یکشنبه 19 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرنوشت ۴ فعال عرب شادگان (فلاحيه) همچنان نامعلوم است

سرنوشت غازی عباسی، عبدالرضا امير خنافره، عبدالامير مجدمی و جاسم مقدم پناه، يک هفته پس از خروج از زندان کارون، در ابهام کامل قرار دارد و خانواده های زندانيان محکوم به اعدام به اظهارات نماينده اهواز در مجلس نسبت به زنده بودن اين ۴ جوان، اطمينان ندارند.

بنا بر اطلاع ”کمپين صلح فعالان در تبعيد” پس از انتشار خبر غير رسمی اعدام زندانيان ياد شده، به خانواده ها اطلاع داده شد که هيئتی از تهران برای بازبينی پرونده و بازجويی مجدد به منطقه رفته است و محکومان را به اين دليل به يکی از بازداشتگاه های اطلاعات منتقل کرده اند. فعالان حقوق بشر اما بر اين عقيده هستند که اين امر توجيه قانونی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کريم دحيمی، فعال حقوق بشر در خصوص صحت ادعای اين نماينده مجلس، در گفتگو با “کمپين صلح فعالان در تبعيد” می گويد:

“فضای بسته و محدوديتهای اطلاع رسانی، اظهار نظر رسمی در خصوص سرنوشت اين چهار شهروند عرب اهل شادگان(فلاحيه ) دشوار کرده است اما گمانه زنی ها در خصوص اعدام احتمالی اين ۴ زندانی بوده، و سکوت مقامات قضايی در خصوص سرنوشت جوانان يادشده، در راستای آرام کردن افکار عمومی پس از موج اعدام های اخير تحليل ميشود.

آقای دحيمی با اشاره به سرنوشت ۴ زندانی اهل ملاشيه به نامهای طه، عباس، عبدالرحمن حيدريان، و علی شريفی در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ که به طرز مشابهی از زندان کارون خارج و در مکان نامعلومی اعدام شدند؛ در گفتگو با اين کمپين می گويد: “از سرنوشت زندانيان ملاشيه در سال ۲۰۱۲ مدتها خبری در دست نبود و نهايتا پيکرهای زندانيان اهل ملاشيه مدتها پس از خروج از زندان، در “قلعه تل ” نزديک شهر باغ ملک از زير پوشش سيمانی کشف شد و احتمال قريب به يقين از سرنوشت ۴ جوان اهل شادگان(فلاحيه ) که در هفته اخير به طرز مشابهی مفقود شده اند نيز خبری منتشر نخواهد شد.”

وی افزود: تجربه ثابت کرده که مقامات قضائی و امنيتی بدون اطلاع و حضور خانواده ها و وکلای محکومين به اعدام، و حتی بدون اطلاع قبلی خود اعدام شدگان، احکام آنها را اجرا ميکند.

در همين رابطه آقای “سلام ساکی” وکيل يکی از زندانيان يادشده در خصوص احتمال اجرای حکم زندانيان يادشده گفت: “چهار زندانی ياد شده، پرونده ديگری نيز در دادگاه دارند ولی اجرای حکم اعدام برای اينان قابل اجرا بوده و نيازی به مختومه شدن پرونده ديگر ندارد. از سوی ديگر محکومان ياد شده تقاضای اعاده دادرسی از شعبه ۳۲ ديوان عالی کرده بودند که هنوز اعاده دادرسی تاييد نشده است و موافقتی در توقف اجرای حکم به اجرای احکام نيز اعلام نکرده است.”

وی ادامه داد: “تنها مقام عالی تر از مقام صادر کننده حکم می تواند با اعاده دادرسی موافقت يا قبولی توقف اجرای حکم را صادر کند که در اين زمينه تا آنجائی که می دانم مکاتبه نشده است."

آقای ساکی افزود: “در وضعيت فعلی اجرای حکم زندانيان ياد شده، کاملا بلا مانع است."

آقای نواصری از ديگر وکلای پرونده زندانيان يادشده نيز در خصوص سرنوشت زندانيان ياد شده اظهار بی اطلاعی کرده و می گويد: ” عليرغم مراجعه مکرر به دادگاه، اطلاعی در مورد وضعيت و سرنوشت موکلش به او نمی دهند.”

غازی عباسی، عبدالرضا امير خنافره ، عبدالامير مجدمی و جاسم مقدم پناه از شهروندان عرب شهرستان فلاحيه(شادگان)،طبق حکم اوليه صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضی علی فرهادوند، در مهر ماه ۱۳۹۱ به اتهام محاربه با خدا و فساد فی الأرض، محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند که حکم اعدام آنها در تاريخ ٢۵ بهمن ماه ١٣٩١ در شعبه ٣٢ ديوان عالی کشور به رياست قاضی رضا فرج الهی تاييد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016