دوشنبه 20 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمانو وارد تهران شد

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به دعوت علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران و در حالی که قرار است مذاکرات فنی و کارشناسی ايران و آژانس در ادامه مذاکرات ۶ و ۷ آبان، روز دوشنبه در تهران برگزار شود وارد تهران شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايسنا ـ يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بامداد دوشنبه - ۲۰ آبان - با استقبال بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به دعوت علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان و در حالی که قرار است مذاکرات فنی و کارشناسی ايران و آژانس در ادامه مذاکرات ۶ و ۷ آبان، روز دوشنبه در تهران برگزار شود وارد تهران شد.

همچنين رضا نجفی نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز در مراسم استقبال از مديرکل آژانس حضور داشت.

منابع نزديک به هیأت مذاکره‌کننده ايران با آژانس به خبرنگار ايسنا اعلام کردند که به طور قطع در مذاکرات روز دوشنبه ۲۰ آبان ميان آمانو و صالحی توافقنامه همکاری جديدی امضا خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، در مذاکرات قبلی ميان ايران و آژانس دو طرف بر روی متنی تحت عنوان "چارچوبی برای همکاری" به تفاهم رسيدند که قرار است در مذاکرات روز دوشنبه اين متن نهايی و به امضای آمانو و صالحی برسد.

يوکيا آمانو آخرين بار خرداد ماه ۱۳۹۱ و يک روز قبل از برگزاری مذاکرات ايران و ۱+۵ در بغداد (سوم خرداد ۱۳۹۱) در دولت محمود احمدی‌نژاد برای ديدار با مقامات کشورمان به تهران آمده بود. اين بار نيز وی يک روز بعد از مذاکرات ايران و ۱+۵ در ژنو و در دولت حسن روحانی به تهران آمده است.

به گزارش ايسنا، قرار است يوکيا آمانو صبح روز دوشنبه با علی‌اکبر صالحی در سازمان انرژی اتمی ديدار و گفت‌وگو کند. همچنين وی در سفر خود به تهران با وزير امور خارجه و رييس‌جمهور کشورمان ديدار می‌کند.

هیأت مذاکره‌کننده فنی و کارشناسی آژانس نيز برای مذاکره با هیأت کارشناسی ايران در روز دوشنبه ۲۰ آبان به همراه مديرکل آژانس به تهران آمده‌اند.

سرپرست هیأت فنی کارشناسی آژانس «ترو واريورانتا» است. همچنين آمانو در مذاکرات کارشناسی و فنی ميان دو طرف حضور ندارد و صرفاً برای ديدار با علی‌اکبر صالحی و رايزنی با ديگر مقامات ايرانی و به احتمال بسيار قوی امضای توافقنامه همکاری به تهران سفر کرده است.

ايران پيش از مذاکرات قبلی با آژانس در ۶ آبان پيشنهادی متفاوت که حالکی از رويکرد جديد ايران در تعامل با آژانس است را توسط سيدعباس عراقچی معاون وزير خارجه به آمانو ارائه کرد. آمانو و هیأت فنی و کارشناسی آژانس نيز از اين پيشنهاد و رويکرد استقبال کرد. در اين مذاکرات دو طرف بر روی "چارچوبی برای همکاری" توافق کردند که به نظر می‌آيد اين چارچوب نهايی شده و آماده امضا و توافق ميان دو طرف است.

مذاکرات ايران و آژانس هر چند از مذاکرات سياسی ايران و ۱+۵ تأثير می‌پذيرد اما به طور مستقل دنبال می‌شود.

ايران و ۱+۵ اين هفته مذاکرات فشرده و جدی را در ژنو از ۱۶ تا ۱۸ آبان به انجام رساندند و در اين مذاکرات به طور کم‌سابقه‌ای شاهد حضور وزيران خارجه ۱+۵ در اين مذاکرات به جز چين بوديم. در مذاکرات سياسی نيز دو طرف به طور قابل توجه و بی‌سابقه‌ای به تفاهم و توافق نزديک شده‌اند. با اين حال مذاکرات سياسی ايران و ۱+۵ به خاطر وجود اختلاف نظرها به ۱۰ روز بعد يعنی ۲۹ آبان در ژنو موکول شد.

محمدجواد ظريف و کاترين اشتون در پايان سه روز مذاکره از انجام گفت‌وگوها استقبال کرده و از پيشرفت قابل توجه در مذاکرات خبر دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016