع را در کشور کانادا پيگيری کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه، طبيعی بود که کانادا تمايلی برای همکاری با ايران برای استرداد خاوری به عنوان مجرم نداشته باشد، افزود: اين کشور به بهانه های مختلف، مبنی بر اينکه خاوری شهروند کانادا محسوب شده و بر اساس قانون اين کشور استرداد امکان ندارد، از تحويل وی ممانعت می کرد از اين رو توسط پليس ايران سوابق خاوری از بانک اطلاعاتی استخراج و مستقيما به پليس کانادا و دبيرخانه اينترپل اعلام شد.

رادان اظهار داشت: طبق سوابق مذکور، زمانی که مسئولان کشور کانادا اعلام کرده بودند که خاوری شهروند اين کشور است، اساسا وی در کانادا حضور نداشت ازاين رو مدارک مذکور مجددا به دبيرخانه اينترپل ارسال شد و دبيرخانه به اين نتيجه رسيد که برای خاوری بايد اعلان قرمز صادر کند.

جانشينرئيس پليس کشور خاطرنشان کرد: پس از صدور اعلان قرمز، پليس ايران استرداد خاوری را از پليس کانادا درخواست کرد اما مسئولان کانادايی اعلام کردند که باتوجه به پرونده های ارسالی از سوی پليس ايران و نيز اعلان قرمز صورت گرفته، تائيد می کنيم خاوری در کانادا و تورنتو است اما ما هنوز نتوانسته ايم محل اقامت وی را پيدا کنيم.

رادان اظهار داشت: پليس ايران پس از اين موضوع محل اقامت، شماره تلفن و عکس خاوری را به همراه مدارک ديگر به پليس کانادا ارسال کرد، از اين رو پليس اين کشور هيچگونه بهانه ای برای عدم استرداد خاوری ندارد.

وی اعلام کرد: در صورتی که پليس کانادا در پيدا کردن محل اقامت خاوری مشکل دارد تيمی از پليس ايران به منظور دستگيری خاوری به کانادا اعزام می شوند. از نظر دبيرخانه اينترپل هرآنچه که بايد برای استرداد خاوری صورت بگيرد، انجام شده و به پليس کانادا اعلام می کنيم برای تحويل خاوری به ايران هيچگونه بهانه ای ندارند و بهتر است برای حفظ اعتبار خود خاوری را به ايران تحويل دهند تا به اتهامات وی رسيدگی شود.

رادان در ادامه اين جلسه اظهار داشت: اشرافيت و موضوع استيفای حقوق در خارج از مرزها از ضوابط بين الملل است و در صورتی که مورد بی توجهی قرار گيرد به ضرر کشور ذی نفع می شود. عدم تقويت در روابط ديپلماسی و ديپلماتيک موجب می شود تا مجرمان در داخل و خارج از مرزها احساس امنيت پيدا کنند. بيشترين اعلان قرمزی که برای مجموعه کشورهای عضور اينترپل صادر می شود، به ترتيب جرائمی مانند مواد مخدر، قتل، کلاهبرداری، سرقت، جعل، جرائم تروريستی و نيز به تازگی جرايم سايبری است؛ اين جرم اخير جای خود را با جرائم تروريست و قتل عوض کرده است.

جانشين رئيس پليس کشور تصريح کرد: برای جرائمی که در اينترپل و دبيرخانه مرکزی آن، اعلان قرمز صادر می شود از جرائمی است که در داخل مرزها و کشور ما موضوعيت دارند.

رادان اظهار داشت: ما هنگامی درخواست های بين المللی خود را از دبيرخانه اينترپل مطالبه می کنيم که مسيرهای قانونی آن را طی کرده باشيم در صورتی که اقدامات ما بر روی پرونده ها کافی نباشد نمی توانيم از حقوق خود دفاع کنيم.

وی افزود: توانمندی دستگاه قضا و پليس در زمينه مبارزه با جرائم و نيز اشراف بانک اطلاعاتی ما موجب شده تا دبيرخانه اينترپل اقرار کند که پرونده های پليس بين الملل ايران از کفايت برخوردار است به نحوی که کسی نمی تواند به اعلان قرمز آن اعتراض داشته باشد.

رادان تاکيد کرد: بايد بر روی استيفای حقوق در بحث تعقيب و استرداد مجرمان و حقوق اتباع در آن سوی مرزها توجه بيشتری داشته باشيم.

جانشين فرمانده نيروی انتظامی بر ضرورت تشکيل راه اندازی کميته ملی استرداد مجرمان برای پرونده های مهم تاکيد و خاطرنشان کرد: اميدوارم با روحيه خوب در پليس و دستگاه قضايی، در آينده افق های خوبی را در اين زمينه شاهد باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016