چهارشنبه 10 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنان ناگفته روحانی درباره مکالمه تلفنی با اوباما و سفر نيويورک

حسن روحانی گفت: آقای اوباما در تماس تلفنی که داشتند، گفتند که ما مشکلات فراوانی در داخل آمريکا داريم و شما نيز همين‌طور و بايد فکری کنيم که از مشکلات عبور کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايسنا ـ در ۴۵ روز گذشته، در ۳ مرحله در بحث تعامل سازنده با جهان قدم‌هايی به پيش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام حسن روحانی در حاشيه جلسه هیأت دولت با اشاره به حضور بيش از ۵۵ هیأت خارجی در مراسم تحليف که ۱۱ هيات آن در سطح سران و بقيه از وزرا و يا رياست مجلس بوده‌اند، گفت: تماس و مذاکره با آنها اولين قدم در ديپلماسی خارجی دولت بود که در فضای بين‌المللی بسيار موثر بود.

وی با اشاره به اينکه قدم دوم دولت در تعامل سازنده با جهان حضور در اجلاس همکاری‌های شانگهای بود، افزود: تماس و مذاکره با سران حاضر در اجلاس شانگهای داشتيم و همچنين با برخی وزرای خارجه که به جای سران شرکت کرده بودند مذاکره داشتيم به ويژه دو ملاقات با رئيس جمهور چين و روسيه داشتيم که بسيار قابل اهميت بوده است.

روحانی با اشاره به اين‌که مذاکراتمان با رئيس جمهور چين و روسيه در بحث‌های مختلف روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بين‌المللی مورد بررسی قرار گرفت، تصريح کرد: ارتباط با دو رئيس جمهور چين و روسيه توسط نمايندگان رئيس جمهور ايران و آن دو کشور ادامه خواهد يافت.

وی با اشاره به اين که قدم سوم دولت در موضوع تعامل سازنده با جهان، حضور رئيس جمهور و هيات همراه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود، و اين حرکت در چند بخش انجام شد، اظهار کرد: در حوزه‌ی ديپلماسی رسمی ملاقات‌هايی در اين زمينه وجود داشت از جمله ۱۸ ملاقات دو جانبه در اين سفر انجام گرفت با مقامات يا روسای سازمان‌های بين‌المللی و در حوزه‌ی ديپلماسی عمومی، سخنرانی‌ها، حضور در جلسات مسئولين رسانه‌ها و رهبران اسلامی در آمريکا و صاحب‌نظران بود. و همچنين در جلسه‌ای که از طرف جامعه‌ی آسيايی و شورای روابط خارجی آمريکا برگزار شد شرکت کرديم که ۳۰۰ نفر از صاحب‌نظران در اين جلسه شرکت کرده بودند.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در حاشيه جلسه هيات دولت تاکيد کرد که ملت عزيز ايران بايد بداند که مسائل سياست خارجی پيش‌رو راه همواری نيست و ما راه دشواری را پيش‌رو داريم و نمی‌شود، مشکلات هشت ساله و ۱۰ ساله را در ۱۰ روز حل و فصل کرد و فراز و نشيب‌های زيادی در دنيای سياست وجود دارد.

روحانی در بخش ديگری از سخنان خود در ادامه ارائه گزارش از سفرش به نيويورک، با اشاره به مصاحبه‌هايی که با سه رسانه معتبر آمريکايی انجام داده است به حضور خود در جمع ايرانيان مقيم آمريکا اشاره کرد و گفت: ما در اين سفر می‌خواستيم شرايط جديدی که نسبت به ايران وجود دارد را ارزيابی مجدد کنيم؛ چراکه جايگاه و چهره ايران در عرصه بين‌المللی جايگاه جديدی است و عرصه بين‌الملل با نگاه جديدی به دولت و ملت ايران نگاه می‌کند.

وی با بيان اين‌که انتخابات ۲۴ خرداد در افکار عمومی دنيا تاثيرگذار بود، گفت: در اين سفر بسياری از مقامات اروپايی درخواست ملاقات داشتند و ما با برخی از مقامات کشورهای اروپايی و غيراروپايی به دليل کمبود وقت فرصت نکرديم که ديداری داشته باشيم، ولی با مقامات مهم برخی از کشورهای اروپايی از جمله فرانسه، ايتاليا، اسپانيا، اتريش، آلمان و ... ملاقات کرديم و اين نشان داد که فضای قبلی شکسته شده است حتی اينکه قبلا می‌گفتند تماس مقامات بالا جزء تحريم است شکسته شده است.

رييس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با بيان اين‌که در اين سفر بر حقوق مردم ايران در ارتباط با بحث هسته‌يی و مظلوميت ملت ايران و غيرانسانی بودن تحريم‌ها بحث و گفت‌وگو کرديم، تصريح کرد: ما در جلسات خصوصی و عمومی اين موضوع را تبيين کرديم و فکر می‌کنيم که هيات در اين زمينه موفق بود.

روحانی گفت: بسياری از مقامات کشورها در جريان اين سفر جهت ملاقات با هيات ايرانی خود پيش قدم شدند و آنها نيز می‌گفتند که تحريم‌ها ناکارآمد است و حتی برخی از آنها می‌گفتند که غيرعادلانه است.

وی با بيان اين‌که آنها بعضا غيرانسانی بودن تحريم‌ها را نيز می‌پذيرفتند و آن را بيان می‌کردند، افزود: به نظر می‌رسد که فضای بين‌المللی اينگونه است که تحريم‌ها بايد کنار گذاشته شود.

رييس‌جمهور با اشاره به حق ملت ايران اظهار اميدواری کرد که در قدم‌های بعدی تحريم‌های ناحقی که عليه ملت ايران گذاشته شده، برداشته شود.

روحانی با تاکيد بر اين‌که بايد در اين زمينه قدم‌های بيشتری برداشت و می‌توانيم در قدم‌های بعدی اين تحريم‌ها را برداريم، گفت: فکر می‌کنم در اين زمينه قدم‌های مهمی برداشته شده است.

وی به برگزاری اجلاس ۱+۵ در نيويورک با حضور وزرای خارجه اين کشورها و همچنين وزير خارجه ايران در نيويورک اشاره و تصريح کرد: وزرای خارجه شش کشور نيز به حقوق هسته‌يی ايران اذعان کردند و اين در صحبت‌های آنها مشهود بود، بنابراين ما يک قدم پيش گذاشتيم.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که اجلاس بعدی در اين زمينه در ژنو برگزار خواهد شد، گفت: در اجلاس بعدی در ارتباط با ريز مسائل بحث و گفت‌وگو می‌شود و اين‌که اولين مرحله در اين زمينه چگونه بايد انجام شود.

روحانی در ادامه به موضوع سوريه و مساله امنيت منطقه اشاره و اضافه کرد: ما در جلسات و ديدارهايی که در جريان سفر به نيويورک داشتيم با مقامات کشورهای مختلف در ارتباط با ثبات منطقه و سوريه گفت‌وگو کرديم و اين مسائل مطرح شد و به نظر می‌رسد که در اين زمينه هيات موفق بوده است.

وی تصريح کرد: در اين مذاکرات مقامات ديگر کشورها نيز تاکيد داشتند که جنگ جديد در منطقه به نفع منطقه نيست. مقامات ارشد اروپايی نيز به اين موضوع اعتراف داشتند که مساله سوريه بايد با اتکا بر آرای عمومی مردم سوريه حل شود و هيچ مقام خارجی حق ندارد که برای مردم سوريه تصميم بگيرد، حتی آمريکايی‌ها نيز در ملاقاتی که با وزير خارجه ايران داشتند تاکيد کرده بودند که کسی حق ندارد نسبت به حکومت و آينده سوريه تصميم بگيرد و تصميم‌گيری در اين امر در اختيار مردم سوريه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور در ادامه به دروغ‌افکنی‌های رژيم صهيونيستی عليه ايران قبل و بعد از سفر به نيويورک و حين اين سفر اشاره کرد و گفت: ما می‌خواستيم اين فضا را برای اسرائيل سخت کنيم و اين‌که افکار عمومی آمريکا را متوجه نادرست بودن ادعاهای رژيم صهيونيستی کنيم.

روحانی گفت: در جريان سفر به نيويورک در جلسات اول در ارتباط با بحث نابودی اسرائيل و هولوکاست، سوالاتی مطرح می‌شد، ولی در جلسات آخر ديگر اين سوالات مطرح نبود و مسائلی که در اين زمينه در افکار عمومی وجود داشت روشن شده بود و کار اسرائيلی نيز سخت شده بود.

وی افزود:اسرائيل لابی قوی در آمريکا دارد و با استفاده از اين لابی فشار می‌آورد و ما بايد جای خالی لابی قوی ايران را در آنجا پر کنيم و کاری کنيم که برخی تلاش کنند که افکار و نظرات ايران را بيان کنند و به گوش افکار عمومی آنجا برسانند، البته در اين راستا ايرانی‌های مقيم آمريکا می‌توانند نقش بسيار مهمی داشته باشند و اولين قدم را بردارند؛ چرا که همه ايرانی‌ها صدا و سيمای ما در ايران هستند و می‌توانند واقعيت ايران را منعکس کنند.

رييس‌جمهور همچنين به بحث مساله تروريسم و افراطی‌گری اشاره کرد و گفت: مطالبی که ما در ارتباط با مبارزه با تروريسم و افراطی‌گری در جريان اين سفر مطرح کرديم و همچنين تاکيد بر اعتدال، مورد استقبال قرار گرفت و احساس می‌کنم موضوع اعتدال مورد استقبال کشورها قرار گرفته است و در واقع همه می‌پذيرفتند که تروريسم و افراطی‌گری خطری برای امنيت جهانی است و پيشنهادی که برای مبارزه با افراطی‌گری و خشونت داده شد مورد استقبال قرار گرفت، بنابراين من فکر می‌کنم که نگاه و نظر ايران در اين زمينه مورد استقبال جهانيان قرار گرفت. دبيرکل سازمان ملل نيز بر اين موضوع تاکيد داشت و در واقع دنيا فهميد که افراطی‌گری اساسا برای ثبات جهانی و تروريسم برای امنيت جهانی، خطر بزرگی است و دنيا فهميده که بايد دست به دست هم بدهيم که با افراط و خشونت مبارزه کنيم.

روحانی با بيان اين‌که بيان ما، بيان صلح، همزيستی مسالمت‌آميز و اعتدال است، به موضوع کاهش تنش و جلوگيری از افزايش تنش بين ايران و آمريکا اشاره کرد و گفت: ما در جريان تبليغات انتخاباتی نيز گفته بوديم که ما خواهان افزايش تنش با هيچ کشوری از جمله آمريکا نيستيم و معتقديم که می‌توانيم اين تنش‌ها را کاهش دهيم.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که مقامات آمريکايی اصرار داشتند که بين دو رييس‌جمهور ايران و آمريکا ملاقاتی صورت بگيرد، تصريح کرد: از چند روز قبل از سفر به نيويورک پيام‌هايی را در اين زمينه ارسال کردند. اولين پيام روز جمعه قبل از سفر ارسال شد و پيام‌های بعدی تا قبل از آغاز سفر ارسال شد. در مجموع قبل از سفر پنج پيام در اين زمينه از سوی آمريکايی‌ها ارسال شدند و ما پاسخی به اين پيام‌ها نداديم و به دوستانم در وزارت خارجه گفتم که وقتی وارد نيويورک شديم در اين زمينه تصميم می‌گيريم. در آنجا نيز اين پيام‌ها و صحبت‌ها وجود داشت، ولی فرصت توافق روی جزئيات تمام ابعاد و زوايای اين موضوع نبود.

رييس‌جمهور افزود: صحبت اين بود که مثلا ملاقات چند دقيقه‌ای بين ما در يکی از راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل و يا در حاشيه يکی از جلسات انجام شود، البته من موافق اين نبودم و اين موضوع نيز عملی نشد.

روحانی ادامه داد: بحث‌ها در اين زمينه ادامه داشت و بعد از روز سه‌شنبه جوی در رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های آمريکايی ايجاد شد مبنی بر اين‌که ايران در اين سفر آمريکا را تحقير کرده است و يا اين‌که روحانی دست رد به اوباما زده است و کاخ سفيد تحقير شد. من از اين حرکت و روند رسانه‌ها که شايد بخشی از آن طبيعی بود و بخشی از آن را مخالفين و صهيونيست‌ها دامن می‌زدند، خوشحال نبودم؛ چرا که اساسا بحث تحقير نيست و من در مصاحبه‌ای که انجام دادم به اين موضوع اشاره کردم. درخواست ملاقاتی بود، ما با ملاقات مشکلی نداشتيم، ولی مقدمات و شرايط لازم در اين زمينه فراهم نشد.

وی گفت: بعد از ۳۵ سال قرار بود که دو رييس‌جمهور برای اولين بار مذاکره کنند، ولی همان‌طور که گفتم مقدمات و شرايط لازم در اين زمينه فراهم نبود و عده‌ای نيز درصدد بودند که از اين فضای گل‌آلود ماهی بگيرند و معتقد بوديم که اگر اين موضوع ترميم شود بلامانع است.

رييس‌جمهور افزود: وقتی وزرای خارجه دو کشور ملاقات کردند، مقداری اين فضا کاهش پيدا کرد و مساله را تخفيف داد. دو طرف در تماس بودند و بحثی بود مبنی بر اينکه روز جمعه آقای اوباما با ما تماس بگيرد و گفت‌وگوی کوتاهی انجام شود و ما در لحظه بازگشت به تهران و خروج از هتل با اين موضوع روبرو شديم و آنها به موبايل سفير ما زنگ زدند.

روحانی گفت: در جريان اين تماس چند دقيقه‌ای تلفنی صحبت کرديم و تاکيد بر اين شد که در مورد ايران و آمريکا مسائل بسيار فراوانی وجود دارد. من به آقای اوباما در اين تماس تلفنی گفتم که در طول ۳۵ سال گذشته مسائل زيادی به وجود آمده است و در موارد مختلفی مردم ما با عملکردی که آمريکا از خود نشان داده مخالف بوده است و مسائلی که بين دو کشور وجود دارد کوتاه مدت حل نمی‌شود. آنها نيز تاکيد داشتند که يک شبه اين مسائل حل نمی‌شود.

وی با بيان اين‌که در اين تماس تلفنی عمده مسائل، مساله هسته‌يی بود، تاکيد کرد: من در اين گفت‌وگوی تلفنی تاکيد کردم که اين موضوع بايد در زمان کوتاهی حل و فصل شود و آقای اوباما نيز گفت که اين موضوع را قبول دارم. آقای اوباما در اين تماس تلفنی به ما گفت که شما در سخنرانی‌تان تاکيد کرديد که به دنبال سلاح هسته‌يی نيستيد و رهبر ايران نيز بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌يی تاکيد داشته‌اند و با توجه به اين موضوعات راه برای به نتيجه رسيدن مذاکرات باز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود گفت: مردم بايد بدانند که مسائل سياسی خارجی پيش‌رو راه همواری نيست و ما راه دشواری پيش‌رو داريم و نمی‌شود مشکلات هشت ساله و يا ۱۰ ساله را

در ۱۰ روز حل و فصل کرد. فراز و نشيب زيادی در دنيای سياست وجود دارد.

روحانی گفت: آقای اوباما در تماس تلفنی که داشتند، گفتند که ما مشکلات فراوانی در داخل آمريکا داريم و شما نيز همين‌طور و بايد فکری کنيم که از مشکلات عبور کنيم.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که مقامات آمريکايی هر روز با يک لحن صحبت می‌کنند، تصريح کرد: فکر می‌شد که با تحريم ملت ايران سر فرود می‌آورد و بالاتر از آن با فشار تحريم مردم از نظام جدا می‌شوند ولی با انتخابات شکوهمندی که در ۲۴ خرداد برگزار شد آنها مايوس شدند و ديدند که عليرغم همه فشارها، مردم از نظام جدا نمی‌شوند و نشاط سياسی مردم از بين نمی‌رود و تحريم راه‌حل درستی نيست و به نظر من اين بسيار مهم است.

رييس‌جمهور به ملاقات خود با کاترين اشتون و همچنين رييس اتحاديه اروپا اشاره کرد و يادآورشد: من به خانم اشتون نيز در ملاقاتی که داشتم، گفتم که تحريم راه‌حل درستی نيست و آنها نيز علی‌الظاهر با سکوت در برابر اين حرف علی‌القاعده آن را قبول داشتند.

روحانی گفت: من در جريان اين ملاقات به ايشان گفتم بحث شما چيست؟ بحث اعتماد است؟ اين موضوع راه‌حل دارد. ما اعتماد می‌خواهيم که شما حق هسته‌يی ايران را به رسميت بشناسيد و به آن اعتراف کنيد و شما نيز اعتماد می‌خواهيد که ما بمب اتم نسازيم، ما بارها گفته‌ايم که دنبال بمب اتم نيستيم و اين موضوع با معيارهای ما سازگار نيست. من در آن جلسه تاکيد کردم که تنها و تنها راه‌حل اين مساله، ميز مذاکرات است و بس. رييس اتحاديه اروپا نيز در آن جلسه گفت حرف شما را قبول دارم و راه‌حل مذاکره است.

وی با بيان اين‌که معتقدم تلاش شد اولين قدم‌ برای بازگشت از راه اشتباهی که ديگران رفته‌اند برداشته شود، گفت: البته تاکيد می‌کنم که همه مسائل با يک تلفن و دو جلسه حل نمی‌شود.

رييس‌جمهور خطاب به مردم ايران يادآورشد: به ملت ايران عرض می‌کنم که استواری و استقامت آنها، نشاط، هوشياری و بيداری آنها و خلق حماسه سياسی توسط ايران و اعتماد بين دولت و ملت و يا به معنای ديگر بين نظام و ملت کار خود را کرده و فضا را عوض کرده و دنيا آمادگی جديدی دارد و ما تلاش می‌کنيم که در اين فضا بتوانيم به اهداف خود برسيم.

روحانی گفت: ممکن است يک هفته يا دو هفته، يک يا دو ماه طول بکشد و به نتيجه نرسد، اما مسير برای رسيدن به نتيجه روشن است.

رييس جمهور با اشاره به اينکه لحن اروپايی‌ها و لحن دبيرکل و رييس جمهور آمريکا در مذاکرات کاملا با گذشته تغيير کرده است، تصريح کرد: نامه اولی که اوباما پس از انتخابات برای تبريک و مطرح کردن مسائل ديگر به من نوشت، در همان نامه لحن عوض شده بود و همچنين در مذاکره تلفنی هم کاملا مشهود بود که لحن عوض شده است اما يادمان باشد اين قدم اول است.

رييس جمهور که در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت ، همچنين با تاکيد بر اين‌که بايد حواسمان باشد در ميان مردم انتظار قدم آخر را ايجاد نکنيم، تصريح کرد: رسانه‌ها حواسشان باشد و فکر نکنند با يک سفر يا ملاقات ، ۳۵ سال مشکلات و يا ۱۰ سال مشکلات هسته‌يی حل شده است و فکر نکنند همه مسائل تمام شده است.

وی با بيان اين‌که در حد زمان خود به نظر من اين سفر‌ و راه جمهوری اسلامی ايران، موفق بوده است تصريح کرد: آنچه به نظر من موفق بوده است کار و اراده و حضور مردم و تدبير مقام معظم رهبری بوده است. من به عنوان خدمتگزار مردم ايران و نظام فقط پيام مردم ايران را منتقل کردم و اميدوارم بتوانيم اين مسير را ادامه دهيم و مردم در آينده نه چندان دور شاهد پيروزی‌های بيشتری از حرکت، مقاومت و ايستادگی خودشان باشند و ما هم بتوانيم در اين راستا خدمت به مردم انجام دهيم.

رييس جمهور همچنين در جواب سوالی در رابطه با اظهارات نتانياهو در مجمع عمومی سازمان ملل عليه ايران، گفت: اين‌که يک رژيم تجاوزگر در منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ايران با لحن نادرست صحبت کند، اصلا نبايد ما را ناراحت کند و ما توقعی غير از اين از اسراييل نداريم.

وی ادامه داد: اسراييلی‌ها وقتی می‌بينند شمشيرشان کند شده است و منطق در جهان حاکم می‌شود و ندای صلح ملت ايران که هميشه صلح‌جو بوده است، بهتر به گوش جهانيان می‌رسد، حتما ناراحت و عصبانی می‌شوند و از روز اول انتخابات می‌بينيد که نسبت به مردم و من به عنوان خادم ملت با لحن تندی صحبت می‌کردند پس خيلی طبيعی است و ما غير از اين نبايد از اسراييل توقع داشته باشيم و اين جملات به ما نشان می‌دهد راه ما درست و دقيق است و با استقامت بيشتری بايد اين راه را ادامه بدهيم.

رييس جمهور همچنين در جواب سوالی در مورد مذاکرات ژنو يادآورشد: در آمريکا دو نظر وجود دارد نظر کنگره اين است که تحريم‌ها تشديد شود، اما اين راه راه خطا و اشتباه است و ظاهر امر اين است که دولت آمريکا با اين راه مخالف است.

وی افزود: دليل مخالفت دولت آمريکا اين است که آمريکا در ۱+۵ حضور فعال دارد و من فکر می‌کنم مذاکرات ژنو اگر با موفقيت توام باشد حتما جلوی بسياری از کارهای تندروانه‌،افراطی‌،خشونت و جنگ گرفته می شود وهمه تلاش بر اين است که نتيجه بازی برد- برد باشد و هم ما ببريم و هم آنها.

وی افزود: وقتی تحريم‌ها برداشته شود‌،اعتماد دو طرفه ايجاد شود، برد هر دو خواهد بود و اميدواريم اجلاس آينده ژنو با موفقيت انجام شود و سنای آمريکا دچار خطای گذشته نشود.

روحانی در ادامه در جواب سوالی در مورد نشست مشترک شب گذشته دولت و مجلس و مسئله رای اعتماد به سه وزير باقی مانده گفت: وقتی ما در خدمت نمايندگان می‌رويم و نظرات آنها می‌شنويم بهترين دستاورد است.

وی با اشاره به اين‌که ديشب(سه شنبه‌شب) اولين نشست مشترک مجلس و دولت بود و اين ديدارها ادامه خواهد يافت، تصريح کرد: مسائل کشور با وحدت و اتحاد و هماهنگی بين قوا برطرف می‌شود و قطعا دولت به تنهايی قادر نيست همه مشکلات را حل کند.

وی با تاکيد بر اين که دولت نيازمند حمايت مجلس، حمايت قاطع مقام معظم رهبری و حمايت مردم است، افزود: مجلس نقش بسيار تاثيرگذاری دارد، چون مجلس به وزرا رای اعتماد می‌دهد و ان شاء‌الله در مهلت مقرر سه وزير به مجلس معرفی خواهند شد و دولت به طور کامل به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

روحانی با بيان اين‌که از جلسه مشترک مجلس و دولت بسيار راضی هستم، خاطر نشان کرد: جلسه ديشب آغاز بسيار خوبی برای هماهنگی و همکاری بيشتر با مجلس محترم شورای اسلامی بود.

رييس جمهور همچنين در جواب سوالی در مورد منتقدان مذاکره با آمريکا و اين‌که اين اقدام شما اشتباه تاکتيکی خوانده شده است، تصريح کرد : انتقاد از دولت آزاد است و افتخار ما اين است که انتقادپذير هستيم پس هر کس با هر لحنی می‌تواند انتقاد کند، البته ما دلمان می‌خواهد لحن مودبانه‌ واخلاقی باشد و اعتراض در چارچوب قواعد بازی باشد.

روحانی با اشاره به اين‌که دولت از اين به بعد قدم‌های بلندتری بر خواهد داشت و اين قدم کوچکی از دولت بوده است تصريح کرد: بعضی‌ها ممکن است مخالف باشند و اعتراض کنند و اين حق آنها است.

وی افزود: از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگيرند که با حرکت دولت موافق هستند و آنهايی که مخالف هستند چند درصد هستند؟ و حتی اگر مخالفين راه اين دولت يک درصد باشند آن يک درصد حق دارند و بايد نقد کنند اما همه بايد يادمان باشد‌،در نقد منافع ملی را مد نظر داشته باشيم و نقدمان سازنده و اخلاقی باشد.

وی با بيان اين‌که دولت در يک مسير دشوار حرکت می‌کند و نيازمند حمايت مردم،‌مجلس شورای اسلامی و به ويژه حمايت مقام معظم رهبری است تصريح کرد: اين سرمايه اصلی ما است و اگر نباشد دولت يا نمی‌تواند به اهداف برسد و يا سخت به هدف می‌رسد.

روحانی در جواب سوالی در مورد اين‌که اقدامات دولت برای شفاف‌سازی در مذاکرات با ۱+۵ چگونه خواهد بود؟ توضيح داد: در مذاکرات بايد ببينيم ديگران چه می‌گويد و ايران چه می‌گويد ودر ظاهر توافق نيويورک اين بوده است، ايران طرح خود را روی ميز بگذارد و اين بسيار مهم است.

وی با اشاره به اين‌که ايران طرح دقيقی برای اين مرحله آماده کرده است گفت: اميدواريم به طور کلی در اين طرح به موافقت کامل برسيم و يا در کليات آن به موافقت برسيم و توافق ما می‌تواند بسيار برای قدم‌های بعدی تاثيرگذار باشد و می دانيم برداشتن قدم اول سخت است اما اگر بتوانيم قدم موثری در اين اجلاس و اجلاس بعدی برداريم، قدم‌های بعدی آسانتر خواهد شد.

وی در جواب سوالی در مورد خط هوايی ايران و آمريکا نيز خاطرنشان کرد: قبل از تحريم ‌ها و در سال‌های پيش هم ايران به دنبال اين کار بود، اما طرف آمريکايی موافقت نکرده بود و اين‌بار هم به طور قطع، با مشکلات زيادی مواجهه خواهيم بود.

رييس جمهور به جلسه خود در آمريکا با ايرانی های مقيم اين کشور اشاره کرد و اظهارداشت: جلسه بسيار پرشوری بود و من معتقدم ايرانی‌های خارج از کشور بايد بتوانند به راحتی به کشورشان بيايند و برگردند چون نيامدن آنها باعث می‌شود هم ما ضرر کنيم هم آنها به خصوص نسل جديد و نوجوانان و جوانان.

وی با اشاره به اين‌که حق طبيعی هر ايرانی است که وطن و اقليم خود راببيند، تصريح کرد: تلفنی که با آقای اوباما صحبت می‌کردم گفتم اين رابطه بسيار مهم است و رابطه دو ملت می‌تواند، آغازی باشد برای راه طولانی که در پيش رو داريم و از طرف ما به مسوولين گفته‌اند اقدامات لازم را شروع کنند، چون می‌خواهيم به ايرانی‌ها مقيم آمريکا بگوييم دولت ايران در اين زمينه حساس است و برای تسهيل راه‌ آنها اولين قدم را برداشته است، البته ممکن است نپذيرد و حتی اگر پذيرفته شود راه سختی هم در پيش رو است، اما اگر تحقق يابد يک روزه نيست و ماه‌ها طول می‌کشد و ان شالله تا آن زمان مسئله تحريم‌ها هم حل شده باشد.

وی در جواب سوال ديگری مبنی بر اين که شهردار تهران قرار بود در جلسات دولت شرکت کند توضيح داد: صحبتی در اين رابطه شده بود اما بعد از اين‌که آقای شهردار انتخاب شدند فرصت نشد همديگر را ببينيم، اما اگر ضرورت داشته باشد مشکلی برای اين کار وجود ندارد.

رييس جمهور در جواب سوال ديگری در مورد اتفاقات و حاشيه‌های فرودگاه مهرآباد در مراسم استقبال از وی در بازگشت از نيويورک گفت: در اين که با گروه‌های خودسر مقابله می‌کنيم، هيچ ترديدی نيست، اما دولت دلش نمی‌خواهد در اين زمينه شبهه‌ای داشته باشد.

روحانی افزود: خواهش ما اين است که بداخلاقی‌ها کنار گذاشته شود تا نياز نباشد دولت‌،دستگاه قضايی و يا دستگاه اطلاعاتی برخورد بکند، چون وقتی دولت خودش از نقد و منتقدان استقبال می‌کند، نيازی به اين رفتارها نيست و من همانطور که برای دوستداران خود دست تکان دادم و لبخند زدم برای منتقدان هم دست تکان دادم و لبخند زدم پس من در لبخند و دست تکان دادن عدالت را رعايت کردم چون آنها هم هموطن عزيز ما هستند پس اگر در شيوه اشتباهی کرده‌اند بايد آنها را نصحيت کنيم.

وی خاطر نشان کرد: دولت قصد ندارد در سال اول کارش شکايتی مطرح کند، اما حتما تصميم دارد با کمک ديگران تندرويی در کشور را به انزوا کشاند.

روحانی با اشاره به اين‌که پيامبر ما معتقد بود اولين قدم در برابر آدم بداخلاق اخم نکردن و تر‌شرويی‌ است و در گام بعد بايد او را نصحيت کرد، گفت: اگر ملت ما در اولين قدم نسبت به تندروها رو ترش کند، بسيار تاثيرگذار خواهد بود و قدم بعدی نصحيت کردن و صحبت کردن است و اگر نياز بود دستگاه‌های امنيت و قضايی وارد عمل شوند، اما من فکر می‌کنم فرياد انتخابات به خوبی گفته است مردم ما چه می‌خواهند پس از همه گروه‌های که هنوز شيوه‌های گذشته را کنار نگذاشته‌اند می خواهم پنبه را از گوششان در بياورند و صدای مردم را بشنوند.

روحانی همچنين در رابطه با اجرای قانون هدفمندی يارانه ها تصريح کرد: ۴ کميته برای بررسی و اصلاح مرحله اول هدفمندی يارانه‌ها تشکيل داده‌ايم و ما فکر می‌کنيم در مرحله اول اجرای هدفمندی اصلاحاتی لازم است و بررسی‌ها انجام شده اما هنوز نتايج نيامده است و احتمالا در لايحه بودجه سال ۹۳ بخشی از اين اصلاحات ظاهر شود.

رييس جمهور افزود: تصميم دولت اين است تا زمانی که مرحله اول هدفمندی يارانه‌ها کاملا اصلاح نشده است وارد فاز دوم نشويم و برای فاز دوم هم برنامه‌ريزی‌های انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اينکه هدفمندی يارانه‌ها اهدافی داشته است و نبايد آن را فراموش کنيم تصريح کرد: متاسفانه هدف‌ها کم‌کم فراموش شده است و بايد به آن اهداف برگرديم و اميدوارم در اصلاحات بعدی در قانون بودجه و تصميمات دولت با رفع نواقص مسير را ادامه دهيم.

وی همچنين در جواب سوالی در مورد معاونت های باقی مانده دولت از جمله معاونت بين‌الملل گفت: تقريبا بايد بگويم دولت نمی خواهد فعلا معاونت بين الملل فعال شود، البته آن را منحل نکرده‌ايم و هنوز نيازی نمی‌بينيم که اين معاونت‌ها فعال شوند و بعيد می دانم ضرورتی باشد از اين معاونت ها استفاده کنيم.

رييس جمهور همچنين در مورد طرح توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد يادآورشد: مردم مطمئن باشند اصل فناوری و اصل غنی‌سازی در ايران قابل گفت‌وگو نيست، اما در مورد ويژگی‌ها و خصوصيات بايد وارد بحث شويم ، اصول ما اين است که در برابر آژانس درهای سايت‌های هسته‌يی را باز گذاشته‌ايم و آنها می‌توانند نظارت کنند.

وی افزود: در آمريکا در مصاحبه‌ای گفتم ما چيزی برای پنهان کردن در موضوع هسته‌يی نداريم و دستمان پاک است چون وقتی مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تقليد و رهبری انقلاب اسلامی استفاده از سلاح هسته‌يی را منع می‌کنند آبروری نظام و کشور گذاشته شده است و اين بهترين اعتماد را برای آنها ايجاد می‌کند پس اصول حقوق هسته‌يی به هيچ عنوان قابل مذاکره نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016