سه شنبه 16 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: در ۵۰ روز گذشته در سياست خارجه، گام‌هايی به اندازه ۵۰۰ روز برداشته‌ايم

ايلنا ـ حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی رييس‌جمهوری اسلامی ايران در هفتمين همايش ملی نخبگان جوان کشور که با شعار «اميد به تحقق حماسه اقتصادی با تدبير نخبگان» برگزار شد، بر ضرورت بهره‌گيری از ظرفيت و آراء نخبگان در تصميم‌سازی‌ها و اتخاذ تصميمات مهم برای کشور تأکيد کرد.

به گزارش ايلنا، دکتر روحانی در اين مراسم که با حضور بيش از هزار نخبه از سراسر کشور در سالن خليج فارس پژوهشگاه نيرو برگزار شد، اظهار داشت: امام علی(ع) فرموده‌اند، «علم قدرت است و هر آن کس که به علم و دانش چنگ زند قدرتمند بوده و توان قدرت‌نمايی را خواهد داشت و هر کس از علم فاصله گيرد ديگران بر او غلبه خواهند کرد» و بنده با همين احساس به جمع پرشور شما نخبگان نگاه می‌کنم و به نمايندگی از ملت بزرگ ايران، اعلام می‌کنم که با حضور نخبگان جوان کشور، ايران می‌تواند احساس قدرت و قدرتمندی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهور گفت: نخبه غير از استعداد برتر و برنده يک مدال و يا نفر اول کنکور است و هر زمان که پتانسيل بالقوه استعداد برتر بتواند به عينيت و فعليت مبدل شود و در جامعه تأثيرگذار باشد، دارای ارزش خواهد بود.

دکتر روحانی تصريح کرد: تأثيرگذار بودن استعداد برتر و فرد توانمند علمی در رشد و توسعه کشور و ايجاد شرايط بهتر زندگی برای مردم يک واژه کليدی است و اگر استعداد برتر در نهايت به قدرت يا ثروت ملی تبديل شود، آنگاه نخبه بوجود آمده است.

رييس جمهور خاطر نشان کرد: اولين وظيفه ما اين است که استعداد برتر را به نخبه تبديل کنيم که اين بزرگترين وظيفه بنياد ملی نخبگان است؛ ما بايد استعداد برتر را بيابيم و آن را در وادی درست قرار دهيم، چرا که استعداد برتر در يک محيط مناسب می‌تواند برای جامعه و رشد آن تأثيرگذار شود.

دکتر روحانی افزود: بنده به دختران و پسران عزيز و نخبگان جوان اين جمع که نماينده هزاران نخبه ديگر در سراسر کشور هستند، می‌گويم که بايد مراقبت کنند که استعداد برترشان، استعداد برتر باقی بماند.

رييس جمهور اظهار داشت: اولين سخن اين است که چه کنيم که اين استعداد برتر بتواند در مسير برتر ماندن از آنچه که هست باقی مانده و نيز چگونه اين استعداد در اختيار کشور قرار گيرد.

دکتر روحانی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال حماسه سياسی و اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، تصريح کرد: اين سخن بايد مد نظر همگان باشد؛ حماسه سياسی را ملت ايران با رهنمودهای رهبری خلق کردند و در اين راستا دانشگاهيان، فرهنگيان و نخبگان کشور نقش ارزشمندی را ايفا کرده‌اند.

رييس جمهور ادامه داد: صدای نخبگان کشور در انتخابات نه تنها از تهران عبور کرد، بلکه به دورترين روستاهای کشور رسيد و به آن عمل شد و رأی روستائيان ما با رأی مرکزيت کشور هم در تعداد و هم در نوع انتخاب به گونه‌ای بود که گويی روستائيان اعلام کردند که در فهم، تعقل و دقت نه تنها شريک بلکه پيشتاز شهرنشينان هستند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ما به، ايرانی بودن خود افتخار کرده و به نخبگان جوان خود مغروريم؛ما بايد حماسه اقتصادی را هم با مشارکت يکديگر خلق کرده و بيافرينيم، چرا که حماسه خلق کردنی است و بدون تلاش، کوشش، انسجام و وحدت نمی‌توانيم حماسه اقتصادی را خلق کنيم.

رييس جمهور با تأکيد بر اينکه خلق حماسه اقتصادی نياز به افق فکری باز دارد، گفت:‌ امروز اقتصاد ما هم در صادرات و هم در واردات با اقتصاد جهان پيوند خورده است و بر اساس آمار و ارقام، بزرگترين درآمد ارزی و ريالی ما را صادرات نفتی و در کنار آن صادرات غيرنفتی می‌سازد.

دکتر روحانی با بيان اينکه اگر بخواهيم توان اقتصادی با قدرت و رقابتی را بوجود آوريم، نيازمند توسعه صادرات خواهيم بود، گفت: بدون رقابت با دنيا، اقتصاد پايدار بوجود نخواهد آمد و حضور ايده‌ها، طرح‌های تحقيقاتی و اختراعات نخبگان جوان در بازار در نهايت در صورتی پايدار می‌ماند که توان رقابت با ديگران را داشته باشند، چرا که در غير اين صورت واردات ارزان و با کيفيت ديگران، توليد، ايده و فکر نخبگان را از رده خارج خواهد ساخت.

رييس جمهور اظهار داشت: ما هرگز نمی‌توانيم دور کشور حصار بکشيم؛ البته که بايد خودباور بوده و در برابر نقشه ديگران نهراسيده و مقاومت کنيم، اما اين کار بايد با تدبير همراه باشد، نه اينکه بخواهيم شعار بدهيم؛ ما با تدبير می‌توانيم در برابر همه قدرت‌هايی که بخواهند عليه منافع ملی ما قد علم کنند، ايستادگی کنيم.

دکتر روحانی با اشاره به تجربيات استفاده از دانش نخبگان در دوران دفاع مقدس و بيان خاطراتی از به صحنه آمدن نخبگان، فرهيختگان و انديشمندان در آن دوران برای ترميم سيستم‌های دفاعی و پدافندی کشور، ياد و خاطره شهيدان ستاری و بابايی را گرامی داشت.

وی گفت: امروز خوشحالم که يک نخبه از خانواده ايثارگران مسئوليت بنياد نخبگان را به عهده گرفته است.

رييس جمهور ادامه داد: ما امروز در کشور نياز به نخبگانی داريم که آستين‌ها را بالا زده و به صحنه بيايند و دولت تدبير و اميد دست نياز خود را به سوی نخبگان دراز می‌کند.

دکتر روحانی خطاب به نخبگان گفت: امروز نه تنها در بيوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و IT به شما نياز داريم، بلکه در اقتصاد و سياست هم نيازمند مشارکتتان هستيم؛ امروز تدبير بايد از سوی شما و اميد از ما باشد و يک پروژه مشترک را با هم آغاز کرده و دست به دست يکديگر بدهيم و در اين بين حلقه وصل ميان نخبگان و دولت، بنياد ملی نخبگان خواهد بود.

رييس جمهور با بيان اينکه ما بايد دولتی باشيم که شنونده صداهای نيک است، اظهار داشت: اولين قدم دولت به سمت نخبگان اين است که گوش شنوا داشته و ايده‌های آنها را بشنود و قدم بعدی نيز اين است که زمينه‌های حقوقی، مادی و معنوی را برای پيشرفت ايده‌های نخبگان مد نظر قرار ‌دهد.

دکتر روحانی با اشاره به اينکه سومين قدم دولت به سمت نخبگان اين است که از آنها می‌خواهد در همه امور و تصميم‌سازی‌ها مشارکت کنند، گفت: همه وزرا، سازمان‌ها و بخش‌های مهم تصميم‌سازی کشور بايد از نخبگان جوان استفاده کنند.

رييس جمهور در همين راستا افزود: بنده در جلسه فردا (چهارشنبه) هیأت وزيران اعلام می‌کنم که در دولت ساز و کاری پيش‌بينی شود که در تصميم‌سازی‌ها و تصميم‌گيری‌ها از نخبگان جوان استفاده و بهره‌برداری شود.

دکتر روحانی يادآور شد: پاستور می‌گويد «در مسير تلاش و کوشش و تحقيق‌ از سختی‌های روزگار نهراسيد و نگذاريم یأس‌ها دامن ما را فراگيرد؛ با روحی سرشار از اميد در کتابخانه‌ها و آزمايشگاه‌ها به تلاش ادامه دهيم؛ اولين سوال اين است که ما برای يادگيری خود چه کاری انجام داده‌ و برای جامعه مردم و کشور خود چه کرده‌ايم؛ آنچنان بايد در کنار اين دو سوال تلاش و کوشش کنيم که احساس کنيم ما هم در پيشرفت کشور نقش داشته‌ايم، آنگاه است که نشاط دائمی همراه ما خواهد بود؛ مهم اين نيست که از زندگی چه پاداشی دريافت می‌کنيم چرا که ما نقشمان را در مسير پيشرفت کشور ايفا کرده‌ايم»، و بنده می‌خواهم تا نسبت به نخبگان کشور چنين احساسی داشته باشم.

رييس جمهور خاطر نشان کرد: اگر برای مردم، جامعه و رشد و پيشرفت کشور تلاش کنيم، مردمی بزرگ و قدرشناس در مقابل ما قرار دارند که قدر خدمات نخبگان خود را پاس خواهند داشت؛ ممکن است، بگوييم در ديگر کشورها به نخبگان، احترام بيشتری گذاشته و وسايل و امکانات بيشتری برای تحقق ايده‌های آنها فراهم کرده و وسايل آسودگی خاطر آنها در زندگی روزمره بوجود آمده است که بنده همه اينها را می‌پذيرم، اما ما امروز در کشور نيازمند ساختار نهادی هستيم که بتواند، دولت، نخبگان و جامعه را به يکديگر متصل کند.

دکتر روحانی افزود: نخبگان کشور بايد کاری کنند که صنعت به دنبال آنها حرکت کند؛ بايد کاری کنيم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمينه را برای استفاده از فکر و ايده نخبگان بوجود آورند.

وی با اشاره به اينکه در مواردی علی‌رغم اينکه دولت بايد به نخبگان کمک کند، از سوی بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دولتی نيز سرمايه‌گذاری صورت گرفته و بانک‌ها و بيمه‌گران نخبگان را مورد حمايت قرار دهند، ادامه داد: يک نخبه برای انجام فعاليت خود بايد مطمئن باشد و دولت نيز در جهت بازاريابی و تجاری‌سازی محصول کار نخبگان به کمک آنها بيايد.

رييس جمهور با تقدير از همه کسانی که در زمينه شناسايی و حمايت از نخبگان تلاش کرده‌اند، گفت: تدوين سند راهبردی هرچند که لازم است، اما کافی نخواهد بود؛ آنچه دارای اهميت است اين است که ما چه اقداماتی را بايد در خصوص اين سند انجام دهيم که برای آن تضمين اجرايی بوجود آوريم.

دکتر روحانی با بيان اينکه ما توان آن را داريم که در کشور حماسه اقتصادی را بيافرينيم، گفت: ‌دولت تدبير و اميد امروز همه مشکلات جامعه را لمس کرده و با آمار و ارقام و بدهکاری‌های کلان دولت آشنا بوده و می‌داند برای عبور از اين مسير پر پيچ و خم نيازمند چه مقدار تلاش و تدبير است، اما دولت به آينده حل اين مشکلات با کمک مردم، مسئولان و نخبگان اميدوارتر است.

رييس جمهور تصريح کرد: با بيان اينکه ما می‌توانيم مشکلات کشور را حل کنيم، در مدت سپری شده از آغاز کار دولت يازدهم قدم‌های مهمی از سوی دولتمردان برداشته شده است؛ در حوزه سياست خارجی در ۵۰ روز گذشته، گام‌هايی به اندازه ۵۰۰ روز برداشته شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دولت در بخش اقتصادی در طول ۵۰ روز گذشته قدم‌های تأثيرگذاری برداشته است؛ در بخش کشاورزی اين دولت تنها دولتی است که در اوايل مهرماه به مردم اعلام کرده که تمام بدهکاری خود به کشاورزان را پرداخت کرده است.

رييس جمهور افزود: اين دولت، تنها دولتی است که در طول ۵۰ روز بيش از ۷۰۰ ميليارد تومان اعتبار برای ماشين‌آلات کشاورزی و نيز بيش از ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار برای خريد کود و سم در فصل پاييز به کشاورزان اختصاص داده است.

دکتر روحانی تصريح کرد: ما به ملت عزيز ايران اعلام می‌کنيم که اين دولت قبل از شروع پاييز قيمت تضمينی گندم و ساير محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصويب و اعلام کرده و در زمينه توليد، دارو و درمان قدم‌های مهمی را برداشته است.

رييس جمهور افزود: البته می‌دانيم اقليتی هميشه هستند که هر کار مثبتی که دولت انجام دهد، باعث می‌شود شمشير انتقاد آنها برنده‌‌تر گردد، اما اين دولت به انتقاد منتقدين هم افتخار کرده و به آنها می‌گويد که انتقاد سازنده برای کشور مفيد است اما همه بايد کاری کنيم تا سخنان نيش‌دار خود را کاسته و چارچوب ادب و اخلاق معيار گفتار ما باشد.

دکتر روحانی گفت: دولت، معاونت علمی و فناوری رييس‌جمهور و بنياد ملی نخبگان همه تلاش خود را می‌کنند که ان‌شاء‌الله سال آينده در برابر نخبگان کشور شرمنده نباشد، البته اين به معنای اين نيست که در طول اين يک سال هيچ ارتباطی ميان ما و نخبگان برقرار نباشد و مطمئناً از نظرات و ايده‌های آنها بهره‌مند خواهيم بود.

پيش از سخنان رييس جمهور، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رييس‌جمهور و رييس بنياد ملی نخبگان گزارشی از برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجرا برای بهره‌گيری از ظرفيت نخبگان و حمايت از ايده‌ها و پژوهش‌های آنان و تسهيل در روند فعاليت‌های علمی آنان ارائه کرد.

همچنين دکتر الستی دبير اين همايش نيز گزارشی از برنامه‌های هفتمين همايش ملی نخبگان ارائه کرد در اين مراسم سعيد سرافراز دارنده مدال طلای المپياد کامپيوتر و امير جعفرقلی رتبه اول پژوهش‌های کاربردی جشنواره خوارزمی به عنوان نخبه و استعداد برتر در حضور رييس‌جمهور سخنرانی کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016