شنبه 18 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات ژنو: چانه‌زنی بر سر رآکتور اراک و اورانیوم ۲۰ درصدی

مذاکرات گروه ۵+۱ و ایران در ژنو ادامه دارد. فرانسه در مورد انتظار زیاد از نتیجه این مذاکرات هشدار داده اما بریتانیا محطاطانه از پیشرفت مذاکرات خشنود است. آلمان هم بر دشوار اما مهم بودن مذاکرات تأکید کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه وله ـ • گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان ضمن تأکید بر پیشرفت در مذاکرات اتمی ژنو به خبرگزاری فرانسه گفت که هنوز "کار سختی" پیش روست.

وزیر خارجه آلمان افزود: «ما یک هدف روشن داریم: باید به هر صورت ممکن از دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی جلوگیری شود. هدف از مذاکرات ما در اینجا رسیدن به این هدف است.»

وستروله تأکید کرد که مذاکرات گروه ۵+۱ و ایران اکنون به مرحله‌ی " سخت اما مهم رسیده است".

خوش‌بینی محتاطانه وزیر خارجه بریتانیا

• از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا ضمن ابراز خوشبینی محتاطانه از "پیشرفت خوب" در مذاکرات ژنو خبر داده است.

ویلیام هیگ در پیام کوتاهی که در شبکه توئیتر منتشر کرد، تأکید کرده که نمایندگان دو طرف در حال "برطرف کردن نکات مهمی" هستند. او نوشته است :«ما تلاش کنیم این آمادگی حرکت رو به جلو را حفظ کنیم.»

انتقاد شدید کیهان از مذاکرات ژنو

• همزمان با اخبار منتشر شده در مورد احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو روزنامه کیهان با انتشار مقاله‌ی از این مذاکرات به شدت انتقاد کرده است.

کیهان در مقاله‌ی با تیتر "سراب توافق در ژنو آمریکا مذاکره می‌کند یا باج می‌خواهد؟!" نوشته است: «حریف همان ادعاهای بی‌اساس قبلی را تکرار می‌کند و برای آنچه با عنوان نگرانی جامعه بین‌المللی- بخوانید آمریکا و متحدانش- از آن یاد می‌کند، تضمین‌های عینی و عملی می‌خواهد بی آن که در مقابل آنچه مطالبه می‌کند، امتیاز درخور توجهی را روی میز بگذارد.»

توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و همینطور محدود شدن فعالیت رآکتور آب‌سنگین اراک از جمله مواردی است نمایندگان دو طرف هنوز در مورد آن به توافق نرسیده‌اند.

هشدار فابیوس برای پرهیز از خوشبینی زیاد

• وزیر خارجه فرانسه شنبه (۹ نوامبر/ ۱۸ آبان) در مورد تفاهم‌نامه مشترک گروه ۵+۱ و ایران به رادیو "فرنس اینترنشنال" گفت: «متن موجود برای ما قابل پذیرش نیست.» او در ادامه تأکید کرد که "هیچ‌گونه اطمینانی" وجود ندارد که در مذاکرات ژنو تفاهم‌نامه‌ی میان نمایندگان دو طرف امضا شود.

فابیوس افزود: «چندین نکته وجود دارد که رضایت خاطر ما را فراهم نمی‌کند.» وزیر خارجه فرانسه، رآکتور آب‌سنگین اراک را که دارای توانایی تولید پلوتونیوم برای مقاصد نظامی است یکی از این نکات عنوان کرد. وی در ادامه تأکید که هنوز روشن نیست که ایران چگونه می‌خواهد اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را به اورانیوم ۵ درصد تبدیل کند.

او سپس افزود: «اگر تکلیف این پرسش‌ها روشن نشود، تفاهم‌نامه نیز ممکن نخواهد بود.» فابیوس همزمان ضمن هشدار در مورد "بازی‌های فریبکارانه" تأکید کرد که" نگرانی‌های امنیتی اسرائیل و منطقه نیز باید به طور کامل" در نظر گرفته شوند.

• وزیر خارجه چین نیز اعلام کرده است به مذاکرات ژنو می‌پیوندد. خبرگزاری رویترز به نقل از رادیو دولتی چین روز شنبه از تصمیم "وانگ یی" برای حضور در مذاکرات گروه ۵+۱ و ایران در ژنو خبر داد.

ایران در پی توافق همزمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

• ایران همزمان با مذاکرات گروه ۵+۱ اعلام کرده‌ است که در پی امضای توافق‌نامه‌ا‌ی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس شنبه (۹ نوامبر/ ۱۸ آبان) به رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی گفت که ایران "پیشنهاد جدیدی شامل اقدمات عملی" ارائه کرده است.

نجفی در ادامه افزود که ایران قصد دارد متن این پیشنهاد را دوشنبه، در جریان سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران با آژانس به امضا برساند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه (۸ نوامبر/ ۱۷ آبان) از سفر یوکیا آمانو به تهران در هفته جاری خبر داده بود.

مدیر کل آژانس در پی از سرگیری مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه اتمی مناقشه‌برانگیز این کشور است.

همزمان قرار است کارشناسان آژانس و کارشناسان ایران "پرسش‌های فنی" را مورد بحث و بررسی قرار دهند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی " گفت‌وگو و تقویت همکاری" با ایران را هدف این سفر عنوان کرده است.

یوکیا آمانو آخرین بار سال ۲۰۱۲ میلادی به ایران سفر کرده بود. وی پس از این سفر اعلام کرد که ایران و آژانس در آستانه امضای یک توافقنامه هستند. این توافقنامه اما تا کنون به امضا نرسیده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016