یکشنبه 5 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز مذاکرات نفتی ايران و شل

مهر ـ دور جديد مذاکرات و مکاتبات نفتی ايران و شرکت انگليسی شل به منظور وصول بدهی حدود ۲.۳ ميليارد دلاری آغاز و حتی کارگروهی در وزارت نفت مسئول پيگيری وصول اين مطالبات معوق نفتی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت شل تا پيش از افزايش تحريم‌های اتحاديه اروپا يکی از مشتريان نفت خام صادراتی ايران بود به طوری‌که اين شرکت انگليسی – هلندی به طور متوسط روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه طلای سياه از ايران خريداری می‌کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



با افزايش فشارهای کاخ سفيد و اتحاديه اروپا، شرکت شل به عنوان يکی از بزرگترين شرکت‌های نفتی اروپا از خريد نفت خام ايران انصراف داد اما به دليل خريد معادل چهار محموله بزرگ نفت خام يا هشت ميليون بشکه حدود دو ميليارد دلار بدهی نفتی به ايران دارد.

اين شرکت چند مليتی پس از افزايش تحريم‌ها به ويژه محدوديت‌های بانکی و شبکه سوئيفت، اقداماتی برای بازپرداخت بدهی‌های نفتی به شرکت ملی نفت ايران را در دستور کار قرار داد و حتی رايزنی‌هايی با آمريکا و اتحاديه اروپا برای پرداخت بدهی‌های معوق نفتی به ايران را انجام داد.

با گذشت بيش از يکسال از توقف فروش نفت ايران به شل، اما هنوز دو طرف بر روی يک راهکار مشترک به منظور پرداخت اين بدهی معوق دو ميليارد دلاری نفتی به توافقی نرسيده‌اند.

در اين بين رستم قاسمی وزير سابق نفت فروردين ماه سالجاری در گفتگو با مهر با بيان اينکه شرکت ملی نفت ايران فروش نفت به شرکت شل را متوقف کرده است، درباره چگونگی وصول مطالبات نفتی از شرکت شل توضيح داد: پس از تحريم اتحاديه اروپا کليه منابع مالی حاصل از فر وش نفت ايران به شرکت شل بلوکه شد.

وزير سابق نفت با بيان اينکه اخيراً که توافق بين ايران و شرکت انگليسی شل برای وصول مطالبات نفتی معوق انجام گرفته است، تصريح کرده بود: بر اين اساس، مجوزهای لازم از اتحاديه اروپا و سازمان برای وصول اين مطالبات اخذ شده است.

اين عضو کابينه دولت دهم همچنين در پايان خاطرنشان کرد: پيش بينی می شود به زودی بدهی های معوق شرکت شل به وزارت نفت ايران پرداخت شود.

با گذشت ۶ ماه از اين اظهارنظر هنوز امکان وصول بدهی‌های معوق نفتی ايران از شرکت انگليسی شل فراهم نشده و حتی مذاکره اوليه به منظور تهاتر کالا با پول نفتی که در دولت دهم حاصل شده بود هم بدون نتيجه فعلا مسکوت باقی مانده است.

با اين وجود اخيرا با دستور بيژن زنگنه وزير نفت کارگروهی به منظور وصول بدهی‌های معوق نفتی ايران از شرکت‌‌های مختلف خريدار نفت تشکيل شده و در اين بين مکاتبات و حتی مذاکرات تلفنی با مسئولان شرکت شل برای وصول بدهی‌های نفتی انجام گرفته است.

به گزارش مهر، شرکت انگليسی شل پيش از افزايش تحريم‌ها علاوه بر اينکه يکی از خريداران نفت ايران بود در برخی از پروژه‌های نفتی همچون طرح توسعه ميادين سروش و نوروز هم با شرکت ملی نفت ايران مشارکت داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016