دوشنبه 29 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات وزير امور خارجه فرانسه در مورد مذاکرات اتمی ايران در ژنو

راديو بين المللی فرانسه ـ رحمت قاسم بيگلو ـ با گذشت حدود يک هفته از مذکرات «محرمانۀ» ايران و ١+٥ در ژنو، اظهار نظرها و موضعگيری‌های داخلی و بين‌المللی در مورد تغيير سياست‌های يک دهه‌ای ايران در مورد پرونده اتمی اين کشور همچنان ادامه دارد.

لوران فابيوس- وزير امور خارجه فرانسه، ديروز يکشنبه، بار ديگر تاکيد کرد که فرانسه ظاهر را با واقعيت اشتباه نمی‌گيرد.

وزير امور خارجه فرانسه می‌گويد: هنوز برای نتيجه‌گيری از آنچه در ژنو مطرح شده، «بسيارزود» است و هرگونه اقدامی دربرابرحکومت ايران می بايد «محتاطانه» صورت گيرد.

اين سخنان درحالی ازسوی رئيس ديپلماسی فرانسه ايراد می شود که اکثرکشورهای عضو ١+٥ ازنتايج مذاکرات ابراز رضايت می کنند

در اين حال وزير خزانه داری آمريکا نيز ديروز يکشبنه طی سخنانی در واشنگتن گفت: در حال حاضر سخن گفتن از کاهش تحريم های ايران زود است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش منابع خبری، "جک لو"، در يک برنامه تلويزيونی با شرکت نخست وزير اسرائيل گفت: حرف من اين است که بايد ببينيم ايرانی‌ها دارند گام هائی در جهت دور شدن از پتانسيل دستيابی به سلاح اتمی برمی دارد.

وزير خزانه داری آمريکا افزوده است: «تحريم ها وضع شدند تا ديدگاه حکومت ايران نسبت به گزينه هايی که دارد را تغيير دهد و از طريق فشار اقتصادی باعث شود تا آنها بر سر ميز مذاکره و برنامه هسته‌ای‌شان را تغيير دهند».

جک لو افزوده است: «به نظر من تحريم ها مؤثر واقع شده و برای همين هم هست که گفت وگوها از سرگرفته شده است. اما بايد ببينيم که آنها واقعاً در عمل چه می کنند. بايد بازگشت در روند گسترش برنامه هسته ای آنها را ببينيم و می توانم بگويم وقتی که زمانش فرا برسد و وقتی که آن تحولات صورت بگيرد، هرگونه تغييری بايد به تناسب با آن انجام بشود. اما در حال حاضر برای صحبت از هرتغييری زود است».

دراين حال خانم وندی شرمن ، معاون وزارت امورخارجه آمريکا و رئيس هيئت مذاکره کننده آمريکا دربرنامه اتمی ايران طی سخنانی درکميته روابط خارجی سنای آمريکا گفته است " فريبکاری بخشی از ژن ايرانيان است". خانم وندی شرمن تصريح کرده است: تحريم ها نبايد به اين زودی لغو شود اما درعين حال اگر ايران از فعاليت هسته ای عقب نشينی کند، دولت آمريکا احتمالاً يک سری کاهش تحريم ها به اين کشور پيشنهاد خواهد کرد.

روزنامه اسرائيلی "هآرتص" ارزيابی کرده است که اين بار مقامات ايران تمايل دارد و می‌خواهد ميزان غنی‌سازی خود را محدود کند.

به گزارش منابع خبری، اين روزنامه اسرائيلی به نقل از يک مقام بلندپايه دولت اورشليم که گفته می شود در جريان جزئيات مذاکرات ژنو قرار گرفته است می نويسد: طرح پيشنهادی ايران با وجود اينکه کلی است و ابهامات زيادی دارد، نشان‌دهنده خواست تهران برای محدود کردن ميزان غنی‌سازی اورانيوم و مذاکره بر سر مواردی است که پيش‌تر از اين غيرقابل مذاکره می دانست.

اين گزارش حاکی است که وندی شرمن- فرستاده آمريکا به مذاکرات ژنو، پس از پايان مذاکرات يا کوو آميدرور- مشاور امنيت ملی نخست وزير اسرائيل، را از طريق گفت وگوی تلفنی در جريان جزئيات مذاکرات ژنو قرار داده است.

از سوی ديگر، اعضای هيئت انگليسی شرکت کننده در مذاکرات ژنو در پايان مذاکرات به همراه يک هيئت اسرائيلی عازم به اورشليم سفر کرده و با مقامات اسرائيلی ديدار کرده‌اند.

همزمان با اين آمد و شدها برای متقاعد کردن دولت اسرائيل از روند مذاکرات، در اورشليم اعلام شده است که يووال اشتاينتر- وزير امور استراتژيک و امنيتی اسرائيل، اين هفته در رأس هيئتی از کارشناسان وزارت دفاع و امور خارجه به واشنگتن سفر نمايد.

به گزارش همين منابع، اين هيئت در پايتخت آمريکا با هيئتی به رياست ويليام برنز- مقام بلند پايه آمريکا و کارشناس پرونده اتمی ايران، ديدار و آخرين تحولات پرونده اتمی جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در اين ميان، بنيامين ناتانياهو- نخست وزيراسرائيل، روز يکشنبه در اولين واکنش به خبرهای انتشاريافته از مذاکرات ژنو گفت: تا زمانی که حرف بدون عمل از سوی ايران ادامه دارد بايد بر فشارهای بين‌المللی عليه اين رژيم ادامه داد و بردامنه آن افزود.

و اما در ايران بدنبال ديپلماسی وسيع و همه‌جانبۀ اسرائيل پيرامون برنامه اتمی ايران، حسن روحانی اسرائيل را به تخريب فرايند تعامل ايران و غرب متهم ساخته است.

به گزارش منابع خبری رئيس جمهوری اسلامی گفته است: ابتکارديپلماتيک دولت وی روند افزايش تحريم ها عليه ايران را توقف کرده است.

حسن روحانی ديروز يکشنبه، درجلسه هيئت دولت تهران طی سخنانی گفته است: «ديپلماسی فعال ايران ابتکارعمل را بدست گرفته و افکارعمومی جهان را در کشورهای تحريم کننده به سمت خود جلب کرده است و می رود تا قدم به قدم تثبيت حقوق حقه هسته‌ای ايران موانع پيشرفت را از سر راه بردارد».

در مورد تلاش‌های ديپلماتيک اسرائيل، حسن روحانی گفته است: «در اين ميان موضع خصمانه رژيم صهيونيستی در انزوا قرارگرفته که سعی دارد فرآيند تفاهم و تعامل را تخريب کند و در تاريخ انقلاب اسلامی هم شاهد بوده‌ايم که هر زمان نظام اسلامی به توفيقی در صحنه سياسی جهانی نزديک می‌شده است، صهيونيست‌ها درست به خرابکاری و حادثه‌سازی در داخلی يا خارج می زده اند». وی در اين مورد توضيح بيشتری نداده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016