شنبه 18 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰۰ روز دولت روحانی در اقتصاد

گزارش «قانون» از کارنامه سه ماهه عملکرد اقتصادی دولت روحانی

• ارز و سکه ارزان و مواد غذايی گران شد

روزنامه قانون ـ گروه اقتصادی- تنها دو روز تا پايان وعده صد روزه دولت يازدهم برای سامان‌دهی امور باقی مانده است.
به گزارش «قانون»، در حالی که مردان دولت يازدهم نويد می‌دانند تاثير حضور دولت يازدهم بر زندگی مردم در صد روز اول فعاليت دولت جديد مشهود خواهد بود، گزارش خبرنگار قانون حکايت از آن دارد که مردم تاثيرات اين حضور را به شکلی جز آنچه انتظار می‌رفت تجربه کرده‌اند.
گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی نشان می‌دهد پس از مدت‌های طولانی قيمت اقلام مصرفی در کشور اندکی کاهش را تجربه کرده و همين امر بسياری از مقامات را به کاهش نرخ تورم، حداقل در سبد خوراکی خانوارها اميدوار کرده است.
هر چند بسياری از شهروندانی که در خصوص تاثير حضور دولت يازدهم با خبرنگار قانون گفت‌و‌گو کردند، به اين نکته اذعان داشتند که تغييراتی بيشتر را انتظار داشتند اما بررسی رفتارهای مصرفی مردم نشان می‌دهد به صورت ناخودآگاه شرايط تغييری جدی را تجربه کرده است.حسنی، رئيس اتحاديه بنکداران در گفت‌و‌گو باخبرنگار ما در اين خصوص گفت: طی دو ماه اخير مردم دست از خريدهای انبوه کشيده‌اند و انبارهای خانگی مانند گذشته دائما پر نمی‌شوند. وی گفت: ما پيش از اين با پديده خريد انبوه از سوی مردم روبه‌رو بوديم اما در دو ماه اخير حجم خريدهای اين چنينی کاهش يافته و همين امر ثبات و ارامشی را به بازار بازگردانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هر چند بانک مرکزی اعلام کرده است که در هفته منتهی به دهم آبان ماه نسبت به مدت مشابه قبل کاهش يافته است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ اقلام خوراکی در نيمه آبان غالبا بالاتر از نيمه مرداد است.
اين وضعيت نشان دهنده تورم شديد در مواد غذايی است و اين مولفه سبب فشار مضاعف بالا بودن نرخ تورم به خانوارها می‌شود.
گذشته از بازار اقلام خوراکی بازار کالاهای سرمايه‌ای چون ارز و طلا و سکه نيز از کانون توجه سرمايه گذاران خرد و عادی خارج شده است. تنزل قيمت سکه و طلا و همچنين روند کاهشی قيمت ارز در بازارهای آزاد، سبب شده کمتر کسی اين روزها تمايل به حضور در اين بازار داشته باشد.
يک راننده تاکسی در حوالی ميدان وليعصر در پاسخ به اين سوال که آيا از اقدامات صد روزه دولت رضايت داريد، يا خير، گفت: نمی‌توانم بی‌انصاف باشم و بگويم نه. من تا حدودی راضی هستم. به هر حال آرامشی به زندگی ما برگشته و هر روز که برای خريد می‌روم با بالا رفتن قيمت‌های کالاها مواجه نمی‌شوم اما با اين حال فکر می‌کنم در برخی حوزه‌ها دولت چندان خوب عمل نکرد.
وی ادامه داد: مثلا در حوزه خودرو واقعا توقع ما چيز ديگری بود. جدا از اينکه تاکسی من فرسوده است و منتظر اعلام طرح‌های جديد برای جايگزينی آن هستم، فکر می‌کردم در دولت يازدهم قيمت اين کالا کاهش يابد و ما شاهد تاثير ملموس سياست گذاری‌های دولت باشيم اما متاسفانه می‌بينيم که وزير صنعت از قيمت بالا دفاع می‌کند و همزمان خودروسازان هم قيمت‌هايشان را افزايش می‌دهند.
وی تنها کسی نيست که از موضع‌‌گيری مقامات دولتی ناراضی است. يکی از فعالان بازار ارز در ميدان فردوسی نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بازار ارز تحت تاثير اتفاقات مثبتی که در حوزه سياست افتاده بود، در حال شکل عوض کردن بود. مردمی‌که طی دو سه سال اخير دلار خريده بودند، در حال فروش دلاهايشان بودند که رئيس کل بانک مرکزی اعلام کرد نبايد دلار ارزن شود. همين مسئله سبب شد کاهش قيمت‌ها متوقف شود و مردم دست نگه‌دارند و دوباره به اميد افزايش قيمت دلار بمانند.
وی گفت: اگر رئيس کل بانک مرکزی اين موضع را نمی‌گرفت قيمت دلار تا ۱۸۰۰ تومان پايين می‌آمد و چه بسا دوباره به همان سه هزار تومان برمی‌گشت اما اين اظهار نظر بدبينی را نسبت به دولت يازدهم ايجاد کرد. اينکه خود دولتی‌ها دوست ندارند قيمت‌ها کاهش يابد و جلوی آن را گرفته‌اند.
وی در جواب اين سوال که وضعيت امروز بازار چيست، گفت: اين روزها بازار در شرايط نرمالی است. جدا می‌توانم بگويم ظرف دو سال اخير هيچ وقت چنين آرامشی بر بازار حاکم نبوده است. مردمی‌که به دلار نياز دارند، مشتری ما هستند و کمتر کسی برای پس انداز و حفظ ارزش پول دست به خريد دلار می‌زند.
وی گفت: حتی اين وضعيت در بازار سکه نيز وجود دارد. مانند سابق وقتی به اعياد مذهبی نزديک می‌شويم و عروسی‌ها زياد می‌شود مشتريان سکه نيز افزايش می‌يابند اما وقتی اوضاع عادی است کسی برای خريد نمی‌آيد. در حالی که پارسال همين موقع مردم با تمام پس اندازشان به ميدان می‌آمدند و سکه می‌خريدند. حالا هر قدر که توان داشتند.

بازار مسکن، کاهش رکودی
يکی از مشاوران املاک منطقه سيد خندان نيز در خصوص تاثير اقدامات صد روزه دولت بر بازار مسکن گفت: قيمت مسکن در اين مدت کاهش يافته است.هر چند بازار مسکن رونق نگرفته است اما کاهش قيمت‌ها سبب شده است بسياری از خريداران و فروشندگان واقعی در بازار باقی بمانند. وی گفت: البته با توجه به اينکه دولت جديد برنامه‌هايی برای تجهيز مالی خريداران مسکن ارائه کرده است، می‌توان چنين نتيجه گرفت که مردم در انتظار تعيين تکليف نيز هستند و می‌خواهند نتيجه اقدامات دولت يازدهم را در اين حوزه ارزيابی کنند.
جدول شماره يک قيمت اقلام خوراکی و جدول شماره دو قيمت اقلام سرمايه‌ای را در بازار در نيمه مرداد و حال حاضر بازار نشان می‌دهد.

آشکار شدن نخستين نشانه‌های رونق در اقتصاد ايران
وزير امور اقتصادی و دارايی از آشکار شدن نخستين نشانه‌های رونق در اقتصاد ايران خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه در ماههای اخير نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش پيدا کرده و اميدواريم اين روند اميد بخش تا پايان سال تداوم يابد.علی طيب‌نيابرداشت و تصور غلط سياست گذاران مبنی بر اينکه مشکل توليد و اشتغال را می‌توان با تزريق بی‌حساب نقدينگی مرتفع کرد، را عامل اصلی شکل گيری وضعيت پيش آمده دانست و ابراز اميدواری کرد با کاهش هزينه‌های غير ضروری در شرايط کنونی کشور و کاهش نقدينگی افسار گسيخته به تدريج شاهد مهار و در نهايت رخت بر بستن معضل تورم در اقتصاد ايران باشيم.وزير اقتصاد، عامل ايجاد اين عدم تعادل‌ها را وابستگی اقتصاد ايران به درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: اين امر از جمله مشکلات اساسی است که اقتصاد ايران گرفتار آن است.وزير اقتصاد همچنين وقوع جنگ تحميلی را از ديگر عواملی دانست که طی سالهای پس از انقلاب اجازه اصلاح و سازندگی را از اقتصاد کشور و دولتمردان گرفت و طی يک دهه توان مديريتی و اقتصادی کشور را مصروف خود ساخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016