دوشنبه 13 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعيد مرتضوی: يزد بودم دادسرا نرفتم

شرق: سعيد مرتضوی ديروز يزد بود، نه تهران. برای همين به دادسرا نرفت. او به «شرق» گفت: «جلسه بازپرسی در دادسرا نبايد با جلسه دادگاه اشتباه شود. اين جلسه بازپرسی در دادسرا بوده نه جلسه دادگاه و طبق صحبتی که با بازپرس داشتم قرار شد وقت ديگری برای بازپرسی تعيين شود.»

اين در حالی است که اعلام شده بود «سعيد مرتضوی» بايد روز يکشنبه برای رسيدگی به شکايت شکات پرونده معروف پاليزدار در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت حاضر شود؛ خبری که «ترک همدانی» وکيل شکات پرونده پيش‌تر به «مهر» داده بود. او گفته بود: «عباس پاليزدار، پيمان حاج‌محمودعطار و چند نفر ديگر از وکلايم از دادستان سابق تهران به اتهام بازداشت غيرقانونی و نشراکاذيب و افترا شکايت کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وکيل شکات پرونده «پاليزدار»، چند روز قبل که «سعيد مرتضوی» برای پرونده‌ای به دادسرا آمده بود وقت رسيدگی از سوی شعبه ۱۵ دادسرا به او ابلاغ شد. پيمان حاج محمودعطار، يکی از شاکيان پرونده نيز درخصوص شکايت خود به مهر گفته بود: «من در شکايت خود دو موضوع را مطرح کردم: مشارکت در بازداشت غيرقانونی و اعمال نفوذ در پرونده که منجر به صدور حکم محکوميت در دادگاه بدوی شد. به اين اتهام ۲۲روز در زندان اوين در بازداشت انفرادی بودم.»

او افزود: «دادستان سابق تهران در تمام مصاحبه‌های خود که در رسانه‌ها منتشر شده است افراد دستگيرشده با عباس پاليزدار را باند ضدامنيتی اعلام کرده که در دادگاه بدوی از اين اتهام تبرئه شديم. حال به خاطر اين اظهارنظر از وی به اتهام افترا و نشراکاذيب شکايت کرده‌ايم.»بحث احضار‌ها و اخطاريه‌ها و رفتن‌ها يا نرفتن‌های سعيد مرتضوی به دادسرا هم اين روزها حکايتی شده است، وکلای شاکيان می‌گويند او به اخطاريه‌ها توجه ندارد اما «سعيد مرتضوی» می‌گويد هر بار احضار شده تمکين کرده است، هرچند با کمی تاخير.

وکيل خانواده مرحوم «روح الامينی» يکی از جانباختگان کهريزک، دو روز قبل از عدم‌حضور«سعيد مرتضوی» در مراجع قضايی خبر داده بود. «ميرمجيد طاهری» به «تابناک» گفته بود: «با وجود آنکه دوبار در چهاردهم و سی‌ام مهرماه برای متهم احضاريه فرستاده شده و باوجود آنکه وی می‌بايست ظرف مدت سه‌روز در دادسرا حضور می‌يافته، ولی با آنکه بيش از يک‌هفته از آبان هم می‌گذرد، هيچ خبری از وی نشده است.»

اين وکيل دادگستری در ادامه با تاکيد بر اطلاع مرتضوی از احضارهای صورت‌گرفته، افزود: «در مورد احضاريه‌های ارسالی برای متهم، هرچند تاکنون نسخه دوم برگه احضاريه که می‌بايست تا الان ابلاغ شده باشد، برنگشته، ولی آقای مرتضوی در جريان احضارها بوده و می‌داند در صورت حضورنداشتن، نتيجه چه خواهد بود.»

سعيد مرتضوی اما به «شرق» می‌گويد: «درباره شکايت جديد خانواده روح‌الامينی من يک‌بار بيشتر احضار نشدم که حدود يک ماه قبل بود که رفتم و توضيحاتم را دادم. اما بعد از آن دادسرا مواردی را استعلام کرده است ظاهرا حالا که جواب استعلام‌ها آمده دوباره نامه داده‌اند اما چون در سفر بودم نتوانستم بروم.»

او با اشاره به اينکه اين درخواست مهلت‌گرفتن در قانون آيين دادرسی هم آمده است، می‌گويد: «من درخواست مهلت کرده‌ام و گفته‌ام که با تاخير می‌روم.» مرتضوی افزود: «همان‌طور که پيش‌تر هم گفته‌ام مراجع قضايی نشانی من را دارند و اخطاريه‌ها به نشانی خودم می‌آيد.»سعيد مرتضوی هم‌اکنون سه پرونده مفتوح درخصوص «کهريزک»، «شکات پرونده پاليزدار» و «فيلم پخش‌شده در مجلس» دارد که در حال رسيدگی است.

امير جوادی‌فر، محمد کامرانی و محسن روح‌الامينی سه‌جوانی بودند که در جريان رخدادهای بعد از انتخابات ۸۸ در بازداشتگاه غيرقانونی کهريزک بازداشت و سپس جان باختند. سعيد مرتضوی به‌عنوان دادستان سابق تهران، يکی از متهمان اين پرونده است.

همچنين اواخر سال گذشته و روز استيضاح وزير کار و اموراجتماعی، «محمود احمدی‌نژاد» فيلمی از جلسه دونفره «فاضل لاريجانی» و«سعيد مرتضوی» در دادگاه نشان داد؛ فيلمی که بدون اطلاع ضبط شده بود. اين فيلم به بازداشت چندساعته سعيد مرتضوی و ورود دادستان به پرونده منجر شد.

در نهايت فاضل لاريجانی هم از سعيد مرتضوی شکايت کرد. در جريان پرونده معروف به پاليزدار هم، «عباس پاليزدار» عضو هيات تحقيق و تفحص مجلس هفتم از قوه‌قضاييه به‌دنبال يکسری سخنرانی جنجال‌برانگيز، عليه برخی مقامات از سوی دادستانی تهران احضار و سپس بازداشت شد. به جز پاليز‌دار چندنفر ديگر هم در جريان پرونده تحقيق و تفحص از قوه‌قضاييه بازداشت می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016