دوشنبه 29 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجيد روانچی، معاون وزير امور خارجه: برای آزاد کردن دارايی‌ها امتياز نمی‌دهيم، سفارت‌های ايران و انگليس بازگشايی می‌شوند

ايسنا ـ يک عضو تيم مذاکره کننده ايران با ۱+۵ معتقد است که "قطار هسته‌يی ايران در ژنو بر روی ريل قرار گرفت". او در عين حال تاکيد دارد که "مردم نگران نباشند"،" در مذاکرات از خطوط قرمز عبور نخواهيم کرد."

مجيد روانچی، معاون اروپا و آمريکای وزير امور خارجه کشورمان، پيش از اين سفير ايران در سوييس بود و در مقطعی مسووليت نمايندگی دائم ايران نزد سازمان ملل را برعهده داشته است.

وی درباره روابط ايران و آمريکا می‌گويد نمی‌خواهيم اسير گذشته باشيم و البته آن را هم ناديده نمی گيريم.

مجيد تخت‌روانچی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خاطرنشان کرد: سياست خارجی دولت آقای دکتر روحانی بر اساس اين شکل گرفته است که روابط خوبی با کل دنيا داشته باشيم. روابطی که بر اساس احترام متقابل و مبتنی بر رويکرد برابری کشورها باشد و هيچ کس برتری بر ديگری نداشته باشد. طبيعی است در اين رويکرد کشورهای همسايه جايگاه خاصی دارند و می‌خواهيم با کشورهای همسايه روابط سالم و از موضع برابر و دوستانه داشته باشيم. هر کشوری در اطراف خود سعی می‌کند با همسايگانش روابط خوبی داشته باشد و ايران هم در اين زمينه مثل ساير کشورهاست.

وی در باره‌ روابط ايران با کشورهای اروپايی با تاکيد بر تاريخچه‌ روابط ايران و اروپا تصريح کرد: در عين حال که نمی‌خواهيم گذشته را ناديده بگيريم اما نمی‌خواهيم هم اسير گذشته باشيم. نمی‌توان کل اروپا را مجموعه‌ای واحد فرض کرد، گر‌چه امروز در اتحاديه اروپا ۲۸ کشور عضويت دارند و احساس می‌کنند مجموعه‌ واحدی هستند، اما در داخل اروپا نيز گرايش‌های مختلفی وجود دارد.

قصد دولت گسترش روابط خارجی‌اش با تمامی کشورهای اروپايی است

معاون اروپا و آمريکای وزير خارجه ادامه داد: در مجموع ما ‌آماده‌ايم بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر با کليه کشورهای اروپايی رابطه داشته باشيم. طبيعی است گذشته‌ای در رابطه‌ی ايران با بعضی از اين کشورها وجود داشته است وآن‌ها مشکلاتی هم ايجاد کردند. معتقديم بايد از گذشته برای آينده درس بگيريم و در گذشته متوقف نمانيم. اگرچه در موارد مختلف شاهد هستيم که اين کار به اين سادگی امکان‌پذير نيست. اما در مجموع قصد دولت اين است که روابط خارجی‌اش را با تمامی کشورهای اروپايی گسترش دهد.

سياست تنش‌زدايی دولت، شامل ايالات متحده آمريکا هم می‌شود
مردم ما نمی‌توانند کارهايی را که آمريکا عليه‌ کشور انجام داده است، فراموش کنند

روانچی درباره‌ روابط ايران و ايالات متحده آمريکا نيز با اشاره به تاريخچه‌ قبل و پس از انقلاب اسلامی با ايالات متحده آمريکا گفت که اين تاريخچه شرايطی ايجاد کرده است که بايد نسبت به اين‌که درباره‌ آمريکا چه چيزی می‌خواهيم و چه برنامه‌ای داريم، دقيق باشيم.

او تاکيد کرد: سياست تنش‌زدايی دولت جديد شامل تنش‌زدايی با ايالات متحده آمريکا هم می‌شود. ما نمی‌خواهيم در روابط ايران و آمريکا تنش‌ها افزايش پيدا کند، بلکه خواهان کاهش تنش‌ها هستيم. اين‌که در نهايت به چه سمتی برويم بستگی به رويکرد ايالات متحده آمريکا دارد، اما بايد در نظر داشت ما سابقه‌ طولانی در روابط با اين کشور قبل از انقلاب و هم‌چنين پس از انقلاب داريم که شامل کودتای ۱۳۳۲ عليه دکتر مصدق و هم‌چنين حمايت‌ها از رژيم گذشته‌ ايران می‌شود و پس از انقلاب نيز به روشنی شاهد تلاش برای کودتای "نوژه"، شروع برای جنگ تحميلی و حمايت‌هايی که از صدام از طريق نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و روندهای ديگر داشتند، می‌شود.آمريکايی‌ها نمی‌توانند کارهايی را که عليه انقلاب ما کردند پنهان کنند و مردم ما نمی‌توانند اين تاريخچه را فراموش کنند که چندان هم مربوط به گذشته‌های دور نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روانچی با تاکيد بر اين‌که دشمنی‌های آمريکا عليه ايران در ذهن مردم ما تازه است، افزود: آمريکا پس از جنگ رويکردهای خود را عليه ايران ادامه داد که به صورت واضح در تصويب تحريم‌ها عليه ايران نشان داده شد و تا امروز هم ادامه دارد. اين شرايط را مردم ما به راحتی نمی‌توانند فراموش کنند و صرف اين که جملاتی از زبان افراد مختلف و با کلماتی زيبا بيان شود، کارگشا نيست.

وی تاکيد کرد: سياست ما نسبت به ايالات متحده اين است که نمی‌خواهيم تنش‌ها افزايش يابد، اما در عين حال می‌خواهيم آن‌ها در صحبت‌های‌شان و مطالبی که بيان می‌کنند و مدعی‌اند رويکرد جديدی دارند، در عمل هم شاهد تغيير رويکردهای‌شان باشيم. آيا واقعا به آن‌چه می‌گويند اعتقاد دارند يا اين‌که سياست‌های گذشته‌شان را ادامه می‌دهند و صرفا لحن‌شان تغيير کرده است؟

"عنصر نامطلوب" خواندن کارمندان سفارت ايران در انگليس توجيه حقوقی ندارد

معاون وزير امور خارجه‌ کشورمان هم‌چنين درباره‌ آخرين تحولات در روابط ايران و انگليس اظهار کرد: روابط ايران با انگليس نسبت به ساير کشورهای اروپايی متفاوت است، زيرا تاريخچه‌ای در پشت روابط حدود صد سال گذشته ايران وجود دارد که ذهنيت منفی‌ای از آن ساخته شده است که به راحتی قابل پاک شدن نيست و اين ذهنيت در کاری که می‌خواهيم انجام دهيم نشان داده می‌شود. ما به طور قطع نمی‌خواهيم اسير گذشته باشيم، اما واقعيت‌هايی به هر حال وجود دارد.

او توضيح داد: انگليس حدود ۲ سال پيش تصميم گرفت سفارتش در تهران را تعطيل کند و به کارمندان سفارت ايران در انگليس نيز اعلام کرد که بايد اين سفارت تعطيل شود. آن‌ها از نظر حقوقی اقدامی انجام دادند که چندان توجيه حقوقی ندارد، زيرا برای تمام اعضای سفارت ما حکم عناصر "نامطلوب" صادر کردند. در حالی که عنصر نامطلوب تعريف مشخص خود را بر اساس کنوانسيون‌های موجود دارد و نمی‌توان گفت که به طور مثال فرزندان خردسال کارمندان سفارت ايران در انگليس هم عنصر نامطلوب هستند و چنين حکمی بر آن‌ها صادر کنند. اين اقدام توجيه حقوقی ندارد و قابل قبول نيست.

در دو سال گذشته رابطه ايران و انگليس هيچ‌گاه قطع نشد

روانچی با بيان اين‌که اين دولت انگليس بود که سفارتش را در تهران بست و به کارمندان ايرانی گفت که از انگليس خارج شوند، افزود: در عين حال رابطه ايران و انگليس هيچ‌ گاه در دو سال گذشته قطع نشد.

ظرف ۱۰ روز آينده کاردار غيرمقيم در ايران و انگليس معرفی می‌شوند

معاون اروپا و آمريکای وزير خارجه ايران با بيان اين‌که امروز شرايط جديدی در ايران وجود دارد که دولت انگليس نيز متوجه آن شده است و ا حساس می‌کند بايد از آن استفاده کند به مذاکرات وزيران خارجه‌ ايران و انگليس در نيويورک اشاره کرد و گفت: وزيران خارجه دو کشور در نيويورک تفاهم ضمنی داشتند که تماس‌های‌شان را ادامه دهند تا به سمتی روند که مشکلات حل شود. مباحث بعد از نشست در نيويورک ادامه پيدا کرد و در ژنو نيز موضوعات کارشناسی دنبال شد. پيش از ژنو وزيران خارجه ايران و انگليس گفت‌و‌گوی تلفنی داشتند که در آن انگليس پيشنهاد کاردار غيرمقيم را مطرح کرد که از اين طريق سفارت‌های دو کشور بازگشايی شوند و پس از آن به مرور زمان روابط در مسير عادی قرار گيرد. در ژنو در سطح کارشناسی گفت‌و‌گوهايی انجام شد و قرار شد ظرف دو هفته کاردار غير مقيم به صورت رسمی اعلام شود. تلاش داريم تا ظرف ۱۰ روز آينده يادداشت‌های رسمی در اين‌باره مبادله شود و اين دو کاردار معرفی شوند.

کاردار غيرمقيم يک يا دو هفته در محل ماموريتش حضور دارد

معاون وزير امور خارجه درباره‌ عنوان "کاردار غيرمقيم" و مسووليت‌هايش گفت: مقر اين دو کاردار البته در پايتخت‌های دو کشور است که مرتب به محل ماموريت‌های خود مراجعه می‌کنند. ممکن است يک يا دو هفته در محل ماموريت خود حضور داشته باشند.

وی درباره‌ تعداد کارمندان هر يک از سفارتخانه‌ها در اين روند گفت: فعلا درباره‌ حضور يک نفر توافق شده است، اما اين‌که چه تعدادی از افراد و به چه صورتی همراه وی باشند بايد در گفت‌و‌گوهای بعدی مشخص شود.

معاون وزير امور خارجه درباره‌ وضعيت کنسولی ايرانيان مقيم انگليس نيز گفت: ايرانيان زيادی در انگلستان حضور دارند و تلاش دولت آقای روحانی همواره اين است که به وضع ايرانی‌ها و مشکلات‌شان رسيدگی شود. ايرانيان خارج از کشور بخشی از ملت ايران هستند و اين دولت توجه خاصی به تسهيل تردد آن‌ها و استفاده از تجارت و تخصص‌شان دارد. آن‌ها سرمايه‌های اين کشور هستند که بايد از دانش آن‌ها استفاده کرد، ضمن اين‌که آن‌ها خانواده‌هايی در ايران دارند که بايد بتوانند به راحتی با آن‌ها ارتباط داشته باشند و رفت و آمد کنند.

او اضافه کرد: از ابتدا به انگليس اعلام کرديم که شرايط به گونه‌ای پيش رود تا سفارت ايران در لندن بتواند پس از بازگشايی، خدمات کنسولی ارائه دهد که ايرانيان مقيم انگليس مشکلی نداشته باشند و مجبور نباشند در ايران و يا کشورهای همسايه‌ انگليس، کارهای خود را انجام دهند و اميدواريم پس از بازگشايی سفارت‌مان اين کار به مرور انجام شود.

تبادل يادداشت‌ رسمی معرفی کاردار غيرمقيم به معنای بازگشايی سفارت‌خانه‌های دو کشور است

معاون ظريف خاطرنشان کرد: از زمانی که يادداشت رسمی تبادل کاردار غيرمقيم ميان دو کشور مبادله می‌شود در عمل می‌توان گفت کار سفارت‌خانه‌ها به صورت رسمی آغاز شده است. در عين حال تا زمانی که آن فرد در سفارت مستقر شود چند روزی زمان خواهد برد اما سعی ما اين است که اين دوره در کوتاه‌ترين زمان انجام شود و به محض اين‌که يادداشت ارسال شد، بتوانيم در اسرع وقت اين فرد را اعزام کنيم و به مرور خدمات کنسولی ارائه شود.

دولت کانادا متوجه نيست در ايران چه می‌گذرد

معاون آمريکا و اروپای وزير امور خارجه در ادامه گفت‌و‌گو با ايسنا درباره‌ روابط ايران و کانادا نيز اظهار کرد: متاسفانه دولت کانادا مواضع تندی عليه ايران اتخاذ کرده است که از واقعيت‌های کشورمان به طور کامل به دور است. وقتی اظهارات آن‌ها را بررسی می‌کنيم گويا در دنيای ديگری زندگی می‌کنند و متاسفانه دولت کنونی کانادا اين سياست‌ را در پيش گرفته است. سياست‌های خصمانه و تندی که از سوی کانادا عليه ايران دنبال می‌شود نشان می‌دهد آن‌ها از تحولات ايران و واقعيت‌های آن بی‌خبرند و متوجه نيستند در ايران چه می‌گذرد يا روابط خارجی ايران چگونه است و انتخابات ايران با چه شور و هيجانی انجام شد و مردم ايران چگونه به تحولات بين‌المللی نگاه می‌کنند. طبيعی است آن‌ها از اين شرايط متضرر می‌شوند. ما به دنبال اين نيستيم تا تحت هر شرايطی با يک کشور ارتباط داشته باشيم.

اگر کانادا به سياست‌هايش در قبال ايران ادامه دهد، به جايی نخواهيم رسيد

وی با بيان اين‌که سياست ما ارتباط با کشورها بر اساس احترام متقابل و موضع برابر است، تصريح کرد: اگر دولت کانادا بخواهد سياست‌هايی را که تاکنون اتخاذ کرده، ادامه دهد به جايی نخواهيم رسيد.

تلاش داريم به ايرانيان مقيم خدمات کنسولی در داخل کانادا ارائه شود

روانچی درباره‌ وضعيت ايرانيان مقيم کانادا و پيگيری امور کنسولی آن‌ها خاطرنشان کرد: عنايت ويژه‌ای به ايرانيان عزيز مقيم کانادا داريم. آن‌ها از جهت خدمات کنسولی در محدوديت‌ها و مضيقه‌های زيادی هستند. تدابيری انديشيده شده است که شايد بتوان فعاليت‌هايی در اين‌باره انجام داد تا امور کنسولی ايرانيان در آن‌جا تسهيل شود.

او توضيح داد: در تلاش هستيم شرايطی فراهم شود که بتوانيم خدمات کنسولی به نحوی در داخل کانادا ارائه شود که البته اين شرايط زمان می‌برد.

روحانی تاکيد دارد آمريکايی‌ها متوجه شوند در ايران چه می‌گذرد و در عمل سياست‌های خود را تغيير دهند

معاون وزير امور خارجه‌ در ادامه اين گفت‌وگو درباره‌ اظهارات رييس‌جمهور در ديدار با سفير سوييس در تهران و تاکيد وی بر اين‌که سوييس پيام‌های حسن نيت ايران را به آمريکا منتقل کند، خاطرنشان کرد: خط کلی ما اين است که نمی‌خواهيم تنش‌ها با آمريکا افزايش يابد، در عين حال منتظريم ببينيم آمريکايی‌ها چه می‌کنند. اين‌که بخواهند صرفا به صحبت‌ها و کلمات خوب اشاره کنند، صحيح نيست. دولت سوييس حافظ منافع آمريکا است و آقای روحانی از سفير سوييس خواستند که فضای داخل کشور به آمريکايی‌ها منتقل شود. آن‌ها از واقعيت‌های ايران به دور هستند. نوع نگاه آن‌ها چندان مبتنی بر واقعيات نيست. آقای روحانی تاکيد دارد که آمريکايی‌ها بايد متوجه شوند که در ايران چه می‌گذرد و در عمل سياست‌های خود را تغيير دهند و تغيير رويه نيز صرفا در حد حرف نباشد، بلکه بايد در عمل نشان داده شود.

آمريکا اگر حسن نيت دارد با رفع تحريم‌ها آن را نشان دهد

روانچی ادامه داد: آن‌ها تحريم‌های غيرقانونی را در بيش از ۳۰ سال گذشته عليه ايران اعمال کردند و روز به روز آن را گسترش داده‌اند، اگر در واقعيت حسن نيت دارند و می‌خواهند کاری پيش رود با رفع تحريم‌ها آن را نشان دهند و در عمل اعلام کنند که می‌خواهند گامی بردارند.

آزاد کردن دارايی‌های مسدود شده ايران در آمريکا مربوط به دارايی‌های ۳۰ سال گذشته نيست

او هم‌چنين درباره‌ اخبار منتشر شده در رسانه‌های خارجی مبنی بر آزادی دارايی‌های مسدود شده ايران در آمريکا با بيان اين‌که "ما هم اين موضوع را صرفا از طريق رسانه‌ها ديده‌ و شنيده‌ايم" گفت: البته من اين برداشت را ندارم که موضوع مربوط به دارايی‌های بلوکه شده ايران در آمريکا برای بيش از ۳۰ سال گذشته است. برداشت من از اين اخبار اين است که دارايی‌های ايران در آمريکا که به دليل تحريم‌ها (اخير) مسدود شده‌اند، آزاد شود.

روانچی با تاکيد بر اين‌که نمی‌توان به اين گزارش‌ها و اخبار چندان توجه کرد افزود: اين اخبار هيچ منبع روشنی ندارد و نمی‌تواند ملاک عمل قرار گيرد.

درباره آزاد کردن دارايی‌های مسدود شده ايران هيچ گفت‌وگويی با آمريکايی‌ها نداشتيم

وی در پاسخ به اين ‌پرسش که در مذاکرات با آمريکا در نيويورک يا ژنو در اين‌باره بحثی صورت گرفته است؟ گفت: ما در اين زمينه با آن‌ها (آمريکايی‌ها) گفت‌و‌گويی نداشتيم، اگر آن‌ها پيشنهاد و بحثی دارند بايد به طور مستقيم به دولت ايران منتقل کنند. نمی‌شود از طريق مصاحبه‌ يا روزنامه‌ها بخواهند پيغام دهند.

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که اگر بر فرض چنين پيشنهادی مطرح شود پاسخ ايران چه خواهد بود؟ اظهار کرد: اگر بر فرض اصل اين خبر صحت داشته باشد، راه انتقال درست آن از طريق کانال ارتباطی ما که سوييس اعلام شده است خواهد بود. تا زمانی که ما موضع رسمی دولت آمريکا را در اين‌باره ندانيم، نمی‌توانيم درباره‌ آن قضاوتی داشته باشيم.

هيچ يک از مطالب مطرح شده در رسانه‌ها درباره پيشنهاد ايران تاييد نمی‌شود

اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌يی کشورمان که در مذاکرات ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو ميان ايران و ۱+۵ حضور داشت، در ادامه اين گفت‌وگو درخصوص اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف درباره‌ جزييات پيشنهاد ايران به ۱+۵ و مباحث مطرح شده در مذاکرات گفت: مواردی که در رسانه‌ها مطرح شده، هيچ کدام از سوی ما تاييد نمی‌شود.

"محرمانه" بودن به معنای مخفی کردن جنبه‌های از مذاکرات و پيشنهاد‌ها نيست

او با اشاره به مباحثی که پيرامون "محرمانه" بودن متن مذاکرات و پيشنهاد ايران به ۱+۵ در کشور ايجاد شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس توافقی که ميان دو طرف در مذاکرات صورت گرفت، قرار شد که مذاکرات محرمانه بماند. البته عبارت "محرمانه" ممکن است حساسيت‌هايی ايجاد کند، اما بايد در نظر داشت در مذاکرات ديپلماتيک که در آن دو طرف درگير هستند، اگر مذاکرات بخواهد علنی باشد، بايد دوربين‌ها و خبرنگاران در نشست حضور داشته باشند، اما در دنيا اين رويه وجود ندارد. متاسفانه برخی از کلمه‌ محرمانه برداشتی می‌کنند که گويا اتفاقی در حال وقوع است و برخی تلاش می‌کنند جنبه‌هايی از آن را مخفی کنند، در حالی که اين گونه نيست. مذاکراتی که بين دو طرف انجام می‌شود طبيعی است که از تلويزيون پخش نمی‌شود و هيچ روزنامه‌نگاری در نشست حضور ندارد. دو طرف در مذاکرات ژنو تاکيد داشتند برای اين‌که جدی بودن اين گفت‌و‌گوها حفظ شود به صورت غيرعلنی باقی بماند، اما متاسفانه اين موضوع در داخل به صورت ديگری مطرح می‌شود.

اعتماد به مذاکره‌کننده‌ها در پيش برد مذاکرات بسيار مهم است

وی تاکيد کرد: اين مذاکرات بايد غيرعلنی بماند و به رسانه‌ها کشيده نشود، زيرا ممکن است کار با مشکل مواجه شود والا ما هر چه داريم از مردم ايران است و نمی‌گوييم خدای نکرده مردم ايران محرم نيستند. مردم ايران اين مساله را درک می‌کنند که اعتماد به مذاکره‌کننده‌ها در پيش برد مذاکرات بسيار مهم است. وقتی مذاکرات به مرحله‌ اعلام رسيد، مشخص خواهد شد که مذاکره‌کنندگان با چه حساسيت و تاکيدی از حقوق ملت ايران حمايت کردند و اجازه ندادند خدای نکرده کوچک‌ترين خدشه‌ای به منافع ملی وارد شود.

روانچی يادآور شد: آن‌چه که در رسانه‌ها و مطبوعات درباره‌ جزييات مذاکرات منتشر شد به هيچ وجه منطبق با واقعيت‌ها نيست و با آن سنخيت ندارد.

هنوز اعضای تيم کارشناسی تعيين نشده‌اند
نشست کارشناسی ايران و ۱+۵ درباره فعاليت‌های هسته‌يی و تحريم‌هاست

اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌يی ايران با ۱+۵ درباره‌ حضور کارشناسانی در حوزه‌ تحريم‌ها، هسته‌يی، امور مالی، بانکی و نفتی در هيات ايرانی برای مذاکرات کارشناسی گفت: يکی از توافق‌هايی که در ژنو داشتيم اين بود که تا زمان نشست بعدی که ۱۶ و ۱۷ آبان (۷ و ۸ نوامبر) در ژنو برگزار می‌شود، يک دور مذاکرات کارشناسی بين دو طرف برگزار شود که اين مذاکرات تحت دو موضوع عمده مباحث مربوط به فعاليت‌های هسته‌يی و مسائل تحريم‌هاست.

او با بيان اين‌که تحريم‌ جنبه‌های مختلفی دارد افزود: بايد در مذاکرات متخصصان بانکی و اقتصادی حضور داشته باشند و در بحث هسته‌يی نيز کارشناسان سازمان انرژی اتمی حضور دارند. اين‌که چه افرادی در هيات حضور داشته باشند هنوز قطعی نشده است. اما تيمی که از ايران برای مذاکرات کارشناسی با ۱+۵ اعزام خواهد شد ترکيبی از نمايندگان وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی، کارشناسان بانکی، پولی، مالی و اقتصادی هستند، اما به صورت قطعی تعداد آن‌ها مشخص نشده است. به هر حال تيم ايران بايد توان اين را داشته باشد که به صورت جزيی موضوعات را مطرح و منافع را در مذاکرات دنبال کند.

مکان مذاکرات کارشناسی ايران و ۱+۵ وين يا ژنو است

روانچی درباره مکان گفت‌وگوهای کارشناسی ايران و ۱+۵ گفت: محل انجام مذاکرات کارشناسی هنوز مشخص نيست. ممکن است ژنو يا يک پايتخت ديگر اروپايی اعلام شود، اما معمولا سعی می‌کنيم در شهرهايی مثل ژنو يا وين که مقرهای سازمان ملل در آن قرار دارند انتخاب شوند. البته اين به معنای آن نيست که بگوييم حتما بايد در اين محل‌ها مذاکرات انجام شود، اما طبيعی است که اين نوع مذاکرات در مقرهای سازمان ملل دنبال شود.

وی درباره زمان اين گفت‌وگوها اظهار کرد: نشست کارشناسان پيش از نشست ژنو و با فاصله از آن انجام خواهد شد، زيرا لازم است هيات کارشناسی به تهران برگردد و گزارش‌ها را ارزيابی کنيم.

معاون اروپا و آمريکای وزير خارجه درباره‌ حضورش در کميسيون امنيت ملی و سياست‌ خارجی مجلس به همراه سيدعباس عراقچی و ديدار با نمايندگان در روز يک‌شنبه، اظهار کرد: جلسه به نسبت طولانی با نمايندگان مجلس روز يک‌شنبه انجام شد. توضيحاتی درباره‌ آن‌چه که در ژنو اتفاق افتاد ارايه کرديم. نمايندگان محترم نيز پرسش‌هايی داشتند که به آن‌ها پاسخ داديم. طبيعی است که نمايندگان ملت می‌خواهند در جريان باشند.

وارد نشدن به ريز مطالب به معنای اين نيست که نمايندگان مجلس نامحرم هستند

او با بيان اين‌که ما تاکيد زيادی بر نقش نظارتی مجلس داريم افزود: اين‌که مجلس بر کار دولت و قوانين نظارت دارد بسيار خوب است و جلسه روز يک‌شنبه نيز در اين چارچوب انجام شد و نمايندگان برای سوال کردن محق هستند.

روانچی با بيان اين‌که موضوع "محرمانه" بودن مذاکرات و پيشنهاد ايران نيز در جلسه روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: ما در اين‌باره‌ توضيحاتی داديم مبنی بر اين‌که وارد نشدن به ريز مطالب به معنای اين نيست که نمايندگان مجلس نامحرم باشند. همه‌ ما در يک جهت حرکت می‌کنيم و مجلس و دولت برای اعطای نام ايران تلاش می‌کنند.

مقامات ارشد و عالی‌رتبه نظام در جريان ريز وقايع مذاکرات هستند

معاون وزير امور خارجه افزود: نمايندگان مجلس انتقاداتی نسبت به اين رويه داشتند که ما درباره‌ آن توضيح داديم و گفتيم مقامات ارشد و عالی‌رتبه نظام در جريان ريز وقايع هستند و طبيعی است که وقتی ما برای مذاکره می‌رويم دستورالعمل مشخصی داريم و اين‌گونه نيست که شخصا مذاکراتی را دنبال کنيم. هر دوره از مذاکرات دستورالعمل‌هايی دارد و ما بر اساس آن کارهای خود را دنبال می‌کنيم و پس از بازگشت به تهران نيز به صورت جزيی موضوعات را گزارش می‌دهيم. اميدواريم روزی فرا برسد تا بتوانيم پس از پايان کار به صورت جزيی مطالب مطرح شده را اعلام کنيم.

وی گفت که جلسه با نمايندگان در مجموع خوب بود و فضای گفت‌و‌گوها در پايان جلسه مناسب بود.

در مذاکرات از خطوط قرمز عبور نخواهيم کرد
درباره پروتکل الحاقی مجلس تصميم‌گيری می‌کند

اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌يی کشورمان درباره موضوع پذيرش پروتکل الحاقی که در رسانه‌ها به عنوان بخشی از پيشنهاد ايران به ۱+۵ از آن صحبت می‌شود با بيان اين‌که در جلسه با نمايندگان اين موضوع هم مطرح شد تاکيد کرد: ما در مذاکرات خطوط قرمزی داريم و تحت هيچ شرايطی از آن خطوط عبور نخواهيم کرد.

او تصريح کرد: پذيرش پروتکل الحاقی بر عهده‌ دولت نيست و اين موضوع را به طرف مقابل هم گفته‌ايم که اين موضوع از اختيارات مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که اين موضوع را مجلس تصويب نکند، هيچ کس نمی‌تواند تعهدی در اين‌باره دهد و ما به عنوان دولت نمی‌توانيم خود را در مقابل هيچ کس نسبت به اين موضوع متعهد کنيم، زيرا از عهده‌ ما خارج است. مجلس نيز در اين‌باره نظرات خود را اعلام کرده که درباره موضوع پروتکل الحاقی تحت چه شرايطی عمل خواهد کرد، اما تا جايی که به تيم مذاکره‌کننده‌ هسته‌يی مربوط می‌شود ما اين موضوع را به صراحت به طرف مقابل گفته‌ايم که در اين‌باره مجلس بايد تصميم‌گيری کند.

تيم مذاکره‌کننده هسته‌يی هم نمايندگان مردم ايران هستند

روانچی با بيان اين‌که از نمايندگان مجلس خواستيم به عنوان نمايندگان مردم از تيم مذاکره‌کننده حمايت کنند خاطرنشان کرد: تيم مذاکره‌کننده هم نمايندگان مردم ايران هستند، همان‌طور که ‌آن‌ها (نمايندگان مجلس) نيز نمايندگی مردم را بر عهده دارند. اگر ما بتوانيم پشتوانه‌ خوبی داشته باشيم طبيعی است راحت‌تر می‌توانيم مذاکرات را دنبال کنيم و نيازمنديم در شرايط کنونی حمايت همه جانبه‌ مردم ايران و نمايندگان را داشته باشيم تا راحت‌تر مذاکره کنيم و بهتر از منافع ملی‌مان حمايت کنيم.

هيچ شرطی مبنی بر اين‌که دارايی‌های ايران آزاد شود و جای ديگری امتياز دهيم را نمی‌پذيريم

معاون وزير امور خارجه‌ کشورمان درباره‌ موضع ايران در قبال اين رويکرد که گفته می‌شود آمريکا تلاش می‌کند به جای صحبت در مورد تحريم‌ها، دارايی‌های مسدود شده‌ ايران تحت تاثير تحريم‌ها را آزاد کند در حالی که انتظار دارد ايران در قبال آن در بحث هسته‌يی‌اش شفاف‌سازی کند؟ گفت: چنين مطلبی مطرح نشده و صرفا گمانه‌زنی رسانه‌يی است که هدف آن روشن نيست. اما هر زمان که پيشنهادی به ما داده شود، آن را بررسی می‌کنيم. تاکيد کرده‌ايم تحريم‌ها را قبول نداريم و آن را غيرقانونی می‌دانيم. اين‌که ما پولی خارج از کشور داريم، متعلق به مردم ايران است و آمريکايی‌ها به طور غيرقانونی به کشورهای ديگر فشار می‌آورند که پول‌های ايران در آن کشورها به داخل منتقل نشود.

وی تاکيد کرد:‌ ما هيچ شرط و شروطی مبنی بر اين‌که اين دارايی‌ها آزاد شود و ما جای ديگری امتياز دهيم را نمی‌پذيريم. اصلا اين موضوع پذيرفتنی نيست. اين دارايی‌ها به صورت غيرقانونی مسدود شده‌اند و اگر بخواهد درباره‌ آن شرط و شروط گذاشته شود ما آن را نمی‌پذيريم. اگر پيشنهادی به ايران ارائه شود ما آن را بررسی می‌کنيم و تا زمانی که پيشنهادی به صورت رسمی داده نشده، موضع ما اين است که تحريم‌ها و اين نوع حرکت‌ها را اصولا قابل قبول نمی‌دانيم.

قطار هسته‌يی در ژنو بر روی ريل قرار گرفت

روانچی در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران در ژنو به خواسته‌هايش رسيد؟ و روند امور بر اساس انتظاری که ايران داشت پيش رفت؟ تصريح کرد: هنوز برای قضاوت در اين‌باره و اين‌که در آينده چه اتفاقی خواهد افتاد زود است. فعلا يک بررسی جزييات داشته‌ايم. نمی‌توان با يک دور مذاکرات به صورت قاطع گفت به کدام سمت می‌رويم و ظرف چه مدتی به توافق می‌رسيم. اما آن‌چه که درباره‌ ژنو می‌توان گفت، اين است که مسير ما مسيری صحيح است، مثل قطاری که تاکنون بر ريل خاصی نبوده است اما امروز بر روی ريل قرار گرفته و شروع به حرکت کرده است. اين‌که چقدر طول می‌کشد تا اين قطار به انتهای کار و مقصد برسد و آيا در طول مسير با موانعی مواجه می‌شود، روشن نيست. ممکن است موانع وجود داشته باشد و نمی‌توان سرعت آن را پيش‌بينی کرد. اما می‌توان گفت قطار در مسير صحيحی در حال حرکت است.

وی ادامه داد: معتقديم اگر مذاکرات بخواهد پيش رود بايد دو طرف جدی باشند. پيش شرطی نگذارند و با حسن نيت وارد گفت‌و‌گوها شوند. ما از جانب خود درباره‌ اين مقدمات مطمئن هستيم و می‌خواهيم اين فرآيند به آرامی پيش رود. اميدواريم طرف مقابل هم‌ چنين رويکردی داشته باشد.

برخورد مثبت ۱+۵ ما را به ادامه کار اميدوار می‌کند

معاون وزير خارجه کشورمان در عين حال اظهار کرد: برخوردی که ما از طرف مقابل تاکنون ديده‌ايم، ما را به ادامه‌ کار اميدوار می‌کند، اما در ادامه‌ کار ممکن است به موانعی برخورد کنيم و هيچ قطعيتی وجود ندارد که بدون مانع پيش رويم.

روانچی گفت: دور اول مذاکرات در ژنو سريع، جدی و محتوايی برگزار شد. وقت زيادی نبود که درباره‌ همه‌ موضوعات به صورت جزيی وارد شويم، اما اميد داريم اين روند ادامه يابد.

انتظار داريم چانه‌زنی نشود

اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌يی ايران با ۱+۵ گفت: انتظار ما از طرف‌های‌مان اين است که با همان حسن نيتی که ما وارد شده‌ايم، آن‌ها نيز وارد شوند و به کار خود ادامه دهند. انتظار داريم مجموعه حرکتی که از طرف مقابل انجام می‌شود با حسن نيت باشد و چانه‌زنی نشود.

او اضافه کرد: تاکيد ما داشتن هدف مشترک است. اين‌که هر يک از طرف‌ها اعلام کند هدف جداگانه‌ای دارد درست نيست. وقتی فضای مذاکرات مناسب باشد آن زمان گفت‌و‌گوها پيش خواهد رفت. بر اين اساس اگر اهداف مشترک باشد، راحت‌تر گام بر خواهيم داشت.

مبنای مذاکرات طرح پيشنهادی ايران است

روانچی تاکيد کرد: الان طرحی که ايران در مذاکرات پيشنهاد داد، مبنای ادامه مذاکرات قرار گرفته است. شايد در ابتدای کار در اين طرح اشتراک نظر کمی داشته باشيم، اما اين که اين طرح مبنا قرار گرفته اين اميد را به ما می‌دهد که نظرات را در طول مذاکرات به هم نزديک کنيم و به مراحل جلوتر برسيم. اما نبايد انتظار داشت با يک دور گفت‌و‌گو به نتيجه برسيم. موضوعات بسيار گسترده و متنوع هستند و جزييات زيادی دارند. انتظار نداشته و نداريم که اين مسائل در يک جلسه حل شود. در ژنو فقط توانستيم نسبت به مطالب کلی تبادل نظر اوليه انجام دهيم.

هنوز در بحث هدف مشترک نيز اختلاف نظر وجود دارد

اين ديپلمات کشورمان در پاسخ به اين پرسش که آيا طرف مقابل درباره‌ طرح ايران نظر صريحی در ژنو ارايه کرد؟ گفت: نظراتی ارائه شده است. يک بحث داشتن هدف مشترک است و درباره گام اول و هدف نهايی هم در مذاکرات بحث شد که در هر سه وجه درباره پيشنهاد ايران رايزنی‌هايی انجام گرفت، اما طبيعی است که به دليل کمبود وقت نمی‌توانستيم وارد جزييات بيش‌تر شويم. در عين حال در هر سه مبحث اختلاف‌نظرهايی وجود داشت و هنوز در بحث هدف مشترک نيز اختلاف نظر وجود دارد.

معاون وزير امور خارجه درباره‌ حضور کارشناس تحريم در هيات آمريکايی در مذاکرات ژنو گفت: آمريکا از همه‌ اعضای تيمش که در مذاکرات با خود به همراه آورده بود، بهره گرفت اما نمی‌توانم جزييات بيش‌تر آن را اعلام کنم.

مردم نگران نباشند

روانچی هم‌چنين درباره‌ اخبار منتشر شده در خصوص اين‌که ايران امتيازاتی درباره‌ راکتور آب سنگين و کارخانه آب سنگين اراک خواهد داد، گفت: وارد جزييات گفت‌و‌گوها نمی‌شوم، اما مطمئن هستم از خطوط قرمزی که برای‌ ما تعيين شده پا را فراتر نگذاشته و نخواهيم گذاشت. مردم ما در اين‌باره اطمينان داشته باشند که دستاوردهای مختلفی را که در طول اين سال‌ها تحت شديد‌ترين تحريم‌ها به دست آورده‌ايم، حفظ خواهيم کرد. اين که دانشمندان ما توانستند تحت اين شرايط دستاوردهايی داشته باشند باعث افتخار است و به هيچ وجه از آن کوتاه نمی‌آييم و درباره‌ آن معامله نخواهيم کرد بنابراين مردم نگران چنين مسائلی نباشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016