چهارشنبه 22 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوپک: توليد نفت ايران ۱۶ هزار بشکه ديگر کاهش يافت

تازه‌ترين گزارش ماهانه اوپک از کاهش روزانه ۱۶ هزار و ۳۰۰ بشکه توليد نفت ايران در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر خبر می‌دهد.

اين گزارش که چهارشنبه ۲۲ آبان ماه منتشر شد، بر اساس ارزيابی کارشناسان اين سازمان می‌گويد که ايران در ماه اکتبر در مجموع دو ميليون و ۶۵۱ هزار بشکه توليد روزانه نفت خام داشته است.

اين رقم نسبت به متوسط توليد روزانه نفت ايران در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۱ به ترتيب ۳۲۲ هزار و ۹۷۷ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان ماه نيز صندوق بين‌المللی پول طی گزارشی پيش‌‌بينی کرد که توليد نفت ايران تا پايان سال جاری به ۲٫۵ ميليون بشکه سقوط کند و در سال ۲۰۱۴ اين رقم به ۲٫۴ ميليون بشکه در روز کاهش يابد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در بخش ديگری از گزارش خود به آماری که از وزارت نفت ايران درباره توليد نفت دريافت کرده (جدول آمار توليد نفت کشورهای عضو بر اساس مکالمات مستقيم) اشاره می‌کند که ايران توليد نفت ايران در ماه گذشته را ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه اعلام کرده است.

آمار ارائه شده توسط ايران به اوپک تفاوت چشمگيری با ارزيابی خود اوپک دارد؛ با اينهمه، ايران در آماری که به اوپک تحويل داده، برای دومين بار به افت چشمگير توليد ماهانه نفت خود اذعان کرده است.

ايران تا دو ماه گذشته هميشه حجم توليد نفت خود را در آمارهای ارسالی به اوپک بالای ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز اعلام می‌کرد که با آمار خود اوپک در همان ماه اختلاف يک ميليون بشکه‌ای داشت.

اما ايران در آمار جديد خود، علاوه بر اينکه حجم توليد نفت خود در ماه سپتامبر را ۳ ميليون و ۵۱۷ هزار بشکه اعلام کرده، بر کاهش ۳۱۷ هزار بشکه ای توليد نفت کشور در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر نيز اذعان کرده است.

پيشتر اوپک در گزارش سالانه خود ظرفيت پالايشگاهی (مصرف داخلی) ايران تا آخر سال ۲۰۱۲ را روزانه يک ميليون و ۶۸۱ هزار بشکه اعلام کرده بود. بر اساس گزارش آژانس جهانی انرژی، صادرات نفت ايران در ۹ ماه اول سال جاری به حدود يک ميليون بشکه در روز رسيده است.

بدين ترتيب، با جمع‌بندی مصرف داخلی و صادرات نفت ايران و با توجه به اينکه ظرفيت ذخيره‌سازی نفت خام کشور بسيار محدود است، ايران در سال جاری نمی‌توانسته بيش از ۲ ميليون و ۶۸۰ هزار بشکه توليد نفت داشته باشد، موضوعی که ارزيابی‌های خود اوپک درباره توليد روزانه نفت ايران نيز مويد آن است.

اوپک در گزارش جديد خود به قيمت‌های جهانی نفت اشاره کرده و نوشته است که قيمت نفت سنگين ايران در ماه گذشته نسبت به ماه سپتامبر حدود ۱ دلار و ۴۶ سنت به ازای هر بشکه کاهش يافته است. متوسط قيمت نفت ايران در ۱۰ ماه گذشته، ۱۰۵ دلار و ۳۲ سنت به ازای هر بشکه بوده که نسبت به متوسط قيمت نفت ايران در سال ۲۰۱۲ حدود ۲ دلار و ۲۰ سنت کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس اين گزارش، توليد کل نفت ۱۲ عضو اين سازمان در ماه گذشته ۲۹ ميليون و ۸۹۴ هزار بشکه در روز بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016